Przeczytaj
Państwo partyjne
Lenin przewodził partii, formalnie nie pełniąc żadnej szczególnej funkcji w Komitecie Centralnym (KC). Z powodu ciężkiej choroby już od 1922 r. nie sprawował rzeczywistej władzy. Właśnie w tym roku utworzono stanowisko sekretarza generalnego (genseka), którego zadaniem była pierwotnie koordynacja administracyjnej pracy partii. Wkrótce jednak gensek stał się najważniejszym urzędem w państwie. Jako pierwszy pełnił go Józef Stalin. Do roku 1929 Stalinowi udało się wyeliminować wszystkich konkurentów do władzy i rozpocząć rządy dyktatorskie.

Za jedno z najważniejszych zadań partia uważała indoktrynacjęindoktrynację dzieci i młodzieży, jako grupy najbardziej podatnej na propagandę. Upaństwowiono szkolnictwo i wprowadzono obowiązek szkolny. Od 1918 r. istniał Komsomoł, czyli Komunistyczny Związek Młodzieży, którego celem było wychowywanie przyszłych kadr partii komunistycznej. Komsomolców wykorzystywano m.in. do walki z religią, którą po zakończeniu wojny domowej traktowano jako głównego wroga władzy sowieckiej. W 1922 r. powołano organizację pionierówpionierów, do której należały dzieci do 15. roku życia. Wzorce czerpała ona ze skautinguskautingu, ale w przeciwieństwie do niego była silnie upolityczniona. Podstawowym obowiązkiem pioniera była wierność komunizmowi i klasie robotniczej.

Wyjaśnij, jakie znaczenie dla partii bolszewickiej miała indoktrynacja młodzieży.
Stalinizm
W 1929 r. Stalin rozpoczął przekształcanie całego społeczeństwa. Najważniejszymi elementami tej „odgórnej rewolucji” były kolektywizacjakolektywizacja rolnictwa, industrializacja i czystki partyjne.

Zwróć uwagę na wózek, który ciągnie kobieta. Jak myślisz, co się w nim znajduje?
Rekwizycje ziarna i upaństwowienie ziemi uprawnej spowodowały znaczący spadek wydajności pracy chłopów. Efektem tych działań był głód. Zdesperowani ludzie dopuszczali się kradzieży, mimo że za zabranie choćby kłosa zboża z kołchozowego pola groziła kara śmierci. Oblicza się, że kolektywizacja i klęska głodu przez nią wywołana doprowadziła w latach 1931−1933 do śmierci ok. 10 mln ludzi. Szczególnie wiele ofiar było na Ukrainie. Ludzie umierali na ulicach, dochodziło do aktów przemocy i kanibalizmu. Chłopom zakazano opuszczania wsi w poszukiwaniu pożywienia, uciekinierów rozstrzeliwały specjalne oddziały GPU i milicji. Brak żywności tłumaczono działalnością „sabotażystów”.

Paradoksem jest to, że gdy na Ukrainie umierały z głodu tysiące ludzi, ZSRS eksportował ogromne ilości zboża po cenach dumpingowychcenach dumpingowych. Potwierdza to tezę, że głód został wywołany przez władze komunistyczne celowo, aby złamać Ukraińców, którzy jeszcze na początku lat 20., po zakończeniu wojny polsko‑bolszewickiej, walczyli o niepodległe państwo. Ostatecznie w Związku Sowieckim indywidualni chłopi, stanowiący do tej pory większość społeczeństwa, przestali istnieć jako warstwa społeczna. Stali się robotnikami rolnymi − kołchoźnikami.
Jednocześnie realizowano politykę industrializacjiindustrializacji połączoną z wprowadzeniem w gospodarce centralnego planowania. Rozwijany był przede wszystkim przemysł ciężki, zaniedbywano przy tym potrzeby konsumpcyjne społeczeństwa. Przy budowie nowych fabryk wykorzystywano więźniów osadzonych w obozach pracy przymusowej, czyli łagrachłagrach.

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D13RQZRTq
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Stalin w drodze po władzę. Kult jednostki.
Kult jednostki. Stalin jako nieomylny przywódca narodu
Chociaż bolszewicy dążyli wszelkimi sposobami do przekształcenia sowieckiego społeczeństwa, wprowadzając kolektywizację rolnictwa i centralnie planowaną gospodarkę oraz głosząc socjalną równość wszystkich obywateli, to dosyć szybko te zasady przestały dotyczyć partii komunistycznej i rządów Józefa Stalina. Oficjalnie państwo kierowane było kolektywnie, jednak najważniejszą rolę odgrywał Stalin, który dbał o to, by jego osoba była przedstawiana wyłącznie w dobrym świetle. Z czasem przyjęło to formę kultu jednostki – oficjalna propaganda sowiecka przedstawiała Józefa Stalina jako nieomylnego przywódcę, nieprzeciętnie uzdolnionego wodza i wyjątkowego człowieka, który poświęca się dla dobra Związku Sowieckiego, a cały naród winien jest mu za to wdzięczność. Portrety i wizerunki Stalina obecne były na każdym kroku, w gmachach publicznych i szkołach, a w gazetach i książkach cytowano przypisywane Stalinowi zdania i myśli, podkreślając wyłącznie geniusz ich autora. Już w 1925 r. w uznaniu zasług Stalina dla Związku Sowieckiego przemianowano Carycyn na Stalingrad, to samo miało zresztą miejsce w komunistycznej Polsce w 1953 r., gdy władze postanowiły upamiętnić właśnie zmarłego dyktatora, zmieniając nazwę Katowic na Stalinogród. Stalinowi poświęcano najróżniejsze czyny oraz inicjatywy produkcyjne, pisarze i poeci państw znajdujących się w orbicie wpływów ZSRS przedstawiali go jako „wielkiego budowniczego”, „nauczyciela (albo przywódcę) ludzkości”, „inżyniera marzeń”, a nawet „krzewiciela ludzkiej dobroci” i „słońce narodów”. Władysław Broniewski w wierszu Słowo o Stalinie podkreślał: „Wszędzie na świecie, gdzie sięga przemoc pieniądza, bagnet żołdaka i pałka policjanta, ludzie walczą i będą zwyciężali z imieniem Stalina. Setki milionów ludzi wołają: Stalin! Stalin! Stalin!”.Indeks górny {1}{1}Indeks górny {1}{1}
Jednocześnie wszelkie próby krytyki zarówno przywódcy ZSRS, jak i rosnącego kultu Stalina były duszone w zarodku przez służbę bezpieczeństwa i karane surowymi represjami. Niemal religijny kult Józefa Stalina trwał do połowy XX w. Początkiem jego końca był stał się wygłoszony przez Nikitę Chruszczowa w 1956 r. tajny referat O kulcie jednostki i jego następstwach, będący krytyką sowieckiego dyktatora oraz prowadzonego przez niego systemu terroru i przemocy.
Słownik
(z gr. atheos – bezbożny) pogląd negujący istnienie Boga
cena niepokrywająca kosztów produkcji, stosowana w eksporcie w celu opanowania rynku; w wielu krajach zabroniona
(od łac. nuntiare – obwieszczać, grozić, donosić) inaczej donos; wskazanie odpowiednim władzom (najczęściej w sposób tajny i anonimowy) jakiejś osoby albo instytucji jako winnej popełnienia czynu niezgodnego z prawem
członek partii socjalistów‑rewolucjonistów powstałej w Rosji na przełomie 1901 i 1902 r.
świadome, systematyczne i natarczywe wpajanie idei lub doktryn; władza, stosująca indoktrynację korzysta z propagandy, używa do jej rozpowszechniania środków masowego przekazu, systemu oświaty szkolnej i pozaszkolnej
(z ang. industrialisation od łac. industria - pierwotnie w znaczeniu pracowitości, celowego działania) rozwój przemysłu, proces przekształcania się społeczeństwa tradycyjnego w społeczeństwo przemysłowe
język, jakim posługują się Żydzi europejscy; oparty na dialekcie niemieckim
(z łac. collectivus – zbiorowy, wspólny) nadanie formy kolektywnej, przekształcenie drobnych indywidualnych gospodarstw rolnych w wielkie spółdzielcze przedsiębiorstwa rolne
(ros.) obóz pracy przymusowej w Rosji bolszewickiej i w Związku Sowieckim; więźniowie byli zmuszani do ciężkich prac ponad siły, często przy budowach, wycince drzew itp., w dodatku w złych warunkach, co powodowało wyniszczenie organizmu i skutkowało wieloma ofiarami śmiertelnymi
(z ros. mienszynstwo – mniejszość) kierunek w socjaldemokracji rosyjskiej, powstały w 1903 r., reprezentowany przez przeciwników Lenina i jego koncepcji partii robotniczej
(skrót od ros. Narodnyj komissariat wnutriennich dieł – Ludowy Komisariat Spraw Wewnętrznych) policja polityczna w ZSRS; późniejsze nazwy to MGB (Ministerstwo Bezpieczeństwa Państwowego) i KGB (Komitet Bezpieczeństwa Państwowego)
członek Wszechzwiązkowej Organizacji Pionierskiej imienia W.I. Lenina – dziecięcej organizacji komunistycznej w ZSRS
(z ang. scouting od scout – zwiadowca) system wychowania, a także ruch młodzieżowy powstały w Wielkiej Brytanii ok. 1908 r.; jego celem było krzewienie wśród młodzieży cech obywatelskich, kształtowanie charakteru i rozwijanie sprawności fizycznej
Słowa kluczowe
Komitet Centralny (KC), gensek, dyktatura, Związek Sowiecki, kult jednostki, Józef Stalin, Lew Trocki, Lew Kamieniew, świat po I wojnie światowej, totalitaryzm, dwudziestolecie międzywojenne
Bibliografia
Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności), Świat Książki 2004–2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.
R. Conquest, Wielki terror, tłum. W. Jeżewski, Warszawa 1997.







