Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czy można zobaczyć „psa w ogóle”?

OntologiaontologiaOntologia – obok epistemologii i etyki – jest jednym z głównych działów filozofii. Zajmuje się bytembytbytem, czyli tym, co istnieje. Co to jednak oznacza? Gdy pomyślimy o wszystkim, co istnieje, prawdopodobnie przyjdzie nam na myśl olbrzymi zbiór różnorodnych przedmiotów. Rozmyślanie o tak wielu przedmiotach byłoby jednak niemożliwe i nie przyniosłoby żadnych sensownych wyników. Mówiąc o bycie, nie mamy więc na myśli każdego z ludzi, którzy istnieją na Ziemi, ale „ludzi w ogóle” – pewien gatunek zwierząt. Mówiąc o zwierzętach, nie myślę z kolei o moim psie, ale o „zwierzętach”, a więc o bytach, których wspólne cechy sprawiają, że różnią się one np. od roślin. Byt jest więc kategorią abstrakcyjną.

R15pF6I0iPl0e1
Ilustracja przedstawia cztery fotografie psów, wszystkie tej samej rasy - bokser. Ma on płaski, czarny pysk i oklapnięte uszy. Sierść jest w jednolitym kolorze, jedynie wokół szyi jest inna barwa, co przypomina apaszkę. Zdjęcia psów uwieczniają różne sytuacje z ich życia. Ostatnia ilustracja przedstawia schematyczną sylwetkę psa.
Psy, które widzisz na zdjęciach, różnią się między sobą – wielkością, kolorem i innymi podobnymi cechami. Ale mają też pewne wspólne cechy, ponieważ należą do tej samej rasy – bokser. Schemat, który widzisz po prawej stronie, przedstawia ogólne cechy boksera.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Te rozważania prowadzą nas do ważnego problemu ontologicznego: czy rzeczywistość składa się tylko z wielu jednostkowych, materialnychmateriamaterialnych bytów, czy może oprócz nich istnieją byty ogólne? Jeśli zaś istnieją - to w jaki sposób? Czy należą do materialnej przyrody, czy nie? Pierwsi filozofowie greccy – m.in. jońscy filozofowie przyrodyjońska filozofia przyrodyjońscy filozofowie przyrody, Empedokles, Demokryt – w ogóle nie posługiwali się kategorią bytu. Dążyli do wyjaśnienia zasady zjawisk przyrody. Zasada ta była według nich materialna – w przypadku Talesa była to woda, w przypadku Empedoklesa – pierwiastki, a w przypadku Demokryta - atomy. Zgadzali się jednak, że wyjaśnienie zjawisk przyrody musi odwoływać się do przyczyn naturalnych, czyli takich, które należą do samej przyrody. Takie stanowisko to naturalizm. Opiera się on na poglądzie ontologicznym, zgodnie z którym rzeczywistość tworzą byty materialne (materializm)materializm(materializm).

Platońskie idee jako byty ogólne

Niektórzy filozofowie działający przed Platonem, jak ParmenidesParmenides z EleiParmenides, podali w wątpliwość wartość wiedzy płynącej ze zmysłów. Platon przejął od nich przekonanie, że świat nie jest taki, jakim postrzega go człowiek. Skoro spostrzeżenia zmysłowe są złudne, nie możemy traktować ich jako materiału do budowania pojęć ogólnych. Jest raczej odwrotnie - żeby w ogóle zobaczyć pewną rzecz, muszę najpierw posiadać jej ogólne pojęcie. Żeby zobaczyć konkretnego człowieka – np. Sokratesa – wcześniej musiałem zobaczyć już za pomocą mojego rozumurozumrozumu samo człowieczeństwo - ideęideeideę człowieka. Idee są według Platona bytami samoistnymi - istnieją niezależnie od świata materii. Wykładem stanowiska Platona jest jego teoria idei. Pogląd ontologiczny, zgodnie z którym istnieje idealna, niezależna od materii rzeczywistość nosi nazwę antynaturalizmu.

Idee to niematerialne, niezmienne doskonałe i tożsame ze sobą byty. Są one, po pierwsze, odpowiednikami pojęć ogólnych, jak np. piękno, prawda i dobro. W tym sensie Platon mówi o idei piękna, idei prawdy oraz idei dobra. Po drugie, idee stanowią wzory zmiennych rzeczy materialnych, które postrzegamy za pomocą zmysłów. Idee są więc w ten sposób powiązane z bytami materialnymi, ale zasadniczo tworzą odrębny świat.

Arystoteles i krytyka teorii idei

Arystoteles był zdecydowanym krytykiem idealistycznej koncepcji Platona. Sprzeciw Arystotelesa brał się w dużej mierze z naukowego zorientowania jego działalności. Podczas gdy Platon oddawał się spekulacjom filozoficznym na najogólniejsze tematy, jak np. istotaistotaistota „piękna w ogóle”, Arystoteles łączył w swojej działalności spekulacje z eksperymentami. Pozwala to zauważyć nawet szybki rzut oka na pozostawione przez niego dzieła. Oprócz traktatów takich jak: O duszy, O miłości czy Etyka nikomachejska, znajdziemy wśród nich Studia z anatomii, O zwierzętach złożonych, O bezpłodności, O roślinach, O zapowiedziach burz, Studia optyczne, Studia astronomiczne, O kamieniu magnezyjskim i inne teksty tego rodzaju. Naukowe zorientowanie filozofii Arystotelesa oznacza przede wszystkim, że cielesny i materialny aspekt rzeczywistości, który dla Platona był pozbawiony wszelkiej wagi, u Arystotelesa stał się równie istotny, co aspekt duchowy. To, że człowiek, w przeciwieństwie do zwierząt, posiada rozum, było równie istotne jak to, że w przeciwieństwie do konia jest istotą dwunożną – by zdefiniować człowieka, należało połączyć oba te aspekty jego istnienia.

Arystoteles potrzebował więc koncepcji bytu, która pozwoliłaby mu powiązać to, co niematerialne i dostępne za pomocą rozumu, z tym, co materialne i dostępne za pomocą zmysłów. Z Platonem łączyło go przekonanie, że byty ogólne istnieją, z naturalistami zaś - że są one częścią przyrody, ale istniały według niego w radykalnie odmienny sposób. Stworzona w kontrze do platońskiego idealizmu koncepcja ontologiczna Arystotelesa należała do działu filozofii nazwanego przez niego metafizykąmetafizykametafizyką, czyli nauką o pierwszych zasadach bytu.

Substancja: to, co ogólne, łączy się z tym, co konkretne

Arystoteles uważał, że tym, co istnieje, są byty jednostkowe: człowiek, koń, drzewo, budynek, łóżko, gwiazdy itp. Każdy z takich bytów był zarazem konkretny, jak i ogólny. Jak to możliwe? Wróćmy do przykładu człowieka. Mogłoby się wydawać, że każdy człowiek, którego spotykam, jest niepowtarzalną jednostką. Świadczą o tym różnice między ludźmi – niektórzy mają brody, inni długie włosy, jeszcze inni – duże lub małe nosy. Ale przecież coś wszystkich ludzi łączy – np. to, że mają rozum, należą do ssaków oraz mają dwie nogi.

RqFtP6UIUDQxr1
Dzięki ogólnym cechom człowieka możemy go odróżnić od innych człekopodobnych istot, choćby wymyślonych na potrzeby literatury czy filmu
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Zarówno człowiek, jak i centaur to istoty rozumne. Czy centaur jest zatem człowiekiem? Oczywiście nie jest. Rozumność nie jest jedyną cechą, która odróżnia człowieka od innych bytów. Kolejną jest dwunożność. Zdaniem Arystotelesa cechy ogólne nie tylko należą do pojęcia bytu, lecz istnieją realnie – są formąformaformą bytu, którym jest człowiek – ja lub ty. Arystoteles rozumiał formę jako siłę, która kształtuje materię – jesteśmy ludźmi, ponieważ forma człowieka ukształtowała materię, z której się składamy.

R12eCt3daOeo51
Tu inny przykład: domek na drzewie. Forma domku, która pod postacią pojęcia pojawiła się w umyśle budowniczego, urzeczywistniła się w pewnej materii – w tym przypadku była nią sterta desek
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Inaczej niż Platon, uważał jednak, że byty ogólne nie są samoistne. Forma jest nieodłączna od materii - ten pogląd ontologiczny nazywa się hylemorfizmemhylemorfizmhylemorfizmem.  Każdy jednostkowy byt jest w związku z tym zespołem formy i materii. Arystoteles nazywał te zespoły substancjamisubstancjasubstancjami. Mój pies nie jest ani abstrakcyjnym pojęciem psa, ani jedynym w swoim rodzaju zwierzęciem na świecie – jest substancją, czyli ożywioną materią ukształtowaną przez „psią formę”. Pojęcie substancji pozwoliło Arystotelesowi rozpatrywać każdą rzecz zarazem jako pewien określony byt o szeregu indywidualnych cech – jak kolor, zapach, wielkość, a zarazem jako urzeczywistnienie pewnego ogólnego gatunku. To, co w każdym bycie (np. w człowieku) przypadkowe – zarost, kolor włosów – to przypadłościprzypadłości (akcydensy)przypadłości (lub akcydensy), to zaś, co w w nim ogólne – rozum, zwierzęcość, dwunożność – należy do jego istoty (cechy substancji należące do jej istoty to atrybutyatrybutatrybuty). Wynikała stąd definicja substancji – jest to rzecz, której przysługują pewne cechy, ale która nie może być cechą czegoś innego. Człowiek może być duży lub mały, podobnie jak koń, ale nie może być „koński” - człowiek i koń to dwie różne substancje.

Kompromis Arystotelesa

RO6XBkuDTSStb1
To zdjęcie pozytronu, jednej z antycząstek. Zostało zrobione w 1932 roku, jednak by naukowcy 
w ogóle wiedzieli, że coś zaobserwowali, istnienie pozytronu musiało zostać teoretycznie przewidziane, a jego właściwości opisane. Fizyk Paul Dirac dokonał tego cztery lata wcześniej – 
w roku 1928
.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Ontologia Arystotelesa była więc próbą pogodzenia ze sobą naturalizmu i antynaturalizmu. Żadne z tych dwu stanowisk nie odpowiadało bowiem jego celom. Arystoteles dążył do najbardziej ogólnej wiedzy o samym bycie, lecz miała ona opierać się na obserwacji konkretnych zjawisk przyrody. Tymczasem naturaliści badali jedynie byty konkretne, zaś ich pojęcia były niepewne. Z kolei antynaturaliści spekulowali na temat bytów ogólnych, lecz ich pojęcia nie nadawały się do prawdziwego wyjaśnienia zjawisk przyrody, ustalali je bowiem przed przystąpieniem do badania konkretnych materialnych bytów.

Możemy więc zapytać – jaki musi być świat, by obserwując konkretne byty, stopniowo odkrywać jego najbardziej ogólne zasady? Arystoteles odpowiadał, że sam byt musi łączyć w sobie to, co materialne, i to, co ogólne (badacz nie tworzy pojęć, lecz stopniowo je odkrywa). Byt jest ogólny, w przeciwnym bowiem razie nie moglibyśmy zdobyć o nim wiedzy pojęciowej. Zarazem jednak jest materialny, bo w innym wypadku nie moglibyśmy postrzegać go zmysłami. Skoro zaś materialne byty, które postrzegamy, są zarazem ogólne, oznacza to, że forma nie może istnieć w oderwaniu od materii. Ten pogląd to znany ci już hylemorfizm.

Słownik

atrybut
atrybut

właściwość, która jest nieodłączna od bytu (należy do jego istoty)

byt
byt

(gr. to on – to co jest) jeden z podstawowych i najogólniejszych terminów filozoficznych, oznaczający wszystko to, co jest, lub każdą poszczególną rzecz wyodrębnioną ze względu na jej cechy istotne

forma
forma

u Arystotelesa: jeden ze składników substancji, który nadaje materii określoną postać

hylemorfizm
hylemorfizm

(gr. hýlē – materia, morphḗ – kształt) pogląd ontologiczny, który głosi, że forma i materia, z których składa się substancja, są ze sobą nierozerwalnie związane

idee
idee

u Platona: samoistne, wieczne, niezmienne, niezłożone, ogólne i doskonałe byty, które są wzorami zmiennych bytów materialnych

istota
istota

cechy, własności bytu, które pozwalają go zdefiniować, a więc określają, czym jest

jońska filozofia przyrody
jońska filozofia przyrody

grupa doktryn filozoficznych wypracowanych przez przedstawicieli pierwszego nurtu filozofii w starożytnej Grecji, których główną cechą wspólną jest poruszanie tego samego problemu: co jest zasadą (arché), z której powstały rzeczy; zainteresowania jońskich filozofów przyrody ograniczały się do zjawisk przyrodniczych i zaowocowały koncepcjami kosmologicznymi w duchu monizmu materialistycznego, naturalizmu i hylozoizmu; przedstawiciele: Tales z Miletu, Anaksymander, Anaksymenes, Heraklit z Efezu

materia
materia

(gr. hýlē – materia) pojęcie ontologiczne oznaczająca pewien rodzaj lub składnik bytu; w filozofii greckiej pojmowana jako ożywiona (hylozoizm) lub nieruchoma i bezkształtna; u Arystotelesa jeden z dwu składników bytu, przeciwstawny formie, będący podłożem celowego procesu formowania i urzeczywistniania bytu

materializm
materializm

(łac. materialis – dotyczący materii) pogląd ontologiczny mówiący, że jedynym istniejącym, samoistnym bytem jest materia – tworzywo świata, do którego sprowadzają się wszystkie przejawy rzeczywistości

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta physika – to, co jest po fizyce/ponad fizyką) podstawowy dział filozofii, zajmujący się bytem jako takim; jego przedmiotem są pierwsze zasady, przyczyny i struktura bytu

ontologia
ontologia

(gr. on óntos – byt, będące, istniejące) dział filozofii zajmujący się bytem, czyli wszystkim, co istnieje: zarówno w sensie zbioru wszystkich istniejących rzeczy, jak i poszczególnej rzeczy wyodrębnionej ze względu na swoje cechy szczególne; od XVII wieku używana zamiennie ze starszym terminem metafizyka

Parmenides z Elei
przypadłości (akcydensy)
przypadłości (akcydensy)

przypadkowa, zmienna cecha bytu, która nie należy do jego istoty

rozum
rozum

umysł, władza poznawcza, substancja metafizyczna różna od ciała i materii; w filozofii greckiej termin tożsamy z duchem

substancja
substancja

(łac. substantia – istota) termin rozumiany różnorodnie, u Arystotelesa: byt jednostkowy i samoistny w odróżnieniu od cech, relacji; to, czemu przysługują pewne cechy, ale co nie jest cechą