Przeczytaj
Renesansowa filozofia polityczna Tommaso Campanelli
Według filozofa, doskonałe państwo powinno przypominać jeden organizm, w którym poszczególne części podporządkowane są całości i wspólnemu dobru. Władzę należy powierzyć temu, kto jest najmądrzejszy: MetafizykMetafizyk, polityczny i duchowy przywódca Miasta Słońca, jest filozofem i teologiem, posiada wiedzę na temat historii, religii, obyczajów i praw wszystkich ludów, zna też wszelkie rzemiosła i nauki ścisłe. W mieście obowiązuje wspólnota dóbr, wspólne są też kobiety i dzieci. Campanella twierdził, że posiadanie własnego majątku, domu i rodziny wzmacnia jedynie „samolubstwo”. Według niego, podobnie zresztą jak według More'a, wspólnota dóbr miała być lekarstwem na niesprawiedliwość społeczną: z jednej strony zapobiegać nędzy, z drugiej zaś – nadmiernemu bogactwu. W idealnej krainie istnieje też nadzór nad życiem płciowym, które ma służyć dobru państwa, a nie jednostek: miłość uprawia się zgodnie z zaleceniami kapłanów‑astrologów z dobranymi zarówno pod względem fizycznym, jak i moralnym osobami, tak by dać państwu najdoskonalsze pod każdym względem potomstwo.
W powyższych koncepcjach widać wyraźne podobieństwa do Państwa Platona. Campanella jednak, inaczej niż Platon, ideęideę kontroli nad poddanymi doprowadza do skrajności: nadzór w mieście, sprawowany przez kapłanów, obejmuje wszystkie dziedziny życia. Ścisła kontrola publiczna, która – jak pamiętamy – występuje też w UtopiiUtopii More'a, ma zapobiec złu i wadom nękającym inne społeczności. Kapłani strzegą więc, by nikt nie dostał więcej dóbr od innych i nikt nikomu nie uchybił w braterstwie. Najmniejsze wykroczenia, np. przejawy kobiecej próżności, karane są w najokrutniejszy sposób, czyli śmiercią.
W Mieście Słońca istnieje również powszechny obowiązek pracy, która cieszy się niezwykłym szacunkiem i jest źródłem nobilitacjinobilitacji człowieka. Campanella, w przeciwieństwie do Platona, a także Arystotelesa, zrywa z pojęciem szlachectwa wynikającego wyłącznie z urodzenia: „ten uchodzi za znakomitszego i bardziej dostojnego, kto więcej posiadł sztuk i rzemiosł oraz umiejętnie je stosuje” – pisał.
W zamian za posłuszeństwo członkowie wspólnoty mają prawo do zaspokajania własnych potrzeb, ale tylko w takich granicach, jakie funkcjonariusze uznają za rozsądne.
Ustrój idealnego państwa w dziele Campanelli odznacza się przerażającym wręcz rygoryzmem i niepokojąco przypomina totalitaryzmy XX w.
Mnemotechnika w służbie utopii
W swej wizji doskonałego państwa Campanella w ciekawy sposób wykorzystał zdobycze mnemotechniki – wiedzy o sposobach usprawniania pamięci i zapamiętywania za pomocą skojarzeń: Miasto Słońca było otoczone murami, na których widniały obrazy przedstawiające wszelkie nauki i sztuki. Malowidła te stanowiły rodzaj encyklopedii, dzięki której każdy miał dostęp do wiedzy i mógł ją sobie przyswoić niezależnie od tego, czy posiadał umiejętność czytania, czy też nie. Rysunki miały jeszcze jedną istotną zaletę: znacznie usprawniały naukę, jako że – zgodnie z prawidłami wykorzystywanymi w mnemotechnice – obraz poprzez wzbudzanie uczuć i przypominanie poznanych wcześniej treści ułatwiał zapamiętywanie wiadomości.
Czym różni się teoria Campanelli od teorii Morusa?
Którą z renesansowych utopijnych wizji łatwiej zaakceptowaliby współcześni i dlaczego?
Słownik
(gr. idéa — wyobrażenie, wzór) myśl przewodnia, pomysł
(gr. ta meta physika – to, co jest po fizyce) dział filozofii zajmujący się bytem jako takim – jego podstawowymi własnościami, leżącymi u podstaw świata, który jest nam dostępny poprzez doświadczenie zmysłowe
(łac. nobilitatio — uszlachcenie) postawienie kogoś lub czegoś wyżej w jakiejś hierarchii
(gr. ou — nie, topos — miejsce; miejsce, którego nie ma) ideał społeczeństwa szczęśliwego; też: ideologia postulująca stworzenie takiego społeczeństwa