Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Odczucia a przeczucia

Uzasadnienie bezpośrednieuzasadnienie bezpośrednie (empiryczne)Uzasadnienie bezpośrednie wewnętrzne polega na odwołaniu się do czegoś, co odczuwamy wewnątrz, a więc chodzi o nasze stany uczuciowo‑poznawcze. Jednak uczucia i przeświadczenia powstają na różne sposoby – bardzo wyraźnie odróżnia się od siebie zazwyczaj dwa ich typy. Typ pierwszy to uczucia i przeświadczenia, które powstają w nas w odpowiedzi na określone doznania zewnętrzne. Coś nam się przydarza, a my w związku z tym coś czujemy lub myślimy. Jeśli następnie obserwujemy powstające w nas uczucia i przeświadczenia, to mamy do czynienia z opisaną tu już wcześniej introspekcją, zaś opierające się na niej rozumowanie nazywamy uzasadnieniem bezpośrednim introspekcyjnym.

Typ drugi uczuć i przeświadczeń to te, które powstają w nas bez wyraźnego bodźca zewnętrznego, ani też jako efekt jakiegoś świadomego procesu myślowego. Napotykamy w sobie dane odczucie lub przeświadczenie i nie potrafimy wskazać jego źródła w naszym doświadczeniu – mówimy zazwyczaj w takich sytuacjach o przeczuciach, impulsach, instynktach lub intuicjachintuicjaintuicjach. Przeżycia takie mogą mieć charakter bardziej emocjonalny i wtedy chętniej używamy określenia „instynkt” albo bardziej intelektualny, wówczas chętniej używamy określenia „intuicja”. Jednak granica między tymi stanami jest zazwyczaj tak nieostra, że w logice zwykle nie wprowadza się rozróżnienia. Uzasadnienie z użyciem takich danych określa się ogólnie jako powołanie się na intuicję.

Intuicja czy intuicje?

Każdy rodzaj doświadczenia możemy poddać ocenie pod kątem wartości poznawczej czy przydatności w uzasadnianiu twierdzeń. Jednak w przypadku intuicji jest to wyjątkowo trudne, gdyż stanowi ona jedno z najbardziej niejednorodnych doświadczeń. Na określenie uczuć i przeświadczeń powstałych w nas bez wyraźnego powodu używamy zazwyczaj jednego zbiorczego terminu – intuicja. Jednak same te doświadczenia bardzo często znacząco różnią się między sobą, zarówno co do ich źródła, jak i wynikającej stąd wartości poznawczej.

Skąd bowiem biorą się nasze przeczucia? Oto kilka znanych nam źródeł.

Intuicja pochodzi znikąd, jest złudzeniem poznawczym.

Złudzenie to powstaje w efekcie potrzeby racjonalizacji. Potrzebujemy uzasadnić jakiś swój wybór, decyzję i nie znajdujemy żadnych dobrych argumentów. Wtedy często powołujemy się na przeczucie, intuicję, szósty zmysł itp. Robimy tak zwłaszcza wtedy, gdy potrzebujemy przed samymi sobą usprawiedliwić działania wątpliwe moralnie.

Intuicja jest efektem podświadomych procesów myślowych.

Współczesna psychologia udowodniła, że bardzo wiele takich procesów odbywa się podświadomiepodświadomośćpodświadomie. Nasz umysł nieustannie przetwarza informacje, które spływają do niego kanałami naszego doświadczenia. Niekiedy tenże umysł podsuwa jakiś całkiem trafny wniosek z tych doświadczeń, ale my świadomi jesteśmy tylko tego wniosku, nie zaś procesu, który do niego doprowadził – w efekcie czego sądzimy, że ten wniosek wziął się znikąd, a zatem: jest raczej owocem intuicji niż wnioskowania.

Intuicja to tyle, co instynkt.

Intuicja jest to uwarunkowana ewolucyjnie reakcja naszego organizmu na pewne sytuacje, jak np. strach przez obcymi. Czujemy takie odruchy, gdyż to one pomogły niegdyś przetrwać naszym przodkom.

Intuicja jako narzędzie filozoficzne.

Intuicja to rodzaj opisywanego przez niektórych filozofów bezpośredniego wglądu w określony obszar rzeczywistości, do którego nie mamy dostępu za pomocą tradycyjnych metod poznawczych, to znaczy doświadczenia i rozumowania. Owocem tego wglądu jest pewność co do prawdziwości niektórych twierdzeń i realności pewnych pojęć – pewność, której nie można w żaden inny sposób uzasadnić.

Problem z intuicją polega niestety na tym, że nigdy nie mamy do końca pewności, z jakim rodzajem intuicji mamy do czynienia. Bardzo łatwo te odczucia ze sobą pomylić. Wymaga to doświadczenia, a także znajomości samego siebie.

Rodzaje intuicji filozoficznej

Filozofowie używali intuicji w celach różniących się bądź dziedziną rzeczywistości, do jakiej daje wgląd, bądź rodzajem nastawienia poznawczego.

Podstawowa intuicja jest funkcją psychiczną – jest to rodzaj intuicji zwanej potoczną lub psychologiczną. Funkcjonuje ona przede wszystkim jako typ wiedzy wrodzonej lub doświadczenia najczęściej niedefiniowanego przez człowieka jej używającej. Artysta „wie”, jak namalować obraz, wierzący „wie”, że Bóg istnieje. Podobnie filozof na początku swoich rozważań też już coś „wie”.  Takie rozumienie intuicji, jako prostego aktu odmiennego od poznania dyskursywnego, pojawiło się już w starożytności, w pierwszych koncepcjach intuicji u Platona. Inny rodzaj intuicji to intuicja aksjologiczna, która występowała chociażby w poglądach etyków ze szkoły lwowsko‑warszawskiej. Uznawana była za inny rodzaj oglądu. Stanowi ona władzę poznawczą, gdzie poznanie wartości jest rodzajem oglądu. Część filozofów zakłada, że wartości są sposobem istnienia, czyli sposobem bycia przedmiotów, które mogą być intuicyjnie rozpoznane. Dzięki intuicji aksjologicznej można uznać, że poznanie wartości jak dobro lub zło, nie zapewnia ani tylko rozum, ani tylko doświadczenie zmysłowe. Kolejny rodzaj intuicji używanej w filozofii to uznanie, że jest ona funkcją samego intelektu. Oglądowy, czyli naocznościowy, charakter aktu intuicji przyjął Kant, idealiści niemieccy i później fenomenolodzy. Utożsamiali oni pojęcia intuicji z pojęciem doświadczenia zmysłowego będącym spostrzeżeniem zewnętrznym. Wersją intuicji intelektualnej może więc być introspekcja i refleksja. Jest to taki rodzaj intuicji poznawczej, która jest bezpośrednim, biernym ujmowaniem rzeczywistości, bez przesądzania czegokolwiek o niej. Ten rodzaj intuicji potrzebuje rozumu. Jest początkiem wiedzy, ponieważ wymaga złożonego rozumowania, które przebiega etapowo i jest rozciągnięte w czasie.

Słownik

intuicja
intuicja

przeżycie poznawcze, w którym uchwytujemy jakieś twierdzenie jako oczywiste czy prawdziwe, mimo braku jakichkolwiek wspierających go przesłanek

uzasadnienie bezpośrednie (empiryczne)
uzasadnienie bezpośrednie (empiryczne)

odwołanie się do własnego doznania, wewnętrznego lub zewnętrznego, celem poparcia wygłaszanego stwierdzenia; odmienne od uzasadniania pośredniego, odwołującego się do innych, uzasadnionych już przesłanek

uzasadnienie pośrednie
uzasadnienie pośrednie

metoda wspierania wiarygodności jakiegoś stwierdzenia przez odwołanie się do innych stwierdzeń przyjętych wcześniej za prawdziwe lub co najmniej bardziej prawdopodobne niż popierane za ich pomocą stwierdzenie

podświadomość
podświadomość

wywodzący się z tradycji psychoanalizy Freuda termin oznaczający sumę treści umysłowych (myśli i uczuć), których nie jesteśmy aktualnie świadomi; są one jednak w naszym posiadaniu i po wykonaniu określonej pracy jest możliwe uświadomienie ich sobie