Przeczytaj
Ćwiczenia
W powtórkowych lekcjach skupimy się na części poświęconej pytaniom. Odnoszą się one do wielu różnych materiałów źródłowych (nie tylko tekstów oraz ilustracji, ale również map, tabel czy wykresów itp.). Przede wszystkim musisz dokładnie zapoznać się z materiałami źródłowymi, ale także zwrócić uwagę na polecenia. Poniżej przybliżamy, jak rozumieć polecenia w zadaniach różnego typu:
Pamiętajcie, że odpowiedź musi odnosić się do źródła – błędem jest bazowanie wyłącznie na swojej wiedzy i zignorowanie podanego źródła. Chodzi bowiem o to, aby osoba odpowiadająca na pytanie umiejętnie połączyła analizę materiału źródłowego z własną wiedzą. Nie bójcie się korzystać z posiadanych informacji i zawsze odwołujcie się do podanych źródeł. Pamiętajcie również o tym, by wczytywać się w polecenia – czasem wiedza własna nie jest potrzebna, czasem tekst to tylko inspiracja, a innym razem należy połączyć wiedzę z interpretacją tekstu.
Liberalizm
Liberalizm jest najstarszą ze współcześnie występujących doktryn politycznych. Prekursorami liberalizmu byli John Locke, Karol Monteskiusz (Charles Montesquieu), a w zakresie poglądów na gospodarkę – Adam Smith.
John Locke
Na kartach Dwóch traktatów o rządzie (1690) sformułował koncepcję ustroju opartą na teorii umowy społecznejteorii umowy społecznej i podziale władzy. Racją bytu państwa jest jego zdaniem ochrona podstawowych dóbr jednostki, z których najważniejsza jest wolność. Władza ponosi odpowiedzialność przed społeczeństwem. Nie skupia się ona w jednym najwyższym organie, lecz jest celowo podzielona, a ponadto ogranicza się do realizacji zadań zawartych w umowie, pozostawiając społeczeństwu swobodę we wszystkich pozostałych sprawach.
Karol Monteskiusz
W dziele O duchu prawO duchu praw sformułował uznaną niemal powszechnie za klasyczną koncepcję trójpodziałutrójpodziału i równowagi władzyrównowagi władzy. Do dwuizbowego parlamentu należeć miała władza ustawodawcza (legislatywa) i kontrola władzy wykonawczej; władza wykonawcza (egzekutywa), która obejmowała sferę wielkiej polityki i administracji, była domeną monarchy i ministrów odpowiedzialnych przed parlamentem; z kolei wymiar sprawiedliwości (judykatywa) miał należeć do niezależnych i niezawisłych sądów. Równowagę między rodzajami władzy zapewniał system mechanizmów pozwalających każdej z nich oddziaływać hamująco na decyzje dwóch pozostałych.
Ani Locke, ani Monteskiusz nie byli demokratami. Uważali, że o prawach wyborczych powinien przesądzać status materialny obywatela. Jego odpowiedni poziom miał gwarantować dojrzałość polityczną i adekwatny wkład finansowy w funkcjonowanie aparatu państwowego (wyborczy cenzus majątkowy).
Ekonomiczny aspekt doktryny liberalnej rozwinął Adam Smith. W ujęciu przez niego zaproponowanym gospodarka była tą strefą aktywności człowieka, która podlegała obiektywnym prawom, analogicznym do tych, które występują w przyrodzie.
Jej sprawne funkcjonowanie może zapewnić pozostawienie gospodarki w rękach wolnych, indywidualnych przedsiębiorców i powstrzymanie się władzy od wszelkiej ingerencji w samoregulujący się mechanizm gospodarki.
W ramach szeroko rozumianego kierunku liberalnego zarysował się podział na dwie tendencje.
Pierwszą z nich nazwać można tendencją klasyczną. Jej reprezentantem był Benjamin Constant (1767–1830). Tendencja klasyczna w swoich propozycjach ograniczała się do obrony swobód jednostki, reguł wolnego rynku i wolnej wymiany międzynarodowej.
Druga tendencja zwana jest demokratyczną. Wśród jej postulatów odnaleźć można m.in. powszechne prawo wyborcze, gwarancję minimalnych praw socjalnych. Za jej reprezentanta uznaje się Johna Stuarta Milla (1806–1873).
Postawę pośrednią reprezentował Alexis de Tocqueville, który liczył się z nieuchronną demokratyzacją państwa w warunkach liberalizmu.
W Niemczech doszło z kolei do symbiozy niektórych formacji liberalnych przez dynamicznie rozwijający się ruch nacjonalistyczny.
W okresie dwudziestolecia międzywojennego uwypuklił się podział formacji liberalnej na demokratyczno‑społeczny i klasyczny.
John Maynard Keynes postulował korektę wolnego rynku ze strony państwa (interwencjonizm państwowy), które powinno podejmować planowe ingerencje w gospodarkę (inwestycje publiczne, elementy planowania), stymulując jej rozwój i korygując rynkową dystrybucję dochodu narodowego na korzyść uboższej części społeczeństwa. Ideałem społecznym miało stać się demokratyczne państwo dobrobytu (welfare state).
Wspólne wartości dla wielu opcji liberalnych
Przedstawicielami liberalizmu w polskiej myśli politycznej w dwudziestoleciu międzywojennym byli Adam Krzyżanowski (wariant klasyczny) oraz Ferdynand Zweig (wariant socjalny).
Słownik
zgodnie z teorią umowy społecznej społeczeństwo i państwo powstały na skutek porozumienia się (umowy) jednostek, które dotychczas żyły w tzw. stanie natury
podział władzy w państwie na władzę ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą; najbardziej rozpowszechniony system sprawowania władzy na świecie pozwalający na prawidłowe funkcjonowanie państwa demokratycznego
władza ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza są od siebie wyodrębnione i sprawowane przez osobne organy państwowe, poszczególne rodzaje władz nawzajem się kontrolują, ale również wspierają