Przeczytaj
Geneza Komedii ludzkiej
Wizja opisania i skatalogowania kultury oraz obyczajów francuskiego społeczeństwa XIX wieku rodziła się w Balzaku przez dłuższy czas. W 1833 r. pisarz postanowił złożyć już napisane utwory prozatorskie (bardzo często drukowane w odcinkach) w jedną, spójną całość. Dopiero około 1841 r. zaproponował tytuł dla cyklu – Komedia ludzka. Miały znaleźć się w nim również kolejne, zaplanowane, ale jeszcze nienapisane powieści, nowele i szkice. Tytuł ten wprost nawiązuje do słynnej Boskiej komedii, której autorem jest Dante Alighieri. Jednak Balzak, w przeciwieństwie do włoskiego poety, nie umieszcza swoich bohaterów w alegorycznym piekle, ale w sposób realistycznyrealistyczny ilustruje piekło społeczne ówczesnego Paryża oraz francuskiej prowincji. Balzakowskim światem nie rządzi Bóg (tak jak było to u Dantego), ale pieniądz, który determinuje postawy, czyny oraz myśli ludzkie.
Pierwotnie Balzak zaplanował, że Komedia ludzka będzie składać się z 137 utworów, udało mu się napisać aż 96 z nich, które podzielił na trzy części:
Studia obyczajowe (72 utwory), które dzielą się na: Sceny z życia prywatnego, Sceny z życia prowincji, Sceny z życia paryskiego, Sceny z życia wojskowego, Sceny z życia wiejskiego, Sceny z życia wojskowego.
Studia filozoficzne (22 utwory).
Studia analityczne (2 utwory)..
Wpływ środowiska na postawę człowieka w utworach Balzaka
Za jeden ze swoich pisarskich celów obrał Balzak sklasyfikowanie „gatunków społecznych”, tak jak robią to przyrodnicy w przypadku zwierząt. Zdaniem pisarza w różnych środowiskach (np. wśród arystokracji, o której opowiada Ojciec Goriot) występują różne gatunki człowieka. To środowisko, a raczej warunki, jakie w nim panują, determinujedeterminuje postawy, skłonności oraz ludzkie zachowania. Jednostka nie ma więc wpływu na to, do jakiego gatunku się zalicza. Komedia ludzka stała się swoistym katalogiem najprzeróżniejszych typów istnień, o czym świadczy chociażby ogromna liczba pojawiających się na jej kartach bohaterów (ponad dwa tysiące). Wszystkie
te „zwierzęta społeczne” podążają za prostymi instynktami – podnoszeniem swojego statusu majątkowego i społecznego niezależnie od kosztów, ofiar i wyrzeczeń. To ekonomia oraz pieniądz rządzą człowiekiem, któremu tylko wydaje się, że to on jest panem zastanej rzeczywistości i zachodzących w niej procesów. Taką optykę zaczerpnął Balzak od popularnego francuskiego myśliciela, zoologa oraz anatoma,
na wykłady którego regularnie uczęszczał. Étienne Geoffroy Saint‑Hilaire (1772‑1844) był wówczas pionierem w dziedzinie biologii teoretycznej i jednym z prekursorów darwinowskiego ewolucjonizmuewolucjonizmu.
Tym prostym instynktom w swoim monologu o upadku moralnym Paryża daje upust Vautrin, jeden z bohaterów powieści pt. Ojciec Goriot. Vautrin zalicza sam siebie
do gatunku wyższego, gatunku któremu udało się odnieść sukces i wyzwolić z destrukcyjnych oraz zwierzęcych układów społecznych.
Ojciec GoriotMusicie się pozjadać wzajem, niby pająki w garnku, ponieważ nie ma pięćdziesiąt tysięcy dobrych posad. Czy wiesz, jak się tu robi karierę? Błyskiem geniuszu albo zręcznością zepsucia. Trzeba wejść w tę masę ludzi jak kula armatnia albo wśliznąć się jak zaraza. Uczciwość nie zda się na nic. […]
Zepsucia jest w bród, talent jest rzadki. Dlatego zepsucie jest bronią miernoty, której jest pełno, i wszędzie uczujesz jego ostrze. […]
Spróbuj, spróbuj zrobić dwa kroki w Paryżu, nie natykając się na piekielne machinacje. […]
Toteż uczciwy człowiek jest wrogiem wszystkich. Ale, jak myślisz, kto jest uczciwym człowiekiem? W Paryżu uczciwy człowiek to ten, który milczy i nie chce iść do działu. […]
Aby się tu wzbogacić, trzeba jechać całą parą; inaczej, najniższy sługa! Jeżeli w stu zawodach, których możesz się chwycić, zdarzy się dziesięciu ludzi, którym się szybko powiedzie, publiczność nazywa ich złodziejami. […]
Znajdzie się na każdy milion tego ulepszonego bydła dziesięciu chwatów, którzy się stawiają powyżej wszystkiego, nawet praw;
ja należę do nich.
Słowniczek
(łac. determinare – ograniczyć, określić) – pogląd zakładający, że egzystencja i działania człowieka są niezależne od wolnej woli, lecz uwarunkowane przez czynniki biologiczne, środowiskowe i historyczne
(łac. evolutio – rozwój, przekształcenie) – doktryna filozoficzna, według której zjawiska społeczne można badać z biologicznego punktu widzenia, traktująca ludzką zbiorowość jako żywy organizm podlegający prawom ewolucji
(fr. réalisme) – w literaturze prąd spopularyzowany w prozie 2. poł. XIX w., dążący do jak najwierniejszego odzwierciedlenia świata znanego czytelnikowi z codzienności; realiści opisywali wydarzenia, bohaterów i ich egzystencję w sposób reprezentatywny dla przedstawianej w utworze grupy społecznej