Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R18pKRrtUQeBp
Grafika przedstawia sylwetkę człowieka ukazaną lewym profilem. Sylwetka wypełniona jest widokiem kosmosu.

Homo mensura. Sofiści w natarciu

Źródło: dostępny w internecie: Pxhere, domena publiczna.

Dlaczego o gustach się nie dyskutuje? Uważam, że Dialogi Platona są śmiertelnie nudne, a tobie mogą się podobać – zgadzamy się jednak, że wartość dzieła jest względna, bo zależy od gustu odbiorcy. Ale czy w procesie poznania akceptujemy podobny relatywizm? Czy jeśli ja mówię, że jest pochmurno, a ty, że świeci słońce, to również uznamy, że pogoda jest względna? Czy raczej stwierdzimy, że któreś z nas musi się mylić? By wyćwiczyć swoich uczniów w rozumowaniu i dowodzeniu, sofiści twierdzili, że cała ludzka wiedza jest względna, a o tym, co jest prawdziwe, decyduje człowiek – musi tylko umieć obronić swoją tezę. Stawiając człowieka w centrum zainteresowania filozofii, sofiści stworzyli nowy, humanistyczny program nauki w starożytnej Grecji.

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz relatywizm epistemologiczny w opozycji do absolutyzmu.

  • Połączysz stanowisko relatywistyczne z teorią poznania Protagorasa z Abdery.

  • Przeanalizujesz starożytne źródła relatywizmu epistemologicznego (sofiści, eleaci, megaryjczycy).

  • Ocenisz zarzuty wobec relatywizmu.

  • Poddasz krytyce antropocentryczny relatywizm Protagorasa.