Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Achilles – bohater Iliady

Achilles, syn Peleusa i Tetydy, choć nie był zamieszany w wydarzenia, które doprowadziły do wojny trojańskiej (nie miał nic wspólnego z porwaniem Heleny), w Iliadzie Homera wyrasta na głównego bohatera poematu. EposeposEpos opowiada bowiem o epizodzie mającym miejsce pod koniec oblężenia, w dziesiątym roku zmagań – o gniewie Achillesa i jego zgubnych skutkach.

RvCjyT2CdVaek
Pierwsze wersy Iliady
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Należy pamiętać, że Achilles udał się na wojnę trojańską, ponieważ wolał krótkie życie w wielkiej chwale niż długie i nudne. Tetyda uprzedziła go bowiem, że jeśli pojedzie pod Troję, zdobędzie wielką sławę, ale jego życie szybko się skończy. Rodzice Achillesa, znając przepowiednię wyroczni o bohaterskiej śmierci syna, ukryli go między kobietami. Dopiero przebiegły król Itaki – Odyseusz, który miał za zadanie pozyskanie herosa na wyprawę (inna przepowiednia głosiła, że bez Achillesa nie zdobędą Troi), odkrył go, prezentując dwórkom różne kosztowności. Przebrany bohater sięgnął po pięknie oprawną broń zamiast po fatałaszki lub klejnoty i został odkryty przez fałszywego kupca, najsprytniejszego z Achajów – Odyseusza.

Obserwując tę postać i jej niejednoznaczne zachowania podczas opisanych w eposie kilkudziesięciu dni walki, często zadajemy sobie pytanie, kim właściwie jest wódz Myrmidonów: szlachetnym antycznym rycerzem (mianem rycerza właśnie określa go w swym przekładzie Iliady Franciszek Ksawery Dmochowski) czy dzikim wojownikiem, spragnionym krwi zabójcą. Aby odpowiedzieć na to pytanie, należałoby się zastanowić, kogo właściwie można nazwać rycerzem.

Wzór wojownika i rycerza

Achilles to bohater pochodzący z epoki dużo wcześniejszej niż czas, gdy pojęcie rycerza się wykształciło, wojna o Troję toczyła się bowiem w XII w. p.n.e. Nie jest zwykłym wojownikiem – przewodzi bitnym Myrmidonom, jego ojcem jest Peleus, król tesalskiego miasta Ftyja. Achilles jest członkiem kształtującej się arystokracji wojskowej, mimo młodego wieku bierze udział w naradach wodzów obok takich znakomitości jak Odys, Menelaos, Ajaks czy Diomedes.

Jego działania doprowadziły do późniejszych komplikacji w stosunkach z Agamemnonem. Achilles jako przywódca Myrmidonów zwołał bez zgody naczelnego wodza naradę wojenną, jawnie łamiąc zasady wojskowej dyscypliny. Agamemnon pełnił na czas wojny funkcję suwerenną wobec pozostałych greckich wojowników. Achilles, występując przeciwko niemu, podważał autorytet naczelnego wodza i chciał wzmocnić własną pozycję. Okazał się zatem egoistą lekceważącym dobro ogółu – zachował się nagannie, gdyż posłuszeństwo wobec zwierzchnika jest ważnym elementem rycerskiego etosuetosetosu. Odebranie zaś Achillesowi jego branki Bryzeidy przez Agamemnona staje się bezpośrednią przyczyną opisanych przez Homera wypadków. Bohater powiada dumnie do Atrydy:

Homer Iliada

Do Ftyi, do mojego powracam siedliska,
Gdy nie znasz mych zasług, śmiesz zdobycz wydzierać;
A nie wiem, czy beze mnie będziesz łupy zbierać.

M36 Źródło: Homer, Iliada, tłum. F.K. Dmochowski, Kraków 1930.

Achilles decyduje o wycofaniu się z walki, a wstrząśnie nim dopiero moment, gdy zginie Patroklos, ukochany przyjaciel. Ta osobista strata zmusi go do działania i powrotu na pole bitwy.

RSO6MGSWogxNB1
Inną ważną cechą Achillesa mającą wpływ na jego postawę jest nietykalność herosa – gdy był dzieckiem, matka, bogini Tetyda, wykąpała go w Styksie, trzymając za piętę; dzięki temu zabiegowi prawie całe ciało przyszłego bohatera stało się odporne na ciosy. Stawia go to w uprzywilejowanej sytuacji w starciu z innymi wojownikami, gdyż może ich bez obaw uśmiercać – szansa, że któryś z nich zdoła dosięgnąć jego pięty, jest doprawdy znikoma (choć miał dokonać tego Parys z pomocą Apolla pod koniec wojny). Trudno tu o stosowanie zasady równości szans, czystej gry (fair play), tak drogiej każdemu honorowemu rycerzowi. Achilles tę zyskaną dzięki matce bogini przewagę wykorzystuje bez skrupułów, co staje się widoczne w czasie pojedynku z Hektorem. Dzięki temu obce jest mu uczucie strachu – choć odwaga wydaje się jego cechą naturalną, gdyż nie waha się i podąża w bój nawet w chwili, gdy jego koń Ksantos (obdarzony na chwilę mową) wieszczy mu rychłą śmierć.
Źródło: Jan Gossaert, Peleus i Tetyda z młodym Achillesem, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Warto zwrócić uwagę na to, jak Achilles postępuje z ciałem pokonanego wroga – odmawia mianowicie umierającemu Hektorowi wydania jego ciała ojcu, zapowiada mu:

Homer Iliada

Przenigdy cię matka czcigodna
Już nie opłacze na marach – ta, która ciebie zrodziła,
ale psy głodne
i sępy do szczętu ciebie rozszarpią

M36 Źródło: Homer, Iliada, tłum. F.K. Dmochowski, Kraków 1930.

Następnie wlecze ciało Hektora za swoim rydwanem wokół Troi tak długo, aż wywołuje gniew bogów oburzonych jego brakiem szacunku dla zmarłych. Zaprzestaje tej praktyki dopiero po interwencji Tetydy. Nieobce jest mu także pospolite okrucieństwo, gdy pojmawszy dwudziestu młodych Trojan, przeznacza ich w ofierze na grób Patroklosa. Jeden z mitów powiada także, że Achilles – już jako duch – zażądał, aby na jego własnym grobie ofiarowano Polyksenę, córkę króla Troi Priama.

Także jego stosunek do kobiet jest przedmiotowy – Bryzeida, o którą powadził się z Agamemnonem, to dla niego rzecz, własność, część wojennego łupu, który mu się należy. Odebranie mu tej zdobyczy przez naczelnego wodza deprecjonuje go jako wojownika, obniża jego prestiż w oczach towarzyszy.

Nie tylko okrucieństwo nim jednak powoduje; przyjmuje bowiem w pewnym momencie Priama i płacze razem z nim, wzruszony rozpaczą nieszczęsnego ojca:

Homer Iliada

Już płacze ojca, znowu płacze przyjaciela.
Spólne ich narzekania i płacz pomieszany
Smutnym echem namiotu powtarzały ściany.

M36 Źródło: Homer, Iliada, tłum. F.K. Dmochowski, Kraków 1930.
R4o2601Rw9Hbx1
Nie można jednak rozpatrywać postępków Achillesa w oderwaniu od obyczajów epoki – wojna, zabijanie, burzenie miast oraz branie łupów i jeńców były żywiołem Achajów. To również nie on wymyślił składanie ofiar z ludzi; wspomnijmy choćby Ifigenię, córkę Agamemnona, złożoną przez ojca w ofierze bogom.
Źródło: Giovanni Battista Tiepolo, Ofiarowanie Ifigenii, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Cechy mordercy

Achilles jest nieodrodnym dzieckiem tej wojowniczej, okrutnej (z naszego punktu widzenia) kultury archaicznej Grecji. Na tle innych bohaterów Homera wcale się nie wyróżnia przesadną brutalnością, gdyż wszyscy postępują zgodnie z konwencjami epoki. Podobnie zresztą przedstawiane są zachowania bogów, którzy cechują się okrucieństwem i bezwzględnością. Bezwstydnie manipulują ludźmi, choć ich los jest im w gruncie rzeczy obojętny. Dla nich to pionki w grze toczonej między zwaśnionymi mieszkańcami Olimpu. W zależności od stosunku do danego bohatera pomagają mu lub szkodzą.

W czasie wojny trojańskiej bogowie dzielą się na dwa obozy – jedni wspierają Achajów, drudzy Trojan. Bogom przewodzi Dzeus, który z kolei podlega Mojrze‑Przeznaczeniu. Ludzie są podporządkowani woli bogów (np. decydują oni o wyniku pojedynku Achillesa z Hektorem), nie mają wpływu na swoje losy, mogą co najwyżej z godnością przyjąć wyroki niebiańskich władców. Nie są jednak bezwolnymi marionetkami, ale ukazanymi niezwykle plastycznie żywymi ludźmi, ulegającymi namiętnościom. Bohaterowie Iliady umieją kochać i nienawidzić, stać ich na czyny odrażające i szlachetne, ich postawy oddają całą prawdę życia, pełną zarówno okrucieństwa, jak i wzniosłości oraz poświęcenia. Taką postacią jest także Achilles – o naturze popędliwej, porywczej, namiętnej i dumnej, a zarazem bardzo ludzkiej zarówno w chwilach swej wielkości i chwały, jak i upadku. To bohater świadom swego przeznaczenia, rychłej śmierci, której bez drżenia stawia czoła.

Jak zatem odpowiedzieć na postawione na początku pytanie? Achilles – jak wielu innych bohaterów literackich – wymyka się jednoznacznym ocenom, nie sposób po bliższym przyjrzeniu się herosowi i zbadaniu jego zachowań oraz motywacji wydać jednoznacznego sądu. Heros ten wydaje się równie skłonny do rzeczy dobrych jak i złych, potrafi być rycerski i okrutny, w oczach filozofów starożytnych, zwłaszcza stoików, uchodził za gwałtownika zbyt łatwo folgującego swym namiętnościom. I ta jego dwoistość powoduje, że jest prawzorem wielu bohaterów, z równą łatwością czyniących dobro i zło, rzadko zdobywających się na chwilę refleksji (vide choćby Andrzej Kmicic, sarmacka odmiana Achillesa). To czyni go także bliskim naszej epoce, w której szlachetność i okrucieństwo mieszają się jak w diabelskim tyglu. I czasem nie sposób jedno oddzielić od drugiego.

Słownik

archetyp
archetyp

(gr. arche – początek, typos – typ) 1. pierwowzór, prototyp jakiejś postaci, zdarzenia, motywu, symbolu lub schematu; 2. w psychoanalitycznej teorii C.G. Junga: wspólny wszystkim ludziom, dziedziczny wzorzec reagowania i postrzegania świata

epos
epos

(gr. épos - słowo, opowieść) – inaczej epopeja; gatunek epiki obejmujący utwory, zazwyczaj wierszowane, w których przedstawiano mitycznych lub historycznych bohaterów biorących udział w wydarzeniach przełomowych dla określonej społeczności

etos
etos

(gr. ethos – zwyczaj) – wzorzec postępowania oparty na wyraźnie określonych wartościach, akceptowany przez jakąś społeczność (naród, grupę zawodową, klasę społeczną), np. etos rycerza, etos lekarza