Przeczytaj
Czy Sokrates był nauczycielem?
Główne pytanie filozoficzne, które stawiał Sokrates, brzmiało: co jest najlepsze dla duszy? Czy inaczej – co robić, aby duszadusza była zdrowa? W ten sposób grecki filozof stawiał pytanie o naturę cnotycnoty – czym jest? Był przekonany, że odpowiedź na pytanie o naturę cnoty rozwiąże praktyczne dylematy moralne człowieka – jak powinienem postępować? Co powinienem robić?
Sokrates był jednym z wielu filozofów działających w Atenach w V w. p.n.e. Życie spędził na rozmowach z młodzieżą, przyjaciółmi i rówieśnikami – wszystkie te rozmowy dotyczyły interesujących go kwestii moralnych. W przeciwieństwie do innych filozofów Sokrates nie rozmawiał jednak, aby głosić jakieś konkretne poglądy etyczne, ani też po to, by przekonać do nich swoich rozmówców. Chodziło mu o to, aby od nich dowiedzieć się prawdy o wartościach moralnych.
Sokrates uczynił bowiem z rozmowy metodę filozofowania.
Niekiedy trafiał na rozmówcę przekonanego, że zna odpowiedź na jego pytania. Przyjmował wówczas postawę ironicznąpostawę ironiczną, umniejszając swoją wiedzę, a następnie doprowadzał każde twierdzenie swojego rozmówcy do sprzeczności (metoda elenktycznametoda elenktyczna). W ten sposób uświadamiał mu jego niewiedzę. Programem Sokratesa była bowiem wiedza o niewiedzy. Dopiero pozbycie się wiary w fałszywe przekonania stwarzało szansę na poznanie prawdziwe.
Obrona SokratesaJa się, obywatele, i na tym punkcie różnię od wielu innych ludzi i jeżeli bym naprawdę powiedział, że jestem pod jakimś względem mądry, to właśnie pod tym, że nie mając dostatecznego pojęcia o tym, co w Hadesie, zdaję też sobie z tego sprawę, że nie wiem.
I to prawdziwe poznanie interesowało Sokratesa najbardziej. W jaki sposób miałoby się ono jednak odbywać? Poszukiwał szczególnie takich rozmówców, którzy mogli go rzeczywiście czegoś nauczyć o cnocie. Sokrates był bowiem przekonany, że człowiek posiada w sobie prawdę o tym, co jest mu najbardziej do życia potrzebne – a więc pojęcie dobra, sprawiedliwości itp. Nie uświadamia sobie jednak ich znaczenia, żyje bowiem pod wpływem fałszywych mniemań, które przesłaniają mu prawdziwą wiedzę. Celem prowadzonych przez Sokratesa rozmów było to, by rozmówcy wspólnie doszli do prawdy, którą już posiadają, lecz nie zdają sobie z niej sprawy. Porównując tę - następującą po fazie elenktycznej - metodę prowadzenia rozmowy do sztuki położniczej, Sokrates nazywał ją metodą majeutycznąmetodą majeutyczną.
Jak widzisz, Sokrates był szczególnym nauczycielem etykietyki. Nie odpowiadał bowiem na pytania swoich uczniów, lecz raczej zachęcał ich do tego, by zaczęli zadawać je razem z nim. Innymi słowy, nakłaniał do troski o duszę – człowiek powinien żyć zgodnie z cnotą nie dlatego, że tak nakazuje prawo, tradycja, czy też dlatego, że sądzą tak inni ludzie, ale wyłącznie ze względu na dobro własnej duszy, a zatem – swoje własne dobro. Warunkiem życia w zgodzie z cnotą było poznanie, czym ona jest, a zrobić to mógł każdy, lecz tylko na drodze samopoznania. Zamiast więc nauczać konkretnych norm i dawać zalecenia moralne, Sokrates zachęcał swoich uczniów do troski o duszę, która wyrażała się w filozofii – tak, jak ją Sokrates rozumiał – a zatem w poszukiwaniu znaczenia podstawowych pojęć moralnych, ujawnianiu ich nieoczywistości oraz w racjonalnym rozważaniu własnego postępowania.
Główne pojęcia filozofii Sokratesa
Słownik
(gr. anthropos – człowiek) dział filozofii, który zajmuje się człowiekiem; choć refleksja nad człowiekiem oraz istotą człowieczeństwa obecna jest w myśli filozoficznej od starożytności (szerokie znaczenie antropologii filozoficznej), to nazwa antropologia filozoficzna
została wprowadzona w XX wieku w znaczeniu teoretycznej podbudowy nauk szczegółowych, które zajmują się człowiekiem (wąskie znaczenie antropologii filozoficznej)
zbiór cech charakteru, postawa lub siła moralna charakteryzujące jednostkę, która żyje według norm etyki i dąży do osiągnięcia doskonałości osobistej; życie cnotliwe polega na przedkładaniu dobra etycznego nad przyjemności; treść pojęcia dobra zależy od przyjmowanego przez jednostkę systemu etycznego
(gr. zdrobnienie od daimōn – Bóg, bóstwo, demon) u Sokratesa: głos wewnętrzny, który powstrzymuje przed niewłaściwym działaniem (według Platona) lub doradza, co należy czynić (według Ksenofonta); symbol sumienia
zdaniem Sokratesa dusza jest podmiotem poznania oraz działania – ośrodkiem moralnym, który za pomocą rozumu poznaje naturę dobra oraz kieruje zachowaniem człowieka; według wierzeń religijnych i niektórych stanowisk filozoficznych dusza jest niematerialnym i nieśmiertelnym pierwiastkiem ludzkiej istoty, który ożywia ciało i opuszcza je w chwili śmierci.
(gr. ethos – zachowanie, zwyczaj) nauka o moralności, która jest ogółem ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej (zbiorowości, klasie lub grupie społecznej, środowisku) w określonej epoce
stanowisko etyczne zajmowane przez Sokratesa, zgodnie z którym warunkiem prowadzenia cnotliwego życia jest intelektualne poznanie natury dobra
(gr. eironeía – udawana niewiedza) specyficzne nastawienie Sokratesa, które wyrażało się w sposobie prowadzenia dialogu oraz zapytywania; polegało na umniejszaniu własnej wiedzy w celu sprowokowania rozmówcy do wyrażenia przekonań, które w toku rozmowy okazywały się fałszywe; w połączeniu z metodą elenktyczną oraz majeutyczną pełniła w filozofii Sokratesa funkcję dydaktyczną – uświadamiała rozmówcom ich niewiedzę
(gr. logos – mowa; słowo; myśl) dział filozofii zajmujący się poznaniem – teoria procesów poznawczych; nauka o zasadach poprawnego myślenia, regułach rozumowania i uzasadniania twierdzeń
(gr. elenktikos – zbijający, badawczy) stosowana przez Sokratesa metoda zbijania tez jego rozmówców, polegająca na wykazywaniu, że poglądy rozmówcy prowadzą do przyjęcia tezy jawnie fałszywej
(gr. maieutikós – położniczy) metoda stosowana przez Sokratesa, polegająca na wydobywaniu z rozmówcy wiedzy, której sobie nie uświadamiał