Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Problem społeczeństwa masowego

XX‑wieczna myśl społeczno‑polityczna staje w obliczu szczególnego zjawiska, jakim są narodziny społeczeństwa masowego. Jednym z najważniejszych teoretyków tego zjawiska jest hiszpański filozof José Ortega y Gasset, autor głośnej książki Bunt mas. Jego zdaniem, społeczeństwo masowe pojawiło się na skutek przemian społeczno‑cywilizacyjnych. Kluczową rolę odegrały tu szczególnie trzy czynniki: liberalna demokracjademokracja liberalnaliberalna demokracja, badania naukowe i industrializacja. W efekcie:

José Ortega y Gasset Bunt mas

Nigdy dotąd przeciętny człowiek nie miał takiej łatwości w rozwiązywaniu swoich problemów ekonomicznych. […] Każdego dnia jego poziom życia wzbogacał się o jakiś nowy zbytek. Z każdym dniem jego pozycja zyskiwała na pewności i coraz większej niezależności od cudzej woli i decyzji. To, co kiedyś uważano za dobrodziejstwo losu, budzące w człowieku pokorne poczucie wdzięczności, teraz przekształciło się w prawo, za które nie jest się wdzięcznym, lecz którego się wymaga.

or Źródło: José Ortega y Gasset, Bunt mas, tłum. P. Niklewicz.
bg‑azure

José Ortega y Gasset

RPF7u8qgP9bbw1
Ilustracja interaktywna przedstawia starszego mężczyznę w płaszczu i kapeluszu. Mężczyzna schodzi ze schodów, stojących przy samolocie odrzutowym. W prawej ręce trzyma aktówkę. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. José Ortega y Gasset (1883—1955) Hiszpański filozof i eseista, często uważany za jednego z pierwszych przedstawicieli ruchu egzystencjalistycznego. Pochodził z rodziny o bogatych liberalno—republikańskich tradycjach. Studiował prawo i filozofię najpierw w Hiszpanii, a potem w Niemczech, gdzie znalazł się pod wpływem neokantystów, takich jak Hermann Cohen i Paul Natorp. Od 1910 r. pracował na uczelniach hiszpańskich. Sporo publikował, szybko zyskując sobie uznanie. 2. Podczas wojny domowej w Hiszpanii wyemigrował, przebywał m.in. w Argentynie i Portugalii. Do kraju powrócił ostatecznie w 1948 r., nie obejmując już jednak, mimo licznych propozycji, katedry uniwersyteckiej. Pod koniec życia poświęcił się całkowicie pracy pisarskiej. 3. Zaliczany do egzystencjalizmu, ale ze względu na wagę, jaką przywiązywał do wolności człowieka, sam dystansował się wobec tego ruchu, a motyw rozpaczy w twórczości francuskich egzystencjalistów określał mianem sentymentalizmu. Często umieszcza się go w obszarze wpływów pragmatyzmu, neokantyzmu i fenomenologii, a to ze względu na szczególne połączenie poszukiwań źródłowej prawdy z wiarą w racjonalny charakter postępowania człowieka.
Za jego najważniejsze prace uważa się: Medytacje o "Don Kichocie" (1914), Dehumanizacja sztuki i inne eseje (1925), Bunt mas (1939).
José Ortega y Gasset (1883‑1955)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Specyfikę społeczeństwa masowego Ortega y Gasset opisał w kategoriach społeczno‑psychologicznych, tj. jako pewnego rodzaju postawę, typ osobowości i styl życia. Przedstawiciela masy charakteryzuje postawa roszczeniowa, niestawianie sobie żadnych poważnych ograniczeń, niechęć do dyscypliny, traktowanie swoich potrzeb i oczekiwań jako normy moralnej oraz brak wdzięczności wobec warunków i wysiłków, które wytworzyły aktualny dobrobyt. Postawę taką Ortega y Gasset określał czasem mianem „rozpieszczonego dziecka”. Jak podsumowuje następnie:

José Ortega y Gasset Bunt mas

Moja teza jest zatem następująca: właśnie doskonałość, z jaką w XIX wieku zorganizowano pewne dziedziny życia, spowodowała to, że korzystające z owych dobrodziejstw masy nie uważają ich już za organizację, lecz za element przyrody. Tak też można wyjaśnić demonstrowany przez masy absurdalny stan ducha: nie interesuje ich nic poza własnym dobrobytem, a jednocześnie nie mają poczucia więzi z przyczynami tego dobrobytu. Zdobyczy cywilizacji nie odbierają jako cudownych, genialnych konstrukcji, których istnienie należy pieczołowicie podtrzymywać; wierzą więc tylko, że ich rola sprowadza się do wymagania istnienia tych ostatnich, jak gdyby chodziło o przyrodzone prawa. W zamieszkach wywoływanych brakiem żywności masy ludowe domagają się zazwyczaj chleba; i często zdobywają go, niszcząc piekarnie. Może to posłużyć jako symbol stosunku, oczywiście przy zachowaniu należytych proporcji, współczesnych mas do cywilizacji, która je żywi.

or Źródło: José Ortega y Gasset, Bunt mas, tłum. P. Niklewicz.
Polecenie 1

Wyjaśnij, czym się charakteryzuje postawa rozpieszczonego dziecka według Ortegi y Gasseta.

R15Zqj0jN5rx2
(Uzupełnij).
R1eVLsxpHP7zf1
Umberto Boccioni, Ulica wchodzi do domu, 1911
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Rozważania hiszpańskiego filozofa mają zatem wymiar pesymistycznypesymizmpesymistyczny. Wiek XX jest świadkiem zjawiska bezprecedensowego. Uciśnione do tej pory masy uzyskują swobodę życia wedle własnych pragnień i potrzeb (wolność negatywna w ujęciu BerlinaIsaiah BerlinBerlina) oraz wpływ na kształt życia politycznego (wolność pozytywna w ujęciu Berlina), co w połączeniu z ich roszczeniową postawą i niezdolnością narzucania sobie ograniczeń prowadzi do zjawisk takich jak faszyzm w polityce (w imię moich potrzeb jestem gotów poprzeć demagogów, którzy mi ich zaspokojenie obiecują) i płycizny w sztuce.

Człowiekowi masowemu Ortega y Gasset przeciwstawił reprezentanta elitelitaelit (człowieka wybranego), którego cechują: zamiłowanie do dyscypliny, stawianie sobie wysokich wymagań i ograniczeń oraz potrzeba służenia jakiejś wyższej sprawie czy normom zewnętrznym.

José Ortega y Gasset Bunt mas

Człowiek wybitny tym się różni od człowieka pospolitego, że ten pierwszy ma duże wymagania wobec siebie samego, natomiast ten drugi, zachwycony własną osobą, niczego od siebie nie wymaga, będąc zupełnie zadowolony z tego, kim jest. W przeciwieństwie do tego, co się powszechnie sądzi, to właśnie ludzie wybrani, a nie masy, żyją w prawdziwym poddaństwie. Życie nie ma dla nich smaku, jeśli nie polega na służeniu czemuś transcendentnemu. Dlatego też takiej służby nie odbierają jako ucisku. Jeśli tego im braknie, wówczas odczuwają niepokój i wynajdują nowe normy, jeszcze trudniejsze, bardziej wymagające, które ich gnębią. To jest życie rozumiane jako narzucona sobie dyscyplina – życie szlachetne. Szlachectwo określają wymagania i obowiązki, a nie przywileje.

or Źródło: José Ortega y Gasset, Bunt mas, tłum. P. Niklewicz.

O przynależności do tak rozumianych elit nie decyduje ani pochodzenie, ani status majątkowy, ale wyłącznie cechy charakteru. Ortega y Gasset dowodził przy tym, że każde dotychczasowe społeczeństwo funkcjonowało w oparciu o elity − to one wyznaczały normy, to one też dokonywały odkryć wynalazków oraz formułowały nowe ideały. W kulturze zdominowanej i rządzonej przez człowieka masowego ten naturalny porządek ulega zaburzeniu, w efekcie czego jest ona narażona na kryzysy polityczne (czasem katastrofalne), gospodarcze i społeczne.

Polecenie 2

Opisz, jakie cechy ma reprezentant elit według Ortegi y Gasseta?

Rw5Q68mE9ThX4
(Uzupełnij).

Słownik

demokracja liberalna
demokracja liberalna

(gr. demos — lud i krateo — władam) rodzaj demokracji, która charakteryzuje się wolnymi wyborami, władzą pełnioną przez wybranych przedstawicieli oraz wartościami liberalnymi, czyli zagwarantowaniem praw jednostkom

elita
elita

(łc. eligere — wybierać) grupa ludzi wyróżniająca się pozytywnie lub uprzywilejowana w jakimś środowisku

esencja
esencja

(łc. essentia — istota, treść) najistotniejsza treść, najważniejszy składnik czegoś; filoz. natura danej rzeczy, decydująca o tym, że jest ona właśnie tą rzeczą, a nie inną

pesymizm
pesymizm

(łc. pessimus — najgorszy) pogląd filozoficzny głoszący, że na świecie jest więcej zła niż dobra, a życie ludzkie jest bezustannym cierpieniem

Isaiah Berlin