Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Atrakcyjność ideałów rycerskich

Wprawdzie społeczeństwa europejskie sprzed XVI w. były podzielone na wiele stanów, ale to właśnie idee związane z rycerstwem okazały się najbardziej atrakcyjne dla przedstawicieli innych grup społecznych. Nie przypadkiem średniowieczni mieszczanie starali się naśladować szlachetnie urodzonych, a w późniejszych epokach wzorowano się na wielkich rycerzach jako przodkach obrońców wielkich wartości.

RGFNrXsY5P5BH1
Jan Matejko, Rycerstwo w latach 1447-1492
Źródło: domena publiczna.

Czym była duma dla rycerza?

Johan Huizinga Jesień średniowiecza

Idea rycerska traktowana jako ideał pięknego życia ma pewne właściwości charakterystyczne. W swej istocie jest ona ideałem estetycznym, utkanym z barwnej fantazji i podniosłych uczuć. Pragnie jednak być ideałem etycznym, ponieważ światopogląd średniowieczny mógł przyznać poczesne miejsce jakiemuś ideałowi życiowemu jedynie wtedy, gdy powiązał go z pobożnością i cnotą. […] Jądrem ideału rycerskiego była przecież duma podniesiona na szczebel piękna. […] Z ustylizowanej wzniosłej dumy narodziła się cześć, ona też jest punktem centralnym szlacheckiego życia. Podczas gdy w  średnich i niższych warstwach społecznych – mówi TaineHipolit TaineTaine – zysk stanowi bodziec najbardziej istotny, największa siłą poruszającą arystokrację jest duma: »Pośród najgłębiej zakorzenionych uczuć ludzkich nie ma żadnego, które bardziej byłoby powołane do przekształcenia się w zacność, miłość ojczyzny i sumienność; bo dumny człowiek potrzebował dla siebie szacunku i, by ten szacunek osiągnąć, musiał na niego zasłużyć.

1 Źródło: Johan Huizinga, Jesień średniowiecza, tłum. T. Brzozowski, Warszawa 1992, s. 92.

Cechy kultury rycerskiej

Najważniejsze cechy kultury rycerskiej wiążą się z dumą, ale istotne były też inne wartości, m.in.:

R17qgiw4k4Ujf1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Ideał rycerza
    • Elementy należące do kategorii Ideał rycerza
    • Nazwa kategorii: gotowość do pojedynku
    • Nazwa kategorii: wierność seniorowi
    • Nazwa kategorii: odwaga wykazywana [br] na polu bitwy lub [br]w turnieju
    • Nazwa kategorii: siła fizyczna [br]konieczna do władania[br] bronią
    • Nazwa kategorii: dążenie do[br] pierwszeństwa
    • Nazwa kategorii: solidarność stanowa
    • Nazwa kategorii: obrona chrześcijaństwa
    • Nazwa kategorii: opieka nad słabszymi
    • Nazwa kategorii: umiejętność znoszenia[br] niewygód
    • Nazwa kategorii: hojność
    • Nazwa kategorii: wierność damie serca[br] i walka w obronie[br] jej czci
    • Nazwa kategorii: dbałość o prezencję
    • Nazwa kategorii: dotrzymywanie słowa
    • Koniec elementów należących do kategorii Ideał rycerza

Trwałość i uniwersalna wartość rycerskich ideałów

Johan Huizinga Jesień średniowiecza

Rycerstwo nigdy nie mogłoby trwać przez stulecia jako pewien ideał życiowy, gdyby nie tkwiły w nim jakieś wysokie wartości, mające znaczenie dla rozwoju społecznego, gdyby nie było ono konieczne ze względów socjalnych, etycznych i estetycznych. Właśnie w pięknej przesadzie mieściła się siła owego ideału

2 Źródło: Johan Huizinga, Jesień średniowiecza, tłum. T. Brzozowski, Warszawa 1992, s. 133.

Choć w rzeczywistości promowane ideały nie były realizowane tak powszechnie, jak mogłoby to wynikać np. z dzieł sztuki wychwalających postacie konkretnych rycerzy, to waleczni i honorowi przodkowie stawali się punktem odniesienia dla ludzi żyjących w późniejszych czasach. Poświadcza to fragment traktatu autorstwa Szymona StarowolskiegoSzymon StarowolskiStarowolskiego, popularnego pisarza politycznego epoki baroku. W traktacie zatytułowanym Prawy rycerz (1648) przedstawił ideał rycerski i skonfrontował go ze współczesną mu sytuacją. Z zestawienia wynikało, że wzorzec z przeszłości jest wprawdzie pożądany, ale nieosiągalny:

Szymon Starowolski Prawy rycerz

Jeśli komu na świecie, tedy rycerzowi chrześciańskiemu cardinales virtutesvirtutes carinalescardinales virtutes przynależą […]. A że między wszystkiemi cnotami najpierwszą i najpowszechniejszą jest sprawiedliwość […], i bez niej żołnierz chrześciański nadzieje do zwycięstwa nie ma […]. Druga cnota rycerza prawego – męstwo, od którego bywa nazywany mężem dobrym. […] Trzecia cnota mężnego rycerza jest posłuszeństwo. […] Czwarta z najprzedniejszych cnót rycerskich, jest temperantiatemperantiatemperantia, aby żołnierz chrześciański i w obyczajach pomiarkował się, afekty swoje temperując, i w życiu nie był zbytnizbytnizbytni, grzech na się zaciągając strojami wyniosłemi, bankietami utratnemi, i pijatykami niepowściągliwemi. Ojcowie naszy […] nie używali bławatówbławatbławatówpurpurpurpurpurpur świetnych, jako teraźniejsze zbytki niosą; kontentowali się suknem, które w domu robiono albo miasteczkach pobliskich, a cnotą się świecili i szczerością, bardziej niż teraz złotogłowamizłotogłówzłotogłowami i klejnotami drogiemi […]. 
Nie przesadzali się nanie przesadzać sięNie przesadzali się na kołnierze rysie i sobole […], rzemień u nich a żelazo w cenie było. Tygrysów nie znali ani lampartówtygrysy […] lampartylampartów, jeno kirysykiryskirysy a pancerze. […] A gońca był z kopiją przedni i na dobrym koniu siedział, i dlatego też dobrze i śmiele się z każdym nieprzyjacielem potkał. A gdy tego potrzeba była, drzewkodrzewkodrzewko porzuciwszy, był rajtaremrajtarrajtarem z strzelbą i pałaszem, był kozakiem zbroję z siebie zdjąwszy, był i piechotnym we zbroi, gdy król albo hetman prosił. I tak odwagą swoją w małym poczciepoczetpoczcie wielkie wojska nieprzyjacielskie zwyciężali, a na sławę nieśmiertelną z utratą podczas zdrowia swojego chciwiechciwiechciwie bardzo zarabiali.

3 Źródło: Szymon Starowolski, Prawy rycerz, Kraków 1858, s. 25–33.

Słownik

etos
etos

(gr. ethos – charakter, obyczaj) – zbiór norm moralnych oraz obyczajowych charakterystyczny dla określonej zbiorowości i przekazywany na zasadzie naśladowania

virtutes carinales
virtutes carinales

(łac.) cnoty kardynalne (podstawowe), którymi powinien kierować się rycerz to: roztropność (łac. prudentia), powściągliwość (łac. temperantia), sprawiedliwość (łac. iustitia) oraz męstwo (łac. fortitudo)

chciwie
poczet
rajtar
drzewko
kirys
tygrysy […] lamparty
złotogłów
nie przesadzać się
zbytni
Hipolit Taine
Szymon Starowolski
cardinales virtutes
temperantia
purpur
bławat