Rozpoczynając pracę z programem graficznym, warto zastanowić się, jaki efekt chce się uzyskać. Na wygląd tworzonej grafiki wpływają zarówno dobór kolorów, jak i narzędzia używane w trakcie jej powstawania.
Różnica pomiędzy grafiką komputerową a tradycyjną polega między innymi na łatwości wprowadzania zmian na różnych etapach tworzenia. Jeżeli w trakcie pracy w programie graficznym uznamy, że kolor został dobrany niewłaściwie i chcemy zastosować zupełnie inne barwy, możemy to w każdej chwili skorygować, na przykład za pomocą opcji mieszania warstw. Natomiast jeśli stwierdzimy, że jakiś element nie pasuje, możemy go ukryć, korzystając z maski warstwy. Warto pamiętać, że tworząc grafikę, należy umieszczać każdy obiekt na osobnej warstwiewarstwywarstwie. Zabieg ten umożliwia edycję poszczególnych elementów bez ingerencji w resztę grafiki.
W wypadku umieszczenia na grafice wielu elementów należy podjąć decyzję, czy zastosować różne tryby warstw, czy wystarczy zmienić poziom ich kryciakrycie warstwykrycia. Wybór zależy od tego, jaki efekt końcowy chcemy uzyskać, np. czy chcemy zespolić warstwę z inną, położoną niżej i wydobyć z niej szczegóły, czy chcemy, aby warstwa była półprzezroczysta.
Istotne jest również zapisanie pliku w odpowiednim formacie, rozmiarze oraz rozdzielczości. Każdy program ma swój własny format, w którym przechowywane są warstwy, np. w Photoshopie to PSD, a w GIMP-ie – XCF. Pliki zapisane w formacie własnym wybranego programu można edytować tylko za pomocą tego właśnie programu. Trzeba przy tym pamiętać, że liczba warstw w pliku wpływa na ilość miejsca, którą zajmuje on na dysku.
Załóżmy teraz, że mamy plik o wymiarach kartki A4 – 210 × 297 mm. W zależności od rozdzielczości, której użyjemy, będzie przyjmował on różne parametry w pikselach: przy 150 ppi będzie to 1240 × 1754 px, a przy 300 ppi – 2480 × 3508 px. Wymiary wydruku, jego rozmiar w pikselach, rozdzielczość i rozmiar pliku w megabajtach sprawdzimy w Photoshopie, wybierając Obraz | Rozmiar obrazu.
R1amRu5vYrziM
Ćwiczenie praktyczne
Gdy potrzebujemy konkretnej grafiki, dotyczącej danego tematu lub spełniającej określone cechy, możemy wykonać ją samodzielnie. Przeanalizujmy proces tworzenia krok po kroku.
Dla zainteresowanych
Informacje na temat wyszukiwania grafik w sieci znajdziesz w e‑materiale Grafika komputerowa – narzędziaPF1ODtjEgGrafika komputerowa – narzędzia.
Celem jest stworzenie nocnej, leśnej grafiki.
RnfKXZZUIytFx
Otwieramy nowy dokument o wymiarach kartki A4 w poziomie (210 × 297 mm, 2480 × 3508 px) i rozdzielczości 300 ppi. Zaczniemy od stworzenia tła obrazu. Klikamy ikonę Utwórz warstwę na dole panelu warstw, nazywając ją „tło gradient”. Wybieramy narzędzie Gradient z przybornika i pokrywamy tło gradientem. Możemy wybrać z gotowych ciemnych odcieni niebieskiego lub stworzyć swój gradient.
RPp2cUgFlii81
W przyborniku zaznaczamy narzędzie Pióro, a na pasku opcji z listy wybieramy Kształt, co od razu pozwoli wypełnić kolorem utworzony kształt. Klikamy w prostokąt przy słowie Wypełnienie, aby wybrać kolor. Następnie klikamy w Próbnik kolorów. Próbkujemy kolor z górnej części obrazu i w oknie Próbnik kolorów (kolor wypełnienia) wybieramy odcień nieco ciemniejszy. Zwracamy uwagę, by w miejscu Obrys nie znajdował się żaden kolor.
RXm0VNI0MTF9q
Rysujemy kształt przypominający pagórek – w przypadku kształtów program tworzy warstwy automatycznie.
ReanwcEqbyq2i
Kopiujemy warstwę z kształtem, poprzez kliknięcie na nią w panelu warstw prawym przyciskiem myszy i wybranie z listy Powiel warstwę. Następnie używamy skrótu Ctrl + T i klikamy prawym przyciskiem myszy w obszar roboczy. Z otwartego w ten sposób menu wybieramy Odbij w poziomie.
R10OE3KcjKTVt
Powiększamy skopiowany kształt i przesuwamy go, aby pagórki różniły się nieco od siebie. Potwierdzamy transformację klawiszem Enter. Zmieniamy nazwy kształtów na „pagórek tył” i „pagórek przód”. Przechodząc do któregokolwiek narzędzia kształtu (lub klikając U na klawiaturze), aktywującego jego pasek opcji, zmieniamy wypełnienie warstwy „pagórek tył” na jaśniejszy odcień.
Rg3F3tzleXyPS
Z przybornika wybieramy narzędzie Elipsa, za pomocą którego tworzymy księżyc. Zmieniamy jego wypełnienie na bardzo jasny kremowy.
R1aYzu8sjKktt
Warstwę z elipsą nazywamy „księżyc”.
R1Np98Tqt8jzx
Warstwę „księżyc” przesuwamy nad warstwę „tło gradient”, tak aby księżyc znalazł się za pagórkami. Żeby księżyc sprawiał wrażenie intensywnie świecącego, kopiujemy jego warstwę i przesuwamy warstwę „księżyc kopia” pod „księżyc”. Wybieramy Filtr | Rozmycie | Rozmycie Gaussowskie. Program automatycznie spyta, czy chcemy zrasteryzować warstwę lub zamienić ją na obiekt inteligentny – wybieramy obiekt inteligentny.
R2DFSugVpXYuu
Wybieramy odpowiedni promień dla rozmycia i potwierdzamy zmiany, klikając OK.
RqMxjPWfwaqG9
Uzupełnimy grafikę, korzystając z dostępnych kształtów własnych. Wybieramy jedno z drzew.
Rv0EfzxD5rVS6
Ustawiamy wypełnienie kształtu na ciemne granatowe/czarne i rysujemy – tak jak elipsę czy prostokąt – przytrzymując klawisz Shift.
RAPRZm7AN3r7r
Kopiujemy kilka razy warstwę z drzewem i rozstawiamy te kopie w obszarze grafiki. Możemy zmieniać rozmiar i kolor kopii.
R82ZCxxWtxUk3
Żeby dodać trochę szczegółów do grafiki, nałóżmy nieco tekstury na księżyc. Utworzymy nową pustą warstwę, którą nazywamy „szczegóły księżyc”. Umieszczamy ją nad warstwą „księżyc”. Aby malować idealnie w obrębie księżyca, klikamy, przytrzymując klawisz Alt, w miniaturkę przy nazwie warstwy „księżyc”– stworzy to zaznaczenie wokół elipsy.
R1cZLcp54juab
Wracamy do warstwy „szczegóły księżyc” i wybieramy odpowiedni pędzel oraz odcień ciemniejszy niż barwa księżyca. Możemy zmieniać pędzle, odcienie koloru, a także parametry pędzla (np. jego krycie), aż otrzymamy zadowalający efekt. Po skończeniu dodawania tekstury, odznaczamy księżyc skrótem Ctrl + D.
R1cevbll4GtiI
Słownik
krycie warstwy
krycie warstwy
określenie poziomu przezroczystości danej warstwy
obiekt inteligentny
obiekt inteligentny
warstwa zawierająca dane obrazu, przechowująca zawartość źródła obrazu z jego oryginalnymi cechami; umożliwia przeprowadzenie bezpiecznego edytowania warstwy
warstwy
warstwy
w programach graficznych: obrazy nakładane na siebie; można je modyfikować niezależnie oraz przesuwać względem innych obiektów