O autorze

RAd9Ms32aNnHk
Emil Zola, fotografia z ok. 1865 roku.
Źródło: domena publiczna.

Emil Zola urodził się w 1840 roku w Paryżu. Przedwczesna śmierć ojca sprawiła, że jego rodzina znalazła się w trudnym położeniu i przyszły pisarz rozpoczął pracę zarobkową od razu po ukończeniu szkoły. Został pracownikiem wydawnictwa HachetteHachetteHachette i wcześnie rozpoczął działalność literacką, choć początkowo bez większych sukcesów. Uznanie przyniósł mu dopiero cykl 20 powieści Rougon‑Macquartowie opisujący dzieje tytułowej rodziny, w którym dał wyraz przekonaniu o zależności losów człowieka od cech dziedzicznych i wpływu środowiska. Ważne części tego cyklu stanowią powieści GerminalNana. W ostatnich latach życia pisarz zaangażował się w publiczną dyskusję wokół sprawy Dreyfusa – francuskiego kapitana pochodzenia żydowskiego niesłusznie skazanego za szpiegostwo. W 1898 roku Emil Zola opublikował w tej sprawie list otwarty do prezydenta Francji pod tytułem J’accuse! (Oskarżam). Kapitan doczekał się ostatecznie pełnej rehabilitacji, jednak dopiero po śmierci pisarza. Zola zmarł w 1902 roku.

Hachette

Powieść eksperymentalna

Postęp naukowy i technologiczny w drugiej połowie XIX wieku przyspieszył w sposób niespotykany we wcześniejszej historii ludzkości. Tempo pojawiania się nowych wynalazków, odkrywania kolejnych prawd naukowych istotnie wpłynęło na funkcjonowanie człowieka w społeczeństwie. W niektórych dziedzinach, np. w przemyśle włókienniczym, maszyny zaczęły zastępować ludzi. Nowe koncepcje naukowe, wśród nich teoria ewolucjiteoria ewolucjiteoria ewolucji Karola Darwinakarol DarwinKarola Darwina, zmuszały do weryfikacji dotychczasowych wizji świata i człowieczeństwa. Dotyczyło to również pisarzy – część z nich broniła idei romantycznych, inni postanowili iść z duchem czasu. Emil Zola wybrał drugą drogę.

teoria ewolucji
Karol Darwin
R1TTfilqil0Px
Hala, w której czesano wełnę, rycina z 1889 roku
Źródło: domena publiczna.

Francuski twórca postanowił wykorzystać zdobycze nauk przyrodniczych. Uznał, że powieść może stanowić rodzaj eksperymentu, podobnie jak praca badawcza. Wprowadzał więc najpierw informacje dotyczące bohaterów z odziedziczonymi po przodkach cechami oraz środowiska, w którym przyszło im żyć. To wszystko determinowało późniejsze losy postaci wchodzących w interakcje między sobą i z otoczeniem.

Podstawowe założenia pisarskie Zola zrealizował już w pierwszych dziełach, przede wszystkim w powieści Teresa Raquin. Działania tytułowej bohaterki nie zależą od jej własnej woli ani od przeznaczenia, ani od siły wyższej. Wszystkiemu winny jest temperament kobiety, określany w powieści jako „nerwowy”. To z jego powodu Teresa Raquin nie może się odnaleźć przy boku męża, anemicznego Kamila, z tego też powodu zakochuje się w energicznym malarzu Laurencie i razem z kochankiem planuje zabójstwo dotychczasowego partnera życiowego. W powieści Teresa Raquin pisarz po raz pierwszy wprowadził koncepcję człowieka jako zwierzęcia (franc. bête humaine – dosł. zwierzę ludzkie) targanego popędami, która będzie powracać w jego późniejszych dziełach.

Fizjologia

R1DzCRQIZ2hJk
Fotografia (z 1873 roku) przedstawia czterech górników na zewnątrz szybu kopalnianego. Mężczyzna na pierwszym planie tnie drewno do wzmocnienia ścian szybu
Źródło: domena publiczna.

Cechą charakterystyczną prozy zarówno Emila Zoli, jak i wszystkich naturalistównaturalizmnaturalistów, było uwydatnianie biologicznej strony życia. Francuski pisarz pomijał niemal całkowicie sferę psychiki, a motywacje i działania bohaterów wyjaśniał wpływem genów i środowiska. Zola starał się też jak najdokładniej opisać fizjologię postaci. Dążenie twórcy do wiernego odzwierciedlania rzeczywistości jest dobrze widoczne w scenach przedstawiających robotników podczas wykonywania codziennych obowiązków. W powieści Germinal (1885) Zola z nadzwyczajną precyzją opisał warunki panujące w ówczesnych kopalniach.

Emil Zola Germinal

Ojciec Maheu miał najgorsze miejsce. W górze temperatura dochodziła do trzydziestu pięciu stopni, a wobec utrudnionego dopływu powietrza panował tam zabójczy zaduch. Zawieszona na gwoździu tuż nad głową lampa prażyła mu czaszkę. Ale najbardziej cierpiał z powodu wilgoci. Skała ponad nim ociekała wodą.
Nieustępliwe krople spadały jedna za drugą, wciąż w to samo miejsce. Na próżno wykręcał szyję, usuwał się. Padały mu na twarz, rozpryskiwały się na niej, spływały bez przerwy. Po piętnastu minutach pracy był przemoknięty i spocony, buchała od niego para jak z kotła z bielizną. Tego ranka jakaś uparta kropla spadała mu co chwila na oko. Klął, ale nie przerywał pracy i kuł z rozmachem, uwięziony między dwiema ścianami, jak owad, który dostał się pomiędzy kartki książki i w każdej chwili może być zgnieciony.

1 Źródło: Emil Zola, Germinal, oprac. J. Nowakowski, tłum. K. Dolatowska, Wrocław 1978, s. 38–39.

Wpływ środowiska

RvX1M7GzLihRX
Jean-François Raffaëlli, Mężczyzna z dwoma bochenkami chleba, 1879
Źródło: domena publiczna.

Chociaż według pisarza rzeczywistość miała być ukazywana bezstronnie, powieść Germinal została napisana z myślą o zwróceniu uwagi społeczeństwa na ciężki los górników. Ich niskie zarobki, skrajna nędza, głód oraz wyniszczająca zdrowie praca zostały skontrastowane ze spokojnym i dostatnim życiem udziałowców kopalni.

Emil Zola Germinal

Cała posiadłość – pusta aleja lipowa, ogołocony przez zimę sad i ogród warzywny – zdawała się pogrążona we śnie. W domu panowała kompletna cisza, zamknięte okna zmatowiały od pary, wszystko tchnęło tu pogodnym dobrobytem, nasuwało myśl o patriarchalnych obyczajach, wygodnych łóżkach, dobrym stole, o całym tym rozsądnym szczęściu, w jakim upływało życie właścicieli.
Nie zatrzymując się, strajkujący rzucali ponure spojrzenia na żelazną kratę bramy i mur zjeżony kawałkami szkła. Znów wybuchnęły okrzyki: Chleba! Chleba! Chleba!

2 Źródło: Emil Zola, Germinal, oprac. J. Nowakowski, tłum. K. Dolatowska, Wrocław 1978, s. 339–340.

Zola przedstawił narastające z tygodnia na tydzień gniew i agresję górników jako naturalną konsekwencję ich sytuacji materialnej. Kiedy pracodawcy po raz kolejny obniżają wynagrodzenia, wybucha strajk. Przewodzi mu główny bohater powieści, Stefan Lantier, który jednak traci panowanie nad tłumem.

Emil Zola Germinal

Nikt już zresztą nie słuchał Stefana. Mimo jego zakazów kamienie padały dalej jak grad. Zdumiony i przerażony patrzył na tych ludzi, których zwierzęcy gniew on sam rozpętał. Spokojni z natury, stawali się straszliwi, gdy raz rozniecono w nich pożogę. Płynęła w nich stara krew flamandzka, ciężka i powolna. Mijały miesiące, nim się wzburzyła, lecz wówczas nie dość im było żadnych potworności; głusi na wszystko, musieli nasycić się okrucieństwem. Na południu tłum zapalał się szybciej, lecz mniej przy tym działał. Stefan musiał mocować się z Levakiem, aby wyrwać mu siekierę, i nie wiedział, jak powstrzymać Maheuów, którzy obiema rękami ciskali kamienie […].

3 Źródło: Emil Zola, Germinal, oprac. J. Nowakowski, tłum. K. Dolatowska, Wrocław 1978, s. 360–361.

Cechy dziedziczne

Bohaterami powieści Zoli kierują, na równi z warunkami zewnętrznymi, cechy odziedziczone po przodkach. Cykl Rougon‑Macquartowie powstał między innymi po to, aby na przykładzie losów jednej rodziny ukazać determinujący wpływ genów. Familia jest naznaczona chorobą psychiczną, dziedziczoną przez kolejne pokolenia. Objawia się ona w różny sposób, w zależności od środowiska, w którym żyje dany bohater. U jednych będzie to nadmierna chciwość, u innych zachowania patologiczne. Stefan, główny bohater Germinalu, staje się agresywny pod wpływem alkoholu w następstwie odziedziczonych cech.

Emil Zola Germinal

– Dosyć już tego! Po co mamy załatwiać to wszyscy razem… Najlepiej będzie, jak porachujemy się między sobą, ty i ja, co?
Pięści zaciskały mu się kurczowo, oczy płonęły żądzą mordu, pijany – łaknął krwi.
– Gotowy jesteś? Jeden z nas musi zginąć… Dajcie mu nóż! Ja mam swój.
Katarzyna spoglądała na niego, wyczerpana, przerażona. Przypomniała sobie, jak jej się zwierzał, że pijany – już po trzecim kieliszku – ma ochotę mordować, taki smutny spadek zostawili mu po sobie rodzice‑pijacy.

4 Źródło: Emil Zola, Germinal, oprac. J. Nowakowski, tłum. K. Dolatowska, Wrocław 1978, s. 341–342.
RxSINZ57ABcfV1
Jan Gotard, Pijak, 1928
Źródło: ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, domena publiczna.

Wbrew oczekiwaniom Emila Zoli jego dzieła zostały docenione przede wszystkim ze względu na walory artystyczne i podejmowanie trudnych tematów, nie zaś z powodu ich wartości naukowej.

Słownik

naturalizm
naturalizm

(łac. naturalis – przyrodniczy, naturalny, wrodzony) – prąd literacki powstały w 2. poł. XIX w. wykorzystujący osiągnięcia nauk przyrodniczych, związany z poglądami deterministycznymi i ewolucjonistycznymi, często operujący silnymi środkami wyrazu, niestroniący od szczegółowego opisywania scen drastycznych, ukazujący ludzi w ich biologicznych uwarunkowaniach. Naturaliści opisywali zazwyczaj życie niższych warstw społecznych w ich codziennym środowisku, ukazując takie problemy, jak brak higieny, edukacji, ucisk wyższych klas i niesprawiedliwość losu