Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Bohater doby romantyzmu

Wzorce osobowe, jakie wykreowała literatura doby romantyzmu, odcisnęły swoje piętno na wielu pokoleniach Polaków. Niezwykłość i niepowtarzalność tych bohaterów wyrażała się w ich wolnościowym buncie, niestrudzonym dążeniu do prawdy, wierze w ideały, skłonności do poświęceń, szczerości wyrażanych uczuć oraz bezkompromisowości w dążeniu do wyznaczonego celu. Nikomu nie przeszkadzało, że były to także jednostki szalone, skrajnie egocentryczneegocentrycznyegocentryczne, pełne egzaltacjiegzaltacjaegzaltacji, zmanierowane i bardzo często nieradzące sobie z wymaganiami, jakie niosła za sobą zwykła, codzienna egzystencja. Ta trwająca w ich umysłach burza namiętności fascynowała kolejne rzesze czytelników. Młody, tragicznie zakochany Werter; pozostający w nieustannej podróży w poszukiwaniu własnej duszy – Childe Harold z poematu Byrona; wkraczający na drogę występku w imię wyższych wartości – Karol Moor ze Zbójców Schillera; czy wreszcie, do granic obłędu marzący o potędze - Konrad z Dziadów Mickiewicza. Wszyscy oni, mimo ostatecznej klęski, przeżywali swoje życie mocniej, pełniej, dramatyczniej niż im współcześni. Taka postawa, na tle literatury dawniejszej, była nowością, która wręcz wykpiwała zastane w sztuce wzorce osobowe.

egocentryczny
egzaltacja
Alina Kowalczykowa Czym był romantyzm?

Romantycy, tracąc ufność w ład historii, nie mogli żyć w błogiej akceptacji istniejącego świata; musiała więc zmienić się także koncepcja człowieka. Odbijał się w niej, zapisany w kreacji bohatera literackiego, zachwyt nad niezmierzonymi perspektywami otwieranymi przy przekraczaniu granic racjonalnego poznania, ale też lęk i niepokój, wynikające z utraty osiemnastowiecznego zadufania człowieka we własną dominację nad światem. Olśnienie i niepewność. Olśnienie – bo jeśli romantycy ujrzeli świat jako nieskończenie otwarty, jeśli wierzyli w możliwość nawiązania mistycznego kontaktu z Bogiem i z naturą, to człowiek, jakiego widzieli oczyma duszy, musiał być na miarę tych oczekiwań. Musiał mieć poczucie misji i własnej mocy.

8 Źródło: Alina Kowalczykowa, Czym był romantyzm?, Warszawa 1990, s. 68–69.

Jacek Soplica

Na tle legionu europejskich, literackich postaci romantycznych wyróżnia się Jacek Soplica. Jak wiele z nich, jest on bohaterem dynamicznymbohater dynamicznybohaterem dynamicznym, który w trakcje trwania akcji utworu, pod wpływem dramatycznych przeżyć, zmienia się diametralnie.
I tak Soplica, z pełnego pychy i lekkomyślnego młodzieńca, którego wielkie uczucie doprowadza do całkowitego moralnego upadku, przeistacza się w księdza Robaka. Człowieka dojrzałego, odpowiedzialnego, głęboko zatroskanego o los ojczyzny, której poświęca resztę swojego życia. Pokorny, pełen cierpienia i poczucia winy zakonnik jest więc antyteząantytezaantytezą frywolnego szlachcica Soplicy. Robak jest gorliwym chrześcijaninem, który samotnie podąża ku bożemu i człowieczemu przebaczeniu:

Juliusz Kleiner Dzieje Konrada

Ale i ta droga bohaterska i cierniowa nie starczy jeszcze etyce Mickiewicza, którego sercu Jacek Soplica był przecież najbliższy wśród postaci eposu. Los jego układa poeta z tą nielitościwą bezwzględnością, z jaką Wallenrodowi kazał męką życia i samobójstwem zapłacić za zbrodnię narzuconą mu w heroicznym pełnieniu obowiązku narodowego.

9 Źródło: Juliusz Kleiner, Dzieje Konrada, [w:] tegoż, Mickiewicz, t. 2, Lublin 1998, s. 310.

Soplicę od wielu romantycznych bohaterów odróżnia niezrównany trud etyczny, jakiego się podejmuje po przywdzianiu habitu. Jest on więc postacią, na tle Mickiewiczowskich indywidualności, zupełnie nową artystycznie. Narysowaną z największym realizmem, nie tak egzaltowaną oraz przepoetyzowaną, jak chociażby Konrad.

RcfPucdxoWR3l1
Pocztówka z ilustracją i fragmentem Pana Tadeusza
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Mikołaj Grabowski Teczka Jacka Soplicy

W polskiej mitologii nie uciekniemy od wątku „przeanielenia” bohatera. To właśnie Mickiewicz zrobił z podejrzanego szlachetki, warchoła, zawadiaki, a nawet mordercy, narodowego bohatera. Na grobie Jacka Soplicy zawisł krzyż: ...Właśnie o jego śmierci nadeszła wiadomość/ Do Warszawy w tę chwilę, gdy Cesarz Jegomość/ Raczył mu dać za dawne czyny bohaterskie/ Legiji honorowej znaki kawalerskie./ Moją konfederacką ogłaszam wam laską:/ Że Jacek wierną służbą i cesarską łaską/ Zniósł infamiji plamę, powraca do cześci/ I znowu się w rzęd prawych patryjotów mieści...

1 Źródło: Mikołaj Grabowski, Teczka Jacka Soplicy, dostępny w internecie: https://www.rp.pl/teatr/art3845321-teczka-jacka-soplicy [dostęp 10.02.2022].

Tak twierdzi Mikołaj Grabowski, reżyser Pana Tadeusza – przedstawienia w Teatrze im. Osterwy.

Legia
RiMsNayv1OjFF
Michał Elwiro Andriolli, Ilustracja do „Pana Tadeusza”, Księga II, 1881
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Słownik

antyteza
antyteza

(gr. antithesis – przeciwstawienie) - składniowy środek stylistyczny polegający na zestawieniu w jednej wypowiedzi dwóch przeciwstawnych, często wykluczających się logicznie stwierdzeń

bohater dynamiczny
bohater dynamiczny

postać literacka, która zmienia się w trakcie trwania utworu; w jego życiu występuje konflikt przeciwieństw; jest trudna w ocenie, niejednoznaczna moralnie, obarczona winą tragiczną