Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat twórczości Stanisława Barańczaka, zapoznaj się z poniższymi materiałami:
Manifest poetycki Stanisława BarańczakaManifest poetycki Stanisława Barańczaka
Program Nowej Fali w ujęciu Stanisława BarańczakaProgram Nowej Fali w ujęciu Stanisława Barańczaka
Odkłamywanie świata w poezji Nowej FaliOdkłamywanie świata w poezji Nowej Fali
Drogi kąciku porad – metafizyka w poezji Stanisława BarańczakaDrogi kąciku porad – metafizyka w poezji Stanisława Barańczaka
Jaką postawę życiową odrzuca, a jaką wybiera bohater wiersza Stanisława Barańczaka Drobnomieszczańskie cnoty?Jaką postawę życiową odrzuca, a jaką wybiera bohater wiersza Stanisława Barańczaka Drobnomieszczańskie cnoty?
Talenty literackie Stanisława Barańczaka
Stanisław Barańczak (1946‑2014) to autor bardzo różnych gatunkowo i tematycznie utworów. Już same niektóre jego tomy poetyckie różniły się od siebie diametralnie pod względem podejmowanej problematyki. I tu można bez trudu wykazać zdecydowane różnice między wczesnymi tomami o charakterze politycznym np. Korekta twarzy (1968) lub Ja wiem, że to niesłuszne (1977) a opublikowanym już po emigracji pisarza do Stanów Zjednoczonych metafizycznym zbiorem Widokówka z tego świata i inne rymy z lat 1986‑1988 (1988). Stanisław Barańczak pisał także eseje krytycznoliterackie, jak np. Etyka i poetyka (1979) Tablica z Macondo (1990). Był tłumaczem (Miłość jest wszystkim, co istnieje: 300 najsławniejszych angielskich i amerykańskich wierszy miłosnych: Antologia, 1992) i teoretykiem sztuki translatorskiejsztuki translatorskiej (Ocalone w tłumaczeniu, 1992). Ale to, co było szczególne w twórczości profesora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a potem wydziału slawistyki Uniwersytetu Harvarda, to jego zamiłowanie do ironiiironii i humoru, które obecne były praktycznie w każdej odmianie jego działalności literackiej.
Teoria śmiechu według Stanisława Barańczaka
Stanisław Barańczak jako pisarz i człowiek należał w trudnych historycznie czasach (komunizm w Polsce, w tym stan wojennystan wojenny) do opozycji demokratycznejopozycji demokratycznej. Dlaczego nawet wówczas, w tak dramatycznym okresie, bawił się słowem, wydobywając z niego satyrycznesatyryczne walory? Polski filozof Leszek Kołakowski,Leszek Kołakowski, wyjaśnił taką skłonność instynktem samozachowawczym:
O śmiechu[...] jako, że świat nie jest nam naprawdę przyjazny, lecz raczej wrogi trzeba więc wrogość jego stępiać humorem.
Pamiętać należy, że wczesne teksty humorystyczne Stanisława Barańczaka powstały w czasie, gdy owa wrogość była wyznaczana politycznie, a w konsekwencji jej systemu, także totalitarnie. Jednym z takich przykładów są pamfletypamflety Barańczaka zebrane w zbiorze Książki najgorsze (1981), które pisał w okresie PRL‑u pod pseudonimem Feliks Trzymałko i Szczęsny Dzierżankiewicz (będącym aluzją do postaci Feliksa DzierżyńskiegoFeliksa Dzierżyńskiego). Tytuł tomu odnosi się do rubryki, którą w okresie międzywojnia prowadził Antoni Słonimski w „Wiadomościach Literackich”. W prześmiewczych tekstach recenzujących twórczość z głównego obiegu wydawniczego (były to zazwyczaj kryminały o bardzo niskiej jakości literackiej, z licznymi błędami stylistycznymi i logicznymi) Barańczak nie tylko dawał upust swojemu poczuciu humoru, ale także w nieoczywisty sposób sprzeciwiał się polityce kulturalnej, a w tym brakowi dostępu do wysokiej jakości literatury. Kompromitował w ten sposób produkcję tzw. „grafomanii z pieczątką państwową”„grafomanii z pieczątką państwową”. Sam Barańczak tłumaczył, że śmiech jest niezwykle istotnym narzędziem w czasie totalitarnego zniewolenia:
O niepowadze – z całą powagą[...] śmiech nie jest niczym innym jak uzewnętrznieniem naszej wewnętrznej wolności.
Wypowiadając się o dziele, tak naprawdę wypowiadał się na temat instytucjonalny. Skoro w przypadku pamfletów Barańczaka wybór padł na PRL‑owską grafomanię,
nie trudno o wyrok w sprawie instytucji, która to zjawisko powołała do życia.
Poliględźby, liberyki, turystychy...
Na osobną uwagę zasługują utwory Stanisława Barańczaka, które pozbawione są już kontekstu politycznego, a stanowią czystą zabawę słowem i humorem. Do tej grupy należą teksty zebrane w tomie: Pegaz zdębiał. Poezja nonsensu a życie codzienne: wprowadzenie w prywatną teorię gatunku (1995), będącym tytułową i kompozycyjną aluzją do dzieła Juliana Tuwima Pegaz dęba [Czyli Panoptikum poetyckie] (1950). Między publikacjami istnieją jednak pewne różnice, o których pisze Barańczak we wstępie swojej książki:
Pegaz zdębiał. Poezja nonsensu a życie codzienne. Wprowadzenie w prywatną teorię gatunkuMój Wielki Poprzednik pisze o humorystyczno‑kuriozalnych gatunkach poetyckich istniejących w rzeczywistości; ja [...] w większości wypadków wolę projektować gatunki własne, lub na własny sposób rozumiane [...]. Drugą różnicą jest zapewne to, że znacznie bardziej niż Tuwima interesują mnie praktyczne zastosowania poezji nonsensu w życiu codziennym.
Bawiąc się słowem, grą słów, wykorzystując także swoje lingwistycznelingwistyczne doświadczenie, Barańczak wymyślił nowe humorystyczne formy literackie. Stworzył nowe gatunki, które już na poziomie nazwy, będącej neologizmemneologizmem, mogą budzić śmiech: mankamęty, bezecenzje, idiomatoły i inne. Pisał też limerykilimeryki, które sam nazywał liberykami (na cześć Antoniego LiberyAntoniego Libery). W ramach zabawy słowem pisał także tematyczne tomy poezji niepoważnej, jak np. Biografioły (1991) czy Zwierzęca Zajadłość. Z zapisków zniechęconego zoologa (1991) i jego kontynuacja: Zupełne zezwięrzęcenie. (1993).
Słownik
(gr. gráphein – rysować, pisać + mania – szaleństwo) - przymus pisania utworów literackich; grafomanem określa się osobę niepotrafiącą dobrze pisać tekstów literackich, przeciętnego pisarza o słabym stylu językowym
(gr. eironeía – przestawianie, pozorowanie) – drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne, można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną
(ang. limerick) - gatunek humorystycznej poezji, którego korzeni należy poszukiwać w irlandzkim folkloru; limeryk charakteryzuje się niewielką formą (najczęściej składa się z pięciu wersów o stałym układzie rymów: aabba), komiczną lub groteskową treścią, dla której punktem wyjścia jest nazwa miejscowości
(z gr. neos – nowy + lógos – słowo) – nowy wyraz lub wyrażenie w języku
(łac. oppositio – przeciw) – grupa ludzi wewnątrz parlamentu lub poza nim, mająca odmienne niż rząd poglądy i broniąca ich wszelkimi dostępnymi środkami; w okresie PRL była to grupa twórców i działaczy społecznych sprzeciwiających się polityce władz komunistycznych
(ang. pamphlet – broszura, krótka rozprawa na dany temat) – utwór publicystyczny lub literacki krytykujący i ośmieszający określone grupy społeczne, instytucje albo osoby
nurt w polskiej poezji lat 60. XX wieku związany z eksperymentem słownym, nastawieniem wypowiedzi poetyckiej na język; przedstawicielami poetów lingwistycznych byli np. Miron Białoszewski i Tymoteusz Karpowicz
(łac. satira) – utwór literacki ośmieszający i piętnujący wady ludzkie, obyczaje, stosunki społeczne itp.
stan nadzwyczajny zarządzony przez rząd. W Polsce stan wojenny wprowadzono 13 grudnia 1981 roku, a zakończył się 22 lipca 1983 roku; w czasie jego trwania wiele osób internowano, degradowano społecznie, a 40 osób poniosło śmierć