Przeczytaj
Warto przeczytać

Co to jest rzut ukośny?
To ruch, w którym:
ciało porusza się w jednorodnym polu grawitacyjnym – czyli takim, w którym przyspieszenie grawitacyjne jest stałe,
ciało ma prędkośćprędkość początkową , skierowaną pod pewnym kątem do powierzchni Ziemi,
nie uwzględniamy żadnych oporów ruchu.
Ruch ten odbywa się w płaszczyźnie wyznaczonej przez wektor przyspieszenia grawitacyjnego oraz wektor prędkości początkowej. Do opisu wielkości wektorowych w tym ruchu wystarczą nam zatem dwie współrzędne.
Przedstawione na Rys. 1. ciało ma prędkość początkową skierowaną pod pewnym kątem do powierzchni Ziemi. Przyspieszenie grawitacyjne jest skierowane pionowo w dół. Ruch ciała będziemy rozpatrywać w dwóch kierunkach – oś x umieszczamy równolegle do powierzchni Ziemi, oś y pionowo, a cały układ ustawiamy w taki sposób, by wektor prędkości początkowej znajdował się w płaszczyźnie xy. Początek układu współrzędnych umieszczamy tam, gdzie znajdowało się ciało w chwili t = 0.
Możemy teraz zapisać współrzędne poszczególnych wektorów.
Jedyną siłą działającą na ciało jest siła grawitacji, a więc wartość przyspieszeniaprzyspieszenia jest równa przyspieszeniu grawitacyjnemu. Przyspieszenie to skierowane jest pionowo w dół, a więc wektor przyspieszenia będzie miał postać
gdzie g jest wartością przyspieszenia grawitacyjnego.
Prędkość początkowa jest pod pewnym kątem do podłoża, tak więc w ogólności będzie miała niezerowe obie współrzędne.
PołożeniePołożenie początkowe to z kolei wektor , bo tak zdefiniowaliśmy układ współrzędnych.
Równania ruchu będziemy rozpatrywać oddzielnie dla każdej współrzędnej.
Współrzędna pozioma wektora przyspieszenia wynosi 0, więc wzdłuż osi ciało porusza się ruchem jednostajnymruchem jednostajnym z prędkością . Zależność współrzędnej położenia od czasu wygląda zatem następująco:
Wzdłuż osi ciało porusza się ruchem jednostajnie zmiennymruchem jednostajnie zmiennym, a zależności współrzędnej pionowej położenia i prędkości od czasu wyglądają następująco:
Zastanówmy się teraz, jaki jest kształt toru w takim ruchu. Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy wyznaczyć zależność . W tym celu z zależności wyznaczamy :
i otrzymane wyrażenie wstawiamy do zależności , w ten sposób eliminując z niej czas, a wprowadzając współrzędną :
Otrzymana zależność jest zależnością kwadratową ze względu na , a więc tor rzutu ukośnego jest fragmentem paraboli (Rys. 2.).
Zasięg rzutu ukośnego to odległość, jaką ciało przebywa w poziomie do momentu upadku na ziemię. Aby tę odległość wyznaczyć, ustalimy najpierw czas trwania ruchu. Ciało zakończy swój ruch na ziemi, tj. gdy jego współrzędna będzie równa zero. Musimy zatem rozwiązać równanie
Ma ono dwa rozwiązania: , czyli chwila, w której ciało rozpoczyna swój ruch, oraz . To jest właśnie szukany przez nas czas trwania ruchu.
Wyznaczenie zasięgu rzutu sprowadza się więc do obliczenia wartości współrzędnej w chwili tożsamej z wyznaczonym czasem trwania ruchu,
Słowniczek
(ang.: distance) długość odcinka toru, jaki przebyło ciało.
(ang.: position) określa umiejscowienie ciała w układzie odniesienia.
(ang.: velocity) wielkość wektorowa określająca, jak szybko zmienia się położenie w czasie.
(ang.: average velocity) wielkość wektorowa, obliczamy ją dzieląc całkowitą zmianę położenia przez czas, w jakim ta zmiana nastąpiła.
(ang.: displacement) zmiana położenia ciała.
(ang.: acceleration) wielkość wektorowa opisująca, jak szybko zmienia się prędkość w czasie.
(ang.: motion with contstant acceleration) ruch, w którym wartość prędkości zmienia się w sposób jednostajny.
(ang.: uniform motion) ruch, w którym wartość prędkości jest stała.
(ang.: speed) wielkość skalarna, obliczamy ją dzieląc całkowitą drogę, jaką przebyło ciało przez czas, w jakim to nastąpiło.
(ang.: frame of reference) ciało, względem którego opisujemy ruch lub spoczynek innego ciała.
(ang.: free fall) ruch odbywający się wyłącznie pod wpływem grawitacji (czyli z przyspieszeniem grawitacyjnym).