Przeczytaj
Demokryt z Abdery
Demokryt urodził się ok. 470 lub 460 r. p.n.e. w Abderze, a zmarł ok. 370 r. p.n.e. Legendy głosiły, że często podróżował na Wschód – do Egiptu, Etiopii, Persji, Chaldei. Był jednym z najwszechstronniejszych i najpłodniejszych filozofów starożytnych. Napisał ok. 60 dzieł dotyczących kosmologii, przyrody, duszy, fizyki, matematyki, geografii, etyki i estetyki.

Poglądy
Filozof z Abdery wychodził od założenia Parmenidesa o niezmiennym byciebycie oraz przeświadczenia, że teorie rozumowe nie mogą rozmijać się z doświadczeniem, a zmysły zaświadczają o ruchu i wielości rzeczy. I tu pojawia się jego oryginalna, choć zainicjowana przez Leukipposa, atomistyczna teoria materii. Jego zdaniem materia składa się z atomów (gr. atomos – niepodzielny), czyli małych, niezmiennych, niewidzialnych, lecz mających różną wielkość i ciężar cząsteczek.
Od pierwiastków Empedoklesa odróżnia je to, że nie posiadają cech jakościowych, tylko ilościowe; to właśnie z ich połączenia tworzą się żywioły i wszelkie inne rzeczy.
Od zarodków Anaksagorasa odróżnia je to, że choć nieskończenie liczne, to jednak są cząstkami niepodzielnymi.
Między sobą zaś atomy różnią się, jak litery, kształtem (A i N), porządkiem (AN i NA) i położeniem (N i Z). Ich odwieczną właściwością jest ruch, poruszają się w próżni (kenon), czyli niebycie, zderzają się ze sobą, odbijają i łączą za pomocą różnego rodzaju haczyków, widełek, rozmieszczonych na ich powierzchni. Odwołując się do tej teorii, Demokryt tłumaczył wszystkie właściwości rzeczy.

Zagadnienia epistemologiczne
- Nazwa kategorii: Demokryt rozróżniał dwa rodzaje wiedzy:
- Nazwa kategorii: poznanie „ciemne”
- Nazwa kategorii: za pomocą zmysłów, niepewne i subiektywne Koniec elementów należących do kategorii poznanie „ciemne”
- Nazwa kategorii: poznanie prawdziwe
- Nazwa kategorii: możliwe tylko dzięki rozumowi Koniec elementów należących do kategorii poznanie prawdziwe
- Elementy należące do kategorii Demokryt rozróżniał dwa rodzaje wiedzy:
- Elementy należące do kategorii poznanie „ciemne”
- Elementy należące do kategorii poznanie prawdziwe
-
Demokryt rozróżniał dwa rodzaje wiedzy:
-
poznanie „ciemne”
-
za pomocą zmysłów, niepewne i subiektywne
-
-
poznanie prawdziwe
-
możliwe tylko dzięki rozumowi
-
-
Według Demokryta to, co poznane na drodze zmysłowej, powinno być poddawane krytycznemu osądowi rozumu. Filozof starał się więc połączyć doświadczenie zmysłowe z racjonalnym osądem. Za Empedoklesem twierdził Demokryt, że poznanie zmysłowe następuje przez dotyk – od przedmiotów odrywają się cząstki będące ich podobiznami (eidola) i dostają się do ludzkiego wnętrza. Dusza ludzka ma charakter materialny, ponieważ też składa się z atomów, tyle że idealnie kulistych, najruchliwszych, najmniejszych. Demokryt twierdził, że z tych atomów powstaje również ogień. Oczywiście rozum też uznawał za skupisko atomów. Nawet szczęście zależy jego zdaniem od harmonijnego, równomiernego ruchu atomów w duszy.
Demokryt stworzył spójny system filozoficzny. Jego koncepcje przyrodoznawcze i etyczne kontynuował na przełomie IV i III w. p.n.e. Epikur. Mniej więcej w tym samym czasie sceptycy podjęli epistemologicznyepistemologiczny krytycyzmkrytycyzm zainicjowany przez Demokryta. Atomistyczna teoria materii została twórczo rozwinięta przez Epikura, w XVII w. przez francuskiego księdza Piotra Gassendi. Nowoczesna teoria atomizmu narodziła się w ciągu XIX w. za sprawą fizyków (Johna Daltona, Dymitra Mendelejewa) oraz skutkiem szeregu szczegółowych odkryć naukowych.
Słownik
podstawowe pojęcie ontologii na oznaczenie wszystkiego tego, co jest, co istnieje w jakikolwiek sposób; mogą istnieć odmienne kategorie bytów: absolutny, intencjonalny, idealny, konieczny, myślny, realny
(od gr. episteme – wiedza, logos – nauka) jedna z sześciu klasycznych dyscyplin filozoficznych (obok etyki, estetyki, aksjologii, antropologii filozoficznej i metafizyki), które nigdy nie wyodrębniły się z filozofii jako autonomiczne nauki; bada, w jaki sposób zachodzą procesy poznawcze, na czym polega percepcja, weryfikuje prawdziwość sądów dotyczących rzeczywistości; zwana jest również gnoseologią (od gr. gnosis – poznanie) lub teorią poznania, gdyż „poznanie” i „poznawanie” są jej centralnymi pojęciami
(gr. kritiké – sztuka rozróżniania) postawa umysłowa i badawcza, która postuluje dociekanie racji wszelkich przekonań (również własnych); odznacza się gotowością do przyjmowania twierdzeń tylko należycie uzasadnionych i sprawdzonych oraz do zmiany uznanych już twierdzeń (lub głoszonych poglądów) w obliczu nowych, przeczących im faktów; przeciwieństwo dogmatyzmu