Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RWfPjc0JzFGfx
Ilustracja przedstawia zdjęcie otwartej książki. Brzegi książki są w kolorze bordowym. Z książki wystaje czerwona tasiemka. Książka leży na drewnianym blacie.

Samouczek: Mikołaj Sęp‑Szarzyński i Daniel Naborowski o człowieczym losie

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Wraz z nastaniem epoki baroku diametralnie zmieniła się koncepcja ludzkiego losu. Renesansowa afirmacja harmonii i celowości zastąpiona została poczuciem niepewności losu, zwątpieniem w siłę rozumu oraz przekonaniem o słabości i ułomności ludzkiej natury. Barokowi poeci podjęli się twórczej refleksji na temat ludzkiej egzystencjiegzystencjaegzystencji.

Na podstawie dwóch wierszy epoki baroku przeprowadzisz interpretację, która uwzględni dokładny proces pisania analizy porównawczej tekstów poruszających ten sam problem.

Twoje cele
  • Poznasz okoliczności powstania wierszy Sonet III Mikołaja Sępa‑Szarzyńskiego i Impresa Daniela Naborowskiego.

  • Zinterpretujesz wiersze barokowych poetów w kontekście motywu losu ludzkiego.

  • Dokonasz analizy wierszy oraz określisz funkcjonalność użytych środków stylistycznych.

  • Zestawisz sposób obrazowania i konwencję literacką w wierszach poetów.

egzystencja
egzystencja

(łc. existereex — na zewnątrz + sistere — stać, znajdować się) istnienie kogoś lub czegoś; materialne warunki czyjegoś życia; w egzystencjalizmie: swoisty sposób istnienia właściwy tylko człowiekowi, cechujący się refleksyjną świadomością własnej kondycji, losu oraz uwarunkowań w świecie

(definicja na podstawie słownika PWN)