Klęska i jej przyczyny

Wyprawy krzyżowewyprawy krzyżowe (krucjaty)Wyprawy krzyżowe w sensie politycznym zakończyły się klęską. KrzyżowcomkrzyżowcyKrzyżowcom nie udało się odebrać Ziemi ŚwiętejZiemia ŚwiętaZiemi Świętej z rąk muzułmanów, a powstałe na Bliskim Wschodzie królestwa chrześcijańskie upadły. Wraz z utratą ostatniej twierdzy Akki w 1291 r. zakończył się okres wypraw krzyżowych. W ich wyniku zostało zniszczone Bizancjum, ważne centrum rozwoju cywilizacji i ostatni bastion mogący w przyszłości uchronić Europę przed naporem Turków. Krucjaty pochłonęły tysiące istnień ludzkich. Wojna, głód i epidemie zdziesiątkowały chrześcijan i muzułmanów.

R1EAgwioS3O5t
Państwa krzyżowców na Bliskim Wschodzie w 1135 r., pomiędzy I a II wyprawą krzyżową; mapa przedstawia największy zasięg zdobyczy krzyżowców na Bliskim Wschodzie. Które z tych państw było największe, a które odgrywało ważną ideologiczną rolę?
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie MapMaster, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R30ch5Je5CnhZ1
Port i mury wybudowane w Akce przez krzyżowców, w tle kościół św. Jana. Akka została zdobyta przez Baldwina I z Boulogne w sojuszu z Republiką Genui w 1104 r. Po krótkim okresie przynależności do muzułmanów Akka była twierdzą na Bliskim Wschodzie najdłużej pozostającą w rękach krzyżowców. Gdy w 1291 r. sułtan Al-Aszraf Chalil ją zdobył, nakazał zrównać miasto z ziemią. Na terenie którego współczesnego państwa znajduje się Akka?
Źródło: Arkadi Voller, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przyczyn klęski krucjat było wiele, do głównych należał brak jedności wśród władców chrześcijańskich biorących udział w wyprawach krzyżowych. Rozłamy i konflikty mocno osłabiały armię Europejczyków i czyniły ją niezdolną do odniesienia zdecydowanego zwycięstwa nad przeciwnikiem. Europejczycy działali na obcym sobie terenie, spotykali się z wrogością ludności lokalnej. Świat chrześcijański nie dysponował w tym czasie wystarczającym potencjałem demograficznym, by trwale podjąć się dzieła zasiedlenia Bliskiego Wschodu. Ci, którzy przybywali do Ziemi Świętej, w większości długo tu nie zostawali. Po wzięciu udziału w jednej lub kilku kampaniach wojennych powracali do domów. Tylko nieliczni decydowali się pozostać. Tworzyli oni niewielkich rozmiarów enklawy chrześcijańskie wśród przeważających liczebnie muzułmanów. Przybysze z Europy musieli mierzyć się nie tylko z wrogim nastawieniem ludności, lecz także z różnymi chorobami, nieprzyjaznym klimatem. To wszystko ich zniechęcało.

Wyprawy krzyżowe, mimo klęski, jaką poniosły, wywarły duży wpływ na różne dziedziny życia.

Nowe możliwości

Krucjaty przyniosły wzrost autorytetu oraz ogromne korzyści materialne i polityczne Stolicy Apostolskiej. Papiestwo i działający z jego ramienia biskupi byli głównymi propagatorami i organizatorami wypraw krzyżowych. Papież zdołał podporządkować sobie władców świeckich oraz zaprząc rzesze feudałów świeckich i drobnego rycerstwa do walki o interesy Kościoła na Bliskim Wschodzie.

RaIl0CiMOq6sO
Innocenty III, papież w latach 1198–1216, uważany za jednego z najwybitniejszych papieży. Za jego czasów Stolica Apostolska miała rangę ważnego ośrodka władzy politycznej. Innocenty III wyznawał teokratyczny pogląd, wedle którego to papież jest zastępcą Chrystusa na ziemi i pośredniczy między Bogiem a ludźmi. Innocenty III był organizatorem IV wyprawy krzyżowej oraz krucjaty przeciwko albigensom we Francji. Opisz strój papieski na podstawie miniatury przedstawiającej papieża Innocentego III.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wyprawy krzyżowe poza tym przyniosły ogromne korzyści ekonomiczne miastom włoskim. Genueńczycy, Wenecjanie i Pizańczycy dorobili się ogromnych fortun na organizowaniu krzyżowcom przeprawy przez morze do Ziemi Świętej. Dodatkowo nawiązali oni wymianę handlową z państwami powstałymi na Bliskim Wschodzie, a handel ze Wschodem, zwany lewantyńskimhandel lewantyńskilewantyńskim, stał się w okresie wypraw krzyżowych główną arterią handlową, którą w obu kierunkach – z Europy i do Europy – przepływały najróżniejsze towary.

R9u6kTFTHSL2x
Konie na placu św. Marka w Wenecji zrabowane z Konstantynopola w 1204 r. W 1202 r. Wenecjanie zgodzili się odroczyć spłatę należności za przetransportowanie krzyżowców do Ziemi Świętej w zamian za to, że ci ostatni najpierw zdobędą leżące na Wybrzeżu Dalmatyńskim i należące do Królestwa Węgierskiego miasto Zadar – głównego konkurenta handlowego Wenecji. Po dokonaniu tego krzyżowcy udali się do Konstantynopola, aby wesprzeć pretensje Aleksego IV Angelosa do tronu bizantyjskiego. Konsekwencją tej wyprawy było zdobycie i złupienie Konstantynopola. Wielu krzyżowców było przekonanych iż zdobywają miasto niewiernych, ponieważ byli obrządku łacińskiego, a Konstantynopol to obrządek bizantyjski - niezrozumiały dla przeciętnego mieszkańca Europy Zachodniej.
Źródło: Petar Milošević, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Łacinnicy i świat islamu

W czasie wypraw krzyżowych Europejczycy po raz pierwszy zetknęli się na tak dużą skalę ze światem islamu. Kontakt ten z reguły miał dwojaki charakter. Brutalne walki, które od początku były udziałem krzyżowców, wykopały ogromną przepaść między chrześcijanami a muzułmanami. Ci ostatni postrzegali krzyżowców najczęściej jako grubiańskich i fanatycznych awanturników, kierowanych raczej żądzą zysku niż ideałami religijnymi.

Egzystując przez długi czas obok siebie, te dwa światy – muzułmański i chrześcijański – musiały jednak wchodzić ze sobą w różnego rodzaju relacje, nie zawsze nacechowane wrogością i wzajemną podejrzliwością. W życiu codziennym mieszały się języki, kultura, nawyki oraz następowało ich obustronne przenikanie. Na pustynnych obszarach Bliskiego Wschodu powstawały zamki i kościoły wzorowane na europejskich.

RL1KKaWa6VVoe
Montréal lub Krak de Montréal (arab. Asz-Szaubak) to ruiny średniowiecznego zamku zbudowanego przez krzyżowców w 1115 r. na terenie Syrii, ok. 200 km od Ammanu. Większość zamków krzyżowców powstałych na obszarze Ziemi Świętej jest obecnie w ruinie. Do naszych czasów w najlepszym stanie przetrwał Krak des Chevaliers, ale i on ostatnio ucierpiał w wyniku działań wojennych prowadzonych na terenie Syrii.
Źródło: H.P. Frei, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Usama ibn Munkid Pamiętniki

Był w orszaku króla Fulko [król Jerozolimy w latach 1136–1142], syna Fulki, pewien rycerz znamienity frankoński, który był przybył z ich krain (to jest z Europy) po to, by odbyć pielgrzymkę i wrócić. Zaprzyjaźnił się ze mną i stał się moim nieodłącznym towarzyszem. Nazywał mnie swoim bratem, a łączyła nas miłość i zażyłe stosunki. Kiedy postanowił już odpłynąć do swego kraju, tak do mnie przemówił: „Mój bracie, odjeżdżam do kraju i proszę Cię, byś posłał ze mną swego syna – syn mój był wtedy ze mną, a liczył sobie lat czternaście – do mej ojczyzny, aby napatrzył się rycerzom i nabrał rozumu i manier rycerskich, a gdy kiedyś wróci, był przykładem człowieka mądrego”. Raniła boleśnie moje uszy ta mowa, która nie mogła pochodzić z głowy rozumnej, boć gdyby mój syn popadł w niewolę, niewola nie mogłaby mu wyrządzić większej krzywdy niż podróż do kraju Franków.

Indeks dolny Określ, co powyższy fragment mówi o wzajemnych stosunkach między Arabami a Europejczykami w Ziemi Świętej. W jaki sposób przyjaźń z muzułmaninem rozumiał europejski rycerz chrześcijański? Indeks dolny koniec

A Źródło: Usama ibn Munkid, Pamiętniki, [w:] Arabowie i Turcy w świetle źródeł, oprac. T. Kowalski, s. 17.
R1FqVz9P8dOkm1
Krzyżowcy.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dziedziną w której najlepiej zaznaczył się wpływ świata muzułmańskiego, była sztuka wojenna. Armia europejska wprowadziła na wzór muzułmanów machiny oblężnicze, kusze, tzw. grecki ogień, specjalne statki do przewozu koni. Dodatkowo zmienił się ubiór rycerzy. Konie zaczęto okrywać tkaninami, by chronić je przed gorącem. Podobnie rycerze na kolczugę zakładali tuniki, dzięki czemu ich zbroja nie nagrzewała się tak szybko.

Ziemie zamieszkane przez muzułmanów były ważnym łącznikiem między Europą a Azją i pośrednikiem w przenoszeniu kultury kręgu arabskiego i kręgu bizantyjskiego na Zachód. Europejczycy zyskali dostęp do osiągnięć nauki arabskiej, w szczególności medycyny. W wyniku wypraw krzyżowych i spotkania z odmienną cywilizacją nastąpiły przekształcenia w świadomości Europejczyków.

W imię Boga

RCA16OUsAktEm1
Pogrom Żydów w Metz podczas I wyprawy krzyżowej (1096). W wyniku tego pogromu zginęło ok. 2 tys. Żydów.
Źródło: Auguste Migette, XIX w., Wikimedia Commons, domena publiczna.

Konflikt z muzułmanami i klęski ponoszone z rąk niewiernych nasiliły w Europie nastroje wrogości przeciwko innowiercom. W czasach wypraw krzyżowych nastąpiła eksplozja nastrojów antysemickich. Od XIII w. zaczęto Żydom wyznaczać w obrębie miast specjalne dzielnice zwane gettami. Musieli oni poza tym nosić specjalny strój i oznakę (gwiazdę Dawida) wyróżniające ich spośród innych mieszkańców. Coraz częstsze były też pogromypogromypogromy społeczności żydowskiej.

Idea wyprawy krzyżowej, choć mocno ucierpiała w wyniku IV krucjatyIV wyprawa krzyżowaIV krucjaty (1202‑1204) i klęsk ponoszonych na Bliskim Wschodzie przez krzyżowców, nie zanikła. Została ona poszerzona i znalazła zastosowanie na terenie Europy. Nazwą tą objęto wszelkie działania przeciw niewiernym. Krucjatą okrzyknięto więc wyprawy przeciwko Arabom w Hiszpanii, albigensomalbigensialbigensom we Francji, pogańskim Słowianom czy wreszcie Mongołom, którzy zagrozili Europie w XIII w.

R1PaykSy6NSUQ
Masakra albigensów (in. katarów); miniatura z XIV-wiecznej kroniki francuskiej. Albigensi byli ruchem religijno-społecznym, który na przełomie XII i XIII w. rozwinął się na południu Francji, w Langwedocji. Doktryna katarów stała w sprzeczności z dogmatami Kościoła katolickiego - występowali oni przeciwko ustrojowi feudalnemu i hierarchii kościelnej. Wierzyli w dualizm świata, w istnienie siły zła, która stworzyła świat i toczyła walkę z siłami dobra. Albigensom przeciwstawiali się również ubodzy rycerze francuscy, niechętni wobec dobrobytu katarów. W 1209 r. papież Innocenty III uznał ich za heretyków i ogłosił krucjatę przeciwko nim. W jej wyniku, jak również na skutek działalności inkwizycji liczba albigensów znacząco zmalała, a ich główne ośrodki uległy zniszczeniu.
W jaki sposób autor miniatury przedstawił albigensów?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wojownicy Chrystusa

R1T7bCer9BW0M1
Templariusze. Na jakie zadania stojące przed templariuszami wskazuje ilustracja?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przez cały okres trwania wypraw krzyżowych do Ziemi Świętej, poza dużą liczbą rycerzy i feudałów, napływali wierni, pragnący odwiedzić święte miejsca związane z religią chrześcijańską. Dla ich obrony przed napadami grasujących po kraju band saraceńskich i ochrony podczas pobytu na Bliskim Wschodzie zaczęły powstawać zakony rycerskiezakony rycerskiezakony rycerskie. Oprócz zwykłych ślubów składanych przez zakonników – przestrzegania zasad ubóstwa, czystości i posłuszeństwa – członkowie tych zobowiązywali się do walki z niewiernymi. Zakony rycerskie cieszyły się dużą popularnością wśród feudałów. Największe wpływy i znaczenie zdobyły trzy: Zakon Ubogich Rycerzy Chrystusa i Świątyni Salomona, czyli templariusze, Zakon Rycerzy Jerozolimskiego Szpitala św. Jana Chrzciciela, czyli joannici oraz Zakon Najświętszej Maryi Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie, zwany krzyżackim.. Po upadku Królestwa Jerozolimskiego zakony rycerskie przeniosły się do Europy. Różnie potoczyły się ich losy. Na przykład templariusze po okresie rozwoju doznali wielkich prześladowań ze strony króla Francji Filipa IV Pięknego, a krzyżacy, znalazłszy nowe siedziby na północy Europy, zaś joannici najpierw osiedlili się na wyspie Rodos, a od XVI w. zamieszkiwali Maltę.

RnFn4X4nyicpT
Joannici. Porównaj stroje przedstawicieli różnych zakonów rycerskich. Czy dostrzegasz elementy wspólne?
Źródło: Ralph Hammann, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Słownik

albigensi
albigensi

(od miasta Albi we Francji) ruch religijno‑polityczny powstały w XII w., którego hasła nie były zgodne z oficjalną nauką Kościoła; przeciwko jego zwolennikom organizowano wyprawy krzyżowe

doża
doża

(wł. doge od łac. dux – wódz) władca Republiki Weneckiej

handel lewantyński
handel lewantyński

handel prowadzony między Europą a obszarem Wschodu, rozkwit jego nastąpił w okresie wypraw krzyżowych, a dominującą pozycję w nim zyskały miasta włoskie

husyci
husyci

ruch religijny zapoczątkowany przez Jana Husa w Czechach w 1415 r., jego zwolennicy domagali się m.in. komunii pod dwiema postaciami i sekularyzacji dóbr kościelnych

krzyżowcy
krzyżowcy

uczestnicy wypraw krzyżowych

państwa krzyżowe
państwa krzyżowe

państwa założone przez krzyżowców w Ziemi Świętej podczas wypraw krzyżowych: Królestwo Jerozolimskie, Hrabstwo Edessy, Księstwo Antiochii i Hrabstwo Trypolisu

pogromy
pogromy

(z ros. погром - po gromu, po gromie, po uderzeniu pioruna) zadanie komuś klęski, rozgromienie, zniszczenie

teokracja
teokracja

(z gr. theos – bóg + kratos – władza) doktryna polityczna, według której władzę w państwie sprawują najwyższy kapłan lub kapłani

wyprawy krzyżowe (krucjaty)
wyprawy krzyżowe (krucjaty)

(z łac. crux – krzyż) wyprawy zbrojne organizowane w średniowieczu przeciwko muzułmanom i poganom

zakony rycerskie
zakony rycerskie

zakony założone w Ziemi Świętej podczas wypraw krzyżowych, które oprócz tradycyjnych ślubów – posłuszeństwa, ubóstwa i czystości – zobowiązywały się również do walki w obronie wiary; do najpopularniejszych należeli templariusze, joannici i krzyżacy

Ziemia Święta
Ziemia Święta

dzisiejszy Izrael i Palestyna, miejsce rozgrywania się wydarzeń z Nowego i Starego Testamentu, termin w powszechnym użyciu przez chrześcijan od czasów średniowiecza

IV wyprawa krzyżowa
IV wyprawa krzyżowa

wyprawa krzyżowa w latach 1202–1204, której efektem było złupienie i zniszczenie Konstantynopola

Słowa kluczowe

wyprawy krzyżowe, zakony rycerskie, krucjaty, Bliski Wschód, Europa w okresie krucjat, kultura średniowieczna

Bibliografia

Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1997.

Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności), Świat Książki 2004–2006.

Wielka historia Polski, t. 1–10, Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.

Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.

E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.