Przeczytaj
Ekspansja Portugalczyków
W 1415 r. 19 tys. żołnierzy portugalskich, dowodzonych przez króla Jana I, zajęło położoną na afrykańskim cyplu tworzącym Cieśninę Gibraltarską, niemal naprzeciw Gibraltaru, Ceutę. Celem Portugalczyków było kontynuowanie świętej wojny z Arabami. To tutaj Portugalczycy dowiedzieli się od miejscowych kupców o istnieniu na południu krain obfitujących w złoto i kość słoniową. Zachęciło to infanta Henryka do organizowania wypraw morskich. Portugalczycy starali się poszerzyć obszar swego panowania o Tanger, strategicznie ważny port nad Cieśniną Gibraltarską, wikłając się w kosztowne i krwawe wojny. Walki w Afryce Północnej nie były jedynymi ekspansywnymi działaniami Portugalczyków. W 1420 r. odkryli oni Maderę (największa wyspa archipelagu położonego na Oceanie Atlantyckim), a wkrótce potem archipelagarchipelag Azorów. Madera, po zasiedleniu przez przybyszów z Europy, zaczęła dostarczać krajowi drewna (portug. madeira – drewno), indygo (błękitny barwnik z liści indygowca) i trzciny cukrowej. Duże zyski przynosiła zwłaszcza produkcja cukru, którego w 1455 r. wytwarzano na Maderze 72 tony rocznie, a 17 lat później już 180 ton. Cukier eksportowano nie tylko do Europy Zachodniej, ale nawet do Konstantynopola. Na Maderze osiedlali się głównie uciekinierzy z Portugalii, m.in. prześladowani Maurowie i Żydzi, ale już wtedy na wyspę przywożeni byli niewolnicy z zachodnich wybrzeży Afryki i to dzięki ich ciężkiej pracy, a nie tylko dzięki przybyszom z Europy, Portugalczycy mogli pozyskiwać drewno i uprawiać trzcinę cukrową.
EksploracjaEksploracja morska była kontrolowana przez państwo. W pierwszej połowie XV w. wyprawy inicjował założyciel obserwatorium w Sagres, książę portugalski Henryk Żeglarz, zaciekły krzyżowiec i zarazem organizator wypraw odkrywczych, udzielający im wsparcia finansowego i naukowego. Przez wiele lat trudną do pokonania przeszkodę stanowił dla żeglarzy przylądek Bojador, koło którego wiatry wzmagają się i skręcają na południowy zachód, wynosząc statki aż na środek Atlantyku. Aby ominąć tę przeszkodę, Portugalczycy wypróbowali manewr nazwany przez nich volta da mar, tzn. opłynięcie morza. Polegał on na poddaniu się prądom i wiatrom prowadzącym w kierunku przeciwnym, by po pewnym czasie wydostać się z nich i odnaleźć strefę wiatrów prowadzących we właściwym kierunku.
Dalsze przeszukiwanie wybrzeża Afryki postępowało już szybko. W 1444 r. Portugalczycy dotarli do Przylądka Zielonego leżącego u zachodniego kresu Sahary w Afryce Północnej. W tym też czasie zaczęto przywozić do kraju złoto. Jednocześnie na wielką skalę ruszył proceder transatlantyckiego handlu niewolnikami, co jeszcze bardziej rozpaliło chęć zysku i dało impuls do coraz śmielszych wypraw. W 1488 r. Bartolomeu Diaz dotarł do najdalej na południe wysuniętego krańca kontynentu afrykańskiego – Przylądka Dobrej Nadziei. Dalszą podróż uniemożliwił mu jednak bunt załogi. Portugalczycy w 1482 r. pod dowództwem Dioga Cão dopłynęli do ujścia rzeki Kongo, a później popłynęli dalej na południe i dotarli do wybrzeży dzisiejszej Angoli. Tam założyli kolonię, która stała się bazą handlu niewolnikami.
Vasco da Gama w trakcie swojej wyprawy w latach 1497–1499 wpłynął na Ocean Indyjski i dotarł do położonego na wschodnim wybrzeżu Półwyspu Indyjskiego miasta Kalikat. Wreszcie w 1500 r. idący w jego ślady Pedro Cabral, portugalski żeglarz, odkrył przez przypadek, pędzony niesprzyjającymi wiatrami, wybrzeże późniejszej Brazylii.
Walka o dominację na Oceanie Indyjskim
Umocnienie pozycji Europejczyków na Oceanie Indyjskim wymagało złamania dominacji arabskiej. Dzięki zwrotniejszym okrętom oraz artylerii Portugalczycy na początku XVI w. opanowali kluczowe porty na drodze z Morza Czerwonego na Ocean Indyjski.
Najsławniejszy z konkwistadorówkonkwistadorów, Alfonso de Albuquerque, podbił wyspę Ormuz w Zatoce Perskiej (1507), Goa w Indiach (1510), Cejlon (1506), a dalej na wschód Malakkę na Półwyspie Malajskim (1511), skąd europejscy przybysze wkrótce dotarli do Chin (1516) i Japonii (1542). Rządząca Egiptem oligarchiaoligarchia Mameluków, mimo wsparcia ze strony weneckich doradców i marynarzy, była zbyt słaba, by skutecznie bronić interesów arabskich kupców. Gdy w 1517 r. Turcy podbili Egipt, mogli włączyć się do walki o panowanie nad Oceanem Indyjskim. Osmańska flotaflota pojawiła się na tym akwenie w 1538 r., ale była to bardziej demonstracja siły niż próba pokonania europejskich intruzów. Gdy w połowie XVI w. pełnomorskie okręty portugalskie dowiodły swej wyższości nad tureckimi galerami, dominacja Europejczyków na Wschodzie została przypieczętowana.
Statki portugalskie przywoziły ze Wschodu rośliny (zwłaszcza przyprawy, np. cynamon, pieprz, szafran, imbir, a także kakao, kawę, herbatę), kruszce szlachetne (złoto, srebro), metale (ołów, cynę) i jedwab. Z Chin sprowadzano porcelanę, a z Arabii perfumy i rzadkie gatunki drewna. Handel kontrolowała korona portugalska, w zamian za licencję (pozwolenie) pobierająca od kupców od 25% do 50% ich zysków. Państwo zagwarantowało sobie monopolmonopol na zbyt niektórych spośród przywożonych towarów, m.in. pieprzu, cynamonu, imbiru, stali, drewna; artykuły te sprzedawano za pośrednictwem Domu Indii w Lizbonie. Mimo ingerencji władz wyprawy były na tyle dochodowe, że przyciągały nie tylko drobną szlachtę, lecz także i najbogatsze rody, które chętnie angażowały znaczne środki finansowe. Szlachetnie urodzeni Portugalczycy odrzucili średniowieczne przesądy zakazujące im parania się handlem.
Słownik
(gr. archi - arcy + pelagos - morze) grupa wysp leżących blisko siebie
(łac. exploratio) badanie, poszukiwanie, odkrywanie
ogół okrętów wojennych lub statków określonego rodzaju, należących do danego państwa
statek żaglowy z XV/XVI w.; miał trzy lub cztery maszty
(hiszp. zdobywca) taką nazwą określano żołnierzy hiszpańskich i portugalskich biorących udział w podboju Ameryki Południowej i Środkowej w XVI w.
wyłączne prawo na produkcję lub sprzedaż jakiegoś towaru
system rządów, w którym władzę sprawuje niewielka grupa ludzi, wywodząca się z warstw uprzywilejowanych
Słowa kluczowe
Atlantyk, Henryk Żeglarz, Vasco da Gama, Portugalia, Przylądek Dobrej Nadziei, odkrycia geograficzne, nowożytny kolonializm europejski
Bibliografia
B.Nowak, Afryka w gospodarce światowej XVI‑XVII wieku, [w:] Europa i świat w początkach epoki nowożytnej, część 1. Społeczeństwo, kultura, ekspansja, red. A. Mączak, Warszawa 1991.
P.Curtin, S.Feierman, L.Thompson, J.Vansina, Historia Afryki, tłum. M.Jannasz, Gdańsk 2003.
J.H.Saraiva, Krótka historia Portugalii, tłum. E.Łukaszyk, Kraków 2000.