Labirynt

Labirynt znano i stosowano w starożytności m.in. jako element królewskich grobowców. Pliniusz, rzymski historyk żyjący w I wieku n.e., wspomina o czterech słynnych labiryntach: egipskim na terenie oazy Fajum, kreteńskim zbudowanym przez Dedala, etruskim w Clusium (Chiusi) i greckim na wyspie Samos. W sztuce antycznej wizerunki labiryntu można odnaleźć w dekoracji ceramicznych naczyń, na mozaikach i monetach. Największą sławą cieszył się labirynt w Knossos, w którym, według greckiego mitu, uwięziony był Minotaur. Nazwa jego siedziby i zarazem całego pałacu króla Minosa – labyrinthos pochodziła od słowa labrys oznaczającego topór. Mit o Tezeuszu i Minotaurze jest punktem wyjścia dla wszystkich przedstawień i znaczeń labiryntu.

RO0Xd95UhMp1d1
Lodewijk Toeput, Ogród rozkoszy z labiryntem, ok. 1579–1584
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Jan Parandowski Dzieje Tezeusza

Najświetniejszy bohater ateński, Tezeusz, był obcego pochodzenia. Ojciec jego, Ajgeus (Egeusz), zawojował Attykę orężnie. Matką jego była Ajtra, królewna z Trojzeny. Ajgeus porzucił ją, lecz nim się rozstali, pokazał jej miecz i sandały, które ukrył pod ogromnym głazem, i powiedział, że gdy ich syn dorośnie, niech mu każe dźwignąć kamień i zabrać leżące tam rzeczy. Tezeusz chował się zdrowo, a kiedy miał pięć lat, poznał Heraklesa, który przejazdem bawił w Trojzenie. Bohater pogładził chłopca po głowie i wróżył mu wielką przyszłość. Odtąd Tezeusz chciał być takim jak Herakles. Nadszedł wreszcie czas, kiedy matka zaprowadziła go do owego kamienia. Młodzieniec z łatwością głaz odwalił, zabrał miecz i sandały i ruszył do Aten, do ojca, Ajgeusa. […]

Nieznany nikomu wszedł Tezeusz do Aten. […] A był on jeszcze bardzo młodziutki, miał delikatną cerę, białe ręce i długie włosy. […] Chcąc pozyskać miłość ludu, młody bohater wyprawił się na olbrzymiego byka, który grasował w okolicach Maratonu. Ujarzmił go żywcem i oprowadziwszy po całym mieście, złożył na ofiarę Apollinowi. Ale nikt się z tego nie cieszył, bo w Atenach panowała powszechna żałoba. Oto przyjechali z Krety od króla Minosa posłowie z żądaniem dorocznego haraczu. Straszny to był haracz. Siedem dziewcząt i siedmiu chłopców wybierano losem z rodzin obywatelskich, aby ich zawieźć na żer dla kreteńskiego potwora o byczej głowie, Minotaura. Tezeusz oświadczył, że pojedzie zabić owo krwi chciwe monstrum. Ajgeus dał mu czerwony żagiel, prosząc, aby go rozpiął w razie szczęśliwego powrotu. Jeżeli zaś wszyscy zginą, niech majtkowie pozostawią czarny żagiel, który już z daleka zwiastować będzie nieszczęście.

Kiedy Tezeusz przybył na Kretę i zjawił się na dworze Minosa, oczy wszystkich patrzyły nań złowrogo i podejrzliwie. Tylko córka królewska, Ariadna, patrzyła nań inaczej:

Tam skoro go królewska dziewka oglądała,
Która na wonnym łożu przy matce siedziała…
Nie drzewiej oka z niego chciwego spuściła,
Aż ognia nieobacznym sercem zachwyciła,
Który w niej wszystkich członków zmacał aż do kości
i rozpalił niebogę w okrutnej miłości.
Indeks górny [Jan Kochanowski, Pamiątka Tęczyńskiemu] Indeks górny koniec

Miłość królewny ocaliła Tezeusza.
Minotaur żył we wspaniałym gmachu, zwanym labiryntem. Było tam tyle pokoi, przejść, sieni, schodów i krużganków, że ktokolwiek wszedł, już drogi powrotnej znaleźć nie mógł. Lecz Ariadna dała pięknemu Ateńczykowi kłębek nici i pouczyła, co ma robić. Tezeusz przywiązał nić u wejścia do labiryntu i w miarę, jak się zapuszczał w zawrotną głąb gmachu, rozsnuwał kłębek. Wreszcie spotkał Minotaura, zabił go i wyszedł tą samą drogą, nawijając nici na kłębek. Po czym wsiadł na okręt i odpłynął. A z nim Ariadna.

1 Źródło: Jan Parandowski, Dzieje Tezeusza, [w:] tegoż, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Warszawa 1990, s. 193–195.
RXbsGu6jwugXN1
Mistrz z Tavarnelle (Maestro dei Cassoni Campana), Tezeusz i Minotaur, ok. 1510–1515
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Zbigniew Herbert Historia Minotaura

W nieodczytanym jeszcze piśmie linearnym A opowiedziano prawdziwą historię księcia Minotaura. Był on – wbrew późniejszym plotkom – autentycznym synem króla Minosa i Parsifae. Chłopak urodził się zdrowy, lecz z nienormalnie dużą głową – co wróżbiarze poczytywali jako znak przyszłej mądrości. W istocie Minotaur rósł w lata swoje jako silny, nieco melancholijny – matołek. 

Król postanowił oddać go do stanu kapłańskiego. Ale kapłani tłumaczyli, że nie mogą przyjąć nienormalnego księcia, bo to mogłoby obniżyć już i tak nadszarpnięty, przez odkrycie koła – autorytet religii.

Sprowadził tedy Minos modnego w Grecji inżyniera Dedala – twórcę głośnego kierunku architektury pedagogicznej. Tak powstał labirynt. Przez system korytarzy, od najprostszych do coraz bardziej skomplikowanych, różnicę poziomów i schody abstrakcji miał wdrażać księcia Minotaura w zasady poprawnego myślenia. 

Snuł się tedy nieszczęsny książę popychany przez preceptorówpreceptorpreceptorów korytarzami indukcjiindukcjaindukcjidedukcjidedukcjadedukcji, nieprzytomnym wzrokiem patrzył na poglądowe freski. Nic z tego nie rozumiał.

Wyczerpawszy wszelkie środki król Minos postanowił pozbyć się zakały rodu. Sprowadził (także z Grecji, która słynęła ze zdolnych ludzi) zręcznego mordercę Tezeusza. I Tezeusz zabił Minotaura. W tym punkcie mit i historia są ze sobą zgodne.

Przez labirynt – niepotrzebny już elementarz – wraca Tezeusz niosąc wielką, krwawą głowę Minotaura o wytrzeszczonych oczach, w których po raz pierwszy kiełkować zaczęła mądrość – jaką zwykło zsyłać doświadczenie.

2 Źródło: Zbigniew Herbert, Historia Minotaura, [w:] tegoż, Wybór poezji, Wrocław 2018, s. 385–386.

Słownik

dedukcja
dedukcja

(łac. deducio – wyprowadzenie) metoda rozumowania polegająca na wyprowadzaniu logicznych wniosków z założeń uznanych za prawdziwe

emblemat
emblemat

(gr. émblēma – wypukła dekoracja) – gatunek literacko‑obrazowy powstały w XVI wieku; na emblemat składają się trzy elementy: sentencja słowna, rycina z różnymi wyobrażeniami, subskrypcja – zazwyczaj krótki wierszowany utwór

indukcja
indukcja

(łac. inductio – wprowadzenie) to takie wnioskowanie, w którym na podstawie wielu przesłanek szczegółowych dochodzi się do wniosku ogólnego

kyliks
kyliks

(gr. kýliks; łac. calix – kielich) – typowa dla starożytnej ceramiki greckiej płaska czara z dwoma bocznymi uchwytami służąca do picia wina

meander
meander

(niem. Mäander < łac. mĕātūs – ruch, chód, droga, ujście < gr. Maíandros, nazwa własna) – zakole rzeki; element dekoracyjny przypominający wijącą się rzekę; termin pochodzi od nazwy rzeki w południowo‑zachodniej Turcji

preceptor
preceptor

(łac. praeceptor – nauczyciel, wychowawca < łac. praecipere – uprzedzać, uczyć, radzić) – dawniej nauczyciel i wychowawca

săcrŭm
săcrŭm

(łac.) – święty przedmiot, świętość