Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Geneza socrealizmu

Re7zkBQu8k34S1
Socrealizm, czyli realizm socjalistyczny, to kierunek w sztuce, który narodził się w Związku Sowieckim. Termin po raz pierwszy pojawił się w roku 1934 w jednym z numerów periodyku „Litiernaturnaja Gazieta”. W Polsce powstanie socrealizmu ogłoszono na szczecińskim zjeździe Związku Literatów w styczniu 1949 roku. Na kolejnych zjazdach poświęconych teatrowi, architekturze i sztukom plastycznym przyjęto ten nurt artystyczny.
Źródło: Winieta tygodnika przedstawia przedstawiająca logo gazety oraz portrety Puszkina i Gorkiego, dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.

Po zakończeniu II wojny światowej Polska znalazła się w strefie wpływów Związku Sowieckiego. Państwo polskie zostało w każdej dziedzinie podporządkowane decyzjom płynącym z Moskwy. Po likwidacji partii opozycyjnych i polskiego podziemia niepodległościowego zaczęto wprowadzać w całym kraju system polityczny i gospodarczy na wzór sowiecki. W 1949 roku narzucono polskiej kulturze doktrynę realizmu socjalistycznegorealizm socjalistycznyrealizmu socjalistycznego, która stała się ważnym elementem budowania komunistycznych społeczeństw. Zaś dzieło sztuki postrzegano jako ważne i skuteczne narzędzie propagandowe.

Realizm socjalistyczny zwany socrealizmem to kierunek, który proponował całościowy sposób ujmowania świata. Został proklamowany przez Maksima Gorkiego, publicystę i pisarza rosyjskiego. Dzieła Gorkiego zostały uznane przez władzę radziecką za ideał literatury, ponieważ posiadało realistyczną formę i socjalistyczną treść, zgodną z ideami marksizmu i leninizmu, czego przykład znajdujemy w poniższym tekście.

Maksim Gorki Matka

W ciasnym pokoiku rodziło się uczucie duchowego braterstwa robotników całej ziemi. Uczucie to, stapiające wszystkich w jedną duszę, wzruszało i matkę. I chociaż nie rozumiała go, to jednak wyprostowywało ją ono swoją siłą radosną i młodą, upajającą i pełną nadziei.
 — Co z was za ludzie! — powiedziała pewnego razu do chachołachachołchachoła. — Wszyscy są dla was towarzyszami — Ormianie, i Żydzi, i Austriacy — za wszystkich — smutek i radość!
 — Za wszystkich, mateńko, za wszystkich! — wykrzyknął chachoł — dla nas nie ma narodów, nie ma plemion, są tylko towarzysze i tylko wrogowie. Wszyscy robotnicy — to — nasi towarzysze, wszyscy bogacze, wszystkie rządy — to nasi wrogowie. Kiedy ogarniesz ziemię dobrymi oczyma, kiedy zobaczysz, jak wielu jest nas robotników i ile jest w nas siły — to tak radośnie, tak świątecznie robi się na sercu! I tak samo, mateńko, czuje Francuz i Niemiec, kiedy przyjrzą się życiu, i tak samo cieszy się Włoch. Wszyscy jesteśmy dziećmi jednej matki, niezwyciężonej myśli o braterstwie roboczego ludu wszystkich krajów ziemi. Ta myśl ogrzewa nas, jest słońcem na niebie sprawiedliwości, a niebo to — w sercu robotnika. I kimkolwiek on jest i jakkolwiek się nazywa — socjalista jest zawsze naszym bratem w duchu, teraz i zawsze i na wieki wieków!

gor Źródło: Maksim Gorki, Matka, Łódź 1946.
chachoł

W ZSSR, a potem w innych państwach, zaczęły przy rządach powstawać specjalne wydziały do spraw kultury i ideologii. Szczególną rolę w ich powstawaniu pełnił Andriej Żdanow, który stał się przykładem realizowania polityki represji i nadzoru ideologicznego w życiu kulturalnym państwa. W Polsce podobną rolę pełnił Włodzimierz Sokorski, pisarz, minister kultury i sztuki, który mocno promował sztukę socrealistyczną. W krajach socrealistycznych życie kulturalne i sztuka miały być podporządkowane wytycznym przekazywanym przez władze partyjne. Człowiek doby socjalizmu musiał być aktywistą i działaczem realizującym postulaty marksizmu‑leninizmumarksizm‑leninizmmarksizmu‑leninizmu i pozostawać oddanym sprawującej władzę partii.

Założenia socrealizmu

R16lo6V0uFMJd1
Sztuka socrealistyczna miała za zadanie zachęcać obywateli do zaakceptowania socrealistycznej wizji społeczeństwa ludowego.
Źródło: Płaskorzeźba na cmentarzu żołnierzy radzieckich w Cybince., dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/, licencja: CC BY-SA 3.0.

Podstawowe założenia socrealizmu w sztuce można określić w trzech punktach:

  • dzieło sztuki musi posiadać realistyczną formę i socjalistyczną treść,

  • warstwy robotnicze i chłopskie muszą otrzymać możliwość brania udziału w kulturowym życiu państwa,

  • twórczość artystyczna musi przedstawiać potrzeby i zwykle życie obywateli państwa.

Realizm socjalistyczny zakładał przede wszystkim realizowanie kategorii politycznych wyrażonych przez to, co pożądane i to, co szkodliwe dla partii i społeczeństwa. Dlatego sztuka socrealizmu miała funkcję propagandową, która umacniała władzę partii i piętnowała przejawy wszelkiej niesubordynacji wobec tej władzy. Akcja wielu utworów socrealistycznych rozgrywała się w przestrzeni miejskiej, w fabrykach, na placach budowy czy w nowo powstających socrealistycznych miastach takich jak Nowa HutaNowa HutaNowa Huta.

Literatura socrealizmu

Literatura socjalistyczna miała przede wszystkim promować rewolucyjne przemiany polityczne i kształtować nowy typ społeczeństwa. Pojawiły się liczne tłumaczenia literatury rosyjskiejrosyjskirosyjskiejradzieckiejradzieckiradzieckiej, które ukazywały wdrożenie nowej ideologii i wychowanie pokolenia wierzącego w założenia socjalizmu. Zwiększono nakłady książek, by literatura stała się dobrem powszechnym i dostępnym dla każdego. Literatura przechodziła przez mechanizm cenzury oraz była oceniana według propagandowych i ideowych wytycznych. Przestano drukować utwory powstałe w dwudziestoleciu międzywojennym i czasach Młodej Polski, zaś książki pochodzące z tego okresu wycofano z bibliotek. Wiele z nurtów literatury spotkało się z krytyką.

rosyjski
radziecki

Założeniem literatury socrealistycznej miała być prostota i bliskość prostemu człowiekowi. Proza w tym czasie była pisana codziennym, potocznym i nieskomplikowanym językiem. W powieściach przedstawiano głównie realne oblicze rzeczywistości. Założenia te tylko pozornie jednak wiązały się realizmem. W rzeczywistości przedstawiano rzeczywistość utopijną, będącą optymistyczną wizją życia w ustroju komunistycznym.

R11ZDY2qf8wGq1
Źródło: dostępny w internecie: wprost.pl, tylko do użytku edukacyjnego.

Powieści okresu socjalizmu to głównie proza polityczna, produkcyjnapowieść produkcyjnaprodukcyjna i masowa, często opowiadająca o bohaterach klasy robotniczej. W powieści politycznej przedstawiano ideologów i przywódców kraju, którzy dzielnie walczyli o jego stabilną przyszłość. Bohaterami literackimi stali się też robotnicy, a głównym tematem ich wysiłek wkładający w uprzemysłowienie kraju. Bohaterowie ci byli przedstawiani jako ludzie o silnych przekonaniach i czystym, prostym charakterze, którzy zmuszeni byli walczyć z obcą (najczęściej kapitalistyczną) siłą lub obcymi szpiegami, którzy starali się sabotować realizację szczytnych założeń bohaterów. Fabuła więc zazwyczaj odzwierciedlała ówczesne podłoże ideologiczne. Często przedstawiała walkę rządu z analfabetyzmem, kułactwemkułactwokułactwem i kościołem, które partia uważała za swoje największe zagrożenie i określała jako wrogów klasowych i „pijawki na zdrowym ciele społeczeństwa”. Typową cechą literatury było ograbienie jej z jakiegokolwiek psychologizmu. Postaci pojawiające się na kartach literatury były pozbawione psychologicznej głębi i uosabiały zestaw cech odwzorowujących ideologiczne idee partii.

Należy pamiętać o jeszcze jednym motywie, który pojawił się w literaturze polskiej a mianowicie o przyjaźni i sojuszu polsko‑radzieckim. Zresztą wiele felietonów, odezw i listów na ten temat było publikowanych w gazetach codziennych. W Życiu Warszawy znajdujemy wiele artykułów, w którym podnoszony jest temat przyjaźni między narodami.

List Rady Państwa, Rządu i KG PZPR do Prezydium Rady Najwyższej ZSRR, Rady Ministrów ZSRR i KG KPZR

Dzień podpisania układu o przyjaźni, pomocy wzajemnej i współpracy powojennej polsko‑radzieckiej jest datą przełomową nie tylko w dziejach stosunków polsko‑radzieckich, jest równocześnie jednym z największych historycznych wydarzeń w dziejach narodu polskiego, na wieki związanego dziś nierozerwalną, braterską przyjaźnią z narodami Związku Radzieckiego. W ciągu 10 lat, które upłynęły od dnia zawarcia układu sojuszniczego, dzięki pomocy radzieckiej wyzwoliliśmy ostatecznie nasz kraj, odzyskaliśmy odwieczne polskie ziemie na zachodzie, utrwaliliśmy sprawiedliwą granicę pokoju na Odrze i Nysie Łużyckiej, odbudowaliśmy Polskę z ruin i zgliszcz wojennych. W ciągu 10 lat nie było takiej dziedziny życia w Polsce, w której nie odczulibyśmy dobroczynnego wpływu pomocy radzieckiej.

zyc Źródło: List Rady Państwa, Rządu i KG PZPR do Prezydium Rady Najwyższej ZSRR, Rady Ministrów ZSRR i KG KPZR, „Życie Warszawy” 1955, s. (94) 2.
RLqZozGjjvZbI1
Dużą popularnością cieszyły się sielanki, które przedstawiały społeczeństwo i państwo jako krainę szczęśliwości, w których zachwycano się beztroskim życiem ludu i oddawano cześć przodowników pracy.
Źródło: dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Poezja nie była tak popularna jak literatura powieściowa. Nie oznacza to jednak, że i jej nie podporządkowano wytycznym realizmu socjalistycznego. Poezja miała być żarliwa ideowo, afirmatywnaafirmatywnyafirmatywna wobec nowej rzeczywistości, realizować nakaz „walki o pokój”, a także powinna ukazywać nowe życie w powojennej Polsce jako dobre i piękne. Osobnym zagadnieniem jest poezja i literatura tworzona na cześć funkcjonariuszy partyjnych a przede wszystkim ku czci Józefa Stalina. Pisane były głównie były panegirykipanegirykpanegiryki i sielankisielankasielanki przedstawiające ich proste życie, pracę dla ludu oraz ukazujące ich wyjątkowy charakter  i zalety. Jednym z poetów tworzących taką poezję penegiryczną był Władysław Broniewski.

Władysław Broniewski Słowo o Stalinie

Rewolucja - parowóz dziejów”...
Chwała jej maszynistom!
Cóż, że wrogie wiatry powieją?
Chwała płonącym iskrom!

Chwała tym, co wśród ognia i mrozu
jak złom granitowy trwali,
jak wcielona wola i rozum,
jak Stalin.

[...]

bro Źródło: Władysław Broniewski, Słowo o Stalinie, [w:] tegoż, Strofy o Stalinie, 1949, s. fragment.

Socrealizm przestaje mieć znaczenie po 1956 roku - w okresie tzw. odwilżyodwilżodwilży, jednak literatura nadal jest podporządkowana partii oraz mechanizmom cenzury. Zmienia się natomiast siła oddziaływania tej pierwszej. Literatura posocrealistyczna nie jest już tak nakierowana na ideowość i propagandę.

Słownik

realizm socjalistyczny
realizm socjalistyczny

(ros.) w skrócie określany jako socrealizm; kierunek w literaturze, filmie i sztukach plastycznych, ściśle związany z doktryną stalinizmu, głoszący zaangażowanie polityczne i ideowe sztuki

afirmatywny
afirmatywny

(łac. affirmatio - potwierdzenie) - potwierdzający coś, pozytywny, aprobujący

marksizm‑leninizm
marksizm‑leninizm

koncepcja stworzona i rozwijana przez Włodzimierza Lenina jako ideologia obowiązująca w państwach komunistycznych; jej charakterystyczną cechą było podporządkowanie idei rewolucji ludowej; głosiła tezy o nieuchronnym upadku kapitalizmu, podkreślała rolę sprawującej władzę partii, do której mógł należeć każdy bez wyjątku

odwilż
odwilż

okres w historii Polski rozpoczynający się pod koniec 1956 roku, trzy lata po śmierci Stalina, który charakteryzował się przede wszystkim poluźnieniem norm obyczajowych oraz złagodzeniem cenzury

Nowa Huta
Nowa Huta

zaprojektowane od podstaw i powstałe na początku lat 50. XX wieku miasto przemysłowe, zbudowane na potrzeby propagandy komunistycznej, które obecnie jest dzielnicą Krakowa

panegiryk
panegiryk

uroczysty wiersz pochwalny, w którym sławiona jest jakaś osoba lub wydarzenie. Panegiryki są pełne pochlebstw i zachwytu; dotyczą głównie znanych osobistości

Polska Ludowa
Polska Ludowa

propagandowa nazwa Polski w czasie dominacji Związku Radzieckiego w latach 1944‑1989

powieść produkcyjna
powieść produkcyjna

inaczej produkcyjniak; powieść tworzona zgodnie z wytycznymi socrealizmu; opowiadała o robotnikach, którzy przyczyniają się do budowania Polski Ludowej, a z drugiej ścierali się w walce ze spekulantami, agentami obcego wywiadu czy przedwojennymi kapitalistami; wśród autorów powieści produkcyjnej można wymienić Jana Wilczka (Numer 16 produkuje), Tadeusza Konwickiego (Przy budowie), Aleksandra Ścibora‑Rylskiego (Węgiel) czy Kazimierza Brandysa (Obywatele)

sielanka
sielanka

utwór poetycki przedstawiający w sposób wyidealizowany uroki życia wiejskiego

kułactwo
kułactwo

bogatych chłopów i właścicieli ziemskich