Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RmgIJhhxjifcs
Obraz przedstawia dwóch mężczyzn. Widać ich twarze i ramiona. Po lewej stronie obrazu jest starszy mężczyzna. Jest lekko łysiejący. Ma brodę. Zdaje się coś tłumaczyć. Po prawej stronie obrazu znajduje się młody mężczyzna. Z uwagą słucha słów starszego rozmówcy. Podpiera głowę prawą ręką.

Nauczanie Sokratesa

Kristian Zahrtmann, Sokrates i Alcybiades, 1911
Źródło: domena publiczna.

Czy moralności można się nauczyć? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba najpierw zastanowić się, czy moralność ma coś wspólnego z wiedzą. Jeżeli przyjmiemy, że tak i że posiadasz wiedzę o tym, co jest dobre, i chcesz przekazać ją innym – jaka metoda byłaby do tego najlepsza? Wykład czy rozmowa? Czy nauczanie powinno być abstrakcyjne, czy raczej odnosić się do konkretnych, życiowych sytuacji? Czy jako nauczyciele powinniśmy przyjmować pewne poglądy za słuszne, czy raczej dochodzić do prawdy razem z naszymi uczniami? Czy w tym drugim przypadku dalej mamy do czynienia z nauczaniem? Z tego materiału dowiesz się, w jaki sposób o moralności nauczał Sokrates.

Twoje cele
  • Zdefiniujesz główny cel filozofii według Sokratesa – troskę o duszę.

  • Poznasz sokratejski sposób uprawiania filozofii poprzez autorefleksję i dialog.

  • Scharakteryzujesz główne pojęcia etyki Sokratesa w kontekście jego postawy moralnej.

  • Dokonasz analizy filozofii Sokratesa: wskażesz jej słabe i mocne strony.