Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Święta księga judaizmu i chrześcijaństwa

Biblia to święta księga dwóch religii: judaizmu oraz chrześcijaństwa. Wprawdzie różne wyznania przyjmują odmienne kanony ksiąg składających się na Pismo Święte (np. wyznawcy judaizmu uważają, że tylko Stary Testament zawiera prawdę objawioną), ale ponad dwa miliardy ludzi uważa Biblię za dzieło natchnione. Pismo Święte zawiera przede wszystkim podstawową dla chrześcijan i wyznawców judaizmu prawdę: jest jeden Bóg, który stworzył świat i wciąż ingeruje w jego istnienie.

Wpływ Biblii na wyznawców judaizmu

O tym, jak ogromny był wpływ Starego Testamentu na wyznawców judaizmu, może świadczyć cytat z pracy popularnonaukowej, poświęconej życiu w Palestynie w czasach Jezusa:

Henri Daniel-Rops Życie codzienne w Palestynie w czasach Chrystusa

«U nas – mówi Józef FlawiuszJózefJózef Flawiusz –  nie ma takiego mnóstwa ksiąg różniących się między sobą, często sprzecznych, jak u Greków. My posiadamy tylko dwadzieścia dwie Księgi, które zawierają wszystko i którym wierzymy wszyscy bez zastrzeżeń». Jest to jedna z charakterystycznych cech tego osobliwego narodu, jakim był Izrael: naród Księgi, który nie stworzył ksiąg; naród, którego całym istnieniem kieruje Pismo, ale który z pogardą odrzuca wszystko [...] co tylko jest «literaturą». Nie znajdujemy w dawnym Izraelu ani jednego przykładu księgi o tematyce świeckiej, mającej na celu jedynie rozrywkę. [...]

Co zatem czytali Żydzi? Odpowiedź jest prosta: Biblię, czyli to, co nazywamy Starym Testamentem, a także wszystko, co miało z nim bezpośredni związek.

1 Źródło: Henri Daniel-Rops, Życie codzienne w Palestynie w czasach Chrystusa, tłum. J. Lasocka, Warszawa 1994, s. 255.
Józef
globalna
augustianizm
tomizm
Roman

Biblia w chrześcijaństwie

Poetka i pisarka Anna Kamieńska podkreśla znaczenie Pisma Świętego dla chrześcijan:

Anna Kamieńska Książka nad książkami

Wielu ludzi zapytanych, jaką jedną książkę uratowaliby z pożaru lub jaką jedną książkę zabraliby ze sobą na bezludną wyspę, odpowiada: Biblię. W wielu domach książka ta leży na szczególnym miejscu, czytana jest wspólnie, a przed czytaniem z czcią całowana. W wielu krajach, w parlamentach i sądach prezydenci, sędziowie i świadkowie składają przysięgę, kładąc rękę na tej księdze, Biblii. Jest ona symbolem Prawdy i Sprawiedliwości. Dlatego przysięga na Biblię musi być dotrzymana. Biblia weszła tak głęboko w kulturę całego naszego świata, naszej cywilizacji, że trudno jest jej nie znać i nie szanować. Jej treść przenika naszą kulturę, naszą literaturę, nasze dzieła sztuki. Imiona biblijnych bohaterów są dla nas ciągle wspólnymi znakami, jak imiona rodziców i dziadków, jak nazwiska narodowych bohaterów. O tej jednej książce napisano niezliczenie wiele ksiąg tworzących całe biblioteki. W słowie: biblioteka zawarte jest to samo słowo: Biblia.

wielu Źródło: Anna Kamieńska, Książka nad książkami, Warszawa 2000, s. 8–9.

Biblia a zasady moralne

Anna Kamieńska nazwała Biblię symbolem Prawdy i Sprawiedliwości. To wskazuje m.in. na Pismo Święte jako źródło zasad moralnych. W szczególny sposób dotyczy to Dekalogu, który jednoznacznie wskazywał na takie wartości jak poszanowanie życia każdego człowieka. Powszechnie postrzega się dziesięć przykazań jako dokument moralny, regulujący życie społeczne poprzez zakazy dotyczące zachowań uznanych za szkodliwe. Tego, jakie postępowanie można nazwać etycznym, mówi tzw. przykazanie miłości, zawarte w Ewangelii według św. Mateusza:

Mt 22, 37-39

37 Będziesz miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim umysłem. 38 To jest największe i pierwsze przykazanie. 39 Drugie podobne jest do niego: Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego.

3 Źródło: Mt 22, 37-39, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań 1980, s. 1149.

Przywołane słowa nie tylko opisują człowieka jako istotę religijną, ale pośrednio zawierają przekonanie o równości wszystkich ludzi, niezależnie od płci, rasy, wieku, narodowości itd. oraz wskazuje na typ pożądanych relacji międzyludzkich.

Różnorodny wpływ Biblii na naukę i kulturę

Roli ksiąg biblijnych nie należy ograniczać wyłącznie do sfery religijnej czy teologii, bo miała ona wpływ na różne dziedziny nauki. Tłumaczyła tak ważne zagadnienia, jak budowa kosmosu czy powstanie gatunku ludzkiego. Była inspiracją dla myślicieli tworzących na jej podstawie systemy filozoficzne, w których wyjaśniano m.in. pochodzenie zła – etykaetykaetyka chrześcijańska ma swoje korzenie w Biblii oraz komentarzach do niej. Biblią inspirowali się również artyści, którzy w sztuce i literaturze podejmowali tematy wywodzące się ze Starego i Nowego Testamentu.

Biblia a filozofia

Pismo Święte nie jest dziełem filozoficznym, choć podejmuje kwestie, którymi interesują się przedstawiciele tej dyscypliny wiedzy – przede wszystkim problem sensu świata i życia. Stało się źródłem różnych nurtów, które zalicza się do filozofii chrześcijańskiej. Zakładają one, że objawienie prawd religijnych zawartych w Biblii stanowi niezbędną pomoc do podejmowania zagadnień filozoficznych. Dotyczyło to m.in. dwóch najważniejszych nurtów filozofii średniowiecznej, czyli augustianizmuaugustianizmaugustianizmutomizmutomizmtomizmu. Współcześnie również treść ksiąg biblijnych wpływa na kształt filozofii. Dotyczy to np. egzystencjalizmu chrześcijańskiegoegzystencjalizm chrześcijańskiegzystencjalizmu chrześcijańskiego, który uznaje, że świat jest z natury absurdalny, ale irracjonalna wiara w istnienie osobowego Boga nadaje mu sens.

Biblia a literatura i sztuka

Biblia od stuleci kształtuje wyobraźnię twórców. To bogate źródło wielowymiarowych postaci i dramatycznych wydarzeń, które po dziś dzień pozostają atrakcyjnym i aktualnym materiałem dla literatury, filmu czy teatru. Treść jej motywów, symboli i metafor ma wartość ponadczasową i uniwersalną.

Nie tylko motywy biblijne inspirują twórców. Pisarze nawiązują również do sfery formalnej i naśladują styl biblijny lub korzystają z gatunkowej różnorodności ksiąg biblijnych, pisząc np. psalmy lub przypowieści.

Fundamentalne znaczenie Biblii stało się tematem wiersza polskiego poety pochodzenia żydowskiego Romana BrandstaetteraRomanRomana Brandstaettera. Wprawdzie w utworze Biblio, ojczyzno moja przedstawił on indywidualne refleksje na temat Pisma, lecz można je potraktować jako symboliczne uznanie dla znaczenia Starego i Nowego Testamentu w dziejach ludzkości:

Roman Brandstaetter Biblio, ojczyzno moja...

[fragmenty]

Biblio, ojczyzno moja,
Biblio, moja ziemio polska,
Galilejska
I franciszkańska,
O wy, Księgi mojego dzieciństwa,
Pisane dwujęzyczną mową,
Polską hebrajszczyzną,
Hebrajską polszczyzną,
Dwumową
Świętą
I jedyną.

[...]

Wszystko jest w Tobie,
Cokolwiek przeżyłem.
Wszystko jest w Tobie,
Cokolwiek kochałem.

[...]

A ja siedzę nad Tobą,
Biblio,
I uczę się śmierci.

Może tego jednego w końcu się nauczę.

2 Źródło: Roman Brandstaetter, Biblio, ojczyzno moja..., [w:] tegoż, Krąg biblijny, Warszawa 1981, s. 396–398.

O wpływie Biblii na sztuki plastyczne świadczy niezwykła popularność motywów biblijnych. Poniżej zaprezentowane są przykłady pokazujące życie Jezusa Chrystusa.

Słownik

antropologia
antropologia

(gr. anthropos – człowiek, gr. logos – nauka) interdyscyplinarna dziedzina nauki zajmująca się badaniem człowieka w jego biologicznym i kulturowym wymiarze

egzystencjalizm chrześcijański
egzystencjalizm chrześcijański

jeden z odłamów egzystencjalizmu (łac. exsistere – istnieć), czyli XX‑wiecznego nurtu filozoficznego, który koncentrował się na analizowaniu człowieka z perspektywy egzystencji (istnienia); egzystencjalizm chrześcijański, w odróżnieniu od nurtu ateistycznego, zakładał, że człowiek to byt pozostający w relacji z Transcendencją, postrzeganą jako Bóg wierny i miłujący

etyka
etyka

(gr. ethos – zwyczaj) dział filozofii, którego przedmiotem jest badanie i tworzenie systemów myślowych będących źródłem zasad moralnych; ogół norm moralnych uznawanych przez określoną zbiorowość społeczną za punkt odniesienia dla oceny postępowania jednostek i grup; moralność

paralelizm
paralelizm

(gr. parallēlismós – zestawienie, porównanie) tożsamość lub podobieństwo kilku segmentów tekstu (np. wersów, strof, wątków itp.); paralelizm może dotyczyć treści lub formy