Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Mistrz Eckhart i mistyka spekulatywna

Słowo „mistyka” (od gr. mystikós - tajemny) na ogół nam się kojarzy z religią, a nie filozofią, ze stanem, w którym człowiek osiąga bezpośrednie przeżycie łączności z Bogiem. Powiązanie mistyki z filozofią może tym bardziej dziwić, że mistyka w swej czysto religijnej postaci opiera się na duchowym doświadczeniu (modlitwie i kontemplacjikontemplacjakontemplacji) i pomija rozumową abstrakcję. Jednakże w średniowieczu oprócz mistyki tego rodzaju, czyli tzw. mistyki ascetycznej, uprawiano również mistykę spekulatywnąspekulatywnyspekulatywną, zwaną mistycyzmem.

Nurt ten rozwinął się w XII w., a jego zwolennicy zajmowali się zarówno praktykowaniem, jak i teorią mistyki: nie tylko dążyli do bezpośredniego obcowania z Bogiem, lecz także szukali teoretycznych uzasadnień dla swych usiłowań. Jedni w opozycji do scholastykischolastykascholastyki próbowali wykazać, że Boga można poznać wyłącznie poprzez stany mistyczne (św. Bernard, 1091–1153), drudzy dążąc do syntezy mistyki i scholastycznej filozofii, drogi do poznania Boga szukali zarówno w wierze i objawieniu, jak i rozumie (Hugon ze św. Wiktora, 1096–1141).

bg‑green

W XIV w. mistycyzm najbujniej rozwijał się w Niemczech, a jednym z głównych przedstawicieli mistyki tego okresu był Jan Eckhart.

R1RxNpb5eaBSX1
Meister Eckhart, rzeźba w Bad Wörishofen, Kneippstraße
Źródło: Lothar Spurzem, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.

Jan Eckhart (ok. 1260–1327), zwany Mistrzem Eckhartem, urodził się w Niemczech w Turyngii i podobnie jak św. Tomasz należał do zakonu dominikanów. 
Był nauczycielem w Paryżu, następnie zaś w Niemczech: w Strasburgu i Kolonii. Zajmował wysokie stanowiska w hierarchii kościelnej (prowincjał Saksonii, wikariusz generalny Czech). Jednocześnie prowadził ożywioną działalność kaznodziejską po niemiecku. Przed śmiercią wytoczono mu proces, którego efektem była bullabullabulla papieska potępiająca 27 tez z jego pism łacińskich. Do końca XIX w., kiedy odkryto łacińskie dzieła Eckharta, jego naukę znano tylko ze słynnych Kazań oraz traktatów w języku niemieckim. W przeciwieństwie do oschłego stylu scholastyki dzieło Eckharta wyróżnia się pięknem języka, bogactwem metafor i uczuciowością.

Dla zainteresowanych

Więcej na temat Wilhelma Ockhama przeczytasz w materiale „Wilhelm Ockham i krytycyzm „Nowej Szkoły”P1CUJp3k8„Wilhelm Ockham i krytycyzm „Nowej Szkoły”.

R1P5OYBatP73X1
Prezentacja.
Ciekawostka

Jan Szkot Eriugena i jego wpływ na mistycyzm średniowieczny

Mistrz Eckhart, choć do panteizmupanteizmpanteizmu się nie przyznawał, to podkreślając obecność Boga w duszy i twierdząc, że „dno” duszy jest identyczne z Bogiem, faktycznie głosił pogląd panteistyczny. Inspiracją do takiego ujmowania rzeczywistości była dla mistyka m.in. myśl Jana Szkota Eriugeny, irlandzkiego filozofa z IX w. Eriugena, twórca systemu chrześcijańskiego w duchu neoplatońskim, twierdził, że świat powstał w procesie emanacji: Bóg, stwarzając rzeczywistość, wydał z siebie to, co 
w nim samym było zawarte, jest więc „wszystkim we wszystkim”. Eriugena, choć konsekwentnym panteistą nie był, jako panteista był postrzegany i jako panteista wywarł wpływ na mistycyzm średniowieczny.

Słownik

bulla
bulla

(łac. bulla — bańka, bąbel) urzędowy dokument papieski

kontemplacja
kontemplacja

(łac. contemplatio — przypatrywanie się) sposób aktywności poznawczej realizowanej poprzez skupienie, pogrążenie się w myślach, uważna obserwacja, w mistyce środek najdoskonalszego poznania lub najwyższy rodzaj poznania

panteizm
panteizm

(gr. pan – wszystko, theos - bóg) pogląd, który odrzuca istnienie bóstwa osobowego i głosi, że boskość jest tożsama z przyrodą lub istnieje w przyrodzie immanentnie, tkwiąc wewnątrz każdego ze stworzeń

scholastyka
scholastyka

(łac. schola - szkoła), kierunek w średniowiecznej filozofii chrześcijańskiej, dążący do rozumowego uzasadniania wiary i dogmatów religijnych bez konieczności odwoływania się do doświadczenia; kierunek ten był związany z nurtem uniwersyteckim

spekulatywny
spekulatywny

(od łac. speculatio - wypatrywanie, rozmyślanie) tzn. oparty na myśleniu abstrakcyjnym, dociekaniach teoretycznych