Przeczytaj
Jan Kasprowicz (1860–1926) urodził się w Szymborze, niewielkiej wsi w okolicach Inowrocławia. Był jednym z niewielu polskich poetów chłopskiego pochodzenia, którzy na przełomie wieków stali się rozpoznawali wśród czytelników liryki. W 1888 roku ukazał się pierwszy tom jego poezji, w którym artysta zawarł cykl Z chałupy zainspirowany realiami społecznymi rodzinnej wsi kujawskiej. Kasprowicz studiował w Lipsku, we Wrocławiu, doktorat napisał we Lwowie, gdzie rozpoczął również działalność publicystyczną. W latach 90. zwrócił się ku poetyce impresjonizmuimpresjonizmu i symbolizmusymbolizmu, czego efektem był między innymi tom Krzak dzikiej róży (1898). W 1899 roku boleśnie przeżył odejście swojej drugiej żony Jadwigi, która związała się z pisarzem Stanisławem Przybyszewskim (1868–1927). Po kryzysie małżeńskim rozpoczął się najbardziej pesymistyczny okres w twórczości Kasprowicza, co uwidoczniło się szczególnie w zbiorze hymnów Ginącemu światu (1902), w którym odnajdujemy zalążki ekspresjonizmu. W kolejnych utworach Kasprowicz powoli odchodził od katastroficznejkatastroficznej tonacji, by pod koniec życia skierować się ku afirmacji świata i życia (m.in. Księga ubogich, 1916).
Postawa estetyczna Jana Kasprowicza ulegała zmianom wraz z każdym kolejnym tomem poezji, a czasami nawet w obrębie utworów tego samego zbioru. W twórczości poety zwykło się wyróżniać cztery zasadnicze okresy. Pierwsze wiersze powstawały pod znakiem naturalizmunaturalizmu i opierały się na wnikliwym opisie rzeczywistości wiejskiej. W latach 90. artysta zwrócił się ku chwilowym, zmysłowym wrażeniom i niewyrażalnym stanom duszy, interesując się poetyką impresjonizmu i symbolizmu. Następnie w jego utworach zaczęły pojawiać się katastroficzne tony – w końcowym etapie literackiej działalności przeważały zaś wiersze pogodne, przepełnione wiarą i nadzieją.
Naturalizm
W pochodzącym z pierwszego tomu poezji cyklu sonetów Z chałupy Jan Kasprowicz przedkłada prawdę ponad piękno utworów literackich. Nie oznacza to, że nie dba o artystyczną stronę swoich wierszy – pełni ona jednak rolę służebną wobec tematu. Utwory mają jednoznacznie określoną funkcję poznawczą; zawierają złożony, wielowątkowy obraz kujawskiej wsi, opierający się na krótkich, schematycznych fabułach.
Kasprowicz ukazuje społeczność wiejską z dwóch perspektyw: teraźniejszej i przeszłej. Podmiot wierszy przyjmuje niekiedy postawę zdystansowaną, wyraża się jak człowiek wykształcony, postrzegający problemy chłopów okiem naukowca. Czasem jednak występuje jako członek zbiorowości wiejskiej, wspominający przeszłe wydarzenia, utożsamiający się z jej troskami, tak jak w sonecie zaczynającym się od słów Tam, za wioską – przyjm, Ojcze nasz, dzięki!
:
Z chałupyTam, za wioską – przyjm, Ojcze nasz, dzięki! –
Jak pszeniczne kołyszą się ławy! –
Żyto, jęczmień i owies złotawy
Jak zginają ziarniste swe pęki!Wiatr od pola się rozgrał – czyż w jęki? –
Z dróg się mgliste podnoszą kurzawy;
Nad drogami, śród pokrzyw i trawy,
Skrzypią krzyże, godła łez i męki.O Ty Boże! o Chryste! o Panie!
Płonny owoc ta ziemia nam płodzi –
Tłuste kłosy, bo tłuste uprawy:Nie na darmo ten wiatr tak zawodzi
I tak smętne poszumy na łanie –
Tu kłos każdy to chłopski pot krwawy.
Symbolizm i impresjonizm
W latach 90. Kasprowicz zainteresował się modernistycznymi kierunkami w sztuce. Wyrażały one nowy sposób postrzegania świata, zdecydowanie odmienny od racjonalnego, chłodnego oglądu znanego z utworów realistycznychrealistycznych epoki pozytywizmu. Twórcy końca wieku uważali, że sztuka nie powinna zajmować się odtwarzaniem obiektywnej rzeczywistości, lecz subiektywnymi, indywidualnymi uczuciami i wrażeniami.
Te przekonania realizowali na różne sposoby – narodziły się wtedy dwa ważne kierunki: symbolizm oraz impresjonizm. Reprezentanci pierwszego z nich czerpali natchnienie z marzeń sennych, mitów, a także doświadczeń duchowych – ze wszystkiego, co wymykało się rozumowemu poznaniu, a dotykało tajemnic tkwiących na dnie ludzkiej duszy. Symboliści uciekali się do języka pozbawionego klarownych znaczeń i częściej posługiwali się sugestią, niż mówili wprost. Impresjoniści z kolei inspirowali się wrażeniami zmysłowymi, próbując nadać artystyczną formę ulotnym, wyjątkowym doświadczeniom. Chociaż były to dwie różne estetyki, obie wyrastały z potrzeby oddania głosu subiektywnym odczuciom. Kasprowicz w sonetach z cyklu Krzak dzikiej róży (1898) połączył te poetyki:
Krzak dzikiej róży w Ciemnych SmreczynachSłońce w niebieskim lśni krysztale,
Światłością stały się granity,
Ciemnosmreczyński las spowity
W bladobłękitne, wiewne fale.Szumna siklawa mknie po skale,
Pas rozwijając srebrnolity,
A przez mgły idą, przez błękity,
Jakby wzdychania, jakby żale.W skrytych załomach, w cichym schronie,
Między graniami w słońcu płonie,
Zatopion w szum, krzak dzikiej róży…Do ścian się tuli, jakby we śnie,
A obok limbę toczą pleśnie,
Limbę, zwaloną tchnieniem burzy.
EkspresjonizmEkspresjonizm
Wraz z początkiem nowego wieku w twórczości Kasprowicza rozpoczął się najmroczniejszy okres. Opublikowane w zbiorze Ginącemu światu (1901) hymny, zgodnie z tytułem przedstawiają apokaliptyczną wizję rzeczywistości, w której nie ma miejsca na nadzieję. Artysta posłużył się w nich językiem niezwykle ekspresywnym, operując hiperbolamihiperbolami, tworząc symbole o silnym ładunku emocjonalnym. Miliardy ludzi umierających na krzyżach, ziemia zniszczona przez kataklizmy, rozpusta w umierającym świecie – tego typu obrazy nadawały ówczesnym utworom Kasprowicza bezkompromisowy, a niekiedy bluźnierczy wydźwięk.
Tak jaskrawe środki wyrazu stały się charakterystyczne dla późniejszej literatury ekspresjonistycznej, która okazała się jednym z głównych nurtów dwudziestolecia międzywojennego. Jej początków należy jednak szukać na przełomie wieków, między innymi w utworach Jana Kasprowicza. W dziełach polskiego artysty skupiły się najważniejsze cechy kierunku: emocjonalność, ekspresyjność, operowanie kontrastem, ale też refleksja nad ludzką kondycją moralną. Sztuka ekspresjonistyczna miała wywołać wstrząs, wytrącić współczesnego człowieka z marazmu, zwrócić jego uwagę na uniwersalne problemy:
Święty Boże, Święty MocnyO Mocny!
Ty się upajasz wielkością stworzenia,
a pośród nas tu głód!
Jak bedłkibedłki, tak jarmużu syty ginie lud.
A jako ryczący lew
Szatan po ziemi tej krąży,
na pokolenia
zarzuca zdradną sieć,
w synu na ojca zapalczywość budzi,
wynaturzony gniew,
że syn przed ojcem zamyka swój dom!
Bratu na brata wciska krwawy nóż,
a nasze siostry i żony
na straszny rzuca srom [...].
A my, ten ród potępiony,
krzyże ująwszy w dłonie
i zblakłe w krwawym pochodzie,
trupimi piszczelami znaczone chorągwie,
idziem o głodzie
po tym śmiertelnym wygonie,
w ten znojny,
w ten nieszczęśliwy czas,
w którym konają wieki
i wraz się rodzą nowe
na cięższą jeszcze niedolę –
idziemy, biedną pochyliwszy głowę,
jak ten zsieczony las –
idziemy, a kres tak daleki!
FranciszkanizmFranciszkanizm
Estetyka krzyku nie zdominowała całkowicie poezji Kasprowicza. Z czasem, kiedy buntowniczy zapał ucichł, artysta obrał poetykę spokojniejszą, odzwierciedlającą przekonanie o panującym na świecie ładzie, którego gwarancją jest opieka Opatrzności. Nowe utwory opisywały piękno stworzonego przez Boga świata. Była to liryka nastrojowa przedstawiająca wizję szczęśliwej koegzystencji z naturą – gdzieniegdzie podszyta nostalgią, lecz wyrażająca głęboki optymizm. Opierała się na prostych, niewyszukanych sformułowaniach, odwołując się do codziennych doświadczeń zwykłego człowieka.
Prostoty ówczesnych utworów nie należy jednak rozumieć jako obniżenia ich poziomu artystycznego. Poezja ostatniego okresu twórczości poety charakteryzowała się oszczędnością środków wyrazu zgodnie z ideami franciszkańskimi zachęcającymi do poszukiwania Boga w zwyczajnym świecie otaczającym człowieka. Stąd rezygnacja z wyszukanych formuł poetyckich na rzecz prostego języka. Poezja ta miała przede wszystkim służyć pocieszeniu i być zrozumiała także dla czytelników niewykształconych. Harmonijna estetyka sprzyjała zrozumieniu utworów, a jednocześnie stanowiła nieodłączny element pogodnej wizji świata, w którym królują pokój i dobro:
Rozmiłowała się ma duszaRozmiłowała się ma dusza
W cichym szeleście drzew,
Gdy koronami ich porusza
Druh mój, przecichy wiew.Rozmiłowała się ma dusza
W głośnych odmętach fal,
Gdy druh mój, burza, je porusza,
W nieznaną płynąc dal.Rozmiłowała się ma dusza
W twórczych promieniach zórz,
Gdy druh mój, słońce, w świat wyrusza,
Życia płomienny stróż.Rozmiłowała się ma dusza
W przepastnej nocy mgłach,
Gdy druh mój, śmierć, na połów rusza,
A przed nią lęk i strach.
Słownik
ludowy termin służący do określania różnych gatunków grzybów, w zależności od regionu
(fr. expressionnisme) – kierunek w sztuce, który rozwinął się na początku XX wieku, zainspirowany głównie twórczością artystów niemieckich. Skupiał się na poszukiwaniu wyrazu dla silnych wewnętrznych przeżyć emocjonalnych, poruszał tematykę duchową, metafizyczną. Utwory ekspresjonistyczne charakteryzował indywidualizm, hiperboliczny styl, radykalne rozdzielenie sfery ducha i materii
pojęcie, które w odniesieniu do literatury określa tendencje w literaturze przełomu wieków inspirowane duchowością i żywotem św. Franciszka z Asyżu, objawiające się poprzez afirmację życia, umiłowanie natury i wiarę opartą na osobistej relacji z Bogiem
(łac. superlatio) – środek stylistyczny polegający na zamierzonym wyolbrzymieniu w opisie rzeczy, zjawiska
(łac. impressio – wrażenie) – powstały w latach 70. XIX wieku kierunek w malarstwie europejskim skupiający się na odtwarzaniu chwilowych, subiektywnych wrażeń zmysłowych, który silnie oddziałał na inne sztuki, w tym na literaturę. Za jego prekursora w dziedzinie malarstwa uważa się Édouarda Maneta, do czołowych przedstawicieli należeli zaś m.in. Claude Monet, Auguste Renoir oraz Edgar Degas. Elementy impresjonistycznej poetyki inspirowanej osiągnięciami francuskich malarzy można odnaleźć w twórczości m.in. Stéphane’a Mallarmé’go, Paula Verlaine’a, Kazimierza Przerwy‑Tetmajera czy Jana Kasprowicza
(gr. katastrophḗ – przewrót) – przekonanie o nadchodzącym i nieuniknionym zniszczeniu świata lub radykalnej zmianie jego aktualnego stanu; w literaturze postawa ta była szczególnie widoczna w okresie modernizmu, dwudziestolecia międzywojennego i II wojny światowej
(fr. naturalisme) – prąd literacki powstały w drugiej połowie XIX wieku wykorzystujący osiągnięcia nauk przyrodniczych, związany z poglądami deterministycznymi i ewolucjonistycznymi, często operujący silnymi środkami wyrazu, niestroniący od szczegółowego opisywania scen drastycznych, ukazujący ludzi jako organizmy biologiczne
(łac. realis – rzeczywisty) – w literaturze prąd spopularyzowany w prozie II połowy XIX wieku, dążący do jak najwierniejszego odzwierciedlenia świata znanego czytelnikowi z codzienności. Realiści opisywali wydarzenia, bohaterów i ich egzystencję w sposób reprezentatywny dla przedstawianej w utworze grupy społecznej
(łac. satura) – krytyka polegająca na ośmieszeniu danej osoby, rzeczy, zjawiska; w literaturze gatunek wywodzący się ze starożytnej Grecji, ukazujący świat w krzywym zwierciadle, piętnujący ludzkie wady i panujące w społeczeństwie obyczaje
(gr. sýmbolon) – kierunek w sztuce zapoczątkowany przez poetów francuskich w II połowie XIX wieku zakładający rezygnację z bezpośredniego opisu emocji, opierający się na sugerowaniu wzruszeń i nastrojów, operujący wieloznacznymi symbolami w celu wyrażenia treści, które nie mają określenia w systemie językowym