Przeczytaj
Biografia
Dojrzałe życie Artura Schopenhauera wyraźnie rozpada się na dwie niemal równe części. Pierwsza obfituje w wydarzenia, druga jest ich prawie całkowicie pozbawiona. Filozof urodził się w roku 1788, w polskim jeszcze wówczas Gdańsku (wtedy właściwie Oliwie) w rodzinie kupieckiej, aczkolwiek jego matka, Joanna, miała ambicje literackie (na początku XIX w. była cenioną autorką romansów i wspomnień). Przyłączenie Gdańska do Prus w wyniku II rozbioru Rzeczypospolitej spowodowało przeniesienie się rodziny do wolnego Hamburga.
Kupieckie pochodzenie w istotny sposób ukształtowało życie Schopenhauera: było przekleństwem, które w młodości zmusiło do rezygnacji z nauki i wymarzonych studiów filozoficznych, ojciec bowiem widział w synu dziedzica kantoru kupieckiego. Później, po niespodziewanie wczesnej śmierci ojca, stało się ono błogosławieństwem, bowiem dzięki odziedziczonemu majątkowi, ale także własnej determinacji w jego utrzymaniu, umożliwiło spokojne życie, poświęcenie się pracy twórczej.
Najważniejsze dzieła
Pierwszą poważną pracą Schopenhauera była rozprawa doktorska Poczwórne źródło twierdzenia o podstawie dostatecznej, nad którą pracował w roku 1812, wydał zaś rok później. Rozwinięciem idei zawartych w tej dysertacji, i jednocześnie systematycznym wykładem myśli Schopenhauera, stał się pierwszy tom dzieła Świat jako wolawola i przedstawienieprzedstawienie, po raz pierwszy wydany w roku 1819. Praca ta była za życia filozofa wydawana jeszcze dwukrotnie: w roku 1847 i 1859. To właśnie trzecie wydanie rozpoczęło triumfalne przyjęcie myśli Schopenhauera. W 1836 r. ukazało się dzieło O woli w przyrodzie, w którym rozwijał rozważania nad problemem woli jako istoty świata, wspierając się zdobyczami nauk przyrodniczych. W kolejnych pracach Schopenhauer zajął się problemami etyki – napisał dwie rozprawy konkursowe: O wolności ludzkiej woli (nagrodzona przez Królewską Akademię Duńską w roku 1838) oraz O podstawie moralności z roku 1840. W roku 1851 w Berlinie opublikowane zostały Parerga i Paralipomena – zbiór sentencji, aforyzmów, czyli „utworów drobnych” i „rzeczy pominiętych” (polskie znaczenia tych greckich wyrazów), których fragmenty cieszą się nadal największą popularnością.
Poglądy
Odnosząc się do zamieszczonych cytatów, napisz, jaką koncepcję życia ludzkiego zawarł w nich Schopenhauer.
Słownik
jeden ze sposobów przezwyciężenia rozczarowania i cierpień, które wynikają z niemożności zaspokojenia popędu; kontemplacja jest stanem, gdy ów popęd zostaje powstrzymany
(sanskrt. māyā – coś, czego nie ma) w filozofii buddyjskiej ułuda, iluzja; Schopenhauer rozumiał ją jako zasłonę okrywającą prawdziwą rzeczywistość
(sanskrt. nirvāṇa < pali nibbāna) w filozofii buddyjskiej „zgaszenie płomienia jaźni”, „wygaśnięcie ognia żądzy”; Schopenhauer rozumiał to pojęcie jako ustanie, uspokojenie pragnień prowadzące do zaniku bytu indywidualnego i przynoszące pozytywny stan spokoju
wszelki akt poznania zmysłowego lub pojęciowego, dzięki któremu jakaś rzecz pojawia się w świadomości podmiotu poznającego; rozróżnia się przedstawienie oglądowe, do którego zalicza się spostrzeżenia i wyobrażenia, oraz przedstawienia nieoglądowe, czyli pojęcia; w metafizyce Schopenhauera przedstawieniem są wszelkie zjawiska, które są odbierane poprzez umysł podmiotu poznającego
podstawowa kategoria filozofii Schopenhauera; rzecz sama w sobie, istota świata, która urzeczywistnia się w świecie zjawisk
ogólna zasada odnosząca się do wszystkich istot żywych, zgodnie z którą wszystkie one dążą do utrzymania życia we właściwej dla siebie formie lub gatunku; irracjonalna, bezrozumna siła działająca ślepo
drugi ze sposobów (oprócz kontemplacji) przezwyciężania zła w świecie, powstrzymania woli życia jednostki; współczucie dla cierpiącego człowieka jest podstawą etyki Schopenhauera
w filozofii Schopenhauera (podobnie jak Platona i Orygenesa) część natury, która jest bytem; wynika z faktu, że byt jest podzielny