Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Biografia

Najważniejsze dzieła

Nietzsche należy do tych myślicieli, którzy zmieniali poglądy, choć można dostrzec także ich ciągłość. Wyróżnia się trzy okresy jego twórczości.

RopnUsKL1g3De1
Prezentacja.

Poglądy

Punktem wyjścia myśli Nietzschego jest przekonanie, iż podstawę egzystencji człowieka stanowi życie cielesne (a więc to, co ma charakter biologiczny), natomiast życie duchowe i intelektualne to jego pochodna. Jego poglądy wynikają z przyjętej koncepcji rzeczywistości. Otóż, stwierdza Nietzsche, jest ona zmienna – stająca się, nieskończenie bogata i chaotyczna (nie można zatem twierdzić o jej sensie, jest on także czymś zmiennym).

Filozof był przeciwnikiem metafizyki dualistycznej – koncepcji „dwóch światów”: „prawdziwego” i „pozornego”. Występując w ten sposób w imię wartości życia ludzkiego, Nietzsche pragnie widzieć to, co wartościowe w dostępnej nam rzeczywistości (krytykuje różne formy ucieczki z naszego świata, odrzucenie biologii, sfery popędów, ciała).

RD2e25Q6vIgAe1
Fryderyk Nietzsche około 1869
Źródło: domena publiczna.

W związku z taką koncepcją rzeczywistości, filozof snuje refleksję nad kulturą i miejscem w niej człowieka. Nietzscheańska krytyka kultury wynikała z diagnozy jej stanu we współczesnych filozofowi Niemczech. Występował on przeciw inspirowanemu heglizmem kultowi państwa, przeciw, jak powiedział, „wykształconemu filisterstwu” – ludziom zadowolonym z istniejącego stanu rzeczy i konformistycznie go potwierdzającym, zastępującym erudycyjną wiedzą system wartości, przeciw dominacji religii, a także kultowi dóbr materialnych czy przerostowi wartości czysto estetycznych. W zjawiskach tych upatrywał zagrożenia dla kultury, która winna pozostać niezależna, stanowić system wartości, być twórcza, oryginalna. Nie można wszakże ograniczać adresu Nietzscheańskiej krytyki jedynie do kręgu kultury niemieckiej (ogólnie kulturę końca XIX w. traktował on jako dekadencką). Filozof występował ponadto przeciw finalizmowifinalizmfinalizmowi w rozumieniu dziejów oraz przeciw przypisywaniu w nich szczególnej roli masom (to wielkie jednostki: artyści, filozofowie, święci tworzą historię). Idea krytyki – zaproponowana przez Nietzschego – oznaczała demaskowanie ideałów niezgodnych z faktycznym stanem rzeczy. Nietzsche pragnie ujawnić nicość obowiązujących wartości i zaproponować nowe (jest on przekonany, że w człowieku tkwi potrzeba sensu i stąd jego działalność wartościotwórcza; ludzie tworzą i niszczą systemy wartości).

Koncepcja poznania

Nietzscheańska koncepcja rzeczywistości pociąga za sobą określoną koncepcję poznania. Filozof jest zwolennikiem pluralizmu poznawczego, współistnienia wielu interpretacji danego zjawiska (w konsekwencji okazuje się, że nie ma jednej metody poznania), niemożliwe jest wszakże, jego zdaniem, dotarcie do prawdy uniwersalnej; świat jest taki, jak nam się jawi.

U źródeł poznania znajduje się instynkt, biologiczna dążność do ekspansji. Czynności poznawcze – powiada filozof – służą celom praktycznym. Uznajemy coś za prawdę, jeśli wymaga tego życie – prawda ma zatem charakter względny, subiektywny, zmienny, zależy od indywidualnej aktywności jednostki, która czyni z niej ośrodek swoich działań (pogląd taki można określić mianem perspektywizmu). Mówiąc inaczej, to wartość życiowa stanowi o prawdziwości czegoś (żyjemy w złudzeniu, uznając różne prawdy za obiektywne, a w rzeczywistości prawda nie różni się od błędu).

Prawda pojmowana tradycyjnie jest utrwaleniem i uproszczeniem dynamicznej rzeczywistości, a więc jej zafałszowaniem. W szczególny sposób deformują rzeczywistość pojęcia filozofii, np. w systemach Kanta i Hegla, schematy myślowe nakładane na świat, które są swego rodzaju fikcjami, systemami wartości – konstrukcjami podmiotu – a nie opisami świata (ten pozostaje niepoznawalny).

Koncepcja moralności

W podobny sposób filozof ujmuje kwestię wartości. I one wynikają z naszych potrzeb życiowych – tworzy je człowiek, są zatem względne. Nietzsche twierdzi, że nie istnieje moralność obiektywna, która obowiązywałaby wszystkich i zawsze.

Myśliciel pisał o dwóch sprzecznych ze sobą rodzajach moralności: ludzi słabych (niewolników) i silnych (panów). Silni – arystokraci – za wartościowe uznają godność i dzielność, cenią sobie stanowczość, konsekwencję i sprawność działania; silni stawiają przed sobą wielkie zadania, są twórczy, rozwijają własną indywidualność. Z kolei słabi uznają to, co dla nich jest użyteczne; zapierają się siebie, by uzyskać ochronę, cenią zaś altruizm, miłość, litość, pokorę i łagodność. Zdaniem Nietzschego niegdyś to panowie tworzyli moralność, obecnie natomiast nastała epoka niewolników – słabych, ale licznych – którzy ustanawiają hierarchię wartości. U źródeł tej moralności znajduje się resentyment, uczucie zawiści (więcej informacji na temat resentymentu znajdziesz w materiale „Nadczłowiek a resentyment”PBrBxtjUO„Nadczłowiek a resentyment”). Taki stan rzeczy jest powodem dekadencji. Moralność współczesna – powiada Nietzsche – konstytuuje się przez przyjęcie idei równości wszystkich jednostek, idei ich wolności, oraz idei ostatecznej wartości moralnej (niewymagającej uzasadnień).

W efekcie powstają podstawy moralności promującej sprawiedliwość (te same prawa i dobra należą się każdemu), utylitaryzm (o wartości świadczy produkcja dóbr), litość, panowanie walorów duchowych nad cielesnymi, wyższość dobra ogółu nad dobrem jednostki, wartość intencji (liczą się bardziej niż efekty), etykę nagrody i kary (w obecnym bądź w przyszłym życiu); podstawy te mają być utrwalane w procesie wychowania. Moralność taka – służąc zachowaniu społeczności – wywiera presję na człowieka, ogranicza jego twórczość.

Jako pomysłodawców tej moralności Nietzsche wskazuje Sokratesa – „człowieka teoretycznego”, ufającego wiedzy i rozumowi, oraz Platona. U jej źródeł leży również chrześcijaństwo, po którym schedę przejęła współczesna demokracja.

Nietzsche występował przeciw moralności opartej na ideach niezwiązanych z życiem. Pragnął sformułować moralność zakorzenioną w instynktach, a nie w myśli. Dlatego też – mając na uwadze nadejście „nadczłowieka”, istoty, której jeszcze nie ma, ale która powinna się pojawić – zaproponował „przewartościowanie wszystkich wartości” (tym był jego immoralizm), przyjęcie moralności panów, tworzonej przez silnych, kierujących się „wolą mocy”, instynktem życia dla potwierdzenia własnej wartości.

Podstawą takiej moralności jest wspomniane już przekonanie o stawaniu się jako naturze rzeczywistości. Wyklucza ono bowiem przyjęcie ustalonych norm moralnych, utwierdza konieczność ich przezwyciężenia i tworzenia. Stawanie się jest określone wewnętrzną koniecznością, nie istnieje wolność woli, traci więc swój sens także pojęcie odpowiedzialności. Stawanie się, głosi Nietzsche, jest „niewinne”, dokonuje się poza dobrem i złem, jest wartością samą w sobie. Dalej filozof powiada, iż wolność może mieć tylko ten, kto jest na tyle silny, by ją zdobyć, oraz: ludzie nie są równi, ich wartość zależy od posiadanej mocy, zasługi, twórczości; myśliciel propaguje kult życia czynnego, zakorzenionego w instynktach.

Śmierć Boga

Nietzscheańska teza o śmierci Boga wiąże się z problemem wartości i sensu – to raczej manifest nihilizmunihilizmnihilizmu niż ateizmu; w ten sposób podważony zostaje obiektywny sens rzeczywistości i przekreślona koncepcja „dwóch światów” (filozof negatywnie oceniał nihilizm bierny, prowadzący do metafizykimetafizykametafizyki dualistycznej, będący krytyką rzeczywistości i odpowiedzialny za dekadencję; nihilizm Nietzschego umieszczał źródło wartości w działaniu, w twórczym postępowaniu człowieka). Ludzie wytworzyli sobie ideę Boga, poniżając samych siebie, Bóg musi umrzeć – powiada filozof – aby mógł istnieć „nadczłowiek”; człowiek nie może szukać usprawiedliwienia poza sobą, ma realizować swoją wolę.

„Wola mocy”

Kluczowym pojęciem filozofii Nietzschego jest pojęcie „woli mocy”, określającej rzeczywistość oraz działanie człowieka. Stanowi ona swoistą energię życiową (choć nie należy utożsamiać tego pojęcia z popędami), mogącą mieć różne stopnie. Dążenie do mocy – do zdobycia przewagi – jest najważniejszą inspiracją ludzkości; „wola mocy” staje się dla Nietzschego kryterium wartościowania zjawisk; stanowi o twórczości – ujawnia się w tworzeniu ideałów i ich realizacji, a także w podjęciu trudu interpretacji – rozumienia świata.

Postawa apollińska i dionizyjska

Ważne w myśli Nietzschego jest przeciwstawienie postawy apollińskiej i dionizyjskiej. Pierwsza oznacza przywiązanie do tego, co jest łączone z wartościami klasycznymi: jasności, przejrzystości, równowagi, skończoności, doskonałości, harmonii (to żywioł epicki i plastyczny, reprezentowany przez Homera, żywioł ten prowadzi do doświadczenia samodzielności, odrębności jednostki od bytu).

 Z kolei dionizyjskość odwołuje się do pełni i twórczości życia, jego dynamiki przekraczającej ograniczenia, ma charakter ekstatyczny (irracjonalny, pierwotny), też destrukcyjny, gdyż ujawnia nieuchronność cierpienia, które nie ma żadnego celu; wiąże się z tragedią (to liryczna ekspresja wyrażająca się w muzyce, żywioł ten zakorzenia jednostkę w bycie, koliduje natomiast z więzami społecznymi).

Nietzsche cenił dionizyjskość, stał się odkrywcą dionizyjskiego oblicza Grecji (dowodził wszakże, iż w sztuce powinny współistnieć oba te żywioły, które mają charakter twórczy – w przeciwieństwie do rozumu). Przeciwstawienie dionizyjskości i apollińskości nałoży się w późnej myśli filozofa na opozycję Dionizosa i Chrystusa; pierwszy oznacza moc życia, drugi – rezygnację z niego.

„Wieczny powrót”

Kolejną ważną ideą pojawiającą się u Nietzschego jest idea „wiecznego powrotu” (jego bogiem jest Dionizos). Wprowadzając ją, filozof zerwał z linearną koncepcją czasu (mającego początek i cel – koniec), odrzucił ideę rozwoju – postępu. Wieczny powrót jest manifestacją twórczej siły życia, która ma możliwość ponowienia dawnych stanów rzeczy; świat ma w ten sposób nieskończoną możliwość przemiany.

Filozof był przekonany, że dzieje świata są cykliczne; po zakończeniu cyklu, zdarzenia, które już miały miejsce, powracają w kolejnym cyklu. Idea ta zastąpiła wyobrażenie wieczności. Nietzsche przeciwstawia się zarówno pesymizmowi, jak i optymizmowi; głosi, jak mówi, mądrość tragiczną – apoteozę istnienia; tragizm jest doświadczeniem „rozkoszy stawania się”, które rodzi przyjemność, ale i cierpienie. Korzystał z idei cykliczności, aby wyrazić pewną dramaturgię egzystencji i powagę, jaka wiąże się z wyborem, by nie zaprzepaścić jej na rzecz krytykowanych przezeń ideałów kulturowych.

Polecenie 1

W jaki sposób Nietzsche rozumie prawdę? Porównaj koncepcję zawartą w przytoczonym cytacie z innymi koncepcjami prawdy (np. z koncepcją Arystotelesa).

RpOXgRqh3iSIZ
(Uzupełnij).
R1OJdtVoPoJqK1
Źródło: Fryderyk Nietzsche, O prawdzie i kłamstwie w pozamoralnym sensie, [w:] tegoż, Pisma pozostałe 1862-1875, tłum. Bogdan Baran, Kraków 1993.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

finalizm
finalizm

(łac. finis - koniec, cel) stanowisko w filozofii przyrody, które głosi, że wszystko, co się na nią składa, dąży do realizacji jakiegoś ostatecznego celu

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta ta physika – to, co „ponad”, „poza” fizyką) jedna z sześciu klasycznych dyscyplin filozoficznych, czyli dziedzin filozofii, które nigdy nie stały się naukami od filozofii niezależnymi, lecz wciąż wchodzą w skład filozofii szeroko rozumianej; jej głównym pojęciem jest pojęcie bytu, a więc każdego możliwego przedmiotu; metafizyka bada sposoby i możliwości jego istnienia, określa jego właściwości; nazwa pochodzi od notatek Arystotelesa, które jeden z jego następców (Andronikos z Rodos) uporządkował i wydał pod wspólnym tytułem Metafizyka; w rozumieniu Stagiryty była „nauką pierwszą”, a więc podstawową dla wszelkiego poznania filozoficznego i naukowego; od czasów greckich uważana jest za dziedzinę filozoficzną, która swym namysłem obejmuje, ale także przekracza ogół nauk dotyczących świata fizycznego

nihilizm
nihilizm

(łac. nihil — nic) to stanowisko filozoficzne odmawiające istnienia światu bądź jego istotnym aspektom (nihilizm ontologiczny); może też oznaczać przekonanie o nieistnieniu wartości (nihilizm moralny) lub zanegowanie możliwości poznania (nihilizm epistemologiczny)

relatywizm
relatywizm

(łac. relativus – względny) względne traktowanie poznania i wartości, uzależnianych od punktu widzenia

retoryka
retoryka

(gr. rethor — mówca) sztuka tworzenia skutecznej wypowiedzi pisemnej lub ustnej, mającej na celu przekonanie odbiorców; jest to również rodzaj refleksji teoretycznej nad sposobami komunikacji