Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Warto przeczytać

RtwvAmrCXYKia
Fot. 1. Rzut do kosza.
Źródło: dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:US_Navy_111110-N-DR144-848_Michigan_State_University_basketball_player_Alex_Gauna_shoots_during_a_practice_in_the_basketball_arena_on_the_flight_de.jpg [dostęp 14.03.2022 r.], domena publiczna.

Co to jest rzut ukośny?

To ruch, w którym:

  • ciało porusza się w jednorodnym polu grawitacyjnym – czyli takim, w którym przyspieszenie grawitacyjne jest stałe,

  • ciało ma prędkośćprędkośćprędkość początkową v 0 , skierowaną pod pewnym kątem do powierzchni Ziemi,

  • nie uwzględniamy żadnych oporów ruchu.

Ruch ten odbywa się w płaszczyźnie wyznaczonej przez wektor przyspieszenia grawitacyjnego oraz wektor prędkości początkowej. Do opisu wielkości wektorowych w tym ruchu wystarczą nam zatem dwie współrzędne.

R7IxP6gVjkgqP
Rys. 1. Dobór układu współrzędnych do opisu ruchu ciała wyrzuconego ukośnie.
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Przedstawione na Rys. 1. ciało ma prędkość początkową v 0 skierowaną pod pewnym kątem do powierzchni Ziemi. Przyspieszenie grawitacyjne jest skierowane pionowo w dół. Ruch ciała będziemy rozpatrywać w dwóch kierunkach – oś x umieszczamy równolegle do powierzchni Ziemi, oś y pionowo, a cały układ ustawiamy w taki sposób, by wektor prędkości początkowej znajdował się w płaszczyźnie xy. Początek układu współrzędnych umieszczamy tam, gdzie znajdowało się ciało w chwili t = 0.

Możemy teraz zapisać współrzędne poszczególnych wektorów.

Jedyną siłą działającą na ciało jest siła grawitacji, a więc wartość przyspieszeniaprzyspieszenieprzyspieszenia jest równa przyspieszeniu grawitacyjnemu. Przyspieszenie to skierowane jest pionowo w dół, a więc wektor przyspieszenia będzie miał postać

gdzie g jest wartością przyspieszenia grawitacyjnego.

Prędkość początkowa jest pod pewnym kątem do podłoża, tak więc w ogólności będzie miała niezerowe obie współrzędne.

v 0 = [ v 0 x ; v 0 y ] .

PołożeniepołożeniePołożenie początkowe to z kolei wektor , bo tak zdefiniowaliśmy układ współrzędnych.

Równania ruchu będziemy rozpatrywać oddzielnie dla każdej współrzędnej.

Współrzędna pozioma wektora przyspieszenia wynosi 0, więc wzdłuż osi ciało porusza się ruchem jednostajnymruch jednostajnyruchem jednostajnym z prędkością . Zależność współrzędnej położenia od czasu wygląda zatem następująco:

Wzdłuż osi ciało porusza się ruchem jednostajnie zmiennymruch jednostajnie zmiennyruchem jednostajnie zmiennym, a zależności współrzędnej pionowej położenia i prędkości od czasu wyglądają następująco:

Zastanówmy się teraz, jaki jest kształt toru w takim ruchu. Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy wyznaczyć zależność . W tym celu z zależności wyznaczamy :

t=xv0x

i otrzymane wyrażenie wstawiamy do zależności , w ten sposób eliminując z niej czas, a wprowadzając współrzędną :

y ( x ) = 1 2 g ( v 0 x ) 2 x 2 + v 0 y v 0 x x   .

Otrzymana zależność jest zależnością kwadratową ze względu na , a więc tor rzutu ukośnego jest fragmentem paraboli (Rys. 2.).

RpUH02FVU5N3K
Rys. 2. Tor rzutu ukośnego. Przez xz oznaczamy zasięg rzutu.
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Zasięg rzutu ukośnego to odległość, jaką ciało przebywa w poziomie do momentu upadku na ziemię. Aby tę odległość wyznaczyć, ustalimy najpierw czas trwania ruchu. Ciało zakończy swój ruch na ziemi, tj. gdy jego współrzędna  będzie równa zero. Musimy zatem rozwiązać równanie

Ma ono dwa rozwiązania: , czyli chwila, w której ciało rozpoczyna swój ruch, oraz tk=2v0yg. To jest właśnie szukany przez nas czas trwania ruchu.

Wyznaczenie zasięgu rzutu sprowadza się więc do obliczenia wartości współrzędnej w chwili tożsamej z wyznaczonym czasem trwania ruchu,

x ( t k ) = v 0 x t k = 2 v 0 x v 0 y g   .

Słowniczek

droga
droga

(ang.: distance) długość odcinka toru, jaki przebyło ciało.

położenie
położenie

(ang.: position) określa umiejscowienie ciała w układzie odniesienia.

prędkość
prędkość

(ang.: velocity) wielkość wektorowa określająca, jak szybko zmienia się położenie w czasie.

prędkość średnia
prędkość średnia

(ang.: average velocity) wielkość wektorowa, obliczamy ją dzieląc całkowitą zmianę położenia przez czas, w jakim ta zmiana nastąpiła.

przemieszczenie
przemieszczenie

(ang.: displacement) zmiana położenia ciała.

przyspieszenie
przyspieszenie

(ang.: acceleration) wielkość wektorowa opisująca, jak szybko zmienia się prędkość w czasie.

ruch jednostajnie zmienny
ruch jednostajnie zmienny

(ang.: motion with contstant acceleration) ruch, w którym wartość prędkości zmienia się w sposób jednostajny.

ruch jednostajny
ruch jednostajny

(ang.: uniform motion) ruch, w którym wartość prędkości jest stała.

szybkość
szybkość

(ang.: speed) wielkość skalarna, obliczamy ją dzieląc całkowitą drogę, jaką przebyło ciało przez czas, w jakim to nastąpiło.

układ odniesienia
układ odniesienia

(ang.: frame of reference) ciało, względem którego opisujemy ruch lub spoczynek innego ciała.

spadek swobodny
spadek swobodny

(ang.: free fall) ruch odbywający się wyłącznie pod wpływem grawitacji (czyli z przyspieszeniem grawitacyjnym).