Dlaczego o gustach się nie dyskutuje? Uważam, że Dialogi Platona są śmiertelnie nudne, a tobie mogą się podobać – zgadzamy się jednak, że wartość dzieła jest względna, bo zależy od gustu odbiorcy. Ale czy w procesie poznania akceptujemy podobny relatywizm? Czy jeśli ja mówię, że jest pochmurno, a ty, że świeci słońce, to również uznamy, że pogoda jest względna? Czy raczej stwierdzimy, że któreś z nas musi się mylić? By wyćwiczyć swoich uczniów w rozumowaniu i dowodzeniu, sofiści twierdzili, że cała ludzka wiedza jest względna, a o tym, co jest prawdziwe, decyduje człowiek – musi tylko umieć obronić swoją tezę. Stawiając człowieka w centrum zainteresowania filozofii, sofiści stworzyli nowy, humanistyczny program nauki w starożytnej Grecji.
Scharakteryzujesz relatywizm epistemologiczny w opozycji do absolutyzmu.
Połączysz stanowisko relatywistyczne z teorią poznania Protagorasa z Abdery.
Przeanalizujesz starożytne źródła relatywizmu epistemologicznego (sofiści, eleaci, megaryjczycy).
Ocenisz zarzuty wobec relatywizmu.
Poddasz krytyce antropocentryczny relatywizm Protagorasa.