Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Filozofia Wittgensteina jako inspiracja neopozytywizmu

Początków pozytywistycznego nurtu w filozofii można doszukiwać się w XVIII w., w epoce oświecenia. Do prekursorów pozytywizmu zaliczają się z pewnością twórcy Wielkiej Encyklopedii Francuskiej. Rozkwit pozytywizmu nastąpił jednak dopiero w 2 poł. XIX w. Wówczas to zyskał postać programu filozoficznego, który sformułowali myśliciele jak August Comte, Hipolit Taine, John Stuart Mill czy Herbert Spencer. Przełom wieku XIX i XX przyniósł antypozytywistyczną reakcję, która z kolei doczekała się odpowiedzi w postaci neopozytywizmu. Największą inspiracją dla tego kierunku nie były jednak, historyczne już wówczas, pisma pozytywistów XIX‑wiecznych, ale wczesne pisma Ludwiga Wittgensteina (1889‑1951), zwłaszcza jego Tractatus logico‑philosophicus (1922).

W swojej pracy Wittgenstein zapisał główne tezy swej filozofii, ujął je w formie precyzyjnych twierdzeń, składających się na logicznie uporządkowane wywody. Ograniczył ją do refleksji nad językiem, poznawaniem świata sprowadzonym do poznania empirycznego oraz rzeczywistością rozumianą jako dziedzina zjawisk danych nam empirycznie właśnie i możliwych do prawomocnego opisu jedynie przez naukę. Myśl i świadomość są dla Wittgensteina językowym ujęciem postrzeganych przez nas zjawisk, przez co świat możemy sprowadzić jedynie do faktów a, zaś język służący do ich opisywania, staje się kluczowym narzędziem i warunkiem poznania. Tak więc możliwości posługiwania się językiem są zarazem granicami ludzkiego poznania świata.

R1FV9K73yuAfP1
Ludwig Wittgenstein (1899–1951)
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pisał Wittgenstein m.in. w swym słynnym dziele:

Ludwig Wittgenstein Tractatus logico-philosophicus

1. Świat jest wszystkim, co jest faktem.
2. To, co jest faktem – fakt – jest istnieniem stanów rzeczy.
3. Logicznym obrazem faktów jest myśl.
4. Myśl jest to zdanie sensowne.
4.001 Język jest ogółem zdań.
4.003 Tezy i pytania, jakie formułowano w kwestiach filozoficznych, są w większości nie fałszywe, lecz niedorzeczne. […]
4.0031 Wszelka filozofia jest „krytyką języka”.
4.112 Celem filozofii jest logiczne rozjaśnianie myśli. […]
4.116 Cokolwiek da się w ogóle pomyśleć, da się jasno pomyśleć. Cokolwiek da się wypowiedzieć, da się jasno wypowiedzieć.
5.6 Granice mego języka wskazują granice mego świata.
7. O czym nie można mówić, o tym trzeba milczeć.

cytat 1 Źródło: Ludwig Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus, tłum. B. Wolniewicz. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej, s. 396-397.

Neopozytywizm – charakterystyczne cechy kierunku

R1QDuKoMjyZWd1
Laboratorium w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Wiedniu (1921). Neopozytywiści podkreślali wartość nauki dla ludzkości.
Źródło: Fæ, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.

Filozofia neopozytywizmu była z jednej strony nawiązaniem do podstawowych tez pozytywizmu, z drugiej – w dużo większym stopniu niż pozytywizm Comte’a czy Milla – koncentrowała się na zagadnieniach logicznych i językowych, redukując refleksję filozoficzną do filozofii języka. JęzykjęzykJęzyk był dla neopozytywistów podstawowym narzędziem poznania, od którego jakości zależą efekty tego poznania. Zarazem język naturalnyjęzyk naturalnyjęzyk naturalny okazywał się dla neopozytywistów z punktu widzenia metody naukowejmetoda naukowametody naukowej narzędziem zbyt mało precyzyjnym, by mógł jej efektywnie służyć. Z tego ustalenia brała się refleksja neopozytywistów nad użytecznością poznawczą języka logiki czy matematyki. Neopozytywizm poddawał poza tym krytyce wszelką metafizykę – jakiekolwiek rozważania nad tym, co wykracza poza doświadczenie lub nie może być doświadczalnie zweryfikowane. Czynił jednak naukę przedmiotem krytycznej refleksji, dążąc do zapewnienia jej podstaw prawomocności i poszukując gwarancji pewności i skuteczności efektów jej poznania.

Do najważniejszych cech neopozytywizmu można zaliczyć:

  • przekonanie, że jedynym źródłem wiedzy o świecie są dane nam doświadczalnie zjawiska;

  • odrzucenie istnienia wszystkiego, co nie jest doświadczalne;

  • ograniczenie poznania do faktów, które odzwierciedlają doświadczenie;

  • przyjęcie naukinaukanauki i metody naukowej jako jedynego wartościowego sposobu poznania świata;

  • uznanie zasadniczej roli języka jako jedynego sensownego sposobu zapisu faktów danych nam w doświadczeniu;

  • ograniczenie filozofii do refleksji nad nauką jako jedyną wartościową metodą poznania świata i językiem jako głównym narzędziem poznania.

Koło Wiedeńskie i jego przedstawiciele

R1OTupZdOmzOv1
Moritz Schlick
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Koło Wiedeńskie to grupa myślicieli działających w Wiedniu w latach 20 i 30 XX w. Jego przedstawiciele zainteresowani byli zagadnieniami nauki, logiki i języka, utworzyli spójny program filozofii neopozytywistycznej. Większość prac tej grupy powstała w latach 30. XX w. i była publikowana w wydawanym prze nich piśmie „Erkenntnis” (niem. Poznanie). Do najważniejszych przedstawicieli Koła Wiedeńskiego należeli:  Moritz Schlick, Rudolf Carnap, Otto Neurath.

Moritz Schlick (1882‑1936) – twórca neopozytywizmu, od 1922 r. kierował Katedrą Filozofii i Historii Nauk Indukcyjnych Uniwersytetu Wiedeńskiego. Prowadzone przez niego seminarium skupiło filozofów o przekonaniach antypozytywistycznych, poddających refleksji kwestie nauki i języka. Był twórcą koncepcji weryfikacjonizmu, która przyjmowała, że zdanie może być prawdziwe tylko wtedy, gdy daje się je empirycznie potwierdzić. Autor m.in. Ogólnej teorii poznania (1918).

R16hdvJ0c0K1g1
Rudolf Carnap
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Rudolf Carnap (1891‑1970) – filozof i matematyk, od 1925 r. pracownik Uniwersytetu Wiedeńskiego, współredaktor pisma „Erkenntnis” i współautor (m.in. wraz z O. Neurtahem) manifestu Światopogląd naukowy. Koło Wiedeńskie (1929), który stał się deklaracją przekonań filozoficznych grupy. Był krytykiem metafizyki, którą uznawał za zbiór nadużyć i błędów językowych, określając jej kwestie mianem „pseudoproblemów”. Autor m.in. Logicznej budowy świata (1928).

R4vJpFUQBCmqu
Otto Neurath
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Otto Neurath (1882‑1945) – filozof i ekonomista, współtwórca Stowarzyszenia Ernesta Macha, które promowało światopogląd naukowy i edukację w zakresie nauk przyrodniczych. Twórca twórca języka wizualnego Isotype.

RCmPcFAa5iffn
Fragment książki Otto Neuratha, Basic by Isotype (1937).
Źródło: domena publiczna.

Neopozytywiści o nauce i filozofii

Moritz SchlickZwrocie filozofii pisał:

Moritz Schlick Zwrot w filozofii

Nie ma innego sprawdzenia i potwierdzenia prawdy niż przez obserwację i nauki empiryczne. Każda nauka (jeśli przez to słowo rozumieć treść, a nie ludzkie poczynania dla jej osiągnięcia) jest pewnym systemem treści poznawczych, tzn. prawdziwych zdań empirycznych, a ogół nauk wraz z wypowiedziami życia codziennego składa się na system poznania. Nie ma poza nim odrębnej dziedziny prawd „filozoficznych”, filozofia nie jest systemem zdań, nie jest nauką.

Czym jest zatem? Wprawdzie nie nauką, lecz czymś tak wielkim i o takim znaczeniu, że i na przyszłość, tak jak niegdyś, zasługuje na miano królowej nauk. Nie jest nigdzie napisane, że królowa nauk sama musi być nauką. Widzimy w niej – i to określa pozytywnie wielki zwrot zachodzący we współczesności – nie system poznania, lecz system aktów. Jest to działalność, za pomocą której ustalamy czy odkrywamy sens wypowiedzi. Filozofia wyjaśnia zdania, nauki je weryfikują. Badają one prawdziwość wypowiedzi, natomiast filozofia bada, co one znaczą. Istotę, duszę i ducha nauki stanowi naturalnie to, co ostatecznie zdania jej mają znaczyć, działalność filozoficzna jest więc alfą i omegą wszelkiego poznania naukowego. Przeczuwano to słusznie, mówiąc, że filozofia stanowi zarówno podstawę, jak i ukoronowanie gmachu nauki. Błędne natomiast było przekonanie, że fundament ten zbudowany jest ze „zdań filozoficznych” (zdań teorii poznania) oraz że kopułą wieńczącą gmach są też zdania filozoficzne (tzw. metafizyczne).

cytat 2 Źródło: Moritz Schlick, Zwrot w filozofii, tłum. H. Buczyńska. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej, Warszawa 1988, s. 400-401.

Rudolf CarnapFilozofii i składni logicznej twierdził zaś:

Rudolf Carnap Filozofia i składnia logiczna

Tak jak nie ma filozofii przyrody poza filozofią nauk przyrodniczych, tak samo nie ma specjalnej filozofii życia czy filozofii świata organicznego, a jest tylko filozofia biologii; nie ma filozofii umysłu czy świata psychicznego, a jest filozofia psychologii; i wreszcie nie ma filozofii historii czy społeczeństwa, lecz jest tylko filozofia nauk historycznych i społecznych. Trzeba zawsze pamiętać, że filozofia naukifilozofia naukifilozofia nauki jest analizą syntaksy języka tej nauki.

Podstawowe problemy języka określonej nauki to sprawy dotyczące […] przede wszystkim reguł przekształcania lub przekładania, łączących ten język z innymi językami, tzn. z innymi częściowymi systemami całościowego systemu, jakim jest język nauki. Ze wszystkich tych języków najważniejszy jest język fizykalny, czyli ten, którym posługujemy się na co dzień, mówiąc o rzeczach fizycznych, lub którego używamy w fizyce. […] Jest on językiem uniwersalnym, w którym można wyrazić treść wszystkich innych języków naukowych. […] Dr Neurath, który był jednym z twórców tej koncepcji, proponował nazwać ją fizykalizmem.

cytat 3 Źródło: Rudolf Carnap, Filozofia i składnia logiczna, tłum. H. Buczyńska. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej, s. 402.

Słowniczek

filozofia nauki
filozofia nauki

filozofia podejmująca problematykę nauki – założeń i metody badań naukowych, języka nauki, prawomocności i skuteczności twierdzeń oraz teorii naukowych

język
język

system znaków wykorzystywany przez ludzi do tworzenia wypowiedzi w celu porozumienia się z innymi

język naturalny
język naturalny

system językowy powstały w naturalny sposób w wyniku rozwoju społeczeństw ludzkich, jest wykorzystywany do codziennego porozumiewania się ludzi

nauka
nauka

sposób poznawania świata charakteryzujący się wykorzystaniem rozumu jako jedynego narzędzia wnioskowania i uznający doświadczenie jako jedyne źródło poznania świata oraz korzystający z uzgodnionej metodologii jego badania, a także posługujący się precyzyjnym językiem opisu swych ustaleń

metoda naukowa
metoda naukowa

procedura i zasady prowadzenia badań naukowych