Naród to grupa społeczna o makrostrukturalnym charakterze. Sytuuje się bowiem ponad podziałami społecznymi: klasowymi, warstwowymi czy stanowymi. Jest to grupa wyposażona w cechy niezależne od świadomości, takie jak terytorium, język, organizacja państwowa. Równie jednak ważne znaczenie dla integralności narodowej ma pierwiastek mentalny: świadomość przynależności bazująca na narodowych elementach kultury (symbole narodowe, postacie historyczne, poczucie odrębności od innych narodów, wspólnota dziejów).

RkEgpYQPnPuzB1
Czy Obóz Narodowo‑Radykalny walczy obecnie o niepodległość, tak jak deklarują jego członkowie? Może chce oderwania jakiejś grupy narodowej od reszty kraju? A może ma jeszcze jakieś inne cele?
Źródło: domena publiczna.

Trzeba mieć świadomość, że naród jako zbiorowość to nie byt ahistoryczny, a definicja narodu jest tylko modelem pojęciowym.

Po pierwsze, poszczególne zbiorowości etniczne formowały się w zbiorowości narodowe w konkretnym czasie historycznym.

Po drugie, konkretne narody mają określone cechy empiryczne, wśród których brak czasami odniesień do definicji.

Przykładem niech będzie naród polski. Jeszcze nie tak dawno – 100 lat temu – Polacy musieli walczyć o niepodległość i możliwość odzyskania własnego państwa. W tym czasie nie mieli własnej państwowości, a jednak nie odmawia się Polakom z okresu zaborów miana narodu. Współcześnie w innych częściach Europy wskazać można na wiele ruchów narodowychruch narodowyruchów narodowych, które jako ruchy społeczne lub polityczne zmierzają do umocnienia wspólnoty narodowej lub jej organizacji. Czasami występują jako ruchy separatystyczneseparatyzmseparatystyczne, które dążą do oderwania określonego terytorium od jakiegoś państwa i utworzenia odrębnej struktury państwowej. Nie należy ich mylić z ruchami regionalnymiruch regionalnyruchami regionalnymi, które zmierzają jedynie do samodzielności politycznej w ramach istniejącej organizacji narodowej bez jej kontestowaniakontestacjakontestowania.

Początki kształtowania się poglądów narodowych Romana Dmowskiego

RKJyBbJ2irwvW1
Prezentacja multimedialna.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poglądy Dmowskiego w kwestiach istotnych dla odrodzenia państwowości polskiej

Roman Dmowski uczestniczył, jako teoretyk i praktyk (publicysta, polityk, dyplomata), w procesie, który w końcu przyniósł Polakom niepodległość. Swoje poglądy w kwestiach narodowych wyrażał, odnosząc się do wielu kwestii szczegółowych.

Sposób rozumienia narodu

Roman Dmowski Myśli nowoczesnego Polaka

Naród jest niezbędną treścią moralną państwa, państwo zaś jest niezbędną formą polityczną narodu. Naród może stracić państwo i nie przestaje być narodem, jeżeli nie zerwał idei narodowo‑państwowej, za nią zarówno świadomego, jak nieświadomego, żywiołowego dążenia do odzyskania politycznie samoistnego bytu.

mysli135 Źródło: Roman Dmowski, Myśli nowoczesnego Polaka, Wrocław 1994, s. 135.

Struktura narodowa Polski

Analiza historii narodu i państwa polskiego prowadziła Dmowskiego do wniosku, że jednym z największych błędów dawnej Rzeczypospolitej było zaniechanie polonizacji Litwinów, Rusinów i innych mniejszości narodowych. Tam, gdzie naród polski dominuje pod względem cywilizacyjnym, kulturowym, może przewodzić na każdym polu. Dlatego możliwe jest, zdaniem Dmowskiego, wchłonięcie innych etniczności: Białorusinów i Ukraińców. Przed Rusinami widział Dmowski jedną z dwóch dróg: albo staną się Polakami, albo też stworzą samodzielne i silne państwo, które odgrodzi Polskę od Rosji.

Koncepcja patriotyzmu

Przedmiotem patriotyzmu nie była dla Dmowskiego ojczyzna, ale sam naród, czyli żywy organizm społeczny, jednolity rasowo, z historycznie wypracowaną odrębnością duchową, potrzebami, językiem, kulturą, tradycją, które są zespolone z jego interesami. Rozwijając swe poglądy w tym zakresie, stwierdzał, że niemożliwe jest oparcie postulowanego nowego patriotyzmu na indywidualnej moralności jednostek wchodzących w skład wspólnoty narodowej. Patriotyzm powinien być oparty na całkowitym podporządkowaniu jednostki woli zbiorowej.

Interes narodowy a interesy klasowe

W koncepcji Dmowskiego każdy członek wspólnoty, niezależnie od swego położenia ekonomicznego i społecznego, posiadanych zasobów indywidualnych i społecznych, powinien ofiarnie pracować na rzecz siły narodu i jego zdolności konkurowania z innymi narodami zorganizowanymi w państwach narodowych. W tej koncepcji nie było zatem miejsca na konflikty społeczne o charakterze klasowym czy wystąpienia rewolucyjne. Odwracały bowiem uwagę od najważniejszego celu dążeń Polaków i – co więcej – w warunkach rozbiorowych wzmacniały represje państw zaborczych.

Stosunek do państw zaborczych

Obóz narodowy na czele z Dmowskim optował za Rosją i pozostałymi państwami ententy: Anglią i Francją. Rosja, osłabiona przegraną z Japonią, wstrząsana konfliktami społecznymi i politycznymi, mimo zaostrzenia kursu przeciw Polakom zdawała się Dmowskiemu łatwiejszym partnerem niż pozostali zaborcy. Przez całe życie Dmowski nie zmienił swego antyniemieckiego nastawienia, widząc w Niemczech, pod egidą Prus, główną przeszkodę w odbudowaniu państwa polskiego, jak również jego trwania i rozwoju.

Problem granic odradzającego się państwa polskiego

Uwaga Dmowskiego skoncentrowana była przede wszystkim na zachodniej granicy, oczekiwał bowiem przyłączenia terenów, które nie należały do Rzeczypospolitej Obojga Narodów, a które wzmocniłyby gospodarczo odrodzoną Polskę, zarazem zmniejszając ekonomiczną dominację Niemiec w tym rejonie Europy. Problem wschodniej granicy Polski był, zdaniem Dmowskiego, jedną z najtrudniejszych kwestii do rozwiązania. Brak było bowiem wśród Ukraińców i Białorusinów sił, które mogłyby zorganizować samodzielne państwo, zdolne do trwania i rozwoju. Polska z kolei nie mogła przejąć wszystkich terenów należących do Rzeczypospolitej Obojga Narodów, ponieważ byłoby to dla niej zbyt dużym obciążeniem ekonomicznym i cywilizacyjnym, zważywszy na zacofanie gospodarcze i kulturowe tych obszarów; im dalej na wschód, tym większe. Proponował zatem podział tych terenów na część zachodnią, w której żywioł polski był względnie silnie reprezentowany, oraz wschodnią, którą powinna przejąć Rosja.

Żydzi a Polska i Polacy

Stosunek Dmowskiego do Żydów był początkowo determinowany jego ocenami w zakresie konieczności i możliwości stworzenia Polski jako państwa jednolitego pod względem narodowym. W tym kontekście pisał, że:

Roman Dmowski Myśli nowoczesnego Polaka

Takim żywiołem [który można spolonizować] nie są Żydzi. Mają oni zbyt wyraźną, zbyt skrystalizowaną przez dziesiątki wieków życia cywilizowanego indywidualność, ażeby dali się w większej liczbie przyswoić tak młodemu jak nasz, formującemu dopiero swój charakter narodowi i raczej oni byliby zdolni naszą większość duchowo, a w części fizycznie zasymilować.

mysli122 Źródło: Roman Dmowski, Myśli nowoczesnego Polaka, Wrocław 1994, s. 122.

Jednak w miarę upływu lat wypowiedzi Dmowskiego na temat Żydów zaostrzały się aż do brzmienia antysemickiego. Współgrały przy tym ze spiskowymi koncepcjami przyczyn upadku i trudności w odbudowie państwa polskiego.

Roman Dmowski Polityka polska i odbudowanie państwa

[Żydzi] patrzyli na nią [Polskę] jak na nową Palestynę i Polakom przeznaczali w niej na przyszłość rolę mniej więcej podobną do tej, jaką w czasach biblijnych miała nieizraelska mniejszość ludności Chanaanu, jego odwieczni mieszkańcy. Osiągnięcie tego celu było najłatwiejsze przez doprowadzenie państwa polskiego do upadku i do przejścia ziem polskich pod władzę obcą, która by mogła korzystać z pomocy żydowskiej do panowania w Polsce. Dotychczasowa nasza historiografia jeszcze nam nie wyjaśniła roli Żydów w rozkładzie życia politycznego Rzeczpospolitej i w jej rozbiorach. To wszakże, co już wiemy, wskazuje, że była to rola niemała. Wiemy również, że w okresie niewoli siła Żydów w Polsce szybko rosła, a zachowanie się ich polityczne było często aż nadto wymownie przeciwne dążeniom polskim. Otóż dla celu dalszego opanowywania Polski nie było w ich oczach pożądane, ażeby stała się ona samoistnym naprawdę państwem, w którym by się odbywał rozwój i samoorganizacja sił narodowych polskich.

polityka52 Źródło: Roman Dmowski, Polityka polska i odbudowanie państwa, t. 2, Warszawa 1988, s. 52–53.

Narodowy wymiar katolicyzmu

Deklaracja ideowa Obozu Wielkiej Polski

Wiara narodu polskiego, religia rzymsko‑katolicka, musi zajmować stanowisko religii panującej, ściśle związanej z państwem i jego życiem, oraz stanowić podstawę wychowania młodych pokoleń. Przy zapewnionej ustawami państwowymi wolności sumienia, zorganizowany naród nie może tolerować, ażeby jego wiara była przedmiotem ataków lub doznała obrazy z czyjejkolwiek strony, ażeby religią frymarczono dla jakichkolwiek celów lub prowadzono zorganizowaną akcję w celu rozkładu życia religijnego narodu.

deklaracja94 Źródło: Deklaracja ideowa Obozu Wielkiej Polski, [w:] Roman Dmowski o ustroju politycznym państwa, oprac. Krzysztof Kawalec, Warszawa 1996, s. 94.

Słownik

kontestacja
kontestacja

(z fr. contestation – spór, negacja; z łac. contestari – protestować); oznacza sprzeciw, skrajne przeciwieństwo konformizmu; wyrażane środkami werbalnymi lub pozawerbalnymi; bardzo często odnosi się do systemu politycznego lub społecznego

nacjonalizm
nacjonalizm

ideologia polityczna wytworzona w XIX wieku, bazująca na przekonaniu, że naród jest najważniejszą zbiorowością dla jednostek, a tożsamość narodowa ma dla ich tożsamości kluczowe znaczenie; przekonanie to jest łączone z nakazem podporządkowania wszystkich zobowiązań jednostkowych i grupowych interesom narodowym; w praktyce oznacza to niechętny lub wrogi stosunek do innych narodów, a w przypadku państw (społeczeństw) wielonarodowych prowadzenie polityki wewnętrznej zmierzającej do asymilacji innych grup etnicznych lub ich dyskryminacji politycznej, kulturalnej, ekonomicznej

ruch narodowy
ruch narodowy

ruch społeczny i/lub polityczny zmierzający do wzmocnienia lub organizacji zbiorowości narodowej; bardzo często zmierza do stworzenia państwowości jako podstawowego warunku organizacyjnego istnienia narodu

ruch regionalny
ruch regionalny

ruch podejmowany przez grupy społeczne i/lub instytucje, zmierzający do obrony interesów regionów rozumianych jako część państw; interesy, jakie stanowią podstawę ruchów regionalnych, mają charakter gospodarczy, kulturowy lub polityczny

separatyzm
separatyzm

(z łac. separatio – oddzielenie); określenie używane do oznaczenia wszelkich ruchów społecznych, które stawiają sobie za cel uzyskanie odrębności przez jakąś grupę społeczną; najbardziej znane są ruchy separatystyczne o charakterze narodowym; mogą też być grupy dążące do uzyskania odrębności politycznej, kulturowej, religijnej lub ekonomicznej; mogą mieć charakter pokojowy lub przybierać formę krwawych konfliktów zbrojnych