Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1WFkG7zmQc6p
Obraz przedstawia miejski krajobraz. Na pierwszym planie ukazana jest szeroka rzeka. Po lewej stronie znajduje się piaszczysty półwysep. Na drugim brzegu stoją Budynki zwieńczone wieżami. Z kominów wydobywają się smugi dymu.

Każde miejsce tworzą ludzie. Rzeczywistość w czasach pozytywizmu oczami Bolesława Prusa i Aleksandra Gierymskiego

Aleksander Gierymski, Wisła pod Warszawą, 1880‑1883
Źródło: Muzeum Narodowe w Krakowie, domena publiczna.

Pisarz Bolesław Prus i malarz Aleksander Gierymski, tworzący w tym samym czasie, nakreślili w swych dziełach realistyczny portret Warszawy i jej mieszkańców. Nie idealizowali świata, w którym żyli, lecz dążyli do ukazania jego rzeczywistego obrazu. Jako ludzie epoki pozytywizmu mieli szczególnie wyostrzone spojrzenie na otaczające ich realia i detale. Dzięki Prusowi i Gierymskiemu powstał wiarygodny obraz miasta drugiej połowy XIX wieku.

Twoje cele
  • Porównasz obrazy Warszawy w pisarstwie Bolesława Prusa i malarstwie Aleksandra Gierymskiego.

  • Poznasz charakterystyczne cechy malarstwa Aleksandra Gierymskiego i usytuujesz je w kontekście epoki.

  • Opiszesz realistyczny sposób opisu w Lalce Prusa i wskażesz jego funkcje.