Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat twórczości Stanisława Barańczaka, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Manifest poetycki Stanisława BarańczakaDj8Efrn3vManifest poetycki Stanisława Barańczaka

Program Nowej Fali w ujęciu Stanisława BarańczakaD3jTfAKpeProgram Nowej Fali w ujęciu Stanisława Barańczaka

Odkłamywanie świata w poezji Nowej FaliDOHWiFWQOdkłamywanie świata w poezji Nowej Fali

Drogi kąciku porad – metafizyka w poezji Stanisława BarańczakaDd8W9FPC1Drogi kąciku porad – metafizyka w poezji Stanisława Barańczaka

Jaką postawę życiową odrzuca, a jaką wybiera bohater wiersza Stanisława Barańczaka Drobnomieszczańskie cnoty?D1E6UFGIOJaką postawę życiową odrzuca, a jaką wybiera bohater wiersza Stanisława Barańczaka Drobnomieszczańskie cnoty?

Talenty literackie Stanisława Barańczaka

R1CzIN1FzM0OV1
Poznański mural z podobizną Stanisława Barańczaka
Źródło: domena publiczna.

Stanisław Barańczak (1946‑2014) to autor bardzo różnych gatunkowo i tematycznie utworów. Już same niektóre jego tomy poetyckie różniły się od siebie diametralnie pod względem podejmowanej problematyki. I tu można bez trudu wykazać zdecydowane różnice między wczesnymi tomami o charakterze politycznym np. Korekta twarzy (1968) lub Ja wiem, że to niesłuszne (1977) a opublikowanym już po emigracji pisarza do Stanów Zjednoczonych metafizycznym zbiorem Widokówka z tego świata i inne rymy z lat 1986‑1988 (1988). Stanisław Barańczak pisał także eseje krytycznoliterackie, jak np. Etyka i poetyka (1979) Tablica z Macondo (1990). Był tłumaczem (Miłość jest wszystkim, co istnieje: 300 najsławniejszych angielskich i amerykańskich wierszy miłosnych: Antologia, 1992) i teoretykiem sztuki translatorskiejtranslatorstwosztuki translatorskiej (Ocalone w tłumaczeniu, 1992). Ale to, co było szczególne w twórczości profesora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a potem wydziału slawistyki Uniwersytetu Harvarda, to jego zamiłowanie do ironiiironiaironii i humoru, które obecne były praktycznie w każdej odmianie jego działalności literackiej.

translatorstwo

Teoria śmiechu według Stanisława Barańczaka

Stanisław Barańczak jako pisarz i człowiek należał w trudnych historycznie czasach (komunizm w Polsce, w tym stan wojennystan wojennystan wojenny) do opozycji demokratycznejopozycja demokratycznaopozycji demokratycznej. Dlaczego nawet wówczas, w tak dramatycznym okresie, bawił się słowem, wydobywając z niego satyrycznesatyrasatyryczne walory? Polski filozof Leszek Kołakowski,Leszek KołakowskiLeszek Kołakowski, wyjaśnił taką skłonność instynktem samozachowawczym:

Leszek Kołakowski O śmiechu

[...] jako, że świat nie jest nam naprawdę przyjazny, lecz raczej wrogi trzeba więc wrogość jego stępiać humorem.

1 Źródło: Leszek Kołakowski, O śmiechu, [w:] tegoż, Mini-wykłady o maxi-sprawach, Kraków 2008, s. 143.
Leszek Kołakowski
ROElDelS0FqjA1
Antoni Słonimski (1895‑1976 - poeta prozaik, felietonista, krytyk literacki, członek międzywojennej grupy poetyckiej Skamander
Źródło: domena publiczna.

Pamiętać należy, że wczesne teksty humorystyczne Stanisława Barańczaka powstały w czasie, gdy owa wrogość była wyznaczana politycznie, a w konsekwencji jej systemu, także totalitarnie. Jednym z takich przykładów są pamfletypamfletpamflety Barańczaka zebrane w zbiorze Książki najgorsze (1981), które pisał w okresie PRL‑u pod pseudonimem Feliks Trzymałko i Szczęsny Dzierżankiewicz (będącym aluzją do postaci Feliksa DzierżyńskiegoFeliks DzierżyńskiFeliksa Dzierżyńskiego). Tytuł tomu odnosi się do rubryki, którą w okresie międzywojnia prowadził Antoni Słonimski w „Wiadomościach Literackich”. W prześmiewczych tekstach recenzujących twórczość z głównego obiegu wydawniczego (były to zazwyczaj kryminały o bardzo niskiej jakości literackiej, z licznymi błędami stylistycznymi i logicznymi) Barańczak nie tylko dawał upust swojemu poczuciu humoru, ale także w nieoczywisty sposób sprzeciwiał się polityce kulturalnej, a w tym brakowi dostępu do wysokiej jakości literatury. Kompromitował w ten sposób produkcję tzw. „grafomanii z pieczątką państwową”grafomania z pieczątką państwową„grafomanii z pieczątką państwową”. Sam Barańczak tłumaczył, że śmiech jest niezwykle istotnym narzędziem w czasie totalitarnego zniewolenia:

Feliks Dzierżyński
grafomania z pieczątką państwową
Stanisław Barańczak O niepowadze – z całą powagą

[...] śmiech nie jest niczym innym jak uzewnętrznieniem naszej wewnętrznej wolności.

2 Źródło: Stanisław Barańczak, O niepowadze – z całą powagą, [w:] tegoż, Zaufać nieufności. Osiem rozmów o sensie poezji, Kraków 1993, s. 97.

Wypowiadając się o dziele, tak naprawdę wypowiadał się na temat instytucjonalny. Skoro w przypadku pamfletów Barańczaka wybór padł na PRL‑owską grafomanię,
nie trudno o wyrok w sprawie instytucji, która to zjawisko powołała do życia.

Poliględźby, liberyki, turystychy...

R1EcwjeoYbnLl1
Julian Tuwim (1894‑1953) - poeta, autor tekstów humorystycznych, wierszy dla dzieci, członek międzywojennej grupy Skamander
Źródło: domena publiczna.

Na osobną uwagę zasługują utwory Stanisława Barańczaka, które pozbawione są już kontekstu politycznego, a stanowią czystą zabawę słowem i humorem. Do tej grupy należą teksty zebrane w tomie: Pegaz zdębiał. Poezja nonsensu a życie codzienne: wprowadzenie w prywatną teorię gatunku (1995), będącym tytułową i kompozycyjną aluzją do dzieła Juliana Tuwima Pegaz dęba [Czyli Panoptikum poetyckie] (1950). Między publikacjami istnieją jednak pewne różnice, o których pisze Barańczak we wstępie swojej książki:

Stanisław Barańczak Pegaz zdębiał. Poezja nonsensu a życie codzienne. Wprowadzenie w prywatną teorię gatunku

Mój Wielki Poprzednik pisze o humorystyczno‑kuriozalnych gatunkach poetyckich istniejących w rzeczywistości; ja [...] w większości wypadków wolę projektować gatunki własne, lub na własny sposób rozumiane [...]. Drugą różnicą jest zapewne to, że znacznie bardziej niż Tuwima interesują mnie praktyczne zastosowania poezji nonsensu w życiu codziennym.

3 Źródło: Stanisław Barańczak, Pegaz zdębiał. Poezja nonsensu a życie codzienne. Wprowadzenie w prywatną teorię gatunku, Londyn 1995, s. 8–9.

Bawiąc się słowem, grą słów, wykorzystując także swoje lingwistycznepoezja lingwistycznalingwistyczne doświadczenie, Barańczak wymyślił nowe humorystyczne formy literackie. Stworzył nowe gatunki, które już na poziomie nazwy, będącej neologizmemneologizmneologizmem, mogą budzić śmiech: mankamęty, bezecenzje, idiomatoły i inne. Pisał też limerykilimeryklimeryki, które sam nazywał liberykami (na cześć Antoniego LiberyAntoni LiberaAntoniego Libery). W ramach zabawy słowem pisał także tematyczne tomy poezji niepoważnej, jak np. Biografioły (1991) czy Zwierzęca Zajadłość. Z zapisków zniechęconego zoologa (1991) i jego kontynuacja: Zupełne zezwięrzęcenie. (1993).

Antoni Libera

Słownik

grafomania
grafomania

(gr. gráphein – rysować, pisać + mania – szaleństwo) - przymus pisania utworów literackich; grafomanem określa się osobę niepotrafiącą dobrze pisać tekstów literackich, przeciętnego pisarza o słabym stylu językowym

ironia
ironia

(gr. eironeía – przestawianie, pozorowanie) – drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne, można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną

limeryk
limeryk

(ang. limerick) - gatunek humorystycznej poezji, którego korzeni należy poszukiwać w irlandzkim folkloru; limeryk charakteryzuje się niewielką formą (najczęściej składa się z pięciu wersów o stałym układzie rymów: aabba), komiczną lub groteskową treścią, dla której punktem wyjścia jest nazwa miejscowości

neologizm
neologizm

(z gr. neos – nowy + lógos – słowo) – nowy wyraz lub wyrażenie w języku

opozycja demokratyczna
opozycja demokratyczna

(łac. oppositio – przeciw) – grupa ludzi wewnątrz parlamentu lub poza nim, mająca odmienne niż rząd poglądy i broniąca ich wszelkimi dostępnymi środkami; w okresie PRL była to grupa twórców i działaczy społecznych sprzeciwiających się polityce władz komunistycznych

pamflet
pamflet

(ang. pamphlet – broszura, krótka rozprawa na dany temat) – utwór publicystyczny lub literacki krytykujący i ośmieszający określone grupy społeczne, instytucje albo osoby

poezja lingwistyczna
poezja lingwistyczna

nurt w polskiej poezji lat 60. XX wieku związany z eksperymentem słownym, nastawieniem wypowiedzi poetyckiej na język; przedstawicielami poetów lingwistycznych byli np. Miron Białoszewski i Tymoteusz Karpowicz

satyra
satyra

(łac. satira) – utwór literacki ośmieszający i piętnujący wady ludzkie, obyczaje, stosunki społeczne itp.

stan wojenny
stan wojenny

stan nadzwyczajny zarządzony przez rząd. W Polsce stan wojenny wprowadzono 13 grudnia 1981 roku, a zakończył się 22 lipca 1983 roku; w czasie jego trwania wiele osób internowano, degradowano społecznie, a 40 osób poniosło śmierć