Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czeski ruch narodowy

R1FgLzRQ9VRCt1
Jan Hus wygłaszający kazanie w kaplicy Betlejemskiej w Pradze; miniatura późnośredniowieczna.
Wyjaśnij, dlaczego nauka Jana Husa zyskiwała tak wielu zwolenników w Czechach i które grupy społeczne były nią najbardziej zainteresowane.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Czasy Luksemburgów były okresem gospodarczej świetności i rozkwitu Czech, bogacenia się wszystkich mieszkańców królestwa oraz bujnego rozwoju literatury w języku czeskim. Jednakże sami Czesi czuli się we własnym kraju spychani na drugi plan przez Niemców, bo królowie luksemburscy przy nominacjach na wysokie stanowiska świeckie i kościelne promowali przeważnie obcokrajowców. Ośrodkiem, który szczególnie wpłynął na rozwój czeskiej opozycji, był założony w 1348 r. uniwersytet w Pradze. Krytyka uprzywilejowania Niemców szła w parze z piętnowaniem zeświecczenia i grzechów wyższego, przeważnie niemieckiego duchowieństwa. U progu XV w. wśród opozycyjnych kaznodziejów praskich zaczął się wyróżniać Jan Hus, dziekan wydziału sztuk wyzwolonych praskiego uniwersytetu. Pod wpływem nauk Johna Wiklefa, teologa angielskiego, którego Kościół uznał za heretyka, Hus wzywał do bojkotu niemoralnego duchowieństwa, propagował udzielanie wiernym komunii pod obiema postaciami (chleba i wina) i domagał się likwidacji niesprawiedliwości społecznych. Bronił praw języka narodowego i przełożył Biblię na czeski, ruch narodowy w Czechach ściśle bowiem wiązał się z programem reformy Kościoła.

RAm1usg9nsvhP1
Scena spalenia Jana Husa w Konstancji.Wysoka papierowa czapka na jego głowie, wzorowana na tiarze, czyli uroczystym nakryciu głowy papieża, podkreśla, że czeskiego kaznodzieję uznano za heretyka.
Dlaczego uczestnicy soboru uznali Husa za heretyka, co doprowadziło do jego śmierci na stosie?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wzrostowi popularności Jana Husa sprzyjała polityka króla Czech Wacława IV Luksemburskiego, który na mocy dekretu kutnohorskiegodekret kutnohorskidekretu kutnohorskiego oddał uniwersytet nacji czeskiej, dzięki czemu w 1409 r. Hus, popularny profesor i kaznodzieja, mógł zostać rektorem. Gdy jednak zerwał on ze Stolicą Apostolską i został wyklęty, władca wygnał go z Pragi. Hus wyruszył na prowincję i swymi kazaniami zdobył liczne rzesze zwolenników. Rozłam w Kościele czeskim stał się faktem. W 1414 r. w Konstancji zebrał się sobór powszechnysobór powszechnysobór powszechny, który miał m.in. przedyskutować tezy Husa. Król rzymski (niemiecki) Zygmunt Luksemburski, brat Wacława IV, zaprosił kaznodzieję na obrady do Konstancji i udzielił mu gwarancji bezpiecznej podróży i pobytu w Konstancji. Gdy sobór potępił Husa, król złamał dane słowo i kazał go pojmać, a następnie spalić na stosie.

Jan Hus został przez swych rodaków w Czechach uznany za męczennika, a jego poglądy zyskały jeszcze większą popularność. W 1419 r., po śmierci Wacława IV, w Pradze wybuchło powstanie skierowane przeciwko niemieckiemu patrycjatowi miejskiemu. Czesi odmówili przekazania korony królewskiej Zygmuntowi Luksemburczykowi, którego obwiniali o śmierć Husa, i powołali do życia Kościół narodowy.

Rewolucja husycka

Sam ruch husyckihusytyzmhusycki nie był jednorodny. Odłam radykalny, który założył swój obóz na górze Tábor – i stąd zyskał nazwę taborytówtaborycitaborytów – głosił egalitaryzmegalitaryzmegalitaryzm społeczny i potrzebę likwidacji Kościoła hierarchicznego. Wodzem taborytów został Jan Žižka z Trocnova. Umiarkowani husyci, zwani kalikstynami (od łac. calix – kielich), poprzestawali na postulacie reformy Kościoła, pragnęli zachowania państwa i hierarchii społecznej, w sferze kultu zaś domagali się przede wszystkim komunii pod obiema postaciami, tzn. udzielania wiernym komunii także pod postacią wina (stąd nazwa odłamu).

Tak o wydarzeniach w Czechach pisał w swojej kronice Jan Długosz:

Kiedy król rzymski i węgierski Zygmunt ociągał się z poskromieniem wzrastającej z wolna w Królestwie Czeskim herezji Wiklefa, ta nagle nabierając sił, rozkrzewiła się do tego stopnia i tak daleko się posunęła, że z bronią w ręku atakowała wiarę i prawdziwą religię. Zwolennicy tej tak niegodziwej zarazy zmuszali wszystkich wiernych do Komunii pod obydwoma postaciami i do przestrzegania innych błędnych artykułów. A ponieważ [zwolennicy] wspomnianej herezji twierdzili, że posiadanie dóbr doczesnych przez Kościół jest rzeczą zbrodniczą i niedozwoloną, ludzie świeccy w Czechach idąc za nauką tego zgodnego z ich dążeniami artykułu pod wodzą Jana Žižki z Trocnowa rabują pierwszy klasztor kartuzów w Pradze. Wyrzuciwszy z niego, a częściowo wymordowawszy braci kartuzów, rozbijają go, jego mury zrównują z ziemią i zagarniają dobra doczesne tegoż klasztoru. Następnie dopuszczając się podobnie obrzydliwego czynu, niszczą oddalony o milę od Pragi klasztor cystersów zwany „pałacem królewskim”. Grabiąc jego dobra, wyciągają ciało świeżo zmarłego króla Wacława pochowanego w tymże klasztorze – „pałacu królewskim” i wypowiadając wojnę żywym i umarłym, wrzucają je do rzeki Wełtawy. Rybak, który je znalazł, pochował je w swej chacie.

p1 Cytat za: Jan Długosz, Roczniki, czyli Kroniki sławnego Królestwa Polskiego (ks. XI, pod 1419 r.), tłum. J. Mrukówna.

Kalikstyni, przerażeni radykalizmem taborytów, wezwali na tron czeski Zygmunta Luksemburskiego, który opanował Śląsk i Morawy. Jednak nieprzejednana wrogość króla wobec husytyzmu doprowadziła do zjednoczenia sił przez oba odłamy ruchu. W 1420 r. pod Witkową Górą husyci, dowodzeni przez Jana Žižkę, rozgromili wojska Luksemburczyka. Kalikstyni i taboryci wspólnie uchwalili cztery zasady wiary husyckiej, zwane artykułami praskimiartykuły praskieartykułami praskimi.

W 1421 r. sejm Czech wybrał radę rządzącą i zaproponował praski tron królowi polskiemu, Władysławowi Jagielle, ten jednak go nie przyjął. Propozycję husytów podjął wielki książę litewski Witold, który wysłał do Pragi swojego namiestnika w osobie stryjecznego brata, Zygmunta Korybutowicza. Przeciwko kandydaturze księcia litewskiego wystąpił Jan Žižka, który jednocześnie skutecznie bronił Czech przed kolejnymi krucjatami niemieckiego rycerstwa organizowanymi przez Zygmunta Luksemburskiego.

Wojna domowa i kompromis z Luksemburgami

Pomimo zwycięstw Žižki i jego następcy, Prokopa Wielkiego, Czechy znajdowały się w stanie ciągłego oblężenia. Kalikstyni, zmęczeni wojną, zaczęli skłaniać się do porozumienia z papiestwem, ale na przeszkodzie stanęła nieprzejednana postawa taborytów. Na tym właśnie tle wybuchła wojna domowa, zakończona zwycięstwem kalikstynów w bitwie pod Lipanami w 1434 r.

RI8UisAZr4ebb
W bitwie pod Lipanami walczyli katolicy i utrakwiści (kalikstyni) przeciw taborytom i tzw. sierotkom. Podczas walki obie strony stosowały specyficzny szyk bojowy, opierający się na połączeniu wozów bojowych (stąd nazwa: szyk taborowy albo szyk wozów taborytów). Wozy ustawiano np. w kręgu i spinano łańcuchami, w ten sposób tworzyły one mobilny obóz warowny. Walczący w wozach żołnierze znajdowali się na tej samej wysokości, co atakująca konnica, a wyżej niż piechota. Dodatkowym wzmocnieniem szyku były działa montowane na wozach.
Wskaż szyk taborowy. Jaki moment bitwy przedstawia ilustracja?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zwycięzcy opracowali tzw. kompaktaty praskiekompaktaty praskiekompaktaty praskie, zapewniające husytom autonomięautonomiaautonomię w ramach Kościoła katolickiego. Zygmunt Luksemburski, który od 1433 r. był już cesarzem, zaprzysiągł kompaktaty i w 1436 r. koronował się na króla Czech. W rok później zmarł, nie zostawiając męskiego potomstwa. Czeską część spadku po Luksemburgach przejęli Habsburgowie. Nie mogąc objąć władzy w Czechach bezpośrednio, powierzyli oni rządy w 1448 r. przywódcy husytów, Jerzemu z Podiebradów, ten zaś w 1458 r. sam został królem Czech. Czechy stały się wówczas królestwem o wyraźnie narodowym charakterze.

Słownik

autonomia
autonomia

(gr. autonomia – samorząd, od autos – sam + nomos – prawo) samodzielność, niezależność; prawo zbiorowości do samodzielnego podejmowania decyzji w sprawach wewnętrznych

egalitaryzm
egalitaryzm

(z franc. égalitaire – dążący do równouprawnienia, od égalité – równość) pogląd głoszący równość wszystkich ludzi niezależnie od ich urodzenia i majątku i uznający ją za zasadę sprawiedliwego ustroju społecznego; samo pojęcie egalitaryzmu pochodzi ze znacznie późniejszych czasów niż ruch husycki

herezja
herezja

(z łac. haeresis – doktryna, gr. hairesis – wybór) sprzeczne z panującą religią poglądy, odstępstwa

husytyzm
husytyzm

ruch religijno‑społeczny rozwijający się w Czechach w pierwszej połowie XV w.

artykuły praskie
artykuły praskie

postulaty opracowane przez czeskie duchowieństwo i uchwalone w 1420 r. w Pradze, nawiązujące do nauczania Jana Husa i będące podstawą doktryny husytyzmu; żądano w nich m.in. komunii pod dwiema postaciami dla wiernych oraz sekularyzacji kościelnych dóbr

kompaktaty praskie
kompaktaty praskie

ugoda zawarta w 1436 r. przez kalikstynów i katolików (członków soboru bazylejskiego); na jej mocy w zamian za uznanie przez Czechów władzy Zygmunta Luksemburskiego i zwierzchności papieża zapewniono m.in. autonomię Kościoła husyckiego, komunię pod dwiema postaciami oraz liturgię w języku czeskim; kompaktaty zostały unieważnione w 1462 r. przez papieża Piusa II

sobór powszechny
sobór powszechny

w kościele katolickim to zebranie wyższych duchownych, biskupów, zwołane przez papieża

dekret kutnohorski
dekret kutnohorski

(od miejsca wydania – Kutná Hora) dekret wydany w 1409 r. przez króla niemieckiego i czeskiego Wacława IV; spowodował, że środowiska niemieckie zostały pozbawione większości we władzach uniwersytetu w Pradze; doprowadził do opuszczenia Pragi przez uczonych z innych krajów

sierotki
sierotki

(cz. sirotci) odłam taborytów oddanych Janowi Žižce; nazwa „sierotki” przylgnęła do nich po śmierci Žižki, co miało wskazywać na silną więź łączącą ich z przywódcą; znakiem rozpoznawczym sierotek był kielich wyszyty na szatach

taboryci
taboryci

najradykalniejszy odłam husytów, powstał na początku lat 20. XV w.; najważniejsza twierdza taborytów znajdowała się w mieście Tábor, stąd ich nazwa; w ich szeregach przeważali plebejusze i chłopi, domagali się oni gruntownej reformy Kościoła, dążyli do zniesienia pańszczyzny i poddaństwa i wprowadzenia wspólnoty majątkowej

utrakwiści (zwani także kalikstynami)
utrakwiści (zwani także kalikstynami)

(z łac. sub utraque specie – pod obiema postaciami; z łac. calix – kielich, symbol komunii pod obiema postaciami) początkowo nazwa ta dotyczyła wszystkich husytów; po rozłamie na początku lat 20. XV w. określenie to przylgnęło do bardziej umiarkowanego odłamu husytów, skupiającego mieszczan i rycerstwo; domagali się oni prawa do udzielania komunii pod obiema postaciami (chleba i wina), odprawiania liturgii w językach narodowych i wolności wygłaszania kazań, zniesienia świeckiej władzy duchowieństwa oraz likwidacji majątków kościelnych

Słowa kluczowe

bitwa pod Lipanami, Jan Žižka, husytyzm, husyci, Czechy, Europa późnego średniowiecza

Bibliografia

Wiek X–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1997.

Historia powszechna XIV–XV w. Wybór tekstów źródłowych, oprac. M. Małowist, Warszawa 1954.

J. Garbacik, K. Pieradzka, Teksty źródłowe do historii powszechnej wieków średnich, uzupełnił i do druku przygotował K. Baczkowski, Kraków 1978.

Wielka Historia Świata, t. 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności), Świat Książki 2004–2006.

Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.