Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przeciw idei totalności

Filozoficzny punkt wyjścia można u dialogików przedstawić następująco. Problem człowieka wymaga nowej filozofii; stara niewiele o nim mogła powiedzieć. Jeśli mówiła, nie dotykała sedna zagadnienia, błądziła po obrzeżach, fałszowała. Przede wszystkim zaś zajmowała się innymi sprawami, człowiek znajdował się na marginesie filozoficznych dociekań. Dotychczasowa myśl europejska koncentrowała się bowiem na idei całości i totalności. Stało się tak, ponieważ pragnienie jasności wiedzy zamykało różnorodność ludzkich doświadczeń w jednej uniwersalnej formule. W ten sposób filozofia osiągnęła ideał koherencji – bezpowrotnie straciła jednak możliwość dotarcia do tego, co złożone i nieredukowalne, tj. możliwość dotarcia do człowieka. Dialogicy mówią jednak jeszcze mocniej: filozofia nie tylko zignorowała ważność pytań antropologicznych, lecz także stała się odpowiedzialna za zło, którego ofiarą stał się człowiek. Jeśli bowiem ideał całości (jak mówi Lévinas: ideał „Tego‑Samego”) unieważnia wszystko to, co się w nim nie mieści, to skutek jest następujący: najpierw jest brak akceptacji i nietolerancja, potem przemoc, gwałt i wojna. Totalitaryzmy XX wieku są konsekwencją myślenia podporządkowanego idei jedności.

Dla filozofów dialogu refleksja nad człowiekiem nie jest więc jakąś bliżej niezdefiniowaną potrzebą intelektualną, lecz koniecznością. O konieczności tej pisał sugestywnie Józef Tischner:

Józef Tischner Myślenie według wartości

Wydaje mi się, że przed wszelkim filozofowaniem, zwłaszcza u nas, trzeba dokonać istotnego wyboru: trzeba wybrać z tego, o czym myśleć można, to, o czym myśleć trzeba. A to, o czym myśleć trzeba, nie pochodzi u nas z kart książki, lecz twarzy zaniepokojonego swym losem człowieka. Kiedyś filozofia rodziła się z podziwu wobec otaczającego świata (Arystoteles). A potem także z wątpienia (Kartezjusz). A teraz, na naszej ziemi, rodzi się ona z bólu. O jakości filozofii decyduje jakość bólu ludzkiego, który chce filozofia wyrażać i któremu chce zaradzać. Kto tego nie widzi, jest bliski zdrady.

1 Źródło: Józef Tischner, Myślenie według wartości, Kraków 2002, s. 9.

Opisane wyżej argumenty każą filozofom dialogu po pierwsze zerwać z monizmemmonizmmonizmem, by podkreślić potrzebę pluralizmupluralizmpluralizmu. Po drugie – przeciwstawić się teoriopoznawczej relacji podmiot–przedmiot, by na jej miejscu usankcjonować spotkanie Ja z Ty.  Po trzecie – zastąpić filozofię substancji (ontologięontologiaontologię) próbą stworzenia metafizykimetafizykametafizyki jako etyki. W ten sposób w centrum zainteresowań filozofii dialogu staje człowiek. Trzeba podkreślić, że nie jest to ani człowiek kartezjański, czyli poznający podmiot, ujmowany z subiektywnej perspektywy „Ja jestem”, ani człowiek rozważany w obrębie filozofii egzystencjalnej, dla którego pierwszym problemem jest jego własne bycie, jego własna egzystencjaegzystencjaegzystencja. Kim więc jest ten człowiek?

Zasada dialogiczna

Można powiedzieć, że filozofia dialogu jest filozofią drugiej osoby (Ty). Doświadczeniem źródłowym – a więc tym, co pierwsze, fundamentalne i fundujące myślenie – nie jest odkrycie zewnętrznej rzeczywistości (obiektywistyczna filozofia trzeciej osoby „To”), ani własnego istnienia (subiektywna filozofia pierwszej osoby „Ja”), lecz odkrycie innego („Ty”). Zanim bowiem odkryję własną podmiotowość i stanę naprzeciw świata, spotykam Ty, który wzywa mnie do odpowiedzialności. Barbara Skarga ujmuje to w sposób następujący:

Barbara Skarga Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne

Jest w człowieku coś pierwotniejszego, jeszcze przed świadomością i sensem: to bliskość Innego.

2 Źródło: Barbara Skarga, Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne, Kraków 1997, s. 103.

Ty w etycznym wezwaniu zwraca się właśnie do mnie. Słysząc to wezwanie i odpowiadając, odkrywam swoje Ja. Węzeł mojej tożsamości ma więc charakter etyczny. To, kim jest człowiek, tłumaczy zasada dialogicznazasada dialogicznazasada dialogiczna: Ja istnieje tylko dzięki Ty, a bycie jest zawsze współbyciem.

Człowiek staje się Ja w spotkaniu z Ty. Spotkanie to, jak już wiemy, nie ma jednak nic wspólnego z poznaniem. Wszelka próba definicji, nazwania czy klasyfikowania Ty uniemożliwia wejście w relację dialogiczną. Ty jest całkowicie inne. Jest w diachronii. Martin Buber pisze w sposób następujący:

Martin Buber Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych

Relacja z Ty jest bezpośrednia. Między Ja i Ty nie ma żadnej pojęciowości, żadnej wiedzy, żadnej fantazji, a sama pamięć zmienia się, kiedy przechodzi od szczegółu do całości. Między Ja i Ty nie ma celu, nie ma pożądania ani antycypacji, a sama tęsknota zmienia się, gdy przechodzi od marzenia do zjawiska. Każdy środek jest przeszkodą. Tylko tam, gdzie rozpadły się wszelkie środki, dokonuje się spotkanie.

3 Źródło: Martin Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, tłum. Jan Doktór, Warszawa 1992, s. 45. Cytat za: Tadeusz Gadacz, Historia filozofii XX wieku. Nurty, t. 2, Kraków 2009, s. 570.

W podobnym tonie wypowiada się także Lévinas, pisząc o twarzy innego:

RyHO8r82Q7e6y1
Emmanuel Lévinas
Źródło: Bracha L. Ettinger, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.
Emmanuel Lévinas Etyka i Nieskończony. Rozmowy z Philipp'em Nemo

[…] twarz nie jest widziana. Jest tym, co nie może stać się treścią, którą objęłaby nasza myśl; jest niezawieralnością, prowadzi nas poza. Dzięki temu właśnie znaczenie twarzy wydobywa ją z bytu jako korelatu wiedzy.

4 Źródło: Emmanuel Lévinas, Etyka i Nieskończony. Rozmowy z Philipp'em Nemo, tłum. B. Opolska-Kokoszka, Kraków 1991, s. 50.

Dar

A zatem spotkanie z Ty, które umożliwia Ja, ma charakter etyczny, gdyż odkrycie siebie dokonuje się nie poprzez ruch świadomości, lecz poprzez moralne wezwanie drugiego. Ten drugi, co szczególnie podkreśla Lévinas w polemice z Buberem, nie jest jakimś równorzędnym partnerem rozmowy, a relacja z nim nie jest symetryczna. Ty znajduje się ponad Ja. Jest mistrzem i nauczycielem. Drugi wzywa mnie do odpowiedzialności – dzięki niemu mogę stać się sobą. Dodajmy jednak ważne uzupełnienie: Spotkania z drugim nie można przewidzieć czy zaplanować. Inicjatywa nie leży tu w ogóle po stronie Ja. Spotkanie jest darem, a Ja może się jedynie na ten dar otworzyć, spełniając warunek bezinteresowności. Należy zapytać jednak: od kogo pochodzi ten dar? Dialogicy odpowiadają: od Boga.

Człowieka nie da się więc zrozumieć poprzez kategorie ontologiczne i intelektualny rygor prawideł poznania. Człowiek odsłania swą najgłębszą naturę, gdy jest rozpatrywany w kontekście etycznym i metafizycznym. Komentując filozofię Lévinasa, Tischner pisze tak:

Józef Tischner Spotkanie z myślą Lévinasa

W tym punkcie powstaje pytanie: czy dany nam jest jakiś byt, w którego zachowaniach moglibyśmy odczytać obecność innej logiki niż logika bytu? Czy dane jest nam coś, w czym prześwituje nad‑byt? Co jest lub może być dla nas bytem w pełnym sensie „metafizycznym”? Bytem takim jest człowiek. Ale człowiek nie dlatego jest bytem metafizycznym, że pisze książki o metafizyce i je czyta, ale dlatego, że niesie w swej duszy metafizyczny wymiar, dzięki któremu może umrzeć za to, co niewidzialne. „Umrzeć za to, co niewidzialne, oto prawdziwa metafizyka” - powie Lévinas.

5 Źródło: Józef Tischner, Spotkanie z myślą Lévinasa, [w:] Emmanuel Lévinas, Etyka i Nieskończony. Rozmowy z Philipp'em Nemo, tłum. B. Opolska-Kokoszka, Kraków 1991, s. 8.

Słownik

egzystencja
egzystencja

(z łac. ex – poza + sistere – znajdować się) ludzkie istnienie, życie, rozumiane jako indywidualna realność, doświadczana przez każdego świadomego człowieka

metafizyka
metafizyka

(gr. tá metá tá physiká – to, co po fizyce) nauka, której przedmiotem jest to, co znajduje się ponad fizyką, ponad przyrodą; jeden z podstawowych działów filozofii, rozumiany rozmaicie w zależności od koncepcji samej filozofii

monizm
monizm

(gr. mónos – pojedynczy, jedyny) filozoficzne stanowisko sprowadzające całą rzeczywistość do jednej kategorii, zasady

pluralizm
pluralizm

(łac. pluralis – mnogi) filozoficzny pogląd, według którego wielość i różnorodność rzeczywistości nie da się sprowadzić do jednej zasady

ontologia
ontologia

(z gr. on óntos – będący, byt + lógos – słowo, nauka) teoria bytu, jeden z podstawowych działów filozofii, utożsamiana niekiedy z metafizyką

zasada dialogiczna
zasada dialogiczna

pogląd mówiący, że człowiek staje się Ja tylko w spotkaniu z Ty