Przeczytaj
Jaka jest rola logiki? Wydaje się, że dość blisko odpowiedzi na to pytanie jest wyjaśnienie zaproponowane przez autorów popularnego na Zachodzie opracowania reguł krytycznego myślenia. W książce M. Neil Browne i Stuart M. Keelly Asking the right Question znajdujemy fragment, który możemy uznać za definicję czy krótki opis istoty nauki logiki:
Ujęcie 1
Asking the right QuestionMyślenie krytyczne wywodzi się z potrzeby reakcji. Ktoś przedstawia nam wniosek oraz przesłanki, które go rzekomo usprawiedliwiają. Naszym zadaniem jest ocena, czy możemy ten wniosek przyjąć.
Zdaniem autorów przyczyną myślenia krytycznego jest więc potrzeba wypracowania sobie skutecznych narzędzi do oceny, które uzasadnienia są godne przyjęcia, a które nie. Kluczowe w powyższej definicji jest niepozorne słówko „rzekomo”. Jesteśmy nieustannie do czegoś przekonywani, także przez samych siebie. Logika jest w tym ujęciu narzędziem oceny, kiedy warto przyjąć jakieś przekonanie, a kiedy nie.
Powyższe ujęcie wydaje się jednak zbyt szerokie, nie wskazuje bowiem na istotę tego procesu oceny. Przecież oceniać można na podstawie najrozmaitszych czynników – czy na przykład lubimy osobę, która nas do czegoś przekonuje. Ten typ oceny nie wchodzi jednak w zakres badania logiki. Może więc trzeba wrócić do podanego już tu w jednej z poprzednich lekcji ujęcia?
Ujęcie 2
Logika jest to nauka o regułach poprawnego wnioskowania.
Zdanie powyższe ma postać definicji. Wciąż wydaje się jednak zbyt ogólne. Wydaje się, że trzeba doprecyzować, co znaczy poprawne wnioskowanie. Jeden z autorów precyzuje, że „dobre wnioskowanie oznacza generowanie i eliminowanie odpowiednich alternatyw” (Sam Hillier. Teaching practical logic: a unifying approach. W: “Teaching Philosophy”, no 37:1 March 2014.) Rozwijając intencję tego autora, uzyskujemy trzecie ujęcie:
Ujęcie 3
Logika jest to nauka o regułach generowania i eliminowania odpowiednich alternatyw w danej sytuacji problemowej.
W tej perspektywie rozumowanie i dowodzenie pojawia się zawsze w określonej sytuacji problemowej i ma na celu znalezienie rozwiązania. Przykładem może być doktor House z serialu telewizyjnego pod tym samym tytułem. Jego zadaniem jest stworzenie różnych alternatywnych scenariuszy, wyjaśniających pojawianie się danego symptomu chorobowego. Następnie trzeba wyeliminować błędne scenariusze. Logika w tej perspektywie to nauka badająca procedury ustalania alternatyw i ich eliminowania w poszukiwaniu właściwego rozwiązania. Okazuje się tu, że ważnym elementem badania logicznego jest wyobraźnia. Jeśli nie umiemy wyobrazić sobie alternatyw, możemy nie mieć czego eliminować − rzecz w tym, żeby alternatywnych scenariuszy było jak najwięcej.
Ale poprawne wnioskowanie można rozumieć jeszcze inaczej, mianowicie jako badanie relacji między przesłankami a tezami dowodzenia. Jeżeli, jak to bliżej wyjaśnimy w następnych lekcjach, każde dowodzenie składa się przesłanek i tezy, to istotą logiki jest badanie „dowodzącej relacji” między nimi. Od czego zależy skuteczność dowodzenia? Kiedy przesłanki wspierają, a kiedy nie wspierają tezy? Co to znaczy, że ją wspierają? Załóżmy, że ktoś mówi następujące dwa zdania:
Powinieneś się uczyć logiki.
Dzięki temu będziesz szczęśliwszym człowiekiem.
Każdy widzi, że między zdaniem pierwszym, które jest tezą, a zdaniem drugim, które jest przesłanką, zachodzi jakaś relacja wspierania, która wydaje się jednak wadliwa. Coś tu jest nie tak. Ale co? Rzecz w tym, że odbiorca tej wypowiedzi nie musi być przekonany do prawdziwości pierwszego zdania po usłyszeniu drugiego. Teza nie wydaje mu się bardziej prawdopodobna, niż była, zanim usłyszał podaną przesłankę. Z tej perspektywy możemy powiedzieć, że logika to nauka odpowiadająca na kluczowe pytanie: kiedy przesłanki czynią twierdzenia bardziej prawdopodobnymi? Na tej podstawie możemy sformułować czwartą i najbardziej trafiającą do przekonania definicję logiki:
Ujęcie 4
Logika jest to nauka o rzetelnym uprawdopodabnianiu twierdzeń.
To ostatnie ujęcie stanowi czwartą zasadę niniejszego kursu logiki:
Zasada czwarta: Pamiętaj, że istotą logiki jest badanie reguł rzetelnego uprawdopodabniania twierdzeń, jakie zachodzi w relacji między podanymi przesłankami a wnioskiem.
Wychodząc od powyższego ujęcia możemy teraz lepiej zrozumieć zacytowane na początku lekcji wypowiedzi Protagorasa i Sokratesa. Protagoras przypisywał sobie mianowicie umiejętność uprawdopodabniania przesłankami każdego zdania, nawet takiego, które zrazu zdawało się nieprawdopodobne. Wiemy jednak z poprzednich lekcji, że sofiścisofiści, a Protagoras był jednym z nich, często robili to w sposób nierzetelny – przy bliższym badaniu okazywało się, że podane przesłanki wcale nie czynią wniosku bardziej prawdopodobnym, a jedynie robią takie wrażenie. To właśnie wytykał sofistom Sokrates, a zapoczątkowana przez niego edukacja logiczna polegać miała właśnie na umiejętności odróżniania uprawdopodabniania rzetelnego od nierzetelnego. Z kolei wypowiedź Sokratesa winniśmy rozumieć w ten sposób, że skoro zbadał i upewnił się, że jakieś stwierdzenie jest rzetelnie uprawdopodobnione, to nie można go nie przyjąć.
Weźmy więc podane już tu zdanie:
Powinieneś(-aś) się uczyć logiki.
Załóżmy, że słyszysz je i nie czujesz się przekonany(-a). Następnie jednak autor tej wypowiedzi przedstawia szereg przesłanek rzetelnie uzasadniających to zdanie, dzięki którym staje się ono w twoich oczach znacznie bardziej prawdopodobne. Sokrates twierdził, że siła logiki i w ogóle dobrego argumentu jest taka, iż jeśli ktoś takie uzasadnienie usłyszy, nie może nie podjąć wynikającego z niego działania. W tym przypadku działaniem jest podjęcie nauki logiki. Ten pogląd Sokratesa, że rzetelne uprawdopodobnienie tezy musi prowadzić do zalecanego przez nią działania, określa się mianem intelektualizmu etycznegointelektualizmu etycznego.
Słownik
(z gr. sofia — mądrość) grupa filozofów, wędrownych nauczycieli, aktywnych na przełomie V i IV w. p.n.e. Utrzymywali się między innymi z nauczania zasad prowadzenia sporów i retoryki. Przypisuje się im także szereg rewolucyjnych jak na tamte czasy poglądów, na przykład, że wszelka prawda i normy etyczne są względne.
(łac. intellectus — percepcja, postrzeganie, poznanie; gr. ethikos (logos) — moralność, etyka) specyficzne stanowisko Sokratesa na gruncie etyki. Głosił on, że dobro jest tym samym, co wiedza o dobru, wobec czego przyczyną zła jest niewiedza i ignorancja. Sokrates uważał, że wystarczy kogoś przekonać o złu jego działania, żeby go zaprzestał. Dlatego Sokrates chodził po Atenach i starał się argumentacją zaszczepić mieszkańcom poszanowanie norm etycznych.