Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czym jest relatywizm?

R1E1A7K7XcR2U1
Aby lepiej zrozumieć ideę relatywizmu, wykonajmy eksperyment myślowy. Wyobraźmy sobie, że istnieje jedna i niezmienna prawda oraz że ludzie zdobyli doskonałą, prawdziwą wiedzę o rzeczywistości. Czy w takim świecie wciąż różniliby się między sobą opiniami? Nie – jeżeli prawda jest jedna i niezmienna, to w takich okolicznościach ludzie przestaliby różnić się ze sobą w przekonaniach i poglądach.
Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

epistemologiiepistemologiaepistemologii relatywizmrelatywizm epistemologicznyrelatywizm jest poglądem głoszącym względność ludzkiej wiedzy. W przeciwieństwie do absolutyzmuabsolutyzm epistemologicznyabsolutyzmu, według którego prawda jest niezmienna i niezależna od subiektywnego nastawienia jednostki, w relatywizmie prawda zależy od poznającego podmiotu.

Względność prawdy oznacza więc dla relatywistów przede wszystkim to, że różnice w poglądach nie są skutkiem błędów w procesie poznania, lecz wynikają z właściwego człowiekowi sposobu postrzegania rzeczywistości. Ludzie różnią się między sobą i zmieniają w czasie. Dlatego dwie osoby mogą postrzegać ten sam przedmiot na dwa różne sposoby.

RaEnFHyWCEl8v
Nasze postrzeganie rzeczywistości zmienia się też w czasie – to, co nam wydaje się małe i zwyczajne, dla dziecka może być ogromne i niezwykłe.
Źródło: Jake L. Snaddon, Edgar C. Turner and William A. Foster, dostępny w internecie: Plosone, licencja: CC BY 3.0.

Kim byli sofiści?

RenpuWOd4feYs1
Protagoras z  Abdery (480–410 p n.e.) przedstawiciel wczesnych sofistów, nauczyciel retoryki i dialektyki, dążący do osiągnięcia zręczności w przekonywaniu o słuszności każdego argumentu.
Źródło: Salvator Rosa, Demokryt i Protagoras, 1663–1664, Hermitage Museum, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Za pierwszych relatywistów uznaje się greckich sofistówsofiścisofistów działających w Atenach od V w. p.n.e. Sofiści byli mędrcami (gr. sophia – mądrość), lecz niekoniecznie filozofami, czyli miłośnikami mądrości. W odróżnieniu bowiem od wielu greckich filozofów nie prowadzili swojej działalności bezinteresownie, lecz pobierali opłaty za nauki, których udzielali. Sofiści byli przede wszystkim nauczycielami i wychowawcami, którzy przygotowywali obywateli do życia publicznego.

Wybitny znawca kultury starożytnej Grecji, Werner Jaeger, przypisuje sofistom kluczową rolę w rozwoju koncepcji paidei. Paideia to koncepcja wychowania, które ma na celu osiągnięcie doskonałości, harmonijnie łączącej przymioty ciała i ducha. Dzięki sofistom paideia objęła elementy filozofii, nauk szczegółowych oraz retorykę i stała się dostępna dla każdego obywatela, który był skłonny zapłacić za ich nauki, a nie – jak wcześniej – jedynie dla dzieci rodów arystokratycznych. Nauczanie sofistów odgrywało więc w swoim czasie niezwykle ważną rolę w życiu Aten. Miało również istotne konsekwencje filozoficzne – skupione na człowieku i jego problemach nauki sofistów wprowadziły do filozofii greckiej perspektywę humanistyczną, która charakteryzować będzie cały okres klasyczny, czyli V i IV w. p.n.e.

R13UXetFIAA0B1
Sofiści działali w Atenach w V i IV w. p.n.e., a więc w okresie rozkwitu demokracji ateńskiej. Ich nauki miały przede wszystkim wyposażyć obywateli w umiejętności przydatne w życiu publicznym, takie jak: przemawianie, argumentowanie, zbijanie argumentów przeciwnika.
Źródło: Lawrence Alma-Tadema, Fidiasz i fryz Partenonu, Birmingham Museums Trust, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Program praktycznej nauki

Humanistyczna orientacja filozoficzna sofistów była nowością w stosunku do filozofii przyrodyjońska filozofia przyrodyfilozofii przyrody, uprawianej w Grecji od Talesa. Orientacja humanistyczna sofistów wynikała z ich praktycznego punktu widzenia. Filozofia miała służyć do tego, by umiejętnie uczestniczyć w życiu publicznym polis. Dlatego zamiast pytać o zasadę przyrody, sofiści zajmowali się badaniem historii, retoryki, języka (Protagoras jest autorem klasyfikacji zdań i wyrazów), dialektykidialektykadialektyki, czyli sztuki rozumowania, etyki i polityki. Zamiast spekulacjami filozoficznymi sofiści posługiwali się doświadczeniem. Według nich nauka miała polegać na obserwowaniu, jakie zjawiska łączą się ze sobą, i na wnioskowaniu z jednego zjawiska o drugim.

Relatywistyczna teoria poznania

Ponieważ sofiści nie ustanowili szkoły filozoficznej, nie posiadali wspólnej teorii poznania. Skupimy się więc na poglądach Protagorasa z Abdery. Zgodnie z metodą empirycznąempiryzmempiryczną, która charakteryzowała badania sofistów, teoria poznania Protagorasa była sensualistycznasensualizmsensualistyczna. Sensualizm to pogląd, który za źródło ludzkiej wiedzy uznaje spostrzeżenie zmysłowe. Protagoras był bardziej radykalny – spostrzeżenie jest według niego tym samym, co wiedza. To właśnie on jest autorem tezy: homo mensura omnium, co znaczy: „człowiek miarą wszystkiego”.

RlPDyT0YeSJWV1
Osoby cierpiące na ślepotę barw postrzegają kolory inaczej niż reszta populacji. Jeśli spostrzeżenie jest tym samym, co wiedza, to twierdzenie, że jedno jabłko jest czerwone, a drugie zielone, jest równie prawdziwe jak twierdzenie, że oba są beżowe. To podstawa relatywizmu epistemologicznego Protagorasa.
Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.
R1O435pl1q1nO1
Czy z faktu, że są ludzie, którzy widzieli UFO wynika, że ono istnieje? Kierując się relatywizmem, możemy powiedzieć, że ludzie postrzegają to samo zjawisko optyczne na różne sposoby. Protagoras idzie jednak dalej: skoro postrzeżenia są względne, względna jest sama rzeczywistość. UFO zarówno istnieje, jak i nie istnieje.
Źródło: Stefan-Xp, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

By uzasadnić relatywizm, sofiści odwoływali się często do faktu, że ludzie często postrzegają ten sam przedmiot na różne sposoby. Protagoras wyciągał jednak z tej względności postrzeżeń jeszcze dalej idący wniosek – względna jest sama rzeczywistość.

Jak widzisz, teoria poznania Protagorasa prowadzi do paradoksu – z faktu, że w naszym języku istnieją sprzeczności, wyciąga on wniosek, że sprzeczna jest sama rzeczywistość. Relatywizm Protagorasa unieważnia więc kryterium prawdziwości – jeżeli zdania sprzeczne są na równi prawdziwe, to w ogóle nie ma zdań fałszywych. Relatywizm sofistów, wyrażony w skrajnej postaci przez Protagorasa, nie był bynajmniej w Grecji stanowiskiem wyjątkowym – zdradza ono pokrewieństwo z dialektyką i erystykąerystykaerystyką rozwijaną przez eleatóweleacieleatówmegaryjczykówmegaryjczycymegaryjczyków – kontynuatorów filozofii Parmenidesa z Elei. O ile dialektyka eleatów funkcjonowała jako narzędzie argumentacji za konkretnym stanowiskiem ontologicznym (chodziło o tezę Parmenidesa, że byt jest nieruchomy), o tyle dzięki erystyce rozwiniętej przez megaryjczyków możliwie okazywało się udowodnienie dowolnej tezy. Podobne dążenie do retorycznej sprawności – kosztem prawdy – cechowało sofistów i wyrażało się w ich relatywizmie.

R1WoPXThgSkxt
Najszybszy biegacz (Achilles) nie dogoni najwolniejszego (żółwia), jeśli ten drugi chociaż nieznacznie go wyprzedzi. Goniący musi bowiem dobiec do miejsca, z którego wyszedł goniony, ten zaś już zdołał posunąć się do przodu. I tak w nieskończoność. To jeden z argumentów Zenona z Elei przeciwko istnieniu ruchu. Twierdzenia filozofa miały dowodzić tezy Parmenidesa, że byt jest nieruchomy. Nas teraz interesuje stosowana przez Zenona metoda dialektyczna, której używa również Protagoras, dowodząc względności rzeczy.
Źródło: Martin Grandjean, Paradoksy Zenona z Elei, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.
R1PLj4sS7t2zy
Jeżeli kłamca mówi, że kłamie, to zarazem kłamie i mówi prawdę. To przykład sofizmatu, fałszywego dowodu, za którym stoi rozumowanie pokrewne dialektyce Zenona z Elei. Rozumowanie jest poprawne, ale stoi za nim błąd logiczny – nieostre użycie pojęć. Paradoks kłamcy został stworzony przez członków szkoły megarejskiej jako wprawka erystyczna. O ile Zenon konstruował swoje dialektyczne argumenty w celu obrony koncepcji ontologicznej Parmenidesa, megarejczycy tropili sprzeczności w konkretnym celu – zajmowali się erystyką, czyli metodą prowadzenia sporów i przekonywania przeciwnika bez względu na to, kto miał słuszność.
Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

Słownik

absolutyzm epistemologiczny
absolutyzm epistemologiczny

(łac. absolutus – całkowity, bezwzględny; gr. episteme – wiedza, zrozumienie i logos – słowo, nauka) stanowisko w teorii poznania, zgodnie z którym prawdziwość (zdania lub sądu) jest cechą niezmienną i niezależną od tego, kto i w jakich okolicznościach ją uznaje; przedstawicielami absolutyzmu epistemologicznego byli np. Platon i Arystoteles

dialektyka
dialektyka

(gr. dialektikḗ [téchnē] – dialektyczna [sztuka], od diá – przez i lego – mówię) umiejętność dochodzenia do prawdy poprzez ujawnianie i pokonywanie sprzeczności w rozumowaniu przeciwnika

eleaci
eleaci

szkoła filozoficzna działająca w VI–V w. p.n.e. w Elei, założona przez Parmenidesa; w teorii poznania eleaci odrzucali poznanie zmysłowe, za wiarygodne uznając tylko poznanie rozumowe na drodze dedukcji; w ontologii odrzucali wielość rzeczy i ich ruch; głosili, że istnieje jeden, niezmienny i nieruchomy byt; przedstawicielami eleatów byli: Parmenides z Elei, Zenon z Elei, Melissos z Samos

empiryzm
empiryzm

(gr. empeiría – doświadczenie) kierunek w teorii poznania opierający się na przekonaniu, że wiedza o rzeczywistości jest dostępna człowiekowi tylko za pomocą doświadczenia

epistemologia
epistemologia

(gr. episteme – wiedza, zrozumienie i logos – słowo, nauka) teoria poznania, dział filozofii zajmujący się relacjami między poznaniem a rzeczywistością

erystyka
erystyka

(gr. eristikḗ – sztuka prowadzenia sporów) sztuka prowadzenia sporów; umiejętność takiego argumentowania, by wykazać słuszność bronionej tezy i przekonać do niej przeciwnika (albo obalić jego tezę); skuteczność argumentacji jest niezależna od prawdziwości głoszonej tezy

jońska filozofia przyrody
jońska filozofia przyrody

grupa doktryn filozoficznych wypracowanych przez przedstawicieli pierwszego nurtu filozofii w starożytnej Grecji, których główną cechą wspólną jest poruszanie tego samego problemu: co jest zasadą (arche), z której powstały rzeczy; zainteresowania jońskich filozofów przyrody ograniczały się do zjawisk przyrodniczych i zaowocowały koncepcjami kosmologicznymi w duchu monizmu materialistycznego, naturalizmu i hylozoizmu; przedstawicielami jońskiej filozofii przyrody byli: Tales z Miletu, Anaksymander, Anaksymenes, Heraklit z Efezu

konwencjonalizm
konwencjonalizm

(łac. conventio – układ, zgoda) w filozofii polityki relatywizm uznający, że zasady regulujące działanie systemu prawnego, społecznego i ustroju politycznego opierają się na umowie społecznej

megaryjczycy
megaryjczycy

szkoła megarejska (szkoła dialektyków, szkoła erystyków); szkoła filozoficzna założona w IV w. p.n.e. przez Euklidesa z Megary, ucznia Sokratesa; głównym przedmiotem badań megaryjczyków była analiza pojęć; swoje twierdzenia uzasadniali za pomocą dialektyki, rozwijali paradoksy; w etyce byli kontynuatorami Sokratesa, w ontologii – eleatów

relatywizm epistemologiczny
relatywizm epistemologiczny

(łac. relativus – względny) w teorii poznania: stanowisko filozoficzne, zgodnie z którym poznanie ludzkie jest względne i subiektywne; w szczególności relatywizm neguje istnienie obiektywnego kryterium prawdy – jest ona względna i zależy od cech umysłu i narządów zmysłowych podmiotów poznających, środowiska społecznego lub warunków historycznych

relatywizm etyczny
relatywizm etyczny

pogląd, zgodnie z którym wartości etyczne i normy moralne są względne – zmienne historycznie, społecznie, a także uzależnione od punktu widzenia jednostki (subiektywne)

sensualizm
sensualizm

(łac. sensualis – odnoszący się do zmysłów) stanowisko w teorii poznania, które za jedyne źródło wiedzy uznaje wrażenia dostarczane umysłowi za pośrednictwem zmysłów

sofiści
sofiści

(gr. sophistes – mędrzec, od sophia – mądrość) działający w Atenach w V i IV w. p.n.e. nauczyciele przygotowujący obywateli do życia publicznego, wykładający retorykę, politykę, filozofię i etykę; zainteresowania badawcze sofistów skupiały się na człowieku i jego działalności (historia, społeczeństwo, język); w teorii poznania opowiadali się za metodą empiryczno‑indukcyjną i głosili relatywizm epistemologiczny; w filozofii polityki głosili konwencjonalizm; przedstawicielami sofistów byli: Protagoras z Abdery, Gorgiasz z Lentonoji, Hippiasz z Elidy, Kritias, Trazymach