Polska architektura wczesnego średniowiecza były wzorowana na zachodnich budowlach romańskich. Charakteryzowały się one grubymi murami z kamienia, małymi oknami, geometrycznym i masywnym kształtem bryły, okrągłymi wieżami i trójkątnymi dachami. W tym stylu powstawały przede wszystkim budowle sakralne (kościoły, klasztory), fundowane przez władców w X i XI wieku. W XI i XII wieku do grona fundatorówfundowaćfundatorów i mecenasów dołączyli możnowładcymożnowładcamożnowładcy duchowni i świeccy.
R1crc2xnWznLJ
Na zdjęciu znajduje się duży, masywny kamienny kościół z małymi oknami. Posiada on liczne segmenty, baszty, wierze i stromy ciemny dach. Wokół niego znajduje się plac i drzewa.
Romańska kolegiata św. Piotra w Kruszwicy, wzniesiona w początku XII wieku. Wskaż cechy architektury romańskiej.
Źródło: Cancre , Wikimedia commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
1
R16h0B1p7RMDM
Na zdjęciu znajduje się Drzwi Gnieźnieńskie. Są to ogromne żeliwne drzwi prowadzące do kościoła. Są one podzielone na wiele fragmentów, które przedstawiają sceny z życia świętego Wojciecha. Zamiast klamek posiadają małe metalowe głowy lwów, które trzymają w pyskach metalowe okręgi.
Drzwi Gnieźnieńskie zostały wykonane w latach 70. XII w., prawdopodobnie na zamówienie księcia Mieszka Starego. Przedstawiono na nich sceny z życia św. Wojciecha i historię jego męczeństwa. Drzwi są arcydziełem romańskiej sztuki odlewnictwa w brązie. Po gotyckiej przebudowie archikatedry gnieźnieńskiej zostały one wtórnie osadzone w gotyckim portalu bocznego wejścia do świątyni.
Źródło: fot. Andrzej Otrębski, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RxEkQUk7JYCVq
Na zdjęciu znajduje się kamienna płyta z niewyraźnym rysunkiem trzech modlących się postaci. Wszystkie unoszą głowy i ręce w górę.
Fragment rytowanej gipsowa posadzki krypty kościoła kolegiackiego w Wiślicy, powstała w drugiej połowie XII w. Wyobrażono na niej sześć modlących się osób – zapewne któraś z ówczesnych piastowskich rodzin książęcych. Wizerunkom towarzyszy łacińska inskrypcja: „Ci pragną być podeptani, aby móc sięgnąć gwiazd”.
Źródło: Felis domestica, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1DEwIqHwZ3kY
Na zdjęciu znajduje się kamienna kolumna z licznymi płaskorzeźbami przedstawiającymi postacie. Kolumna znajduje się wewnątrz kościoła, wokół niej ustawione są kościelne drewniane ławy.
Romańska kolumna z wyobrażeniem cnót chrześcijańskich, znajdująca się w kościele Norbertanek w Strzelnie, XII w.
Źródło: Jan Jerszyński, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.
Większość budowli świeckich była drewniana, zwykle murowane były te przeznaczone do celów reprezentacyjnych bądź obronnych. Wnętrza romańskich świątyni były bogato zdobione. Ściany pokrywano polichromiami (ozdoby malarskie), kolumny, portale czy tympanony – reliefami (płaskorzeźbami), a posadzki – mozaikami. Szczyt rozwoju architektury romańskiej w Polsce przypada na XII wiek.
Inwestycje budowlane z okresu pierwszego państwa uległy zniszczeniu lub przebudowie. Najlepiej zachowały się ruiny pałacu i kaplicy wzniesionych przez Mieszka I na Ostrowie Lednickim. Jeszcze gorzej sytuacja przedstawia się w zakresie zachowania do naszych czasów romańskiego wystroju wnętrz. Do dziś przetrwał jedynie mały fragment realizacji z okresu wczesnego średniowiecza.
Polska sztuka gotycka
R1NKyWU5JNf271
Na zdjęciu znajduje się wysoki gotycki ceglany kościół o stromym czerwonym dachu i z masywną wysoką ścianą frontową. Posiada on wysokie okna. Wokół kościoła znajduje się park z drzewami.
Gotycki kościół na poznańskim Ostrowie Tumskim, w obecnym kształcie powstał w latach 1430‑1447. Jakie cechy architektury gotyckiej widoczne są na przykładzie tej budowli?
Źródło: fot. Błażej Cisowski, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Sztuka gotyckasztuka gotyckaSztuka gotycka rozkwitła w Polsce razem z wielkimi inwestycjami budowlanymi króla Kazimierza Wielkiego. Trudno jest porównywać polskie realizacje z monumentalnymi katedrami wzniesionymi w znacznie bogatszej Francji czy Niemczech, ale i tak gotyk przyniósł przełom. Charakteryzował się strzelistymi, wysokimi (sięgającymi nawet 100 m) budowlami wykonanymi z czerwonej cegły. Okna były wysokie i często zdobione witrażami. Szkielet budowli składał się z filarów i żeber, przez co wnętrze dzięki sklepieniom krzyżowo‑żebrowym nabierało charakterystycznego wyglądu. W tym stylu zaczęły powstawać katedry, kościoły, a w miastach budowle publiczne – kamienice, ratusze, mury miejskie. Najwspanialsze budowle polskiego gotyku to Kościół Mariacki, Collegium Maius i barbakan w Krakowie, Kościół Najświętszej Marii Panny w Poznaniu, kolegiata w Wiślicy.
Najważniejszym elementem gotyckiej świątyni był bogato zdobiony ołtarz. W XIV wieku upowszechnił się w Polsce typ ołtarza szafowego, składającego się zwykle z trzech części (tzw. tryptyk). Popularne były też rzeźbiarskie przedstawienia Maryi z dzieciątkiem lub ciałem Jezusa (tzw. pieta) – realistyczne, eleganckie, pełne harmonii. Najwyższy poziom europejski reprezentują dzieła norymberskiego rzeźbiarza Wita Stwosza, działającego w Krakowie pod koniec XV w. Stworzył on m.in. ołtarz dla kościoła Mariackiego w Krakowie i nagrobek króla Kazimierza Jagiellończyka w katedrze wawelskiej. Z okresu panowania Władysława Jagiełły zachował się w Polsce bardzo ciekawy zabytek sztuki ruskiej: król Jagiełło sprowadził z Rusi artystów, którzy stworzyli malowidła zdobiące wnętrze gotyckiej kaplicy zamkowej w Lublinie.
R1ai9iTLJMNva
Mapa przedstawia zabytki architektury romańskiej i gotyckiej w średniowiecznej Polsce. W 1138 roku Polska zajmowała obszar Śląska, Małopolski, Wielkopolski, Mazowsza, Pomorza Zachodniego i Gdańskiego. W 1370 roku Polska zajmowała obszar Wielkopolski, Małopolski, Mazowsza i Grodów Czerwińskich i Rusi Czerwonej. Zabytki sakralne kultury romańskiej znajdowały się w Przemyślu, Sieciechowie, Wiślicy, Krakowie, Inowłódzi, Cieszynie, Tumie, Płocku, Inowrocławiu, Kruszwicy, Strzelnie, Lądzie, Kotłowie, Stronie, Mogolinie, Łęknie, Trzebnicy, Wrocławiu, Górkach, Legnicy, Poznaniu, i Kamieniu. Zabytki świeckie kultury romańskiej znajdowały się w Koninie, Zabytki sakralne kultury gotyckiej znajdowały się w Kamieńcu Podolski, Lwowie, Drohobyczu, Lublinie, Sandomierzu, Warszawie, Krakowie, Chęcinie, Płocku, Toruniu, Opolu, Gniewie, Gdańsku, Oliwie, Chełmie, Gnieźnie, Ziębice, Wrocławiu, Świdnicy, Poznaniu, Głogowie, Jeleniej Górze, Lwówku, Bolkowie, Stargardzie, Szczecinie, Kołobrzegu, Koszalinie i Słupsku. Zabytki świeckie kultury gotyckiej znajdowały się w Kamieńcu Podolskim, Lwowie, Lublinie, Kazimierzu, Sandomierzu, Dębnie, Czersku, Niedzicy, Krakowie, Płocku, Olsztynie, Ogrodzieńcu, Będzinie, Opolu, Toruniu, Chełmie, Gdańsku, Bytowie, Gniewie, Wrocławiu, Ziębicie, Świdnicy Bolkowie, Jeleniej Górze, Głogowie, Lwówku, Szczecinie, Stargardzie, Kołobrzegu, Koszalinie, Słupsku i Poznaniu.
Na jakim terenie powstało najwięcej budowli gotyckich?
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka
Sztuka ormiańska
R18rTOqxfj8VK1
Na zdjęciu znajduje fragment katedry. Jest to jednopiętrowy budynek z małymi oknami i składający się z wielu części. Posiada masywną wieżę z dachem i krzyżem na szczycie. Nad wejściem znajduje się wnęka z zadaszeniem utrzymującym się na kamiennych kolumnach.
Najstarsza część lwowskiej katedry ormiańskiej z krużgankiem. Wskaż go na zdjęciu.
Źródło: Lestat (Jan Mehlich), Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Po przyłączeniu Rusi Halickiej w XIV wieku w granicach państwa polskiego znalazła się spora grupa Ormian, znaczna ich część mieszkała we Lwowie. To tutaj w latach 1356–1363 stanęła pierwsza na ziemiach polskich świątynia ormiańska. Wzniósł ją włoski architekt o nazwisku Doring. Katedra wyróżniała się na tle innych XIV‑wiecznych świątyń zbudowanych w stylu gotyckim. Nawiązywała ona do architektury ormiańskiej na Krymie oraz do stylu grecko‑bizantyńskiego. Zbudowano ją z surowego kamienia, na planie krzyża równoramiennego, w typie bazyliki, trzynawowej z transeptem (nawa poprzeczna). Ornamentyka miała kształt winnej latorośli z widocznymi wpływami armeńskimi i perskimi. Wnętrza zdobiła polichromia. Wspólne z innymi kościołami chrześcijańskimi we Lwowie były tylko łuki elewacyjne.
RCGXOOm3nXazL
Na zdjęciu znajduje się ołtarz kościoła Mariackiego. Znajdują się na nim liczne postacie ubrane w złote szaty. Wiele z nich to mężczyźni z długimi ciemnymi brodami. Jeden z nich trzyma klęczącą kobietę. Nad postaciami na niebieskim tle umiejscowione są anioły o złotych skrzydłach, Józef i Maryja. Nad nimi znajdują się złote ozdoby i konstrukcje, Krawędzie ołtarza są ozdobione licznymi małymi figurkami postaci.
Środkowa część ołtarza w krakowskim kościele Mariackim, wykonanego przez Wita Stwosza w latach 1477–1489. W dolnej partii scena Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny, której towarzyszą apostołowie; powyżej scena Wniebowzięcia: Maria zasiadająca na tronie w niebie wraz z Jezusem, w otoczeniu aniołów.
Źródło: Aw58, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
RlYNbtIRmg8Hl
Na zdjęciu znajduje się sufit składający się z półkolistych sklepień i fragmenty ścian kaplicy. Wszystko jest przyozdobione malowidłami aniołów i świętych.
Gotycka kaplica Trójcy Świętej na zamku królewskim w Lublinie z przełomu XIV i XV w. z ruskimi freskami, wykonanymi na zamówienie Władysława Jagiełły. Nazwij ten rodzaj sklepienia.
Źródło: Adam Jones from Kelowna, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.
Słownik
sztuka gotycka
sztuka gotycka
(niem. gotik) styl w sztuce średniowiecznej, powstał w XII w. we Francji; nazwa gotyk została użyta po raz pierwszy w połowie XV wieku przez włoskiego architekta i malarza L.B. Albertiego, nawiązywała do germańskiego plemienia Gotów i określała wytwory kultury uważanej za prymitywną i barbarzyńską.
sztuka romańska
sztuka romańska
styl w sztuce średniowiecznej w XI‑XIII w.; ukształtowany w Europie zachodniej; związany ze sztuką sakralną; nazwa pochodzi od słowa Roma, łacińskiej nazwy Rzymu i nawiązuje do rzymskiej władzy kościelnej
mecenat
mecenat
opieka nad artystami i finansowanie ich działalności przez miłośników sztuki lub fundatorów i kolekcjonerów; określenie pochodzi od imienia Mecenasa, żyjącego w I w. p.n.e. opiekuna pisarzy rzymskich; określenie wywodzi się od nazwiska Gajusza Cilniusza Mecenasa, rzymskiego polityka i doradcy Oktawiana Augusta, patrona poetów
fundować
fundować
finansować, pokrywać koszty budowy obiektu albo realizacji przedsięwzięcia użyteczne społecznie, mającego służyć innym
możnowładca
możnowładca
członek potężnego, możnego rodu; wpływający na rządy kraju
Słowa kluczowe
styl gotycki, styl romański, średniowiecze, Polska w średniowieczu, kultura średniowieczna
Bibliografia
M. Walczak, Kościoły gotyckie w Polsce, Wydawnictwo M, Kraków 2015.
M. Walicki, Sztuka Polska przedromańska i romańska do schyłku XIII wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1971.
A. Grzybkowski, Gotycka architektura murowana w Polsce, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.