Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1ewup4wDCz4m1
Markus Maurer, Wizja jaskini platońskiej, 1996
Źródło: Veldkamp, Gabriele and Maurer, Markus, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Podczas pierwszego zetknięcia się z opowieścią Platona może w niej uderzać ujęcie ludzkiego życia jako swoistego upadku. Ludzie przedstawieni są jako siedzący w jaskini, zakuci w kajdany i oglądający jedynie cienie widoczne na sklepieniu. Jednak cień jest zawsze czymś wtórnym. Aby zaistniał, musi istnieć jego źródło, a także światło.

I tak jest w Platońskiej jaskini. Za plecami ludzi wydarza się coś, co jest źródłem cieni, istnieją rzeczy przesuwające się za siedzącymi oraz światło ognia. Siedzący nie wiedzą jednak o tym i przyjmują cienie za rzeczywistość, o której rozprawiają i o którą spierają się, tworząc wspólnotę mniemańmniemaniamniemań.

W powyższym obrazie tkwią podstawy metafizycznejmetafizycznymetafizycznej mapy alegorii. Cienie to tylko nasze wyobrażenia zmysłowe materialnych rzeczy. Same rzeczy natomiast, ponieważ są zmienne i nietrwałe, są traktowane przez Platona jako coś między istnieniem a nieistnieniem. One również nie są warte poznawczego wysiłku. Bytem rzeczywistym, wartym poznania, są jedynie ideeideaidee, istniejące poza jaskinią obiekty niezmienne i doskonałe, będące wzorami rzeczy. Stąd wywodzi się nazwa idealizm używana w odniesieniu do platonizmu. DualizmdualizmDualizm rzeczy i idei jest najistotniejszym metafizycznym wątkiem platonizmuplatonizmplatonizmu.

Powyższemu stanowisku metafizycznemu odpowiadają zawarte w alegorii tezy epistemologiczneepistemologiaepistemologiczneantropologiczneantropologia filozoficznaantropologiczne. Jedynie poznanie idei owocuje rzeczywistą wiedzą, ogólną i pewną, ale by taką wiedzę zdobyć, trzeba zerwać symbolizujące zmysłowe poznanie kajdany i wyjść z jaskini. Nie jest to łatwe, ponieważ oznacza zerwanie z bezpieczną wspólnotą mniemań, gdzie wszystko wydawało się oczywiste i jasne, i dlatego w wyjściu pomaga adeptowi filozof – przewodnik.

Wyjście z jaskini i rozumne zdobywanie wiedzy o rzeczywistym bycie jest porównane w tekście Platona do spoglądania w światło, które oślepia oczy przyzwyczajone do mroku jaskini. Na drodze stopniowego racjonalnegoracjonalizmracjonalnego poznania człowiek przezwycięża jednak ograniczenia wynikające z przebywania w świecie pozoru i dociera do poznania symbolizowanej przez słońce najwyższej idei, idei dobra. Oznacza to dla niego przemianę poznawczą i moralną.

Człowiek wyposażony w rzeczywistą wiedzę może wrócić do ludzi, z którymi przebywał w jaskini. Kontakt z nimi jest jednak trudny i niewdzięczny, ten bowiem, kto posiada wiedzę, jest niezrozumiały dla tkwiących nadal w mniemaniach. Gdyby chciał on wyłożyć im prawdę, to narażałby się na kpinę, a nawet na śmierć.

R1GiUIjcs6squ
Jan Saenredam, Wizja jaskini platońskiej, 1604 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W alegorii jaskini Platon dał wyraz przekonaniu, że byt i prawda są czymś skrytym, dostępnym tylko dla tych ludzi, którzy podejmą trud poznania, nawet za cenę niezrozumienia przez innych. Na tym tle czytelna jest Platońska przestroga przed pochopną oceną kogoś, kto wydaje się dziwny i śmieszny, on może bowiem wyszedł właśnie z jaskini albo nawet już wraca do niej, przepełniony blaskiem prawdy.

Platon Państwo, 518 A

„[…] Gdyby ktoś miał rozum – dodałem – to by pamiętał, że dwojakie bywają zaburzenia w oczach. Jedne u tych, którzy się ze światła do ciemności przenoszą, drugie u tych, co z ciemności w światło. Więc gdyby wiedział, że to samo dzieje się i z duszą, to kiedykolwiek by widział, że się któraś miesza i nie może niczego dojrzeć, nie śmiałby się głupio, tylko by się zastanowił, czy ona wraca z życia w większej jasności i teraz ulega zaćmie, bo nie jest przyzwyczajona, czy też z większej ciemnoty weszła w większą jasność i zbytni blask ją olśnieniem napełnia […]”.

fr5 Źródło: Platon, Państwo, 518 A, tłum. M Witwicki, Kęty 2003, s. 224–225.

Słownik

Plotyn (204–269 r.)
Plotyn (204–269 r.)

filozof starożytny, twórca neoplatońskiego systemu filozoficznego

antropologia filozoficzna
antropologia filozoficzna

(gr. anthropos – człowiek; logos – słowo, nauka) dział filozofii, który zajmuje się człowiekiem; choć refleksja nad człowiekiem oraz istotą człowieczeństwa obecna jest w myśli filozoficznej od starożytności (szerokie znaczenie antropologii filozoficznej), to nazwa „antropologia filozoficzna” została wprowadzona w XX wieku w znaczeniu teoretycznej podbudowy nauk szczegółowych, które zajmują się człowiekiem (wąskie znaczenie antropologii filozoficznej)

augustynizm
augustynizm

system filozoficzny zbudowany przez Aureliusza Augustyna (354–430) będący pierwszą całościową interpretacją dogmatyki chrześcijańskiej

dualizm
dualizm

(łac. dualis – podwójny) stanowisko w metafizyce, zgodnie z którym w rzeczywistości istnieją dwa rodzaje substancji – fizyczna i duchowa

epistemologia
epistemologia

(gr. episteme – wiedza, umiejętność, zrozumienie; logos – nauka, myśl) dział filozofii zajmujący się wiedzą i mechanizmami poznawania; przedmiotem refleksji epistemologicznej są również źródła i granice wiedzy, a także kryterium prawdziwości sądów

gnostycyzm
gnostycyzm

zespół doktryn filozoficzno‑religijnych z I–III wieku n.e.

idea
idea

(gr. idea – to co widoczne, kształt, wyobrażenie, postać, wzór) u Platona: samoistne, wieczne, niezmienne, niezłożone, ogólne i doskonałe byty, które są wzorami zmiennych bytów materialnych

idealizm
idealizm

(łac. idealis – stosujący się do idei) w znaczeniu metafizycznym oznacza stanowisko, zgodnie z którym istota rzeczywistości ma naturę duchową, niematerialną

metafizyczny
metafizyczny

odnoszący się do koncepcji istnienia, bytu

mniemania
mniemania

bezrefleksyjne przeświadczenia, najczęściej powszechnie podzielane, za którymi nie stoi systematyczne dociekanie i uzasadnienie

platonizm
platonizm

filozofia Platona charakteryzująca się przekonaniem, że prawdziwym i rzeczywistym bytem jest tylko byt idealny

racjonalizm
racjonalizm

(łac. ratio – rozum) kierunek w filozofii klasycznej i nowożytnej, uznający rozum za podstawowe i jedynie wartościowe narzędzie poznania; także rodzaj światopoglądu (odwołującego się do ustaleń naukowych) oraz postawy - zarówno wobec własnego działania, opartego na realistycznym podejściu do świata, jak i wobec innych, wyrażająca otwartość na innego człowieka i jego przekonania