Przeczytaj
Sonet IIII. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałemPokój – szczęśliwość, ale bojowanie
Byt nasz podniebny. On srogi ciemności
HetmanHetman i świata łakomełakome marności
O nasze pilno czynią zepsowanieczynią zepsowanie.Nie dosyć na tym, o nasz możny Panie!
Ten nasz dom – ciało, dla zbiegłych lubościzbiegłych lubości,
Niebacznie zajźrząc duchowi zwierzchnościzajźrząc duchowi zwierzchności,
Upaść na wieki żądać nie przestanie.Cóż będę czynił w tak straszliwym boju,
Wątły, niebaczny, rozdwojony w sobie?
Królu powszechny, prawdziwy pokoju,Zbawienia mego jest nadzieja w Tobie!
Ty mnie przy sobie postaw, a przezpiecznie
Będę wojował i wygram statecznie.
ImpresaCalando, poggiando – To na dół, to do góry
Świat – morze, człowiek – okręt od burzy niesiony,
Przygody – skryte skały, szczęście – wiatr szalony.
Gdzie styr umysł statecznystyr umysł stateczny, gdzie sam rozum rządzi,
Gdzie cnota CynozuraCynozura, takowy nie błądzi:
To na dół, to do góry, to w bok wały porzewały porze,
Tak pogody zażywa, jako niesie morze.
Nic stałego na świecie, ponieważ i wdzięcznawdzięczna
Pochodnia TytanowaPochodnia Tytanowa, błędna twarz miesięcznabłędna twarz miesięczna
Za niebieskim obrotem zachodzą i wstają.
Cóż człowiek, jeśli nieba swą odmianę mają!
Słownik
(łc. existere z ex — na zewnątrz + sistere — stać, znajdować się) istnienie kogoś lub czegoś; materialne warunki czyjegoś życia; w egzystencjalizmie: swoisty sposób istnienia właściwy tylko człowiekowi, cechujący się refleksyjną świadomością własnej kondycji, losu oraz uwarunkowań w świecie
(definicja na podstawie słownika PWN)
(gr. tópos koinós, łac. locus communis) – pojęcie wprowadzone do badań literackich przez niemieckiego uczonego Ernsta C. Curtiusa; oznacza ono „miejsce wspólne” w kulturze, czyli wciąż powracające motywy i tematy, które wskazują na ciągłość tradycji danej kultury