Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Liberalizm

R1DaBN9hmqMpF1
George Cruikshank, Broń radykałów, 1819
Źródło: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Liberałowie mają inny stosunek do rewolucji francuskiej niż konserwatyścikonserwatyzmkonserwatyści. Różnice między tymi dwoma ugrupowaniami zaznaczają się już w podejściu do samej ideiideaidei radykalnej zmiany ustroju politycznego. O ile konserwatyści ideę tę krytykują, o tyle liberałowie akceptują konieczność zmiany. Samo trwanie społeczeństwa w istniejącym kształcie nie jest dla nich wartością, jeżeli dzieje się to kosztem wolności jednostki. Próbują przy tym odpowiedzieć na pytanie, jak przeprowadzić zmiany bez użycia terroruterrorterroru, wprowadzonego – mimo szczytnych ideałów wolności, równości i braterstwa – przez rewolucję francuską. Państwo Napoleona (Pierwsze Cesarstwo Francuskie), które po niej nastąpiło, także bardzo poważnie nastawało na wolność jednostki. Niektórzy historycy określają je nawet mianem państwa policyjnego. Liberałowie poszukują rozwiązań pozwalających przeprowadzać konieczne reformy społeczne i jednocześnie chronić wolność jednostki.

Przedstawicielami nowożytnego liberalizmu są Benjamin ConstantJohn Stuart Mill, jednak korzeni liberalizmu doszukuje się znacznie wcześniej. Niektórzy wskazują nawet na źródła antyczne, na myśl Sokratesa, cyników, epikurejczyków czy stoików – we wszystkich tych tradycjach filozoficznych wolność polityczna jednostki odgrywała kluczową rolę. Choć głównym źródłem liberalizmu jest myśl oświeceniowa, nie należy zapominać o wpływie romantyzmu. Romantyzm wyeksponował bowiem samoistną wartość indywiduum ludzkiego.

ROZfnDr8dHDVU
Friedrich August von Kaulbach, W utopii, II poł. XIX w.
We wszystkich wcześniejszych epokach jednostka ludzka zanurzona była we wspólnocie, kulturze i religii. Epoka romantyczna daje natomiast jednostce prawo buntu wobec wszelkich zewnętrznych czynników i pozwala jej czerpać wartości wyłącznie z siebie samej, ze swej absolutnej niepowtarzalności i wyjątkowości. Jest to fundament nowożytnego liberalizmu.
Źródło: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.
bg‑gold

Benjamin Constant

RX4SlzMeausGB1
Benjamin Constant
Źródło: dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Podstawową zasługą Benjamina Constanta (1767−1830) jest połączenie starożytnej idei wolności politycznej (jednostka powinna mieć wpływ na kształt państwa) z nowożytną ideą wolności romantycznej (jednostka ma prawo zachować całkowitą wolność w sferze prywatnej – państwo nie może w tę sferę ingerować). W starożytnej demokracji obywatele mieli wprawdzie wpływ na decyzje polityczne, ale wspólnota, którą w ten sposób tworzyli, mogła ingerować w ich życie prywatne (Platon, a potem de Tocqueville nazywali to tyranią większości). Bez względu na to, ile osób ingeruje w moją wolność prywatną – twierdzi Constant – czy będzie to jednostka (despotycznydespotadespotyczny władca), grupa ludzi (elita polityczna), czy nawet większość polityczna (wola ogółu, jak w demokratycznym państwie Rousseau), to i tak jest to przemoc. W Wolności starożytnych i nowożytnych pisze:

1
Benjamin Constant Wolność starożytnych i nowożytnych

Wolność jest prawem każdego człowieka do podlegania przepisom prawa, prawem do tego, żeby nie być aresztowanym, uśmierconym, czy też w żaden inny sposób prześladowanym z powodu kaprysu jednej lub wielu jednostek. Jest to prawo każdego do wyrażania własnych opinii, rozwijania własnych umiejętności, swobodnego poruszania się i stowarzyszania się z innymi. Jest to wreszcie prawo każdego do wpływu na zarządzanie państwem, albo przez obieranie wszystkich lub niektórych jego urzędników, albo przez doradzanie, żądania i petycje, które władza w większym lub mniejszym stopniu zobligowana jest brać pod uwagę.

cyt Źródło: Benjamin Constant, Wolność starożytnych i nowożytnych. Cytat za: T. Mazur, Kamyk filozoficzny, t. 2., Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR, Warszawa 2010, s. 162.
bg‑gold

John Stuart Mill

RV9YPc42AEmge1
Twórczość Johna Stuarta Milla ukazuje całą złożoność idei wolności. Jako klasyczny przedstawiciel utylitaryzmu Mill dowodzi, że wolność jest dla ludzi użyteczna: jego zdaniem, jeśli jednostki mają swobodę postępowania, jest to z korzyścią dla społeczeństwa.  Na pytanie o granice ingerencji państwa w wolność jednostki Mill udziela klasycznej, liberalnej odpowiedzi: dopóki jednostka nie narusza swoimi działaniami wolności innych jednostek, ma prawo korzystać w sposób nieograniczony ze swojej wolności. Państwo może więc ingerować w czyjąś wolność tylko wtedy, gdy dana osoba narusza wolność innych ludzi. Rozwiązanie to nosi nazwę prawa równej wszystkim wolności.
Źródło: George Frederic Watts, Narodowa Galeria Portretów w Londynie, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

John Stuart Mill (1806−1873), angielski filozof, politolog i ekonomista. Był jednym z głównych twórców liberalizmu, teoretykiem utylitaryzmu i naturalizmunaturalizmnaturalizmu (tj. stanowiska dążącego do wyjaśnienia wszystkich zjawisk, w tym zachowań ludzkich, przez odwołanie się do przyczyn naturalnych, czyli przyrodniczych). Jego ojciec, James Mill – znany utylitarysta – poddał Johna eksperymentowi wychowawczemu, w ramach którego objął kontrolę nad jego edukacją i kształcił go w domu. 
Od trzeciego roku życia młody Mill uczył się greki i łaciny, niewiele później zaczął czytać antycznych autorów. Wśród jego nauczycieli był Jeremy Bentham, współtwórca angielskiego utylitaryzmu. Jako 17‑latek Mill zatrudnił się w India House, urzędzie do spraw Indii, gdzie pracował aż do emerytury. W roku 1851 poślubił Harriet Taylor, wspólnie z którą napisał głośną pracę Poddaństwo kobiet (1869), będącą gruntowną krytyką nierówności płci. Najważniejsze dzieła Milla to oprócz Poddaństwa kobiet: System logiki dedukcyjnej i indukcyjnej (1843), Utylitaryzm (1861) i O rządzie reprezentatywnym (1861).

R1EQhkXxZtG3Z1
Prezentacja multimedialna.
Źródło: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Jednocześnie Mill wskazuje na pewne komplikacje w stosowaniu tej zasady. Zawierają się one w pytaniu: jakie działania naruszają cudzą wolność? W czasach Milla szeroko w tym kontekście dyskutowano kwestię obrazy moralnościmoralnośćmoralności. I dziś można zadać sobie podobne pytania: czy na przykład zachowania obsceniczne na szkolnym korytarzu byłyby naruszeniem wolności postronnych osób? Sama zasada Milla nie daje na tego rodzaju pytania jednoznacznej odpowiedzi.

W związku z problemem wolności rodzi się też inna kwestia: czy można naruszyć wolność jednostki w imię umożliwienia jej praktykowania wolności? Ktoś, kto nie zna alfabetu, ma ograniczoną możliwość korzystania z własnej wolności (nie umie np. wziąć udziału w wyborach: przeczytać karty do głosowania i wybrać z listy swojego kandydata). Czy władze państwowe, nauczyciel lub rodzice mają prawo zmusić (zniewolić) taką osobę do nauczenia się czytania? Weźmy inny, bardziej kontrowersyjny przykład: oto wychowawca odkrywa, że jego podopieczny ma wielki talent filozoficzny, ale żeby mógł go rozwinąć, trzeba mu narzucić żelazną dyscyplinę. Trzeba go zniewolić, żeby w przyszłości uzyskał wolność korzystania ze swojego potencjału. Należy to zrobić czy nie? Mill jest w tym punkcie arystokratyczny. Podkreśla, że większość ludzi odrzuca wysiłek w imię przyjemności niższego rzędu. 
I w tym wypadku nie udziela jednak jednoznacznej odpowiedzi. Jego zasługą jest zwrócenie uwagi na tego rodzaju problem.

Mill ostrzega też przed grożącą demokracji dyktaturą większości. Aby się przed nią uchronić, należy zapewnić ochronę podstawowych wolności obywatelskich (m.in. wolności słowawolność słowawolności słowa i prawa do głoszenia innych niż większość poglądów) oraz wprowadzić zapisy uniemożliwiające monopolizację władzy.

Mill był nie tylko teoretykiem, lecz także praktykiem: jako poseł domagał się prawa głosowania dla kobiet i opowiadał się za ich równouprawnieniem (wolnym dostępem do nauki i pracy zawodowej). Będąc pod wpływem poglądów Saint‑Simona, występował też w obronie praw robotników.

Liberalizm ekonomiczny – Adam Smith

RHlBsJuiD9o8n1
Adam Smith
Źródło: Cadell and Davies, R.C. Bell, John Horsburgh, James Tassie, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Obok liberalizmu politycznego w Europie doby nowożytnej rozwinął się także liberalizm ekonomiczny. Jego zalążki znaleźć możemy w myśli Johna Locke’a czy u francuskich fizjokratów. Klasycznym reprezentantem teorii liberalizmu ekonomicznego był Adam Smith (1723–1790), szkocki myśliciel i ekonomista, który w swych rozważaniach ściśle łączył tematy ekonomiczne i moralne (przez kilkanaście lat wykładał na Uniwersytecie w Glasgow filozofię moralną). Główną koncepcją rozwijaną przez Smitha jest idea wolnego rynku oraz podziału pracy (w państwie i przedsiębiorstwie). Państwo nie powinno ingerować w gospodarkę, gdyż gospodarka reguluje się sama. Wolny rynekwolny rynekWolny rynek i podział pracy są, zdaniem Smitha, gwarancją bogactwa społeczeństwa, a bogate społeczeństwa nie mają powodu prowadzić ze sobą wojen. Znika w ten sposób jedno z głównych źródeł zła. Jego najgłośniejsze dzieło to Badania nad naturą i przyczyną bogactwa narodów (1776).

Słownik

despota
despota

(gr. despótis) człowiek wymagający bezwzględnego posłuszeństwa

idea
idea

(gr. idéa — wyobrażenie, wzór) myśl przewodnia, pomysł

konserwatyzm
konserwatyzm

(z łac. conservare – dążyć do zachowania, obrony, ocalenia) postawa, którą charakteryzuje przywiązanie do istniejącego, zakorzenionego w tradycji stanu rzeczy (wartości, obyczajów, praw, ustroju politycznego itp.) oraz niechętny stosunek do gwałtownych zmian i nowości; ideologia społeczno‑polityczna broniąca tradycyjnego ładu społecznego

moralność
moralność

(łac. moralis — dotyczący obyczajów), ogół ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej (zbiorowości, klasie lub grupie społecznej, środowisku) w określonej epoce

naturalizm
naturalizm

(łac. naturalis – przyrodniczy, naturalny) pogląd głoszący, że jedynym, co istnieje, jest przyroda (nie ma nic, co istniałoby poza przyrodą), zaś człowiek jest jej częścią; naturalizm traktuje życie społeczne, kulturę jako przejawy aktywności człowieka uwarunkowane przez jego biologiczną naturę

terror
terror

(łac. terror, terrōris — strach, groza, przerażenie), działanie z zastosowaniem przemocy mające na celu zastraszenie drugiego człowieka

wolność słowa
wolność słowa

prawo do swobodnego wypowiadania swoich myśli

wolny rynek
wolny rynek

rodzaj rynku, na którym wymiana dóbr dokonuje się w wyniku dobrowolnie zawieranych transakcji pomiędzy kupującymi a sprzedającymi, przy dobrowolnie ustalonej przez nich cenie