Przeczytaj
Artykuły henrykowskie – 1573 rok
Artykuły zostały zredagowane na sejmie elekcyjnym 12 maja 1573 roku. Miały charakter głównych zasad ustrojowych Rzeczypospolitej szlacheckiej. Można je nazwać prawami fundamentalnymi, niezmienialnymi, regulującymi kwestie sprawowania władzy w państwie oraz stosunki między sejmem walnym a monarchą.
Niestety, nie zachował się oryginalny tekst artykułów spisanych na polu elekcyjnym. Za oryginał tego aktu służy ich wpis do warszawskich ksiąg miejskich z 20 maja 1573 roku. Wpis ten, zwany oblatowaniem, był swoistą formą podania aktu prawnego do publicznej wiadomości. Obecnie jest to opublikowanie aktu prawnego w „Dzienniku Ustaw”.
W punkcie pierwszym artykułów henrykowskichartykułów henrykowskich zagwarantowano wieczyste prawo szlachty do elekcjielekcji władcy. W punkcie trzecim doprecyzowany został zakres władzy króla, który nie mógł podejmować żadnych decyzji bez poradzenia się rad koronnych obojga narodów. W celu jego realizacji zdecydowano, że część senatorów będzie stale doradzać królowi. Monarcha nie mógł też samodzielnie prowadzić polityki zagranicznej. Za zwoływanie pospolitego ruszenia, decydowanie o wojnie i pokoju odpowiadać miał teraz sejm walny. Na królu zaś nadal spoczywał obowiązek obrony granic Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Tym samym był to dokument precyzujący zasady funkcjonowania systemu władzy w państwie polsko‑litewskim. Dlatego można go uznać za swoistą konstytucję państwa, o czym świadczą też inne jego postanowienia.
Organizacja państwa
Król zachował prawo obsadzania najważniejszych urzędów w państwie. Potwierdzona została zasada równowagi trzech stanów sejmujących – izby poselskiej, senatu i króla. Sejmy miały być zwoływane regularnie co najmniej raz na dwa lata na okres sześciu tygodni. Doprecyzowano też zasady wybierania posłów podczas sejmików. Zakazano wprowadzania w kraju obcych praw i podatków, co było istotne ze względu na obcokrajowców, którzy mogli zasiąść na tronie polskim. Pod opiekę urzędników oddane zostały insygnia królewskie. Za koronę królestwa polskiego odpowiadał podskarbi koronny oraz senatorowie w osobach kasztelana krakowskiego, wojewodów: krakowskiego, poznańskiego, wileńskiego, sandomierskiego, kaliskiego i trockiego, którzy mieli zapieczętować schowek i strzec kluczy do niego. Otwarcie schowka mogło nastąpić jedynie za pozwoleniem wspólnym „Rad koronnych i stanów”.
Tolerancja religijna
Artykuły henrykowskie zabezpieczały też interesy szlachty innowierczej w Rzeczypospolitej, zagwarantowane wcześniej w konfederacji warszawskiej z 1572 roku. W tej mierze causa religionis mają w pokoju być zachowani, którą My im obiecujemy trzymać w całe czasy wiecznemi
. Taki zapis w punkcie drugim miał być gwarancją tolerancji religijnej w kraju.
Prawo do oporu
Demokracji i prawa obywatelskiego nieposłuszeństwa w dzisiejszym rozumieniu dotyczył ostatni punkt artykułów henrykowskich. Gwarantował on prawo do oporu poddanych wobec króla łamiącego przepisy prawa zawarte w artykułach. A jeślibyśmy (czego Boże uchowaj) co przeciw prawom, wolnościom, artykułom, kondycjom wykroczyli, abo czego nie wypełnili, tedy obywatele koronne obojga narodu od posłuszeństwa i wiary nam powinnej wolne czynimy
. Tym samym poddani mogli wystąpić przeciwko władcy, który łamał prawa. Nastąpiło to podczas rokoszu Zebrzydowskiego w latach 1606–1607 oraz rokoszu Lubomirskiego w 1665 roku. Oczywiście szlachta prawo to interpretowała dowolnie, uniemożliwiając władcom przeprowadzanie wszelkich reform w państwie w imię obrony wolności szlacheckiej. Niestety, przyczyniło się to do upadku Rzeczypospolitej.
Znaczenie artykułów henrykowskich
Artykuły henrykowskie, uchwalone w 1573 roku, stały się jednym z podstawowych praw Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Mimo upływu lat i zmiany sytuacji politycznej, społecznej i międzynarodowej trwały one na straży nienaruszalności ustroju państwa. Owszem, zmieniła się interpretacja zapisów poszczególnych artykułów, niektóre były wykorzystywane bezzasadnie, jak w przypadku zrywania sejmów. Zmieniła się też forma elekcji władcy. Było to szczególnie widoczne w XVIII wieku, gdy o jej przebiegu decydowały coraz silniejsze mocarstwa ościenne: Rosja, Prusy i Austria. Kres obowiązywania artykułów henrykowskich położyło dopiero uchwalenie Konstytucji 3 maja 1791 roku. W ocenie części historyków artykuły henrykowskie są uznawane za szkodliwe dla funkcjonowania państwa, przyczyniły się bowiem do osłabienia pozycji króla kosztem szlachty, co prowadziło do anarchii.
Szczególnej krytyce poddali je historycy z tak zwanej szkoły krakowskiej: Michał Bobrzyński i Józef Szujski. Dla odmiany historyk II Rzeczypospolitej Polskiej Władysław Konopczyński uznał artykuły henrykowskie za „pisaną konstytucję”. Uzasadnił to faktem periodyczności krótkich kadencji sejmu oraz niezawisłością króla od sejmu. Podsumowaniem znaczenia artykułów henrykowskich może być opinia prof. Jolanty Choińskiej‑Miki, badaczki dziejów nowożytnych, która uznała, że były one przejawem nowożytnego konstytucjonalizmu wybiegającym w przyszłość.
Geneza Konstytucji marcowej 1921 roku
Odzyskanie niepodległości 11 listopada 1918 roku było początkiem budowy niepodległego państwa. Obok sprawy ustalenia granic i wyboru władz istotna stała się kwestia uchwalenia konstytucji, która regulowałaby kwestie związane z ustrojem państwa, kompetencje organów władzy, prawa i obowiązki obywateli. Już w styczniu 1919 roku rząd Jędrzeja Moraczewskiego powołał do życia Biuro Konstytucyjne, w którym opracowane zostały trzy projekty konstytucji. Pierwszy był wzorowany na Konstytucji Stanów Zjednoczonych, drugi, zwany ludowym, przewidywał jednoizbowy parlament, demokrację bezpośrednią oraz autonomię dla obszarów zamieszkiwanych przez mniejszości narodowe. Trzeci zaś wzorowano na Konstytucji III Republiki Francuskiej. Prace te zostały przerwane po ukonstytuowaniu się Sejmu Ustawodawczego. Już 14 lutego 1919 roku posłowie powołali specjalną Komisję Konstytucyjną kierowaną przez Władysława Seydę.
Po dwóch latach tarć i walk frakcyjnych oraz odbyciu 106 posiedzeń 17 marca 1921 roku Sejm Ustawodawczy uchwalił Konstytucję marcowąKonstytucję marcową.
Historia ustroju Polski X–XX w.Cechą charakterystyczną ustawy zasadniczej z 1921 roku była wynikająca z treści jej postanowień dominacja sejmu nad organami władzy wykonawczej. W znacznej mierze było to skutkiem walki politycznej w łonie Sejmu Ustawodawczego. Parlamentarna reprezentacja partii prawicowych w obawie przed Józefem Piłsudskim doprowadziła do daleko sięgającego ograniczenia kompetencji Prezydenta RP.
Słownik
ustawa określająca podstawowe zasady ustroju Rzeczypospolitej szlacheckiej, ułożona w czasie bezkrólewia w 1573 roku
(z łac. electio – wybór, selekcja); powoływanie dostojników świeckich, duchownych i monarchów w drodze obioru
w I Rzeczypospolitej zbiór praw ustanowionych na danym sejmie w postaci ustawy kończącej obrady sejmu
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 17 marca 1921 roku; pierwsza polska konstytucja po odzyskaniu niepodległości, wzorowana na Konstytucji III Republiki Francuskiej
wspólne obrady sejmu i senatu jako organu konstytucyjnego, który zbiera się w sytuacjach określonych w konstytucji, np. w celu odebrania przysięgi od nowo wybranego Prezydenta RP