Przeczytaj
Powieść psychologiczna jako gatunek literacki
Cechy
Tematyka powieści psychologicznej koncentruje się wokół życia wewnętrznego postaci, ich emocji, relacji z innymi ludźmi oraz sposobu postrzegania świata. Wybory i decyzje bohaterów, a także rozterki czy przemyślenia są ukazywane za pomocą kunsztownych opisów lub monologów wewnętrznychmonologów wewnętrznych. Najczęściej występuje narracja trzecioosobowa lub w postaci mowy pozornie zależnejmowy pozornie zależnej oraz mowy niezależnejmowy niezależnej.
Powieść psychologiczna charakteryzuje się także występowaniem tzw. czasu subiektywnego, odczuwanego z indywidualnej perspektywy bohatera. Taka optyka nie uwzględnia ścisłego następstwa zdarzeń, co skutkuje rozluźnieniem rygorów chronologicznych. Subiektywizm świata przedstawionego potęguje narracja personalnanarracja personalna oraz często stosowana metoda retrospekcjiretrospekcji. W powieści psychologicznej uwpuklony zostaje więc relatywizmrelatywizm psychiki i czasu, a także intymność jednostki, która niejednokrotnie – w trakcie trwania akcji – dokonuje introspekcjiintrospekcji.
Warto pamiętać, że zazwyczaj wydarzenia fabularne prezentowane w tego typu powieści odgrywają rolę drugorzędną wobec pogłębionej analizy psychiki bohaterów.
Geneza
Nieformalne początki prozy psychologicznej sięgają czasów starożytnych. Już król Edyp, bohater tragedii Sofoklesa (ok. 427 p.n.e.) był postacią złożoną, udręczoną wewnętrznie, która toczyła ze sobą skomplikowany spór etyczno‑moralny. Innym, późniejszym przykładem psychologizmu w literaturze są Wyznania św. Augustyna z Hippony datowane na IV w. n.e. Dzieło to, będące w rzeczywistości szczegółową autobiografią duchownego, pełne jest rozbudowanych introspekcji, które niejako zapowiadały powstanie psychologii głębi.
Za jednego z najważniejszych prekursorów powieści psychologicznej uważa się powieść sentymentalną, która cieszyła się ogromną popularnością w epoce oświecenia. Jej oficjalnym twórcą był duchowny anglikański Laurence Sterne, autor Podróży sentymentalnej przez Francję i Włochy (1768 r.). W tego typu powieściach silniej niż dotychczas opisana była sfera emocjonalna jednostki, jej uczuciowość oraz świat wewnętrznych przeżyć. Ze zdobyczy powieści sentymentalnej skorzystali romantycy, którzy jeszcze bardziej rozbudowali – głównie w powieściach poetyckich, dramatach i epopejach – psychologizm oraz emocjonalność kreowanych przez siebie bohaterów. Szczególne zasługi na tym polu miał duński filozof, Søren Kierkegaard, który łączył prawdy religii chrześcijańskiej z głębokimi analizami działania ludzkiej psychiki.
Jednak nowoczesna powieść psychologiczna ukształtowała się dopiero w drugiej połowie XIX wieku, kiedy powstały dzieła takie jak Zbrodnia i kara (1867 r.) Fiodora Dostojewskiego, Wojna i pokój Lwa Tołstoja (1863–1869 r.) czy Lalka Bolesława Prusa (1890 r.). Oczywiście należy pamiętać, że w pierwszej kolejności były to powieści realistyczne lub historyczne, jednakże wszystkie bardzo wnikliwie portretowały osobowości głównych bohaterów, którzy w trakcie trwania akcji utworu przechodzili przemiany wewnętrzne, borykali się ze swoimi uczuciami oraz problemami moralnymi. Jednym słowem – po raz pierwszy w historii literatury pisarze w sposób wyrafinowany i kunsztowny unaocznili niezwykłą złożoność ludzkiej psychiki oraz zanegowali istnienie ostrych granic pomiędzy normalnością psychiczną a różnorakimi stanami chorobowymi.
Pełny rozkwit powieści psychologicznej przypadł na początek XX wieku, kiedy utwory takie jak W poszukiwaniu straconego czasu (1913 r.) Marcela Prousta oraz Ulisses (1922 r.) Jamesa Joyce’a zdynamizowały rozwój psychologizmupsychologizmu w literaturze.
Wielką inspiracją dla ówczesnych pisarzy tworzących w nurcie psychologicznym były prace neurologa i psychiatry Zygmunta Freuda. Już w 1899 r. Freud wydał Objaśnianie marzeń sennych, które stało się podwaliną rozbudowanej teorii psychoanalitycznejpsychoanalitycznej, będącej dziełem jego życia.
Dlatego w XX wieku psychologizm w literaturze stał się przedmiotem wnikliwych badań krytycznych oraz naukowych:
Porządek, chaos, znaczeniePsychologizm stanowił określoną konwencję literacką, ukształtował nowe sposoby opisu życia wewnętrznego bohaterów (mimo że w zasadzie nie przyswoił sobie monologu wewnętrznego w tej postaci, jaką mu nadał Joyce), uelastycznił formy narracji, przede wszystkim zaś dopuszczał swobodne operowanie czasem, wyzwalając go spod rygorów chronologii. W kształcie znanym z prozy omawianego okresu psychologizm był przede wszystkim sprawą motywacji: działania, myśli i odczucia bohaterów motywowało tylko to, co działo się w ich wnętrzu, tam właśnie znajdowała się przyczyna dostateczna wszystkiego, co wchodziło w obręb świata powieściowego. Przyczyna dostateczna i — najczęściej — jedyna. Człowiek istniał poza determinacjami zewnętrznym, sam jakby tworzył swoją osobę i swój świat, znajdował się więc poza historią.
Słownik
(łac. introspicere – zaglądać do środka) – w psychologii analiza własnych procesów psychicznych
(gr. monólogos – mówiący do siebie, ang. interior monologue) – w utworze epickim relacja z toku myśli bohatera, przytaczana w mowie niezależnej lub w mowie pozornie zależnej. Zadaniem monologu wewnętrznego jest pokazanie w sposób bezpośredni psychiki bohatera, jego poglądów i toku myślenia, ale także obrazu świata z jego perspektywy
bezpośrednie zacytowanie przez narratora wypowiedzi bohatera, zasygnalizowane graficznie cudzysłowem lub myślnikiem
przytoczenie przez narratora wypowiedzi bądź przemyśleń bohatera w taki sposób, że słowa bohatera zostają wplecione w wypowiedź narratora; sygnałem wystąpienia m.p.z. są czasowniki oznaczające mówienie, myślenie bądź odczuwanie
(łac. narratio – opowiadanie; łac. personalis – osobowy) – sposób opowiadania, w którym narrator pokazuje świat przedstawiony tak, jak on się jawi w świadomości bohatera (bohaterów)
(gr. psyche – dusza; analisis – analiza) – powstała na początku XX wieku teoria antropologiczna i psychologiczna, podkreślająca udział ludzkiej nieświadomości w działaniu człowieka; metoda poznania i leczenia człowieka oparta na odkrywaniu jego wewnętrznych konfliktów, mechanizmów obronnych i motywacji
(gr. psyche – dusza, życie) – nurt w prozie narracyjnej i dramaturgii XX wieku charakteryzujący się szczególnym zainteresowaniem procesami życia wewnętrznego oraz tendencją do opisywania postaci literackich wyłącznie w kategoriach psychologicznych
(łac. relativus – względny) – pogląd, zgodnie z którym wartości (moralne, poznawcze, estetyczne) są względne, a zatem nie mają absolutnego, niezmiennego i powszechnego charakteru
(łac. retrospicere – patrzeć wstecz) – w utworze epickim przywoływanie przez narratora lub bohatera zdarzeń mających miejsce przed zawiązaniem akcji