Czy moralności można się nauczyć? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba najpierw zastanowić się, czy moralność ma coś wspólnego z wiedzą. Jeżeli przyjmiemy, że tak i że posiadasz wiedzę o tym, co jest dobre, i chcesz przekazać ją innym – jaka metoda byłaby do tego najlepsza? Wykład czy rozmowa? Czy nauczanie powinno być abstrakcyjne, czy raczej odnosić się do konkretnych, życiowych sytuacji? Czy jako nauczyciele powinniśmy przyjmować pewne poglądy za słuszne, czy raczej dochodzić do prawdy razem z naszymi uczniami? Czy w tym drugim przypadku dalej mamy do czynienia z nauczaniem? Z tego materiału dowiesz się, w jaki sposób o moralności nauczał Sokrates.
Zdefiniujesz główny cel filozofii według Sokratesa – troskę o duszę.
Poznasz sokratejski sposób uprawiania filozofii poprzez autorefleksję i dialog.
Scharakteryzujesz główne pojęcia etyki Sokratesa w kontekście jego postawy moralnej.
Dokonasz analizy filozofii Sokratesa: wskażesz jej słabe i mocne strony.