Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Realizm w obrazach Aleksandra Gierymskiego

Stanisław Witkiewicz (1851‑1915), pisarz, malarz i teoretyk malarstwa, bardzo cenił twórczość Aleksandra Gierymskiego (1850‑1901). Uważał, że malarz umie odtworzyć na swoich płótnach nie tylko otaczające go realia, ale – posługując się światłem, barwnymi kontrastami, odpowiednią kompozycją – potrafi oddać nastrój utrwalanej chwili:

Stanisław Witkiewicz Aleksander Gierymski

Skoro przychodziło do sztuki Gierymski był szczególnie refleksyjnym, rozważnym, rozumował, zastanawiał się i czysto teoretycznie roztrząsał to, co miało stanowić obraz. Raz na przykład mówił, że chce namalować obraz smutny i wyliczał na palcach te pierwiastki życia, których należałoby użyć, żeby obraz zrobił wrażenie smutne. […] Tam gdzie nie chodziło o dekoracyjną przeciwstawność plamy barwnej tam chodziło o ton światła lub koloru, o podniesienie kontrastu, o wydobycie szczegółu, który ginął, o podniesienie blasku zorzy lub ściemnienie wieczornego mroku, o różnice tonów ciepłych i zimnych, tych biegunów, między którymi się chwieje całe bogactwo barwne natury i sztuki.

1 Źródło: Stanisław Witkiewicz, Aleksander Gierymski , [w:] tegoż, Pisma wybrane, t. 1-3, red. J. Z. Jakubowski, Warszawa 1950, s. 110–116.

Powyższe słowa Witkiewicza trafnie oddają istotę malarstwa Gierymskiego. Jego obrazy bowiem nie tylko przedstawiają sam krajobraz, ulice Warszawy czy portrety jej mieszkańców należących do różnych grup społecznych, ale też przekazują informacje na temat ich charakterów, nastrojów oraz uczuć.

Metoda twórcza Gierymskiego była bardzo złożona, artysta bacznie obserwował rzeczywistość, przemierzał ulice Warszawy, fotografował i tworzył szkice. Chciał wiernie oddać realia miasta, dlatego często poprawiał i przerabiał dzieła. Zdarzało się, że poprawki były wprowadzane wielokrotnie zanim malarz uznał obraz za satysfakcjonujący pod względem kompozycji, ukształtowania świetlno‑barwnego, a przede wszystkim – pod względem oddania charakterów postaci i nastroju danej sytuacji.

R1HhXPtIJXatS
Aleksander Gierymski, drzeworyt opublikowany w czasopiśmie "Kłosy" 1887/8. Ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie
Źródło: domena publiczna.

Mistrzostwo pióra Bolesława Prusa

Umiejętność oddania psychologicznego charakteru postaci, a równocześnie mistrzowski opis przestrzeni to także cechy pisarstwa Bolesława Prusa (1847‑1912), szczególnie widoczne w Lalce (wyd. 1890). Sam pisarz wymieniał następujące elementy, które uważał za niezbędne do stworzenia „dobrej” powieści realistycznejpowieść realistycznapowieści realistycznej, bo do takiego gatunku utwór przynależy:

Bolesław Prus List do Władysława Korotyńskiego
  1. M a t e r i a ł – czyli: charaktery ludzi, miejsc, przedmiotów i wypadków. Materiał taki zbiera się przez całe lata.

  2. T e m a t – czyli twierdzenie, które autor chce wypowiedzieć w powieści. Tematy nasuwa zwykle życie współczesne albo historia.

  3. P l a n, czyli sposób uporządkowania powieściowego materiału, o ile można, najlepiej odpowiadający naturalnemu biegowi wypadków.

  4. J ę z y k  i  s t y l, za pomocą których autor swoje pojęcia, uczucia i pragnienia przelewa w czytelnika.

2 Źródło: Bolesław Prus, List do Władysława Korotyńskiego. Cytat za: Elżbieta Lubczyńska-Jeziorna, Gatunki literackie w twórczości Bolesława Prusa, Wrocław 2007, s. 199-200.
RHWF6eTKP3k0Z
Bolesław Prus (właśc. Aleksander Głowacki), "Tygodnik Illustrowany" 1897 nr 51
Źródło: domena publiczna.

Realizm słowa a realizm obrazu

Realizm w sztuce i literaturze to prąd szczególnie ważny w prozie XVIII i XIX wieku, w którym dominowała metoda odwołująca się do przyjętego w danej kulturze społecznego obrazu świata. Cechą charakterystyczną owej metody było uznanie realności owego świata, a także głęboka wiedza na jego temat (historyczna, socjologiczna i psychologiczna).

W przypadku Lalki Bolesława Prusa i obrazów Aleksandra Gierymskiego można wskazać elementy poetyki realizmu, wyrażane za pomocą języka bądź barwnych plam. Można ich poszukiwać na kilku poziomach obu dzieł:

  • w warstwie ikonograficznej, odwzorowującej poszczególne miejsca, obiekty, postaci (porównanie motywów);

  • w warstwie kompozycyjnej, poszukując punktu widzenia obserwatorów rzeczywistości – narratora powieści oraz artysty, którzy wprowadzają czytelnika i widza do swoich dzieł (porównanie sposobu kompozycji danej sceny powieściowej oraz malarskiej);

  • w warstwie językowej oraz malarskich środków wyrazu (porównanie językowego i malarskiego oddania świata przedstawionego).

Słownik

detal
detal

(fr. détail) – szczegół, fragment dzieła sztuki

pozytywizm
pozytywizm

(franc. positivisme < łac. positivus – realny, praktyczny, pożyteczny) – pojęcie pojawia się w wykładach filozofii pozytywnej Augusta Comte’a. W literaturze polskiej był związany z ideologiczno‑społecznymi hasłami pracy u podstaw, legalizmu organicznikowskiego (praca organiczna), egalitaryzmu, utylitaryzmu, scjentyzmu oraz monizmu przyrodniczego. Tak więc w programie estetycznym polskiego pozytywizmu mieściły się postulaty ilustrowania przez sztukę prawd zdobytych w wyniku naukowego poznania. Nowe gatunki literackie musiały zawierać określone tendencje perswazyjne i moralizatorskie oraz manifestować ideę harmonijnego podążania ludzkości ku postępowi

powieść realistyczna
powieść realistyczna

odmiana powieści szczególnie popularna w drugiej połowie XIX wieku; zakłada ona dążenie do jak najwierniejszego naśladowania rzeczywistości (zasada mimesis), co realizuje się poprzez szczegółowe opisy, odmalowanie tła danej epoki, panoramę przedstawianej rzeczywistości, indywidualizację języka, pogłębione kreacje bohaterów oraz różne motywacje postaci; narracja powieści realistycznej jest trzecioosobowa subiektywna (głos bohatera) lub/i obiektywna (narrator z zewnątrz); pisarz jest obserwatorem (naukowcem), który zmierza do uogólnienia opisywanych zjawisk, np. ogólnoludzkich; powieści realistyczne podejmowały tematykę konfliktów społecznych i przemian cywilizacyjnych

żargon
żargon

(fr. jargon) - środowiskowa odmiana języka np. żargon (slang) miejski