Sokrates

R1Bi1T5eELIYK1
Ksantypa, żona Sokratesa, stała się postacią przysłowiową ze względu na przypisywanie jej złośliwego charakteru. Na powyższym grawerze przedstawiono ją wylewającą nieczystości na głowę Sokratesa.
Źródło: Otho Vaenius, Emblemata Horatiana, Imaginibus In Aes Incisis Atque Latino, Germanico, Gallico Et Belgico Carmine Illustrata, 1607, domena publiczna.

Sokratesa do dzisiaj uważa się za niedościgły ideał filozofa, którego poglądy okazały się zgodne z jego życiem. Prawdopodobnie urodził się w Atenach ok. 470 r. p.n.e. i w mieście tym pozostał do końca swoich dni. Jego ojcem był rzeźbiarz Sofronikos, a matką akuszerka Fajnarete. W młodości, biorąc udział w trzech wyprawach wojennych, wykazał się odwagą i patriotyzmem. W życie polityczne jednak się nie angażował, poświęcił się natomiast działalności nauczycielskiej. W przeciwieństwie do sofistów za nauki nie pobierał żadnych pieniędzy, co zresztą było przyczyną jego życiowego niedostatku. Biedę musiała z nim dzielić żona Ksantypa – kobieta, która z racji swego trudnego charakteru, miała ponoć ćwiczyć filozofa w cnocie cierpliwości. Sokrates pojawiał się często na publicznych placach i wdawał się w filozoficzne dysputy z napotkanymi ludźmi. W ten sposób pozyskał oddane sobie grono uczniów, najbardziej znani spośród nich to Platon, Ksenofont i Alcybiades. Był jednocześnie mistrzem w demaskowaniu wiedzy fałszywych autorytetów. Znaleźli się więc i tacy, którzy uznali go za burzyciela porządku społecznego.

R1FzKzpEtapFz1
Jacques‑Louis David, Śmierć Sokratesa, 1787
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W wieku 70 lat został oskarżony o bezbożność i demoralizowanie młodzieży. Przed sądem nie przyznał się do winy, a nawet domagał się, aby miasto utrzymywało go na swój koszt za zasługi, jakie mu wyświadczył. Skazany został na śmierć. Przez 30 dni przebywał jeszcze w więzieniu, gdzie odwiedzali go uczniowie. Przyjaciele proponowali mu ucieczkę, na co filozof nie chciał się zgodzić. Wreszcie wypił podaną mu truciznę, cykutęcykutacykutę, i w ten sposób zakończył życie, prawdopodobnie w 399 r. p.n.e. Nauczał tylko przez rozmowę, nie pozostawił po sobie żadnych pism. Jego biografię i poglądy znamy m.in. z przekazów jego uczniów – Platona i Ksenofonta.

Poglądy

RwWMnIdLc2NFh
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Sokrates.

Wpływ i recepcja

Nie sposób przecenić wpływu Sokratesa na dalszy rozwój filozofii europejskiej. Jego bezpośrednim uczniem był Platon. Z filozofii Sokratesa czerpali także zwolennicy dwóch przeciwstawnych sobie szkół: cyrenaikówcyrenaicycyrenaikówcynikówcynicycyników. Pośrednio oddziaływał na Arystotelesa. Wynika więc z tego, że Sokrates i ogólnie sokratyzm patronuje niemalże całej filozofii europejskiej, Hegel nazwał go wiele wieków później „bohaterem ludzkości”.

RSmLkycTHOyWO
Źródło: domena publiczna.
Polecenie 1

Spróbuj zdefiniować, czym dla Sokratesa była cnota.

R1bSKozJ66kqw
(Uzupełnij).

Słownik

cykuta
cykuta

znana jako szalej jadowity – gatunek silnie trującej rośliny należący do rodziny selerowatych

sofiści
sofiści

(gr. sophia - mądrość) wędrowni nauczyciele nauczający retoryki, polityki, filozofii oraz etyki

areté
areté

(gr. areté, łac. virtus – cnota) cnota duchowa, dzielność lub doskonałość, jedno z podstawowych pojęć etycznych starożytnej Grecji; z greki zapożyczyli ją Rzymianie, przekształcając w virtus (odwagę i męstwo), a dalej pojęcie ewoluowało w chrześcijańską cnotę (bogobojność i przykładne moralnie życie)

Daimonion
Daimonion

(gr. daimōn – Bóg, bóstwo, demon) wewnętrzny ostrzegawczy głos, który odradzał złe uczynki i błędne decyzje, jednak w odróżnieniu od sumienia nie skłaniał do dobra

metoda elenktyczna
metoda elenktyczna

(gr. elenktikós – zbijający, badawczy; elenktós – badanie, argument) stosowany przez Sokratesa sposób prowadzenia dyskusji polegający na przyjęciu tezy przeciwnika, a następnie doprowadzeniu go, poprzez zadawanie kolejnych pytań, do wyciągnięcia wniosków jawnie sprzecznych z jego początkową tezą

metoda majeutyczna
metoda majeutyczna

(gr. maieutikós – położniczy) stworzona przez Sokratesa dialogiczna metoda filozoficzna, której celem jest wspólne dotarcie do prawdy; polega ona na wydobywaniu z dyskutanta nieuświadomionej przez niego wiedzy prawdziwej; Sokrates przyjmował, że sam nie posiada wiedzy, nie mógł jej więc nauczać w tradycyjny sposób

eidos
eidos

(gr. eidō – widzę, spostrzegam) termin oznaczający to, co rzeczywiście istnieje w przeciwieństwie do rzeczy pozornych i zmiennych; umysłowo odkrywany, niewidzialny, niezmienny, wieczny byt, który przez obecność w rzeczach udziela im istnienia, jest także przyczyną i istotą rzeczy, które w niej uczestniczą

eudajmonia
eudajmonia

(gr. eudaimonía – szczęście) stan pełnego, racjonalnie uzasadnionego zadowolenia i satysfakcji z własnego życia, stan życiowego spełnienia, braku cierpienia, wewnętrznego spokoju

cyrenaicy
cyrenaicy

szkoła filozoficzna w Starożytnej Grecji założona przez Arystypa z Cyreny; jej uczniowie uważali, że sprawy praktyczne są ważniejsze od teoretycznych, wiedza może być dostarczana tylko przez zmysły, a możliwe jest poznanie tylko własnych stanów, a nie rzeczy, które je wywołują

cynicy
cynicy

(gr. kynikos psi) szkoła filozoficzna koncentrująca się prawie wyłącznie na etyce; dla cyników wszystko inne było obojętne – łącznie z szeroko rozumianą wiedzą; cynicy pogardzali ogólnie przyjętymi zwyczajami, chlubili się brakiem jakichkolwiek potrzeb i uważali życie psa za symbol życia zgodnego z naturą i nieuznawania żadnych konwencji społecznych