Przeczytaj
Uwięziony w śmierci. O twórczości Tadeusza GajcegoWidma. Jeden z najbardziej znanych tomików poetyckich okresu wojny i okupacji, bodaj najoryginalniejszy spośród wszystkich, jakie powstały w latach 1939‑1945. Opublikowany w maju 1943 roku, w dobie spiętrzenia okupacyjnego koszmaru, stanowi ostatnie, krystalicznie czyste ogniwo rozwoju liryki katastroficznej, wypalającej się stopniowo w zderzeniu z realnością zagłady. Tytuł dał mu dziesięcioczęściowy poemat: tajemniczy i niepokojący, fascynujący skalą i rozpiętością wyobraźni, urzekający fantazjotwórczym barokiem, porażający sugestywnością apokaliptycznych obrazów, przepojony gorączkowymi majakami i urojeniami, miotaniem się pomiędzy nieokiełznaną wizją oniryczną, groteską oraz naturalistycznymi wizerunkami rzeczywistości wojennej; posępny i groźny, osnuty eschatologicznym mrokiem, naznaczony milczeniem niebios i obecnością szatana, wypełniony strachem i bezradnością, obrazami śmierci, cierpienia i rozpadu ogarniającego cały ziemski glob.
Zbiór ten, a w szczególności tytułowy poemat, od samego początku prowokował do skrajnych opinii. Uznawano poetycki talent Gajcego, podkreślano unikalność estetyczną Widm, a jednocześnie negowano ich katastroficzną (czytaj: paseistycznąpaseistyczną) wymowę. Kontrowersje, jakie rozgorzały wokół poematu w okresie okupacji, przeniosły się na łamy czasopism i książek po wojnie. Dla jednych utwór ten był przykładem wewnętrznego spętania, „metaforycznej gorączki”, konstrukcyjnego amorfizmu i treściowego chaosu, dla drugich stanowił egzemplifikację artystycznej niezależności, wizyjnej odkrywczości, umiejętności oddania ducha swojego czasu. [...]
Utwór to zatem wartościowy czy chybiony, nowatorski czy wtórny, spójny czy chaotyczny, penetrujący metafizyczne otchłanie czy tylko epatujący zalewem imaginacyjnych obrazów? Jaką postawę wyraża: wyłączenia z historii czy właśnie aktywnego uczestnictwa? Nawet mało doświadczony czytelnik łatwo zorientuje się, że poemat Gajcego reprezentuje ten typ doświadczenia poetyckiego, w którym bardzo trudno o jednoznaczne i proste rozstrzygnięcia.
Literatura pokolenia wojennego wobec Dwudziestolecia[...] elementy katastroficzne występują u pisarzy wojennych nie jako temat, lecz jako składniki obrazowania. Sugerują.
[...] widoczne jest dążenie do pośredniego sposobu przedstawiania, prowadzące nieraz do peryfrastycznościperyfrastyczności (szczególnie u Gajcego), do eliminowania realiów wojennych (zwłaszcza u Baczyńskiego), a także do ich zastępowania przez motywy pierwotności, mitologii oraz przez pojęcia i obrazy znaczące w ogóle zniszczenie, zagładę (krew, śmierć, rozdarte jelita, strzały). Gajcy [...] i Borowski nawiązują [...] do katastroficznej tradycji w ujęciu eschatologicznym - przez bezpośrednie wprowadzenie związanych z zagładą obrazów z Biblii oraz przez stylizację biblijną. [...]
W związku z moralitetowąmoralitetową wizją Gajcego istotną rolę pełnią u niego motywy demoniczne, na które zwracano uwagę już w konspiracyjnych recenzjach Widm. [...] Łączenie katastrofy z Kainową zbrodnią jest nowym elementem katastrofizmu wojennego. Podobnie ma się rzecz z odwoływaniem się do grzechu pierworodnego. Jednakże oba motywy są raczej kontynuacją metody kontrastowania między mitem arkadyjskim i żałobnym [...].
Wyraźniejsze związki i zależności od poetyki katastrofizmu przedwrześniowego widoczne są w zestawieniu elementów delikatnych i brutalnych, maleńkich i kosmicznych, jasnych i ponurych [...], a także w zakłócaniu obrazów „arkadyjskich” przez groźne [...].
Z drugiej strony, można dostrzec - również znaną u poprzedników - tendencję przeciwną: do zacierania granic między poszczególnymi kategoriami czasu, między rzeczywistością realną i urojoną lub baśniową, do eliminowania konkretyzacji czasowo‑przestrzennej i do nieokreśloności. Stąd pochodzi skłonność do posługiwania się strukturą baśniową. [...]
Z tendencją do baśniowości i odrealnienia, do zaprzeczania wiąże się również kształtowanie utworów według prawa snu. Metoda ta zdaje się być rozwinięciem i konsekwencją - jeśli chodzi o genezę - techniki luźnych skojarzeń, bliskich poetyce nadrealizmu [...].
W twórczości wojennej [...] takie ujęcie pochodzi głównie z przerażenia i zdziwienia, jest formą samoobrony, odrzucania, niegodzenia się z faktem istnienia tak straszliwego kataklizmu. Pośrednio jest także formą jego oceny i próbą ratowania obrazów dzieciństwa [...].
Katastrofizm zmienił się z chwilą klęski w katastrofę [...].
Na pograniczu snu i marzenia – między onirycznym lotem a teofanią w języku poetyckim Tadeusza GajcegoSłowo sen w poezji Tadeusza Gajcego zyskuje szczególną, osobną wartość znaczeniową. Oznacza stan twórczej inicjacji nastawionej na percepcję obrazów, które uaktywniają się za pośrednictwem zmysłów wewnętrznych: pamięci i wyobraźni. W przypadku twórczości autora Stygmatu możemy więc mówić o poetyce snu w takim sensie, w jakim materia języka zdolna jest odzwierciedlić owe trudno uchwytne – towarzyszące procesowi twórczemu – zjawiska psychiczne. [...] będzie mnie interesował sen pojęty jako stan, w którym czujne, racjonalne ,,ja” poety dokonuje przekształcenia duchowych doznań w swoiście językowy obraz świata. Poeta marzyciel poddaje się emocjonalnej projekcji i kontemplacji wytworów imaginacji. Dzięki temu utrwala przeżycia i niepokoje egzystencjalne w mowie o wysokich walorach estetycznych. [...] twórczość Gajcego, poza wymiarem estetycznej kreacji, objawia również, a może przede wszystkim – swój głęboki sens moralny, teologiczny i filozoficzny [...]. zanurzone w sennych wizjach ,,ja” podmiotowe postrzega własne istnienie w zwielokrotnionym wymiarze czasu i przestrzeni. Wspomnienia i marzenia idealizują przeszłość i przyszłość, czyniąc zeń – na skutek aktu twórczego – wartości szczególne, metafizyczne, pozwalające otworzyć się na spotkanie z transcendencją. Poeta, doświadczając ,,mowy obrazów”, w sposób szczególny otwiera się na świat wartości, które [...] kształtują jego człowieczeństwo w perspektywie eschatologicznej.
O autorze
Tadeusz Gajcy urodził się w jednej z najuboższych dzielnic Warszawy w 1922 roku. Jego talent literacki dostrzeżono już w szkole powszechnej. Po wybuchu wojny zgłosił się do władz wojskowych z prośbą o wcielenie do armii, ale otrzymał decyzję odmowną. W 1941 roku uzyskał maturę i dostał się na studia polonistyczne podziemnego Uniwersytetu Warszawskiego.
Za sprawą Leona Zdzisława Stroińskiego, także poety, Gajcy związał się ze środowiskiem „Sztuki i Narodu”, przejmując obowiązki redaktora czasopisma w 1943 roku. Pod pseudonimem „Topór” walczył w Powstaniu Warszawskim w drużynie szturmowo‑wypadowej na Starym Mieście. 16 sierpnia 1944 w domu, który zajmowali Gajcy ze Stroińskim, Niemcy użyli gazu działającego jak dynamit, wysadzając budynek. Ciało poety zostało ekshumowane przez rodzinę wiosną 1946 r. Ustalono, że zginął na skutek uduszenia pod zwałami gruzu. Został pochowany w kwaterze powstańczej na wojskowych Powązkach. Pośmiertnie odznaczono go Krzyżem Walecznych.
Tadeusz Gajcy
Widma [fragmenty]
Słownik
(gr. amorfos – bezkształtny) – brak uporządkowanej budowy, bezkształtność
(gr. éschatos – ostateczny, lógos – słowo, nauka) – część doktryny religijnej, także teoria filozoficzna traktująca o losach pośmiertnych człowieka oraz celu i przeznaczeniu świata
(łac. moralis – dotyczący obyczajów) – późnośredniowieczny i renesansowy gatunek dramatyczny o charakterze alegoryczno‑dydaktycznym; przybierał formę uniwersalnej przypowieści na temat doczesnych pokus, upadku i zbawienia, obrazował walkę uosobionych sił dobra i zła (Cnota, Wiara, Pycha, Wiedza, Grzech) o duszę człowieka; posługiwał się motywami biblijnymi, później też mitologicznymi lub historycznymi
(gr. óneiros – sen, marzenie senne) – tendencja w literaturze, sztukach plastycznych i filmie polegająca na kreowaniu rzeczywistości na wzór snu i nawiązywaniu w budowie utworu do reguł rządzących marzeniem sennym
(fr. passéisme, le passé – przeszłość) – przywiązanie do tradycyjnych obyczajów lub wzorców
(gr. peri – wokół; phrásis – mowa, wyrażenie, zwrot) – omówienie, zastąpienie danego wyrazu przez grupę innych wyrazów, będących metaforycznym lub opisowym równoważnikiem jego znaczenia, głównie w celu rozszerzenia tematu i osiągnięcia ozdobności stylu