Walka o wspólny cel. Powstanie partii politycznychpartia politycznapartii politycznych

W drugiej połowie XIX w. nastąpiło upowszechnienie się w Europie systemów demokratycznych i poszerzenie zakresu swobód obywatelskich. Przyczyniło się to do wzrostu zainteresowania polityką coraz szerszego grona ludzi, także spośród grup dotychczas biernych politycznie. A to prowadziło do kształtowania się nowoczesnych partii politycznych, które zaczęły się pojawiać w miejsce dotychczasowych otwartych i dość luźnych struktur, zwanych klubami politycznymiklub politycznyklubami politycznymi. Partie były organizacjami o charakterze masowym, skupiającymi wielu członków, miały strukturę oraz własny program polityczny. Brały też udział w walce politycznej, zdobywały miejsca w parlamentach, a w konsekwencji przejmowały władzę w państwach. W tym sensie stały się ogniwem pośrednim między obywatelem a władzą państwową.

Pierwsze partie polityczne powstały w Wielkiej Brytanii. Partia Konserwatywna i Partia Liberalna nawiązywały do tradycji stronnictw politycznych: konserwatywnego stronnictwa torysówtorysitorysów i postępowego wigówwigowiewigów. Przez długi czas w Europie to właśnie ideologiaideologiaideologia konserwatywnakonserwatyzmkonserwatywnaliberalnaliberalizmliberalna miały zasadnicze znaczenie. Przemiany cywilizacyjne, ekonomiczne i ustrojowe drugiej połowy XIX w. przyniosły dyskredytację ideologii liberalnej i powstanie nowych ideologii: socjalistycznejsocjalizmsocjalistycznej, narodowej oraz chadeckiej, które przez następne lata stanowiły podstawę dla kształtowania się partii politycznych i na długie dziesięciolecia zdominowały krajobraz polityczny Europy.

Proletariusze wszystkich narodów, łączcie się

RmRWp4ZBj30Vi1
Pomnik Karola Marksa i Fryderyka Engelsa w Berlinie. Karol Marks był niemieckim myślicielem, filozofem, ekonomistą, twórcą socjalizmu naukowego i założycielem I Międzynarodówki. Napisał m.in. Manifest partii komunistycznej w 1848 r. (wraz z Fryderykiem Engelsem) oraz Kapitał. Krytyka ekonomii politycznej w 1867 r. Obie pozycje stały się podstawą dla kształtującego się ruchu socjalistycznego oraz ideologii nazwanej od jego nazwiska marksizmem. Fryderyk Engels był najbliższym współpracownikiem Marksa, współtwórcą ideologii socjalistycznej.
Rozstrzygnij, czy pomnik ten powstał w czasach współczesnych, czy może w epoce bliższej obu myślicielom. Uzasadnij odpowiedź.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W drugiej połowie XIX w. największe znaczenie zdobył ruch socjalistyczny. Przyczynił się do tego szybki wzrost liczby robotników w czasie intensywnej industrializacji. Za twórcę ruchu socjalistycznego uznaje się Karola Marksa. Zakładał on, że w warunkach rozkładającego się kapitalizmu wyzyskiwana dotychczas klasa robotnicza zjednoczy się spontanicznie i wywoła internacjonalistycznąinternacjonalizminternacjonalistyczną rewolucję. W jej wyniku miało dojść do likwidacji klasy bogaczy i przejęcia władzy przez robotników. Głównym założeniem myśli marksistowskiejmarksizmmarksistowskiej stała się zatem walka między kapitalistami a klasą pracującą, w konsekwencji której powstałby system komunistycznykomunizmkomunistyczny. Wszystkie środki produkcji – fabryki, przedsiębiorstwa – uległyby uspołecznieniu, tzn. nastąpiłoby przejęcie ich przez społeczeństwo. Według Marksa zryw rewolucyjny miał największe szanse na powodzenie w kraju najbardziej uprzemysłowionym, w którym klasa robotnicza była najliczniejsza, czyli w Wielkiej Brytanii. Tak Marks pisał o walce klas:

Historia wszystkich dotychczasowych społeczeństw jest historią walk klasowych. […] Nowoczesne społeczeństwo burżuazyjne, które się wyłoniło z upadającego społeczeństwa feudalnego, nie zniosło przeciwieństw klasowych. Stworzyło tylko, w miejsce dawnych, nowe klasy, nowe warunki ucisku, nowe formy walki.

Nasza epoka, epoka burżuazjiburżuazjaburżuazji, wyróżnia się jednak tym, że uprościła przeciwieństwa klasowe. Całe społeczeństwo rozszczepia się coraz bardziej na dwa wielkie wrogie obozy […].

Burżuazja podporządkowała wieś panowaniu miasta. […] tak samo uzależniła kraje barbarzyńskie od krajów cywilizowanych, narody chłopskie od narodów burżuazyjnych, Wschód od Zachodu.

Ale burżuazja nie tylko wykuła oręż, który niesie zagładę; stworzyła także ludzi, którzy tym orężem pokierują – nowoczesnych robotników, proletariuszy. Z początku walczą poszczególni robotnicy, potem robotnicy jednej fabryki, następnie robotnicy jednej gałęzi pracy w jednej miejscowości przeciwko pojedynczemu burżua […]. […] konflikty między pojedynczym robotnikiem a pojedynczym burżua przybierają coraz bardziej charakter konfliktów między dwiema klasami.

Indeks dolny Wyjaśnij na podstawie fragmentu, w jaki sposób Marks rozumiał pojęcie walki klas. Indeks dolny koniec

A Cytat za: Robert Śniegocki, Historia od kongresu wiedeńskiego do I wojny światowej, cz. 2, Nowa Era, Warszawa 2004, s. 172.
RvqjsXXvVIqXs1
Eduard Bernstein w 1895 r. Był on głównym ideologiem niemieckiej socjaldemokracji, twórcą rewizjonizmu w ruchu robotniczym. Zakwestionował myśl Marksa, twierdząc, że robotnicy do poprawy swoich warunków bytu mogą dążyć na drodze pokojowych metod i walki parlamentarnej, a nie rewolucji.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Od początku w ruchu socjalistycznym występowały rozbieżności. W ostatnich dziesięcioleciach XIX w. w wielu krajach europejskich, dzięki demokratyzacji życia politycznego, robotnicy zaczęli zdobywać wpływy polityczne, a rządy coraz częściej wprowadzały ustawodawstwo socjalneustawodawstwo socjalneustawodawstwo socjalne, co stopniowo przyczyniało się do poprawy bytu pracowników. W tej sytuacji robotnicy tracili zainteresowanie stosowaniem metod rewolucyjnych, zwłaszcza że w Europie Zachodniej zaczęły powstawać partie, które tworzyły programy alternatywne wobec komunizmu, np. w Niemczech – Socjaldemokratyczna Partia Niemiec, w Wielkiej Brytanii – Partia Pracy.

W myśli socjalistycznej zaczęto więc zwracać uwagę na możliwość dokonywania zmian drogą ewolucyjną zamiast rewolucyjną. Zrezygnowano z promowania walki klas na rzecz stopniowego wprowadzania zmian korzystnych dla klasy pracowniczej na drodze reform parlamentarnych. Idee te stały w sprzeczności z marksizmem, który zakładał rewolucję i ustanowienie w jej wyniku dyktatury proletariatu. Zwolenników nowych nurtów w socjalizmie nazwano rewizjonistamirewizjonizmrewizjonistami i reformistami, a reprezentowany przez nich nurt socjaldemokracjąsocjaldemokracjasocjaldemokracją.

Wrogowie państwa

Z czasem z socjalizmu zaczęły się wyłaniać bardziej radykalne odłamy, reprezentowane przez Pierre’a Josepha Proudhona i Michaiła Bakunina. Obaj odrzucali instytucję państwa, w tym również państwa socjalistycznego, występowali przeciwko Kościołowi i systemowi kapitalistycznemu. Państwo ich zdaniem było formą ucisku wobec obywateli i niosło tylko zło i przemoc.

Proudhon sprzeciwiał się zorganizowanej walce klasy robotniczej i postulował wprowadzenie zmian drogą reform. Bakunin uważał, że instytucja państwa powinna zostać zastąpiona przez samorządzące się wspólnoty, w których ludzie wzajemnie sobie pomagają. Wspólnoty te miały powstać w wyniku rewolucji przeprowadzonej przez tajną organizację spiskową. Bakunin odrzucał własność prywatną, natomiast jego zdaniem podział dóbr w komunach miał się dokonać w sposób spontaniczny (bakunizm).

Osobnymi doktrynami były syndykalizm i anarchoterroryzm. Pierwsza z nich, prezentowana przez Georges’a Sorela, głosiła, że robotnicy za pośrednictwem związków zawodowych (syndykatów) powinni walczyć na drodze rewolucji o realizację celów ekonomicznych, a dopiero w drugiej kolejności – politycznych. Rewolucja rozumiana była przez Sorela jako ogólnoświatowy strajk robotników, który doprowadzić miał do upadku systemu kapitalistycznego. Rolę instytucji państwowych przejąć miały syndykaty.

Przedstawicielem  anarchoterroryzmu był natomiast Piotr Kropotkin, rosyjski działacz o arystokratycznym pochodzeniu, zwany anarchistycznym księciem. Postulował on realizację celów anarchistycznych na drodze działań terrorystycznych. Kropotkin postrzegał je jako indywidualny czyn zbrojny wymierzony w instytucję państwa bądź każdego, kto taką instytucję reprezentował.

R1Mc8DRqeV7Kw
Michaił Bakunin przemawiający podczas Międzynarodowego Stowarzyszenia Robotników w Bazylei w 1869 r. Bakunin był rosyjskim arystokratą, filozofem i myślicielem, jednym z założycieli anarchizmu w jego kolektywnej wersji (tzn. opowiadał się za zastąpieniem państwa przez komuny). Bogaty życiorys i charyzma działacza uczyniły go jednym z najpopularniejszych rewolucjonistów XIX w.
Z jakim przyjęciem spotkały się słowa Bakunina?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Naród ponad wszystko

R16I9bw89ZHQE1
Obraz Alphonse-Marie-Adolphe de Neuville z 1887 r. przedstawia nauczyciela wskazującego francuskim uczniom Alzację i Lotaryngię, utracone podczas wojny prusko-francuskiej w latach 1870–1871. Dążenie do odzyskania tych prowincji było jednym z najważniejszych celów polityki zagranicznej Francji przełomu XIX i XX w., a także wyrazem nacjonalistycznych dążeń w społeczeństwie.
Opisz, jak wyglądała lekcja w XIX-wiecznej szkole francuskiej. Jaki był stosunek uczniów do przekazywanych treści?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Na drugą połowę XIX w. przypadł także wzrost popularności idei narodowych i rozwój ideologii nacjonalistycznejnacjonalizmnacjonalistycznej. W XIX w. granice geograficzne krajów w wielu regionach nie pokrywały się z granicami narodowymi, tzn. nie obejmowały terenów zamieszkanych przez ten sam naród. Poza tym wiele nacji nadal nie miało własnych państw, ponieważ wchodziły w skład wielonarodowych i wieloetnicznych organizmów politycznych, takich jak imperium Habsburgów, Carstwo Rosyjskie czy państwo osmańskie. Celem ruchów narodowych było zatem odzyskanie autonomii lub utraconej państwowości oraz zjednoczenie narodów we wspólnych granicach. Naród dla wielu Europejczyków stał się najwyższą wartością, rozumianą jako wspólnota połączona pochodzeniem etnicznym, tradycją, językiem, kulturą i historią, a także mająca takie same interesy. Coraz powszechniej jednak uważano, że silne narody mogą narzucać własną tożsamość słabszym.

Powstanie narodów stało się możliwe dzięki rozpadowi struktury stanowej, gdy zniknęły przegrody oddzielające różne grupy społeczne i zapanowała względna równość wszystkich wobec prawa. Nacjonalizm, dla którego najwyższym dobrem i najwyższą formą organizacji społecznej był naród (a nie państwo), stał się w drugiej połowie XIX w. jedną z najważniejszych ideologii, dającą podstawę dla kształtowania się partii politycznych.

R1GiU58eYej2m
Pomnik Tysiąclecia Rosji w Nowogrodzie Wielkim, powstał w 1862 r. Jego budowa była wyrazem nastrojów nacjonalistycznych w Carstwie Rosyjskim. Pomnik został osadzony na cokole z granitu. Przedstawia on postaci reprezentujące różne okresy w historii państwa rosyjskiego, m.in. chrzest Rusi, przybycie Ruryka, bitwę na Kulikowym Polu, początek dynastii Romanowów.
Zwróć uwagę na to, co znajduje się w górnej partii pomnika. Jakie wydarzenie zostało uznane za najważniejsze i zapoczątkowujące dzieje Rosji?
Źródło: Александр Бидерман, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Z powrotem do ojczyzny

Rozwój ruchów nacjonalistycznych wpłynął także na formowanie się pojęcia nowoczesnego narodu w środowiskach żydowskich. Druga połowa XIX w. to okres wzmożonych prześladowań mniejszości żydowskiej i wzrost antysemickich nastrojów w Rosji i wielu krajach zachodniej Europy. W tym czasie zaczęło się również pojawiać przekonanie, że Żydzi są nie tylko wspólnotą religijną, ale też narodową, wyróżniającą się swoim językiem, kulturą, obyczajowością. W ten sposób Żyd, który dotychczas był postrzegany jako wyznawca religii, stał się Żydem, członkiem odrębnego narodu.

Narodowy ruch żydowski przyjął nazwę syjonizmusyjonizmsyjonizmu. Stawiał sobie za cel utworzenie państwa żydowskiego w Palestynie. Bezpośrednią przyczyną powstania ruchu był proces francuskiego oficera pochodzenia żydowskiego, Alfreda Dreyfusa, bezpodstawnie oskarżonego o szpiegostwo na rzecz Niemiec. Trwający 10 lat proces i związana z nim antyżydowska nagonka, uświadomiły twórcy ruchu syjonistycznego, Theodorowi Herzlowi, że asymilacja, której od dawna podlegali Żydzi, nie chroni ich przed antysemityzmem, natomiast ocalić ich może tylko posiadanie własnego państwa. W latach 80. XIX w. rozpoczęła się emigracja żydowska do Palestyny, do 1914 r. była ona jednak dość nieliczna.

R1UW6NrdrX1wa
Theodor Herzl podczas podróży do Palestyny w 1898 r. Pierwszy przewodniczący Światowej Organizacji Syjonistycznej, założonej w 1897 r. na I Kongresie Syjonistycznym w Bazylei. Herzl był twórcą syjonizmu, czyli ruchu społecznego i politycznego, dążącego do odtworzenia starożytnego państwa Izrael. Pochodził z zasymilowanej węgierskiej rodziny żydowskiej i nie znał w młodości ani jidysz ani hebrajskiego. Dopiero w wieku dorosłym, stając się świadkiem narastającej w Europie fali antysemityzmu, powrócił do tożsamości żydowskiej.
Określ, przedstawicielami jakiej narodowości są osoby przedstawione po prawej i po lewej stronie zdjęcia.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

„Papież robotników”

W drugiej połowie XIX w. Kościół katolicki został postawiony przed nowymi wyzwaniami. Coraz trudniej było mu ignorować radykalne przemiany cywilizacyjne, które zaszły w świecie w ciągu ostatniego półwiecza, takie jak proces industrializacji i wszystkie związane z tym zjawiska – z liberalizacją systemów politycznych, rozdziałem Kościoła od państwa oraz tendencjami laickimi na czele. Dużym zagrożeniem okazał się dla niego zwłaszcza socjalizm, który propagował wartości antychrześcijańskie.

W 1878 r. papieżem został Gioacchino Pecci, który przyjął imię Leona XIII. Nowy papież dostrzegał i rozumiał zagrożenia, jakie niosła ze sobą industrializacja, złe warunki życia i pracy robotników oraz popularność idei socjalistycznych i nacjonalistycznych. W 1891 r. ogłosił encyklikęencyklikaencyklikę Rerum novarum, która stała się podstawą nowego spojrzenia na kwestie robotnicze. W dokumencie tym papież zdecydowanie przeciwstawił się rewolucyjnemu socjalizmowi, stojąc na stanowisku, że władza państwowa pochodzi od Boga, a wszelkie nierówności społeczne mają charakter praw przyrodzonych. Papież opowiedział się po stronie istniejącego porządku społecznego, uznając własność prywatną za niepodważalny fundament stosunków społecznych. Jednocześnie wystąpił w obronie robotników. Zaapelował do rządów oraz kapitalistów o to, by podjąć działania na rzecz poprawy warunków życia i pracy klasy robotniczej. Tym samym Leon XIII sformułował zasadę solidaryzmu społecznego, czyli współdziałania wszystkich dla dobra wspólnego – w miejsce postulowanej przez marksistów walki klas. Nowa nauka społeczna Kościoła stała się podstawą ideową dla powstania katolickich partii politycznych, zwanych chadeckimi (od skrótu ChD, czyli chrześcijańskiej demokracji). W porównaniu z innymi ugrupowaniami partie chadeckie rozwijały się wolniej i na znaczeniu zyskały dopiero w następnym stuleciu.

RW42bqqkPhBVL
Leon XIII w stroju koronacyjnym w 1878 r. Na Piotrowym tronie zasiadał do 1903 r. Jego pontyfikat był czasem wielkich zmian w Kościele, zwłaszcza w odniesieniu do kwestii robotniczej, czego wyrazem stały się liczne encykliki papieskie.
Opisz strój koronacyjny papieży. Przypomnij sobie, jak nazywa się papieskie nakrycie głowy.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Słownik

partia polityczna
partia polityczna

(z łac. pars – część) organizacja społeczna o określonym programie politycznym, mająca na celu zdobycie władzy

klub polityczny
klub polityczny

forma organizacji politycznej niemająca charakteru masowego, o dość luźnej strukturze, zastąpiona przez partie polityczne

ideologia
ideologia

zbiór poglądów politycznych określających cele polityczne i metody ich osiągania, na podstawie których kształtują się programy polityczne

torysi
torysi

(z ang. Tories od tory – określenia irlandzkiego zbója) nazwa nadana angielskiemu ugrupowaniu politycznemu powstałemu pod koniec XVII w., będącemu wyrazicielem interesów monarchii, Kościoła i ziemiaństwa

wigowie
wigowie

angielskie ugrupowanie polityczne powstałe pod koniec XVII w., występujące przeciwko dążeniom absolutystycznym monarchii, w późniejszym czasie przekształciło się w Partię Liberalną

konserwatyzm
konserwatyzm

(z łac. conservare – zachowywać) ideologia dążąca do zachowania starego porządku społecznego i stająca w obronie tradycyjnych wartości, przeciwstawiająca się zmianom

liberalizm
liberalizm

(z łac. liberalis – wolnościowy, od liber – wolny) ideologia polityczna uznająca wolność za wartość najwyższą, narodziła się na przełomie XVIII i XIX w.

socjalizm
socjalizm

(z łac. societas – wspólnota) ideologia polityczna powstała w latach 30. i 40. XIX w., jej celem było stworzenie społeczeństwa opartego na zasadach równości oraz wspólnocie środków produkcji

komunizm
komunizm

(z łac. communis – wspólny, powszechny) ideologia polityczna, której celem jest stworzenie społeczeństwa bezklasowego, opartego na braku własności prywatnej oraz wspólnej własności środków produkcji i wspólnym podziale dóbr

socjaldemokracja
socjaldemokracja

ideologia polityczna nawiązująca do nazwy partii powstałej w Niemczech, mająca na celu zmniejszenie nierówności społecznych oraz uspołecznienie środków produkcji na drodze stopniowych reform

anarchizm
anarchizm

(z gr. anarchia – bezrząd, brak władzy) doktryna polityczna odrzucająca władzę państwową i własność prywatną

marksizm
marksizm

światopogląd polityczno‑gospodarczy wywodzący się z myśli Karola Marksa oraz Fryderyka Engelsa, którego głównymi założeniami była rewolucja społeczna, celem zaś było zdobycie władzy oraz wprowadzenie dyktatury proletariatu

nacjonalizm
nacjonalizm

(z łac. natio – naród) ideologia polityczna uznająca naród za wartość najwyższą

ideologia chadecka
ideologia chadecka

(chrześcijańska demokracja) nurt w myśli politycznej i społecznej, który pojawił się pod koniec XIX w. w odpowiedzi na rosnące wpływy socjalizmu; główne jego założenia zostały zawarte w papieskiej encyklice Rerum novarum

pontyfikat
pontyfikat

(z łac. pontificatus – urząd i władza arcykapłana, pontyfika, od pontifex – pontyfik, budowniczy mostów) okres sprawowania władzy przez papieża w Kościele katolickim

encyklika
encyklika

(z gr. gammakappaύkappalambdaiotaomicronς, enkyklios – okólnik, pismo wędrujące) orędzie (także w formie pisemnej) papieża skierowane do biskupów i wiernych

burżuazja
burżuazja

(z franc. bourgeoisie – mieszczaństwo) wyższa warstwa mieszczaństwa, termin używany na określenie ogółu przedsiębiorców, osób zamożnych

ustawodawstwo socjalne
ustawodawstwo socjalne

ustawy wydawane celem ochrony praw robotników, np. prawo do płatnych urlopów, wprowadzane stopniowo w Europie w latach 20. i 30. XIX w.

rewizjonizm
rewizjonizm

(z łac. revisio, D. revisionis – ponowne widzenie) kierunek w ruchu robotniczym kwestionujący główne założenia marksizmu: rewolucję społeczną oraz dyktaturę proletariatu

wojna prusko‑francuska
wojna prusko‑francuska

wojna w latach 1870–1871, zakończona klęską Francji, której Prusy odebrały Alzację i Lotaryngię oraz na którą nałożyły wysokie kontrybucje

syjonizm
syjonizm

(nazwa pochodzi od Syjonu – wzgórza w Jerozolimie, na którym stała świątynia Salomona) ideologia oraz ruch polityczny i społeczny, który narodził się pod koniec XIX w.; jego celem było utworzenie państwa żydowskiego na terenie ówczesnej Palestyny (odtworzenie na terenie starożytnego Izraela)

internacjonalizm
internacjonalizm

(z łac. inter – między + natio – naród) ideologia dążenia do współpracy wszystkich narodów

Słowa kluczowe

świat w drugiej połowie XIX w., świat na początku XX w., nowe ideologie w XIX w., socjalizm, komunizm, liberalizm, marksizm, rewizjonizm, syjonizm, nacjonalizm, internacjonalizm, społeczna nauka Kościoła katolickiego, solidaryzm społeczny

Bibliografia

Historia doktryn politycznych. Materiały źródłowe, wyb. A. Reiss, F. Ryszka, A. Szcześniak, Warszawa 1972.

N. DaviesEuropa, tłum. E. Tabakowska, Znak, Kraków 2009.

A. Chwalba, Historia powszechna. Wiek XIX, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.