Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przedtem nie było nic

Anna Kamieńska Książka nad książkami
R5zcXvfVhg8Yi1
Zwoje Biblii hebrajskiej, zwanej Tanach (lub Mikra), zawierającej teksty ksiąg wchodzących w skład Starego Testamentu
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przedtem nie było nic. Jak wyobrazić sobie: przedtem? Jak wyobrazić sobie NIC? Dla nas Nic jest zawsze jeszcze czymś. Może we śnie, gdy zasypiamy, moglibyśmy to lepiej zrozumieć. Ale wtedy właśnie jest tak, jakby nas nie było. NIC jest dziwne. Ale jeszcze bardziej dziwne jest to, że coś JEST, że coś zaczyna BYĆ. Nie było liścia i jest liść. Nie było domu i jest dom. Nie było dziecka i jest dziecko. Człowiek się dziwi. Ale tylko dzieci, które pytają o wszystko, potrafią się naprawdę dziwić, dziwić się temu, że coś JEST. Tak więc zaczyna się Biblia. Takimi słowami się zaczyna: NA POCZĄTKU STWORZYŁ BÓG NIEBO I ZIEMIĘ.

kamienska1 Źródło: Anna Kamieńska, Książka nad książkami, Warszawa 2000, s. 11.

Biblijny poemat o stworzeniu świata

Po przywołanym przez Annę Kamieńską zdaniu otwierającym Biblię następuje ponad trzydzieści wersetówwersetwersetów, które przedstawiają biblijną kosmogoniękosmogoniakosmogonię, czyli opis stworzenia świata. Ten fragment Księgi Rodzaju nie powstał jako pierwszy – przed nim zredagowano już inne części Biblii. Księga Rodzaju nie jest więc chronologicznie najstarszą księgą Biblii, a według badaczy powstawała w kilku etapach – możliwe, że początek jej spisywania przypada na XIII w. p.n.e., ale ostateczna redakcja nastąpiła dopiero w V w. p.n.e., czyli po niewoli babilońskiejniewolaniewoli babilońskiej.

R1Q58B69u3Wdi1
Fragment fresku Stworzenie Ewy, znajdującego się w monastyrze w Suczawicy (Rumunia)
Źródło: Aw58, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Księga Rodzaju zawiera dwa opisy stworzenia świata i człowieka – ten, który ostatecznie znalazł się na początku księgi, jest datowany na V w. p.n.e., natomiast drugi z nich powstał ok. 500 lat wcześniej. Oba nie mają formy naukowego traktatu, a fragment rozpoczynający Biblię określa się jako poemat teologiczny.

Poemat ten składa się z podobnych pod wieloma względami części. Powstawanie świata przedstawiono tu w sześciu etapach (dniach), co sprawiło, że opis jest nazywany Heksameronem (gr. hex – sześć; gr. hamera – dzień). Powtarzalność konstrukcji poszczególnych segmentów opisu stworzenia świata to zamysł autora.

Sześć pierwszych części opisu stworzenia nieba, ziemi, ciał niebieskich i człowieka prowadzi do strofy siódmej.

niewola
R1PMl91CD2oxF
Michael Willmann, Stworzenie świata (fragment), 1668
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Anna Kamieńska Na progu słowa

Biblijny opis stworzenia jest przede wszystkim teologiczną rozprawą, summą wiedzy o Bogu Izraela. Rzuca się w oczy przede wszystkim to, że Bóg ten jest jeden – to podstawa teologii biblijnej. Nie jak w kosmogoniach babilońskich i syryjskich, gdzie świat powstaje w wyniku walki i rzezi pomiędzy bogami.

Opis początku nie ma cech mitu. Opis ten w porównaniu do innych wschodnich obrazów stworzenia jest maksymalnie odmitologizowany. Czy wobec tego może być traktowany jako traktat naukowy? Tylko tyle, o ile odbija wyobrażenia i pojęcia swoich autorów i ich środowiska, pojęcie swego czasu. […] Natchniony charakter Pisma Świętego nie oznacza wcale tego, że Bóg prowadzi w wypowiedzi rękę pisarza czy dyktuje mu słowa. Bóg wypowiada się w Księdze głęboko ludzkiej. Nie pozbawia autorów Biblii ich mentalności, ich pojęć, ich kultury, w której funkcjonują określone sposoby i rodzaje literackie. Bóg wchodzi w sferę ludzkiego słowa. I to jest właśnie w Biblii wielkie.

Opis stworzenia jest to rozpowszechniony w kulturze starożytnej poemat czy traktat kosmogoniczny. Trzeba go rozumieć w jego specyfice poetyckiej. Dosłownie – jako potężną wizję, ale także rozumieć jako poezję w całej złożoności jej warstw znaczeniowych. […] Teologia chrześcijańska stworzyła zasady egzegezy biblijnej, posługując się kryterium rodzaju literackiego i uściślając pojęcie natchnienia.

Bereszit bara Elohim et haszamain we et haavec.

Chcę tu pokazać ważność języka. Nie o to chodzi, aby wszyscy nauczyli się języka hebrajskiego. Ale aby uczulić słuchaczy na słowa, ich znaczenie, barwę, ich wagę pojmowana dosłownie. Język jest święty – laszon kodesz – to znaczy, że słowa same wołają do nas: Kto ma uszy do słuchania, niechaj słucha.

1 Źródło: Anna Kamieńska, Na progu słowa, Poznań 1988, s. 100.

Teologiczne przesłanie kosmogonii biblijnej

Biblia nie jest dziełem naukowym, a przesłanie tekstu rozpoczynającego Księgę Rodzaju ma charakter teologiczny. Opis sześciu dni stworzenia świata należy traktować jako narrację, która podaje nie fakty, lecz w sposób symboliczny tłumaczy, że:

  • istniejący poza czasem i przestrzenią jedyny Bóg stworzył świat według mądrego i logicznego planu,

  • świat powstał z woli Boga, który stworzył kosmos i człowieka z nicości – to pogląd określany jako kreacjonizm teologiczny,

  • człowiek został stworzony na podobieństwo Boga, co wyróżnia go spośród innych stworzeń.

Słownik

alegoria
alegoria

(gr. allēgoreín – mówić w przenośni, obrazowo) – postać, motyw lub fabuła mające poza znaczeniem dosłownym także stały, utrwalony w tradycji sens przenośny

aliteracja
aliteracja

(łac. ad litteram od litery/głoski) – stylistyczny środek składniowy, polegający na powtarzaniu tych samych liter i sylab na początku wyrazów w wersie, w kolejnych wersach lub w zdaniu

antynomia
antynomia

(gr. antinomía – sprzeczność praw) – wewnętrzna sprzeczność między dwoma wykluczającymi się twierdzeniami, z których każde wydaje się prawdziwe

egzegeza
egzegeza

(gr. exḗgēsis – wyjaśnienie) – krytyczna interpretacja tekstów, zwłaszcza świętych, uwzględniająca ukryte w utworach alegorie i symbole

kosmogonia
kosmogonia

(gr. kósmos – wszechświat, także ład; oraz gónos – pochodzenie) – mitologiczne albo religijne wyobrażenie powstania Wszechświata

paralelizm
paralelizm

(gr. parallēlismós – zestawienie, porównanie) – podobieństwo treściowe lub formalne (np. kompozycyjne, składniowe) kilku części utworu, zdań, wersów

werset
werset

zastosowana w Biblii segmentacja tekstu, polegająca na wyodrębnieniu cząstek treściowo‑znaczeniowych