Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Państwo demokratyczne potrzebuje ludu

Z demokracją mamy do czynienia wówczas, gdy funkcjonują w państwie instytucje dające obywatelom wpływ na decyzje polityczne. Wiąże się ona z regularnie przeprowadzanymi wolnymi i uczciwymi wyborami do organów przedstawicielskich (zwłaszcza do parlamentu) oraz z respektowaniem przez władze podstawowych praw i wolności, takich jak wolność słowa, wolność zgromadzeń czy wolność zrzeszania się. Demokracja wymaga w efekcie politycznego pluralizmupluralizm politycznypolitycznego pluralizmu – różne partie polityczne rywalizują ze sobą o głosy wyborców. Akceptują jednocześnie równe dla wszystkich reguły gry oraz uznają werdykt wyborców – zwycięzcy przejmują władzę, przegrani przechodzą do opozycji.

Ponieważ demokracja oznacza „rządy ludu”, może prawidłowo funkcjonować tylko wówczas, gdy mieszkańcy kraju czują się obywatelami należącymi do jednej wspólnoty politycznej – organy władzy są wówczas postrzegane jako jej reprezentacja. Taka społeczność sprawuje kontrolę nad swoimi przedstawicielami i może, przez udział w wyborach, ich usunąć, zastępując innymi. Brak poczucia przynależności obywateli do politycznej wspólnoty sprawi, że instytucje demokratyczne, jeśli w ogóle powstaną, będą miały charakter fasadowy, zaś decyzje polityczne podejmą nieformalne ośrodki władzy – oligarchowie, przywódcy klanowi czy zorganizowane grupy interesów. Partie polityczne w takiej sytuacji opierają się często na relacjach klientelistycznychklientelizmklientelistycznych, zaś władza nie ponosi realnej odpowiedzialności przed społeczeństwem.

RjOr73h4KTZnT
Czy demokracja jest „łatwa”?
Źródło: S_K_S, licencja: CC BY-NC-SA 2.0.

Demokratyczna kultura polityczna

Sprawne funkcjonowanie demokracji wymaga również określonej kultury politycznej. Jeśli instytucje demokratyczne zostaną wprowadzone w społeczeństwie, w którym nie ceni się takich wartości, jak debata, tolerancja czy szacunek do politycznych rywali, bardzo szybko ulegną one degeneracji. Demokracja jako ustrój opierający się na zasadzie równości politycznej nie będzie dobrze funkcjonowała również w warunkach istniejącej w społeczeństwie sztywnej hierarchii, zwłaszcza wówczas, gdy ta ostatnia jest ugruntowana kulturowo i powszechnie akceptowana. Brak demokratycznej kultury politycznej może sprawić, że rywalizacja polityczna przekształci się w działania, którym towarzyszy przemoc, a przegrani nie będą uznawali wyników wyborów.

bg‑turquoise

Zastanów się, dlaczego brak demokratycznej kultury politycznej może sprzyjać politycznej przemocy.

W świetle rozmaitych rankingów państw, według ich ustrojów politycznych, za najbardziej demokratyczne uznawane są te kraje, w których występują świadome swojego istnienia wspólnoty polityczne oraz funkcjonuje rozwinięta demokratyczna kultura polityczna. Państwowe instytucje przedstawicielskie cieszą się tam dużym społecznym autorytetem, zaś demokratyczne procedury popierane są przez ogromną część opinii publicznej.

RDCI4bRT0jLfm1
Mapa polityczna świata, Wskaźnik demokracji, dane z 2018 r., na której zaznaczony jest poziom demokracji: 0–1,99; Elementy: Republika Środkowoafrykańska (wartość: 1,52), Czad (wartość: 1,61), Demokratyczna Republika Konga (wartość: 1,49), Gwinea Równikowa (wartość: 1,92), Gwinea Bissau (wartość: 1,98), Korea Północna (wartość: 1,08), Arabia Saudyjska (wartość: 1,93), Syria (wartość: 1,43), Tadżykistan (wartość: 1,93), Turkmenistan (wartość: 1,72), Jemen (wartość: 1,95)2–2,99; Elementy: Afganistan (wartość: 2,97), Azerbejdżan (wartość: 2,65), Bahrajn (wartość: 2,71), Burundi (wartość: 2,33), Dżibuti (wartość: 2,87), Erytrea (wartość: 2,37), Iran (wartość: 2,45), Kazachstan (wartość: 2,94), Laos (wartość: 2,37), Libia (wartość: 2,19), Rosja (wartość: 2,94), Sudan (wartość: 2,15), Zjednoczone Emiraty Arabskie (wartość: 2,76), Uzbekistan (wartość: 2,01)3–3,99; Elementy: Algieria (wartość: 3,50), Angola (wartość: 3,62), Białoruś (wartość: 3,13), Kambodża (wartość: 3,59), Kamerun (wartość: 3,28), Chiny (wartość: 3,32), Komory (wartość: 3,71), Kongo (wartość: 3,31), Kuba (wartość: 3,00), Egipt (wartość: 3,36), Etiopia (wartość: 3,35), Gabon (wartość: 3,61), Gwinea (wartość: 3,14), Jordania (wartość: 3,93), Kuwejt (wartość: 3,85), Mauretania (wartość: 3,82), Mozambik (wartość: 3,85), Mjanma (Birma) (wartość: 3,83), Nikaragua (wartość: 3,63), Niger (wartość: 3,76), Oman (wartość: 3,04), Katar (wartość: 3,19), Rwanda (wartość: 3,35), Suazi (wartość: 3,03), Togo (wartość: 3,10), Wenezuela (wartość: 3,16), Wietnam (wartość: 3,08), Zimbabwe (wartość: 3,16)4–4,99; Elementy: Armenia (wartość: 4,79), Bośnia i Hercegowina (wartość: 4,98), Burkina Faso (wartość: 4,75), Wybrzeże Kości Słoniowej (wartość: 4,15), Gambia (wartość: 4,31), Haiti (wartość: 4,91), Irak (wartość: 4,06), Liban (wartość: 4,63), Maroko (wartość: 4,99), Nigeria (wartość: 4,44), Pakistan (wartość: 4,17), Palestyna (wartość: 4,39), Sierra Leone (wartość: 4,66), Tajlandia (wartość: 4,63), Turcja (wartość: 4,37)5–5,99; Elementy: Albania (wartość: 5,98), Bangladesz (wartość: 5,57), Benin (wartość: 5,74), Bhutan (wartość: 5,30), Boliwia (wartość: 5,70), Salwador (wartość: 5,96), Fidżi (wartość: 5,85), Gruzja (wartość: 5,50), Gwatemala (wartość: 5,60), Honduras (wartość: 5,63), Kenia (wartość: 5,11), Kirgistan (wartość: 5,11), Liberia (wartość: 5,35), Macedonia Północna (wartość: 5,87), Madagaskar (wartość: 5,22), Malawi (wartość: 5,49), Mali (wartość: 5,41), Mołdawia (wartość: 5,85), Czarnogóra (wartość: 5,74), Nepal (wartość: 5,18), Tanzania (wartość: 5,41), Uganda (wartość: 5,20), Ukraina (wartość: 5,69), Zambia (wartość: 5,61)6–6,99; Elementy: Brazylia (wartość: 6,97), Kolumbia (wartość: 6,96), Chorwacja (wartość: 6,57), Dominikana (wartość: 6,54), Ekwador (wartość: 6,27), Ghana (wartość: 6,63), Gujana (wartość: 6,67), Węgry (wartość: 6,63), Indonezja (wartość: 6,39), Lesotho (wartość: 6,64), Malezja (wartość: 6,88), Meksyk (wartość: 6,19), Mongolia (wartość: 6,50), Namibia (wartość: 6,25), Papua-Nowa Gwinea (wartość: 6,03), Paragwaj (wartość: 6,24), Peru (wartość: 6,60), Filipiny (wartość: 6,71), Polska (wartość: 6,67), Rumunia (wartość: 6,38), Senegal (wartość: 6,15), Serbia (wartość: 6,41), Singapur (wartość: 6,38), Sri Lanka (wartość: 6,19), Surinam (wartość: 6,98), Tunezja (wartość: 6,41)7–7,99; Elementy: Argentyna (wartość: 7,02), Belgia (wartość: 7,78), Botswana (wartość: 7,81), Bułgaria (wartość: 7,03), Republika Zielonego Przylądka (wartość: 7,88), Chile (wartość: 7,97), Cypr (wartość: 7,59), Czechy (wartość: 7,69), Estonia (wartość: 7,97), Francja (wartość: 7,80), Grecja (wartość: 7,29), Indie (wartość: 7,23), Izrael (wartość: 7,79), Włochy (wartość: 7,71), Jamajka (wartość: 7,02), Japonia (wartość: 7,99), Łotwa (wartość: 7,38), Litwa (wartość: 7,50), Panama (wartość: 7,05), Portugalia (wartość: 7,84), Słowacja (wartość: 7,10), Słowenia (wartość: 7,50), Republika Południowej Afryki (wartość: 7,24), Tajwan (wartość: 7,73), Timor Wschodni (wartość: 7,19), Trynidad i Tobago (wartość: 7,16), Stany Zjednoczone Ameryki (wartość: 7,96)8–8,99; Elementy: Austria (wartość: 8,29), Kostaryka (wartość: 8,07), Niemcy (wartość: 8,68), Luksemburg (wartość: 8,81), Malta (wartość: 8,21), Mauritius (wartość: 8,22), Holandia (Niderlandy) (wartość: 8,89), Korea Południowa (wartość: 8,00), Hiszpania (wartość: 8,08), Wielka Brytania (wartość: 8,53), Urugwaj (wartość: 8,38)9–10; Elementy: Australia (wartość: 9,09), Kanada (wartość: 9,15), Dania (wartość: 9,22), Finlandia (wartość: 9,14), Islandia (wartość: 9,58), Irlandia (wartość: 9,15), Nowa Zelandia (wartość: 9,26), Norwegia (wartość: 9,87), Szwecja (wartość: 9,39), Szwajcaria (wartość: 9,03).
Wskaźnik demokracji opiera się na 60 wskaźnikach pogrupowanych w pięciu różnych kategoriach: proces wyborczy i pluralizm, swobody obywatelskie, funkcjonowanie administracji publicznej, partycypacja polityczna oraz kultura polityczna. Kraje z przedziału 8–10 to pełne demokracje; z przedziału 6–7,99 to wadliwe demokracje; z przedziału 4–5,99 to systemy hybrydowe; z przedziału 0–3,99 to systemy autorytarne (oprac. na podst.: „The Economist”).
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problemy z demokratyzacją

Historia zna jednak przypadki wprowadzania reżimów demokratycznych w krajach pozbawionych demokratycznej tradycji lub przy społecznych uwarunkowaniach, które nie sprzyjały tej formie ustrojowej. W większości młodych państw Europy Środkowo‑Wschodniej, w których ustanowiono po I wojnie światowej ustroje demokratyczne, nie przetrwały one dekady, przekształcając się łatwo w reżimy autorytarne. Tak było choćby w Polsce, gdzie w warunkach ostrych konfliktów politycznych, rozdrobnienia parlamentu i społecznych podziałów przewrót majowyzamach majowyprzewrót majowy Józefa Piłsudskiego z 1926 r. zakończył po kilku latach demokratyczne rządy.

R1Vkj2qfOXT3A
Józef Piłsudski na Kasztance odbiera defiladę wojsk 11 listopada 1926 r.
Przypomnij sobie, w jaki sposób Józef Piłsudski uzasadniał przeprowadzenie zamachu stanu.
Źródło: Centralne Archiwum Wojskowe, domena publiczna.

Niepowodzeniem zakończyła się próba ustanowienia demokracji w Republice WeimarskiejRepublika WeimarskaRepublice Weimarskiej – państwie niemieckim, które funkcjonowało w okresie międzywojennym. Instytucje demokratyczne zostały tam wprowadzone na gruncie autorytarnej kultury politycznej, ukształtowanej jeszcze w czasach Cesarstwa Niemieckiego. Nie cieszyły się więc one szacunkiem w konserwatywnej części społeczeństwa. Były kontestowane również przez radykalną lewicę komunistyczną, która dążyła do ustanowienia dyktatury proletariatu – zgodnie z założeniami ideologii marksizmu‑leninizmu. Partie, które popierały demokratyczny charakter rządów, cieszyły się mało stabilnym poparciem nieznacznej większości społeczeństwa. Wielki Kryzys Ekonomiczny z lat 1929–1932 sprawił, że nawet ono się załamało, otwierając drogę do władzy nazistom.

Demokratyzacja została wywołana również upadkiem komunizmu w Europie w 1989 r. Monopolistyczne rządy partii komunistycznych zastępowane były wówczas wzorowanymi na państwach zachodnich systemami wielopartyjnymi, z wolnymi wyborami i realnym wpływem obywateli na rządy. Zmiany te doprowadziły w wielu przypadkach do spektakularnych sukcesów krajów postkomunistycznych – udało się stworzyć w nich dobrze funkcjonujące instytucje państwa prawa, ograniczono korupcję, nastąpił także dynamiczny rozwój ekonomiczny. Niekiedy jednak zmiany demokratyczne wywoływały również ostre kryzysy. W Jugosławii stały się początkiem kilku wojen domowych oraz – ostatecznie – rozpadu tego kraju. W tym wieloetnicznym państwie zabrakło bowiem poczucia przynależności do jednej wspólnoty, zaś demokratyzacja sprawiła, że każdy z żyjących tam narodów zapragnął własnego państwa.

bg‑turquoise

Zastanów się, czy potrafisz podać inny przykład dezintegracji państwa po jego demokratyzacji.

Słownik

industrializacja
industrializacja

przebiegający w XIX i XX w. proces zmian ekonomicznych i społecznych, który doprowadził do przejścia od społeczeństwa rolniczego (agrarnego) do społeczeństwa przemysłowego (industrialnego)

klientelizm
klientelizm

nieformalny układ zależności między dominującym patronem a podporządkowanym mu klientem, polegający na wymianie osobistych usług

pluralizm polityczny
pluralizm polityczny

cecha państwa demokratycznego, charakteryzująca się istnieniem na scenie politycznej różnorodnych rywalizujących ze sobą partii oraz grup interesu

Republika Weimarska
Republika Weimarska

zwyczajowa nazwa niemieckiego państwa demokratycznego, które powstało w 1918 r. po rozpadzie Cesarstwa Niemieckiego

urbanizacja
urbanizacja

proces koncentrowania się ludności na małych obszarach, wyrażający się w rozroście miast oraz zwiększaniu się ich liczby; skutek industrializacji

zamach majowy
zamach majowy

przeprowadzony przez Józefa Piłsudskiego w maju 1926 r. przewrót wojskowy, skutkujący przejęciem władzy przez obóz sanacyjny i powstaniem w Polsce systemu autorytarnego