Przeczytaj
Geneza polskich starań o akcesję do Unii Europejskiej
Jesień NarodówJesień Narodów, zapoczątkowana w 1989 roku obradami Okrągłego Stołu w Polsce, doprowadziła do rozpadu Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich (ZSRS) i odzyskania suwerenności przez państwa Europy Środkowo‑Wschodniej. Doprowadziło to do powstania nowych priorytetów w polityce zagranicznej odradzającej się RP. Oprócz nawiązania stosunków politycznych z państwami sąsiednimi do najważniejszych zadań zaliczono zapewnienie bezpieczeństwa państwu. Było to o tyle istotne, że zlikwidowane zostały Układ Warszawski oraz Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG). Polska racja stanu miała się opierać na współpracy ze wspólnotami europejskimi oraz na zacieśnieniu więzów z USA.
Jeszcze w 1988 roku Polska Rzeczpospolita Ludowa nawiązała stosunki dyplomatyczne z Europejską Wspólnotą GospodarcząEuropejską Wspólnotą Gospodarczą. Pierwszym ambasadorem PRL przy Komisji Wspólnot Europejskich w 1990 r. został Jan Kułakowski. Pozwoliło to 25 maja 1990 roku złożyć oficjalny wniosek o podjęcie starań o stowarzyszenie Polski ze wspólnotami europejskimi. 16 grudnia 1991 roku został podpisany Układ Europejski, na mocy którego ustanowiono stowarzyszenie między Rzecząpospolitą Polską a wspólnotami europejskimi oraz ich państwami członkowskimi. Część handlowa układu weszła w życie 1 marca 1992 roku, całość zaś zaczęła obowiązywać od 1 lutego 1994 roku.
Droga Rzeczypospolitej Polskiej do UE
Wspólnoty europejskie, funkcjonujące od 1 listopada 1993 roku jako Unia EuropejskaUnia Europejska, ustaliły tzw. kryteria kopenhaskie, które musiały spełnić państwa Europy Środkowo‑Wschodniej w przypadku starania się o członkostwo w UE. Dzięki tym kryteriom stało się możliwe rozszerzenie UE. Dlatego już 8 kwietnia 1994 roku Polska złożyła oficjalny wniosek o członkostwo w Unii Europejskiej. Kolejnym etapem było utworzenie 8 sierpnia 1996 roku Komitetu Integracji Europejskiej, którego zadaniem było koordynowanie działań i polityki RP w procesie integracji z Unią Europejską. Działania te pozwoliły 28 stycznia 1997 roku uchwalić Narodową Strategię Integracji. Ważne decyzje dla przyszłości Polski w UE zapadły w grudniu 1997 roku w Luksemburgu, gdzie postanowiono o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych z Polską, Węgrami, Czechami, Słowenią, Estonią i Cyprem.
Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej
Po długotrwałych negocjacjach i podpisaniu traktatu akcesyjnego 16 kwietnia 2003 roku w Atenach oraz przeprowadzeniu 7–8 czerwca 2003 roku referendum akcesyjnego w Polsce, zapadła decyzja o przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Weszła ona w życie 1 maja 2004 roku, kiedy Polska razem z pozostałymi dziewięcioma państwami stała się pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej.
Korzyści z członkostwa w UE
Kolejne lata funkcjonowania Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej przyniosły bardzo wiele korzyści dla naszego kraju i regionu:
UE jest swoistym gwarantem stabilności i pokoju w Europie;
Polska może wywierać realny wpływ na kształtowanie polityki UE;
wzrosło znaczenie Polski na arenie międzynarodowej;
Polacy stali się obywatelami Unii Europejskiej, którzy mogą mieszkać i pracować w każdym z państw UE;
staliśmy się częścią wspólnego rynku towarów i usług oraz osób i pracowników, co zwiększyło innowacyjność i konkurencyjność polskiej gospodarki;
wzrosła wiarygodność inwestycyjna Polski dla inwestorów zagranicznych;
dostosowanie prawa polskiego do norm unijnych spowodowało lepszą ochronę dla polskich konsumentów;
członkostwo dało impuls dla wzrostu gospodarczego w Polsce;
unijne fundusze pozwoliły na realizację bardzo wielu przedsięwzięć w infrastrukturze, ochronie środowiska, w ramach pomocy rozwojowej dla małych i średnich firm czy w inwestycjach w kapitał ludzki;
polscy rolnicy zostali objęci Wspólną Polityką Rolną;
wejście do strefy Schengen (2007 r.) pozwoliło na swobodne podróżowanie po unijnej Europie bez kontroli paszportowych;
nastąpił wzrost mobilności polskich pracowników, którzy mogą podejmować pracę na terenie UE;
studenci zyskali możliwość studiowania na zagranicznych uczelniach w ramach programów wymiany naukowej studentów i młodzieży;
nastąpił rozwój kultury dzięki kontaktom i zbliżeniu z innymi państwami członkowskimi;
Polacy zajmują wysokie stanowiska w strukturach unijnych;
nastąpił wzrost wymiany handlowej z państwami UE;
rozwinęła się polityka regionalna i wyrównał się poziom rozwoju poszczególnych regionów.
Koszty członkostwa w UE
Funkcjonowanie Polski w Unii Europejskiej można oceniać pozytywnie także z punktu widzenia kosztów. W ciągu 15 lat członkostwa, od maja 2004 do marca 2019 roku, Polska otrzymała z Unii Europejskiej ponad 163 miliardy euro, do wspólnego budżetu zaś wpłaciła 53 miliardy euro. Oznacza to, że na plusie mamy 110 miliardów euro. Prezentuje to poniższy wykres udostępniony przez Ministerstwo Finansów.
Zastanów się, czy jesteśmy największym beneficjentem funduszy unijnych.
Z zyskiem, jakie niesie członkostwo w Unii Europejskiej, wiążą się poglądy społeczeństwa polskiego na temat postrzegania Unii Europejskiej, zaprezentowane na poniższym wykresie.
Jak widać, 53,1% pytanych Polaków dobrze postrzega Unię Europejską, co sytuuje nasze społeczeństwo wśród tych z największym pozytywnym podejściem do Unii wśród państw członkowskich. Dla porównania, w Czechach jest to tylko 27,9%, a w Grecji – 25,3% pozytywnych wskazań. Na pytanie, czy członkostwo w UE ogranicza suwerenność naszego kraju, zadane przez CBOS w 2020 roku, 55% badanych odpowiedziało, że nie ma takiego poczucia, 35% zaś się z taką opinią zgodziło. Przekonanie, że przynależność do Unii Europejskiej nie ogranicza suwerenności, częściej wyrażają mieszkańcy dużych miast oraz osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie. Przeciwne zdanie mają częściej mieszkańcy wsi oraz osoby z wykształceniem zawodowym lub niższym.
Podsumowanie polskiego członkostwa w Unii Europejskiej
Dużym sukcesem polskiej transformacji było przejście z gospodarki centralnie planowanej do gospodarki rynkowej z zachowaniem osłon socjalnych dla osób, które opuszczają rynek pracy w ramach dezaktywacji zawodowej, dla zwalnianych z likwidowanych i restrukturyzowanych zakładów pracy oraz tych, którym brakuje kwalifikacji do podjęcia danej pracy. Wiele inwestycji w Polsce zostało sfinansowanych ze środków zewnętrznych, bezpośrednich funduszy unijnych oraz inwestycji zagranicznych. Od czasu wejścia Polski do UE byliśmy największym beneficjentem funduszy unijnych, co pozwoliło podnieść polski produkt krajowy brutto (PKB) o ¼, czyli 1 punkt procentowy. W ramach tego do końca 2018 roku udało się:
wybudować i zmodernizować 15,5 tysiąca kilometrów autostrad, dróg ekspresowych, dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych; wybudować lub zmodernizować 4,5 tysiąca kilometrów linii kolejowych; zrealizować niemal 60 tysięcy projektów w przedsiębiorstwach za 146,5 miliardów złotych; wybudować ponad 7,5 tysiąca kilometrów sieci wodociągowej; wybudować przeszło 450 nowych oczyszczalni ścieków; zakupić ponad 3 tysiące ekologicznych autobusów, tramwajów i trolejbusów jeżdżących po ulicach polskich miast; objąć prawie 2,7 milionów bezrobotnych wsparciem; opłacić blisko 22 tysiącom nauczycieli udział w projektach unijnych; zapewnić ponad 290 tysiącom osób wsparcie na otwarcie działalności gospodarczej.
Wyzwania na przyszłość
Dalsze funkcjonowanie Polski w Unii Europejskiej będzie wymagało pogłębienia procesu integracji przez wejście w strefę euro oraz zwiększenie innowacyjności gospodarki, co przewiduje strategia „Europa 2020”. Wejście Polski do unii monetarnej i fiskalnej jest sukcesywnie odkładane na czas późniejszy. Dokonując akcesji do UE, Polska zgodziła się na przyjęcie euro jako swojej narodowej waluty, jednak data tego wydarzenia nie została bliżej sprecyzowana. Argumentów za przyjęciem euro jest wiele, ale też nie brakuje zagrożeń związanych z ewentualnym wprowadzeniem euro w Polsce. Wpływ na osłabienie pozycji Unii Europejskiej miał brexit, który pokazał, że jedność europejska nie jest trwała. O przyszłości Unii zadecydują jej państwa członkowskie, które przygotowały w marcu 2017 roku „Białą księgę w sprawie przyszłości Europy”. Jest to dokument zawierający plany i scenariusze dalszego funkcjonowania Unii Europejskiej, przy założeniu, że nadal tworzy ją 27 państw członkowskich. „Biała księga” przewiduje pięć możliwych scenariuszy dalszego funkcjonowania Unii Europejskiej, opierające się na:
kontynuacji obecnego jej istnienia na tych samych zasadach;
wyłącznej koncentracji na jednolitym rynku;
Europie wielu prędkości, czyli uzależnienia poziomu integracji od chęci poszczególnych państw członkowskich;
koncentracji na głównych priorytetach w myśl zasady: robić mniej, ale efektywnie;
dalszym pogłębianiu integracji.
Wśród polskich polityków przeważa opinia, że należy koncentrować się na najważniejszych priorytetach oraz świadomym przystąpieniu do strefy euro.
Słownik
powstała na mocy traktatów rzymskich z 1957 roku, obejmowała współpracę w dziedzinie pokojowego wykorzystania energii atomowej
utworzona na mocy traktatów rzymskich z 1957 roku, zapoczątkowała proces ściślejszej integracji europejskiej
pierwsza wspólnota, utworzona na mocy traktatu paryskiego z 1951 roku; obejmowała współpracę w dziedzinie węgla i stali
proces integracji zachodzący w Europie po II wojnie światowej, polegający na stopniowym łączeniu się państw Europy pod względem gospodarczym, politycznym i prawnym
inaczej: Jesień Ludów; proces zmian politycznych w Europie Środkowo‑Wschodniej prowadzący do obalenia rządów komunistycznych
związek 27 państw europejskich powstały na mocy traktatu z Maastricht z 7 lutego 1992 roku