Biografia

R12F4PQbU6ABd1
Portret Artura Schopenhauera. Zdjęcie prawdopodobnie wykonano w 1852 r.
Źródło: Europeana, domena publiczna.

Dojrzałe życie Artura Schopenhauera wyraźnie rozpada się na dwie niemal równe części. Pierwsza obfituje w wydarzenia, druga jest ich prawie całkowicie pozbawiona. Filozof urodził się w roku 1788, w polskim jeszcze wówczas Gdańsku (wtedy właściwie Oliwie) w rodzinie kupieckiej, aczkolwiek jego matka, Joanna, miała ambicje literackie (na początku XIX w. była cenioną autorką romansów i wspomnień). Przyłączenie Gdańska do Prus w wyniku II rozbioru Rzeczypospolitej spowodowało przeniesienie się rodziny do wolnego Hamburga.

R1Mca7I7Ikmda1
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kupieckie pochodzenie w istotny sposób ukształtowało życie Schopenhauera: było przekleństwem, które w młodości zmusiło do rezygnacji z nauki i wymarzonych studiów filozoficznych, ojciec bowiem widział w synu dziedzica kantoru kupieckiego. Później, po niespodziewanie wczesnej śmierci ojca, stało się ono błogosławieństwem, bowiem dzięki odziedziczonemu majątkowi, ale także własnej determinacji w jego utrzymaniu, umożliwiło spokojne życie, poświęcenie się pracy twórczej.

Rb166HKzBuXkI1
1813 Na ilustracji medytujący Budda ubrany w złotą szatę. Wokół niego są kolorowe elementy oraz postaci ludzkie i fantastyczne. Studia filozoficzne Prywatne lekcje pozwoliły Schopenhauerowi przygotować się do podjęcia studiów filozoficznych, najpierw w Getyndze, później w Berlinie, gdzie słuchał wykładów Fichtego, uznawanego po śmierci Kanta (obok Hegla) za najwybitniejszego niemieckiego filozofa. Efektem tych zajęć było przekonanie, że niemiecka filozofia nie poszła śladem wytyczonym przez Kanta i straciła szansę rozwoju. Od tej pory Schopenhauer traktował siebie jako jedynego godnego kontynuatora tej myśli. Pierwszą próbą była praca poświęcona regule podstawy dostatecznej, która pozwoliła mu uzyskać w 1813 r. doktorat na Uniwersytecie w Jenie. Dzięki temu, że w domu jego matki w Weimarze przebywali luminarze kultury i literatury niemieckiej, Schopenhauer mógł się poznać z Goethem oraz ze znawcą kultury wschodniej – Majerem, który zapoznał go z filozofią indyjską. To spotkanie wywarło istotny wpływ na jego koncepcje. 1814 - 1818 Na zdjęciu duży budynek. Przed budynkiem znajdują się ulica oraz plac. Po ulicy jadą dorożki oraz idą ludzie. Świat jako wola i przedstawienie W Dreźnie w latach 1814–1818 Schopenhauer tworzył dzieło, które miało ukazać światu, że jest tylko jeden filozof godny tego miana, jedyny spadkobierca Kanta – Świat jako wola i przedstawienie. Owo dzieło zostało w roku 1819 przedstawione na Uniwersytecie Berlińskim jako rozprawa habilitacyjna. W komisji egzaminującej zasiadał m.in. Hegel. Zakończone powodzeniem kolokwium habilitacyjne umożliwiło Schopenhauerowi ubieganie się o prowadzenie wykładów na Uniwersytecie. Wykazał tu zarówno swoją całkowitą bezkompromisowość, jak i przekonanie o znaczeniu swojej myśli. Wyznaczył bowiem wykład na tę samą godzinę, o której odbywały się wykłady Hegla, „urzędowego filozofa Prus”, wówczas u szczytu powodzenia. Była to próba, która – w mniemaniu Schopenhauera – miała pokazać wyższość jego filozofii w stosunku do myśli znienawidzonego Hegla. Próba owa zakończyła się całkowitą klęską. Do młodego filozofa zgłosiło się zaledwie trzech słuchaczy. 1820 - 1830 Na zdjęciu pusta sala z rzędami ław. Klęska wydawnicza Niepowodzenie uniwersyteckie, pogłębione klęską wydawniczą dzieła (sprzedano zaledwie 20% nakładu książki, reszta poszła na przemiał), spowodowało rozgoryczenie filozofa, w którym trwał już prawie do końca życia. 1831 Na obrazie krajobraz miejski. W tle stoi wieża kościoła. Na pierwszym planie jest rzeka. Po lewej stronie stoi most. Samotność W 1831 r. przeniósł się do Frankfurtu nad Menem, uciekając przed cholerą (zmarł na nią Hegel), przyniesioną przez armię rosyjską tłumiącą powstanie listopadowe. Tam wiódł monotonny żywot „bez zdarzeń”, pogrążony w niemal całkowitej samotności. Towarzyszyły mu jedynie kolejne psy, którym nadawał zawsze to samo imię – Atma (z sanskrytu: „dusza świata”)
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Najważniejsze dzieła

Pierwszą poważną pracą Schopenhauera była rozprawa doktorska Poczwórne źródło twierdzenia o podstawie dostatecznej, nad którą pracował w roku 1812, wydał zaś rok później. Rozwinięciem idei zawartych w tej dysertacji, i jednocześnie systematycznym wykładem myśli Schopenhauera, stał się pierwszy tom dzieła Świat jako wolawolawolaprzedstawienieprzedstawienieprzedstawienie, po raz pierwszy wydany w roku 1819. Praca ta była za życia filozofa wydawana jeszcze dwukrotnie: w roku 1847 i 1859. To właśnie trzecie wydanie rozpoczęło triumfalne przyjęcie myśli Schopenhauera. W 1836 r. ukazało się dzieło O woli w przyrodzie, w którym rozwijał rozważania nad problemem woli jako istoty świata, wspierając się zdobyczami nauk przyrodniczych. W kolejnych pracach Schopenhauer zajął się problemami etyki – napisał dwie rozprawy konkursowe: O wolności ludzkiej woli (nagrodzona przez Królewską Akademię Duńską w roku 1838) oraz O podstawie moralności z roku 1840. W roku 1851 w Berlinie opublikowane zostały Parerga i Paralipomena – zbiór sentencji, aforyzmów, czyli „utworów drobnych” i „rzeczy pominiętych” (polskie znaczenia tych greckich wyrazów), których fragmenty cieszą się nadal największą popularnością.

RwcgS3Nt066rp1
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poglądy

Teoria poznania

W pierwszym zdaniu dzieła Świat jako wola i przedstawienie Schopenhauer wyraża najistotniejszą zasadę swojego systemu epistemologicznego: Świat jest moim przedstawieniem (Vorstellung). W tym miejscu konieczna jest uwaga dotycząca polskiego odpowiednika tego podstawowego terminu w teorii poznania. Aż do wydania dzieła Schopenhauera w języku polskim (w 1994 r.) słowo niemieckie Vorstellung tłumaczone było jako „wyobrażenie” i taki termin najczęściej znajdziemy w pracach poświęconych jego filozofii, m.in. w Historii filozofii Władysława Tatarkiewicza, a także w popularnej monografii Jana Garewicza.

Schopenhauer przejął od Kanta fundamentalne rozróżnienie między rzeczą samą w sobie a zjawiskiem. Ale jednocześnie znacznie uprościł Kantowskie stanowisko: doprowadził do rozłączenia więzi między zjawiskiem (fenomenem) a rzeczą samą w sobie (noumenem), spośród kilkunastu kategorii apriorycznych wyszczególnionych przez Kanta pozostawił w swoim systemie tylko trzy: czas, przestrzeń i przyczynowość.

Epistemologia Schopenhauera to połączenie transcendentalnego idealizmu i empiryzmu. Podkreśla on istotne znaczenie umysłu poznającego. Rozróżnia doświadczenie zewnętrzne, które kształtuje się na drodze poznania zmysłowego oraz rozumowania, i doświadczenie wewnętrzne uzyskane dzięki introspekcji. Dzięki pierwszemu podmiot poznający obcuje z przedstawieniem, tylko ze światem zjawisk, nie zaś z prawdziwą rzeczywistością. Ale, co było odkryciem Schopenhauera, podmiot poznający jest jednocześnie przedmiotem poznania, rzeczą samą w sobie, która dzięki introspekcji może wniknąć od wewnątrz do istoty rzeczy, uzyskać o sobie samowiedzę. Otóż właśnie samowiedza prowadzi do zrozumienia, że prawdziwą rzeczywistością, poza kategoriami apriorycznymi, jest wola. Bezpośrednie doświadczenie woli, rozumianej jako wewnętrzna istota podmiotu poznającego, prowadzi do rozciągnięcia tej zasady poznania na wszystkie pozostałe wypadki.

Metafizyka

Zjawiska są tylko przedstawieniem, iluzją, złudą, którą Schopenhauer, posługując się terminami z filozofii indyjskiej, nazywał „MająmajaMają”. Natomiast wola jest rozumiana przez niego jako rzecz sama w sobie, jako odwieczna substancja świata, która przybiera wciąż nowe formy w przebiegu czasu od bezwiednego parcia ciemnych sił przyrody aż po świadomą działalność ludzką. Świat zjawisk jest zatem obiektywizacją irracjonalnej woli. Ona stanowi najgłębszą osnowę świata, nic nie jest w stanie jej się przeciwstawić.

Pesymistyczny pogląd na świat

Z woluntarystycznej metafizyki Schopenhauer wyciągał dalsze wnioski. Wola rozumiana jest przez niego jako ciemny, bezrozumny, niepohamowany popęd, który nigdy nie znajduje zaspokojenia. Nawet chwilowe ukojenie nie jest w stanie go zatrzymać. W dążeniu do zaspokojenia popędu wola natrafia na przeszkody, które musi pokonać, to zaś prowadzi do konfliktu pojedynczych, indywidualnych dążeń, do wewnętrznej sprzeczności woli z sobą, czyli, jak pisał Schopenhauer, do bellum omnium contra omnes – wojny wszystkich przeciw wszystkim. Człowiek żyje więc w poczuciu ustawicznego niezaspokojenia, braku. Niemożliwe jest osiągnięcie spokoju, szczęścia. Życie jest cierpieniem, na które składają się prace, kłopoty, trud i nędza czemu towarzyszy ciągły lęk przed śmiercią. Substancję życia stanowi ból, który istnieje w samej naturze woli. Jeśli na pewien czas cierpienie owo ucichnie, natychmiast pojawia się nuda. Człowiek dochodzi więc do przekonania, że lepiej byłoby nie żyć, lecz śmierć, śmierć samobójcza, niczego nie rozwiązuje. Zakończy tylko pewną egzystencję przedmiotową, ale niezniszczalna wola w dalszym ciągu będzie istniała i przejawiała się w innych przedmiotach.

Rxb85IrfhzgoZ1
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zło

Filozofowie wielokrotnie podejmowali problem zła, próbowali jednak wyjaśnić kwestię unde malum (skąd się bierze złozłozło), wychodząc zawsze od dobra, które było dla nich pojęciem pierwotnym. Inaczej jest w koncepcji Schopenhauera, dla niego zło jest pierwotne względem dobra, zło jest zasadą bytu. Odnosi się to zarówno do etyki, jak i, co szczególnie istotne, do ontologii. Głosi on bowiem przekonanie, że źródłem zła jest samo istnienie. Schopenhauer odwraca więc dotychczasowy porządek myślenia, przyjmuje, że dobro można wytłumaczyć tylko wtedy, jeżeli za punkt wyjścia przyjmiemy, że pojęciem zasadniczym jest zło. Ta koncepcja była zupełnie nowatorska.

Etyka – współczucie

Ten zły świat jest jedynym światem, innego nie ma. Zło jest nieuniknione, cierpi każdy człowiek. I to przekonanie legło u podstaw Schopenhauerowskiej etyki. Pisał on, że W każdym nieszczęściu, w każdym cierpieniu największą pociechę przynosi widok innych ludzi, którzy są jeszcze bardziej nieszczęśliwi. Dostrzegając mękę innych, odrywamy się od cierpienia własnego. Oznacza to jednak coś więcej – współodczuwanie cierpienia innych jako męki własnej (różnice między ja i ty są tylko formą zjawiska) stanowi w istocie, jak pisał filozof, wielkie misterium etyki. WspółczuciewspółczucieWspółczucie, litość stały się więc konstytutywnymi składnikami etyki filozofa. Ale litość to tylko chwilowe uczucie, wola życiawola życiawola życia jednostki, powstrzymana na moment przez współczucie, odezwie się wkrótce ze zwielokrotnioną siłą. Jedynym sposobem uspokojenia staje się wówczas wyrzeczenie, wyzbycie się pożądań, asceza, czyli osiągnięcie stanu NirwanynirwanaNirwany, w którym wola życia ucicha, ginie, następuje zanik bytu indywidualnego. A wtedy świat nasz – pisał Schopenhauertak realny ze wszystkimi swymi słońcami i drogą mleczną, staje się – niczym.

Estetyka – kontemplacja sztuki

Schopenhauer (podobnie jak Platon) uczynił estetykę niezwykle istotnym składnikiem swojej filozofii. To ona według niego umożliwia głębokie poznanie, to w kontemplacji sztukikontemplacja sztukikontemplacji sztuki możliwe jest dotarcie do idei będących wzorem rzeczywistości, a więc także do wiecznej woli jako zasady świata. Najwyższy stopień takiego poznania możliwy jest do osiągnięcia w kontemplacji dzieła muzycznego. Kontemplacja piękna umożliwia także powstrzymanie popędu pożądań, stanowi więc jeszcze jeden, oprócz współczucia, sposób przezwyciężania cierpienia.

R1Kv9HecQWDQr1
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑pink

Odnosząc się do zamieszczonych cytatów, napisz, jaką koncepcję życia ludzkiego zawarł w nich Schopenhauer.

Słownik

kontemplacja sztuki
kontemplacja sztuki

jeden ze sposobów przezwyciężenia rozczarowania i cierpień, które wynikają z niemożności zaspokojenia popędu; kontemplacja jest stanem, gdy ów popęd zostaje powstrzymany

maja
maja

(sanskrt. māyā – coś, czego nie ma) w filozofii buddyjskiej ułuda, iluzja; Schopenhauer rozumiał ją jako zasłonę okrywającą prawdziwą rzeczywistość

nirwana
nirwana

(sanskrt. nirvāṇa < pali nibbāna) w filozofii buddyjskiej „zgaszenie płomienia jaźni”, „wygaśnięcie ognia żądzy”; Schopenhauer rozumiał to pojęcie jako ustanie, uspokojenie pragnień prowadzące do zaniku bytu indywidualnego i przynoszące pozytywny stan spokoju

przedstawienie
przedstawienie

wszelki akt poznania zmysłowego lub pojęciowego, dzięki któremu jakaś rzecz pojawia się w świadomości podmiotu poznającego; rozróżnia się przedstawienie oglądowe, do którego zalicza się spostrzeżenia i wyobrażenia, oraz przedstawienia nieoglądowe, czyli pojęcia; w metafizyce Schopenhauera przedstawieniem są wszelkie zjawiska, które są odbierane poprzez umysł podmiotu poznającego

wola
wola

podstawowa kategoria filozofii Schopenhauera; rzecz sama w sobie, istota świata, która urzeczywistnia się w świecie zjawisk

wola życia
wola życia

ogólna zasada odnosząca się do wszystkich istot żywych, zgodnie z którą wszystkie one dążą do utrzymania życia we właściwej dla siebie formie lub gatunku; irracjonalna, bezrozumna siła działająca ślepo

współczucie
współczucie

drugi ze sposobów (oprócz kontemplacji) przezwyciężania zła w świecie, powstrzymania woli życia jednostki; współczucie dla cierpiącego człowieka jest podstawą etyki Schopenhauera

zło
zło

w filozofii Schopenhauera (podobnie jak Platona i Orygenesa) część natury, która jest bytem; wynika z faktu, że byt jest podzielny