Czym jest relatywizm?

R1E1A7K7XcR2U1
Aby lepiej zrozumieć ideę relatywizmu, wykonajmy eksperyment myślowy. Wyobraźmy sobie, że istnieje jedna i niezmienna prawda oraz że ludzie zdobyli doskonałą, prawdziwą wiedzę o rzeczywistości. Czy w takim świecie wciąż różniliby się między sobą opiniami? Nie – jeżeli prawda jest jedna i niezmienna, to w takich okolicznościach ludzie przestaliby różnić się ze sobą w przekonaniach i poglądach.
Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

epistemologiiepistemologiaepistemologii relatywizmrelatywizm epistemologicznyrelatywizm jest poglądem głoszącym względność ludzkiej wiedzy. W przeciwieństwie do absolutyzmuabsolutyzm epistemologicznyabsolutyzmu, według którego prawda jest niezmienna i niezależna od subiektywnego nastawienia jednostki, w relatywizmie prawda zależy od poznającego podmiotu.

Względność prawdy oznacza więc dla relatywistów przede wszystkim to, że różnice w poglądach nie są skutkiem błędów w procesie poznania, lecz wynikają z właściwego człowiekowi sposobu postrzegania rzeczywistości. Ludzie różnią się między sobą i zmieniają w czasie. Dlatego dwie osoby mogą postrzegać ten sam przedmiot na dwa różne sposoby.

RaEnFHyWCEl8v
Nasze postrzeganie rzeczywistości zmienia się też w czasie – to, co nam wydaje się małe i zwyczajne, dla dziecka może być ogromne i niezwykłe.
Źródło: Jake L. Snaddon, Edgar C. Turner and William A. Foster, dostępny w internecie: Plosone, licencja: CC BY 3.0.

Kim byli sofiści?

RenpuWOd4feYs1
Protagoras z  Abdery (480–410 p n.e.) przedstawiciel wczesnych sofistów, nauczyciel retoryki i dialektyki, dążący do osiągnięcia zręczności w przekonywaniu o słuszności każdego argumentu.
Źródło: Salvator Rosa, Demokryt i Protagoras, 1663–1664, Hermitage Museum, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Za pierwszych relatywistów uznaje się greckich sofistówsofiścisofistów działających w Atenach od V w. p.n.e. Sofiści byli mędrcami (gr. sophia – mądrość), lecz niekoniecznie filozofami, czyli miłośnikami mądrości. W odróżnieniu bowiem od wielu greckich filozofów nie prowadzili swojej działalności bezinteresownie, lecz pobierali opłaty za nauki, których udzielali. Sofiści byli przede wszystkim nauczycielami i wychowawcami, którzy przygotowywali obywateli do życia publicznego.

Wybitny znawca kultury starożytnej Grecji, Werner Jaeger, przypisuje sofistom kluczową rolę w rozwoju koncepcji paidei. Paideia to koncepcja wychowania, które ma na celu osiągnięcie doskonałości, harmonijnie łączącej przymioty ciała i ducha. Dzięki sofistom paideia objęła elementy filozofii, nauk szczegółowych oraz retorykę i stała się dostępna dla każdego obywatela, który był skłonny zapłacić za ich nauki, a nie – jak wcześniej – jedynie dla dzieci rodów arystokratycznych. Nauczanie sofistów odgrywało więc w swoim czasie niezwykle ważną rolę w życiu Aten. Miało również istotne konsekwencje filozoficzne – skupione na człowieku i jego problemach nauki sofistów wprowadziły do filozofii greckiej perspektywę humanistyczną, która charakteryzować będzie cały okres klasyczny, czyli V i IV w. p.n.e.

R13UXetFIAA0B1
Sofiści działali w Atenach w V i IV w. p.n.e., a więc w okresie rozkwitu demokracji ateńskiej. Ich nauki miały przede wszystkim wyposażyć obywateli w umiejętności przydatne w życiu publicznym, takie jak: przemawianie, argumentowanie, zbijanie argumentów przeciwnika.
Źródło: Lawrence Alma-Tadema, Fidiasz i fryz Partenonu, Birmingham Museums Trust, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Program praktycznej nauki

Humanistyczna orientacja filozoficzna sofistów była nowością w stosunku do filozofii przyrodyjońska filozofia przyrodyfilozofii przyrody, uprawianej w Grecji od Talesa. Orientacja humanistyczna sofistów wynikała z ich praktycznego punktu widzenia. Filozofia miała służyć do tego, by umiejętnie uczestniczyć w życiu publicznym polis. Dlatego zamiast pytać o zasadę przyrody, sofiści zajmowali się badaniem historii, retoryki, języka (Protagoras jest autorem klasyfikacji zdań i wyrazów), dialektykidialektykadialektyki, czyli sztuki rozumowania, etyki i polityki. Zamiast spekulacjami filozoficznymi sofiści posługiwali się doświadczeniem. Według nich nauka miała polegać na obserwowaniu, jakie zjawiska łączą się ze sobą, i na wnioskowaniu z jednego zjawiska o drugim.

Relatywistyczna teoria poznania

Ponieważ sofiści nie ustanowili szkoły filozoficznej, nie posiadali wspólnej teorii poznania. Skupimy się więc na poglądach Protagorasa z Abdery. Zgodnie z metodą empirycznąempiryzmempiryczną, która charakteryzowała badania sofistów, teoria poznania Protagorasa była sensualistycznasensualizmsensualistyczna. Sensualizm to pogląd, który za źródło ludzkiej wiedzy uznaje spostrzeżenie zmysłowe. Protagoras był bardziej radykalny – spostrzeżenie jest według niego tym samym, co wiedza. To właśnie on jest autorem tezy: homo mensura omnium, co znaczy: „człowiek miarą wszystkiego”.

RlPDyT0YeSJWV1
Osoby cierpiące na ślepotę barw postrzegają kolory inaczej niż reszta populacji. Jeśli spostrzeżenie jest tym samym, co wiedza, to twierdzenie, że jedno jabłko jest czerwone, a drugie zielone, jest równie prawdziwe jak twierdzenie, że oba są beżowe. To podstawa relatywizmu epistemologicznego Protagorasa.
Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.
R1O435pl1q1nO1
Czy z faktu, że są ludzie, którzy widzieli UFO wynika, że ono istnieje? Kierując się relatywizmem, możemy powiedzieć, że ludzie postrzegają to samo zjawisko optyczne na różne sposoby. Protagoras idzie jednak dalej: skoro postrzeżenia są względne, względna jest sama rzeczywistość. UFO zarówno istnieje, jak i nie istnieje.
Źródło: Stefan-Xp, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

By uzasadnić relatywizm, sofiści odwoływali się często do faktu, że ludzie często postrzegają ten sam przedmiot na różne sposoby. Protagoras wyciągał jednak z tej względności postrzeżeń jeszcze dalej idący wniosek – względna jest sama rzeczywistość.

Jak widzisz, teoria poznania Protagorasa prowadzi do paradoksu – z faktu, że w naszym języku istnieją sprzeczności, wyciąga on wniosek, że sprzeczna jest sama rzeczywistość. Relatywizm Protagorasa unieważnia więc kryterium prawdziwości – jeżeli zdania sprzeczne są na równi prawdziwe, to w ogóle nie ma zdań fałszywych. Relatywizm sofistów, wyrażony w skrajnej postaci przez Protagorasa, nie był bynajmniej w Grecji stanowiskiem wyjątkowym – zdradza ono pokrewieństwo z dialektyką i erystykąerystykaerystyką rozwijaną przez eleatóweleacieleatówmegaryjczykówmegaryjczycymegaryjczyków – kontynuatorów filozofii Parmenidesa z Elei. O ile dialektyka eleatów funkcjonowała jako narzędzie argumentacji za konkretnym stanowiskiem ontologicznym (chodziło o tezę Parmenidesa, że byt jest nieruchomy), o tyle dzięki erystyce rozwiniętej przez megaryjczyków możliwie okazywało się udowodnienie dowolnej tezy. Podobne dążenie do retorycznej sprawności – kosztem prawdy – cechowało sofistów i wyrażało się w ich relatywizmie.

R1WoPXThgSkxt
Najszybszy biegacz (Achilles) nie dogoni najwolniejszego (żółwia), jeśli ten drugi chociaż nieznacznie go wyprzedzi. Goniący musi bowiem dobiec do miejsca, z którego wyszedł goniony, ten zaś już zdołał posunąć się do przodu. I tak w nieskończoność. To jeden z argumentów Zenona z Elei przeciwko istnieniu ruchu. Twierdzenia filozofa miały dowodzić tezy Parmenidesa, że byt jest nieruchomy. Nas teraz interesuje stosowana przez Zenona metoda dialektyczna, której używa również Protagoras, dowodząc względności rzeczy.
Źródło: Martin Grandjean, Paradoksy Zenona z Elei, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.
R1PLj4sS7t2zy
Jeżeli kłamca mówi, że kłamie, to zarazem kłamie i mówi prawdę. To przykład sofizmatu, fałszywego dowodu, za którym stoi rozumowanie pokrewne dialektyce Zenona z Elei. Rozumowanie jest poprawne, ale stoi za nim błąd logiczny – nieostre użycie pojęć. Paradoks kłamcy został stworzony przez członków szkoły megarejskiej jako wprawka erystyczna. O ile Zenon konstruował swoje dialektyczne argumenty w celu obrony koncepcji ontologicznej Parmenidesa, megarejczycy tropili sprzeczności w konkretnym celu – zajmowali się erystyką, czyli metodą prowadzenia sporów i przekonywania przeciwnika bez względu na to, kto miał słuszność.
Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

Słownik

absolutyzm epistemologiczny
absolutyzm epistemologiczny

(łac. absolutus – całkowity, bezwzględny; gr. episteme – wiedza, zrozumienie i logos – słowo, nauka) stanowisko w teorii poznania, zgodnie z którym prawdziwość (zdania lub sądu) jest cechą niezmienną i niezależną od tego, kto i w jakich okolicznościach ją uznaje; przedstawicielami absolutyzmu epistemologicznego byli np. Platon i Arystoteles

dialektyka
dialektyka

(gr. dialektikḗ [téchnē] – dialektyczna [sztuka], od diá – przez i lego – mówię) umiejętność dochodzenia do prawdy poprzez ujawnianie i pokonywanie sprzeczności w rozumowaniu przeciwnika

eleaci
eleaci

szkoła filozoficzna działająca w VI–V w. p.n.e. w Elei, założona przez Parmenidesa; w teorii poznania eleaci odrzucali poznanie zmysłowe, za wiarygodne uznając tylko poznanie rozumowe na drodze dedukcji; w ontologii odrzucali wielość rzeczy i ich ruch; głosili, że istnieje jeden, niezmienny i nieruchomy byt; przedstawicielami eleatów byli: Parmenides z Elei, Zenon z Elei, Melissos z Samos

empiryzm
empiryzm

(gr. empeiría – doświadczenie) kierunek w teorii poznania opierający się na przekonaniu, że wiedza o rzeczywistości jest dostępna człowiekowi tylko za pomocą doświadczenia

epistemologia
epistemologia

(gr. episteme – wiedza, zrozumienie i logos – słowo, nauka) teoria poznania, dział filozofii zajmujący się relacjami między poznaniem a rzeczywistością

erystyka
erystyka

(gr. eristikḗ – sztuka prowadzenia sporów) sztuka prowadzenia sporów; umiejętność takiego argumentowania, by wykazać słuszność bronionej tezy i przekonać do niej przeciwnika (albo obalić jego tezę); skuteczność argumentacji jest niezależna od prawdziwości głoszonej tezy

jońska filozofia przyrody
jońska filozofia przyrody

grupa doktryn filozoficznych wypracowanych przez przedstawicieli pierwszego nurtu filozofii w starożytnej Grecji, których główną cechą wspólną jest poruszanie tego samego problemu: co jest zasadą (arche), z której powstały rzeczy; zainteresowania jońskich filozofów przyrody ograniczały się do zjawisk przyrodniczych i zaowocowały koncepcjami kosmologicznymi w duchu monizmu materialistycznego, naturalizmu i hylozoizmu; przedstawicielami jońskiej filozofii przyrody byli: Tales z Miletu, Anaksymander, Anaksymenes, Heraklit z Efezu

konwencjonalizm
konwencjonalizm

(łac. conventio – układ, zgoda) w filozofii polityki relatywizm uznający, że zasady regulujące działanie systemu prawnego, społecznego i ustroju politycznego opierają się na umowie społecznej

megaryjczycy
megaryjczycy

szkoła megarejska (szkoła dialektyków, szkoła erystyków); szkoła filozoficzna założona w IV w. p.n.e. przez Euklidesa z Megary, ucznia Sokratesa; głównym przedmiotem badań megaryjczyków była analiza pojęć; swoje twierdzenia uzasadniali za pomocą dialektyki, rozwijali paradoksy; w etyce byli kontynuatorami Sokratesa, w ontologii – eleatów

relatywizm epistemologiczny
relatywizm epistemologiczny

(łac. relativus – względny) w teorii poznania: stanowisko filozoficzne, zgodnie z którym poznanie ludzkie jest względne i subiektywne; w szczególności relatywizm neguje istnienie obiektywnego kryterium prawdy – jest ona względna i zależy od cech umysłu i narządów zmysłowych podmiotów poznających, środowiska społecznego lub warunków historycznych

relatywizm etyczny
relatywizm etyczny

pogląd, zgodnie z którym wartości etyczne i normy moralne są względne – zmienne historycznie, społecznie, a także uzależnione od punktu widzenia jednostki (subiektywne)

sensualizm
sensualizm

(łac. sensualis – odnoszący się do zmysłów) stanowisko w teorii poznania, które za jedyne źródło wiedzy uznaje wrażenia dostarczane umysłowi za pośrednictwem zmysłów

sofiści
sofiści

(gr. sophistes – mędrzec, od sophia – mądrość) działający w Atenach w V i IV w. p.n.e. nauczyciele przygotowujący obywateli do życia publicznego, wykładający retorykę, politykę, filozofię i etykę; zainteresowania badawcze sofistów skupiały się na człowieku i jego działalności (historia, społeczeństwo, język); w teorii poznania opowiadali się za metodą empiryczno‑indukcyjną i głosili relatywizm epistemologiczny; w filozofii polityki głosili konwencjonalizm; przedstawicielami sofistów byli: Protagoras z Abdery, Gorgiasz z Lentonoji, Hippiasz z Elidy, Kritias, Trazymach