Przeczytaj
Nazajutrz po unii
Układ zawarty w Krewie w 1385 r. otworzył nowy rozdział w dziejach Polski i Litwy. Koronowany w następstwie unii na króla Polski wielki książę litewski Jagiełło stanął w obliczu zupełnie nowych wyzwań w polityce wewnętrznej i zagranicznej. Podpisanie umowy w Krewie między Polską a Litwą przede wszystkim zmieniło w zasadniczy sposób układ sił w Europie Środkowo‑Wschodniej. Powstało państwo wielonarodowe, liczące blisko 800 tys. kmIndeks górny 22 i pretendujące do rangi potęgi w regionie.
Unia polsko‑litewska zagrażała głównie interesom Krzyżaków. Chrystianizacja Wielkiego Księstwa Litewskiego, która stanowiła warunek zawarcia układu między oboma państwami, wytrącała z rąk zakonu ważny argument ideologiczny uzasadniający jego dalsze funkcjonowanie i ekspansję na tych terenach. Przestawało istnieć ostatnie w Europie państwo pogańskie, a wraz z tym potrzeba nawracania na wiarę chrześcijańską. Nic dziwnego zatem, że od początku funkcjonowania unii Krzyżacy wkładali wiele wysiłku w to, by podważyć na forum międzynarodowym fakt chrystianizacji Litwy i nieprzychylnie nastawić opinię międzynarodową wobec unii polsko‑litewskiej. Dążyli też wszelkimi siłami do rozbicia związku Wielkiego Księstwa z Królestwem Polskim.
Zaniepokojone unią polsko‑litewską i związanym z nią wzmocnieniem pozycji obu państw poczuły się także Królestwo Węgierskie, z Zygmuntem Luksemburczykiem na czele, i Wielkie Księstwo Moskiewskie. Bezpośrednią konsekwencją podpisania umowy w Krewie było utworzenie na Litwie organizacji kościelnej i początek procesu chrystianizacji. XIX‑wieczny malarz Jan Matejko w ten sposób przedstawił chrzest Litwy:
Applicare – unia czy inkorporacja?
Problemem, który niemal już nazajutrz po podpisaniu układu w Krewie dał o sobie znać, była kwestia ułożenia stosunków między Polską a Litwą. Stosunek między Litwą a Polską w akcie umowy krewskiej określono lakonicznym i dość niejasnym pojęciem applicareapplicare. Problem pojawia się przy próbie wyjaśnienia, co naprawdę ono oznaczało. Termin ten bowiem tłumaczono różnie, jako „przyłączyć” lub „włączyć”. Różnica jest ogromna. Na drodze przyłączenia powstaje związek dwóch równorzędnych państw, z których każde zachowuje odrębność. Włączenie zaś oznacza, że jedno państwo jest nadrzędne wobec drugiego, a to drugie, wchodząc w unię, traci suwerenność państwową.
Każda ze stron zawierających umowę w Krewie inaczej interpretowała sens zawieranego związku. Polskie elity polityczne stały na stanowisku, że Litwa na mocy aktu krewskiego została wcielona do Polski, Litwini zaś dążyli do utrzymania odrębności. Jaki był pierwotny zamysł sygnatariuszy unii – trudno orzec. Jakkolwiek by było, czas pokazał, że włączenie Litwy do państwa polskiego i scalenie dwóch tak różnych organizmów państwowych nie było możliwe.
Jerzy Ochmański, historyk specjalizujący się w historii Litwy, podsumowuje spór narosły przez wieki wokół applicare w ten sposób:
Historia Litwy[…] gdyby przyjąć, że w 1385/86 r. nastąpiło rzeczywiste wcielenie Litwy do Polski, należałoby oczekiwać, że Litwa po 1386 r. jako odrębny organizm państwowy przestała istnieć. Prawda, że książęta litewscy z rodu Giedymina składali Jagielle jako królowi polskiemu i Koronie Polskiej hołdy i przysięgi na wierność. Również i rada, i kancelaria koronna rozciągnęły w pierwszych latach po unii (do 1392 r.) swe kompetencje na ziemie państwa litewskiego. Wystawiały bowiem w imieniu króla polskiego przywileje dla ogółu bojarów litewskich, dla Wilna, dla Skirgiełły [brata Jagiełły] i dla biskupstwa wileńskiego. Ponadto Jagiełło mianował Polaków wysokimi urzędnikami na Litwie. […] jakoż w istocie rzeczy owe applikare stało się martwym znakiem na pergaminie, a o faktycznym stosunku wzajemnym obu państw decydowało życie. Wielkie Księstwo Litewskie nadal pozostawało państwem rządzonym przez samych Litwinów, o zupełnie odmiennych prawach i instytucjach państwowych. Choć z Polską łączyła je osoba wspólnego monarchy i wspólne antykrzyżackie interesy, nie przeszkadzało to Litwinom uważać Polaków w Litwie za cudzoziemców.
Indeks górny Odszukaj w tekście argumenty potwierdzające tezę, że pierwotnie planowano wcielenie Litwy do Polski. Indeks górny koniecOdszukaj w tekście argumenty potwierdzające tezę, że pierwotnie planowano wcielenie Litwy do Polski.
Szorstka przyjaźń
Wyrazicielem dążeń Litwinów do zachowania odrębności był WitoldWitold, stryjeczny brat Jagiełły.
Celem Witolda było ograniczenie wpływów Jagiełły na Litwie i przejęcie samemu najwyższej władzy. W dłuższej perspektywie dążył on do uniezależnienia Litwy od Polski, a być może nawet do rozerwania unii. Witold przekonał do swoich planów możnowładztwo litewskie, obawiające się napływu Polaków i związanej z tym utraty wpływów we własnym kraju. W konflikcie z Jagiełłą nie cofnął się nawet przed odwołaniem się do pomocy Krzyżaków, którym w zamian za wsparcie w walce o własną pozycję oddał – na mocy porozumienia z 1390 r. – Żmudź.
W tej sytuacji król polski, chcąc zachować unię, musiał zgodzić się na pewne ustępstwa. Zapewniała je ugoda w Ostrowiuugoda w Ostrowiu w 1392 roku. Witold został mianowany namiestnikiem na terenie Wielkiego Księstwa, pod warunkiem jednak, że nie będzie dążył do rozbicia unii z Polską.
Ale książę był zbyt ambitny, aby na tym poprzestać. Tym razem skierował się na wschód. Kosztem wyeliminowania wpływów tatarskich miał nadzieję zjednoczyć pod swoim berłem ziemie ruskie, a tym samym doprowadzić do wzrostu potęgi Wielkiego Księstwa. I tym razem z propozycją sojuszu Witold zwrócił się do Krzyżaków. W zamian za wsparcie militarne oddał im Żmudź (pokój podpisany na wyspie Salin w 1398 roku). Sromotna klęska w starciu z wojskami Złotej Ordy (w 1399 r. w bitwie nad rzeką Worskląbitwie nad rzeką Worsklą) udaremniła jednak ambitne plany księcia litewskiego.
Litwa zwraca się ku Polsce
W obliczu klęski poniesionej na wschodzie Witold powtórnie zbliżył się do Polski. W 1401 r. w Wilnie został podpisany kolejny układ między Polską a Litwą (unia wileńsko‑radomskaunia wileńsko‑radomska). Na jego mocy Witoldowi oddano dożywotnie rządy w Wielkim Księstwie, Jagiełło zaś miał zachować władzę zwierzchnią nad Litwą i tytuł najwyższego księcia.
W następnych latach po podpisaniu unii współpraca między państwami układała się w miarę poprawnie. Witold nie podejmował już prób osłabienia władzy Jagiełły na Litwie, a Jagiełło zaakceptował władzę swojego kuzyna w Wielkim Księstwie. Zdawano sobie sprawę, że zapoczątkowany w Krewie związek był korzystny dla obu stron. Ale stopniowo nabierał on innych kształtów, niż pierwotnie oczekiwała tego strona polska. Unia wileńsko‑radomska i kolejne układy podpisane w następnych latach utrzymały wprawdzie zasadę jednego władcy dla obu państw, ale potwierdziły także odrębność Litwy. Tym samym panowie polscy musieli porzucić plany inkorporacyjne wobec Wielkiego Księstwa Litewskiego, by już nigdy do nich nie powrócić. Litwa długo jeszcze strzegła swojej odrębności. Dopiero perspektywa wymarcia dynastii Jagiellonów wraz ze śmiercią ostatniego jej przedstawiciela i niepewny los unii personalnej złamały opór Litwinów przed ściślejszym zespoleniem z Polską. Zabrało jej to niemal 200 lat.
Obustronne korzyści?
Zawarcie układu w Krewie było doniosłym wydarzeniem w dziejach Polski i Litwy. Wywarło ono duży wpływ na losy obu krajów, a ocena jego konsekwencji do dnia dzisiejszego budzi dyskusje po obu stronach granicy. Czy unia była w takim samym stopniu korzystna dla obu państw? Jakie były konsekwencje unii dla Polski i dla Litwy? Jakie miejsce zajmuje ona w świadomości narodowej obu państw?
Słownik
(z łac. separatio – oddzielenie) dążenie do oddzielenia się części z całości; najbardziej popularnym przejawem separatyzmu jest separatyzm narodowościowy
porozumienie między Królestwem Polskim a Litwą zawarte w 1392 r., na mocy którego Witold otrzymał władzę namiestniczą w księstwie przy zachowaniu postanowień unii w Krewie
zawarta między Polską a Wielkim Księstwem Litewskim w 1401 r., oddawała dożywotnią władzę na Litwie Witoldowi z zagwarantowaniem dalszego istnienia unii
pojęcie pochodzące z języka łacińskiego, zastosowane w tekście unii w Krewie na określenie wzajemnego stosunku Wielkiego Księstwa Litewskiego i Królestwa Polskiego; oznacza zarówno „przyłączenie do czegoś”, jak i „włączenie do czegoś”
jedna z największych bitew średniowiecza, stoczona między wojskami Wielkiego Księstwa Litewskiego a Złotą Ordą w 1399 r. nad brzegami rzeki Worskli; zakończyła się całkowitą klęską Witolda
Słowa kluczowe
Unie Polski z Litwą, unia wileńsko‑radomska, Jagiełło, Witold, Polska w XIV‑XV w.
Bibliografia
J. Bardach. Krewo i Lublin. Z problemów unii polsko‑litewskiej. „Kwartalnik Historyczny”, R. 76, 1969.
R. I. Frost, Oksfordzka historia unii polsko‑litewskiej. Powstanie i rozwój 1385‑1569, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2018.
O. Halecki, Dzieje unii jagiellońskiej w wiekach średnich, Neriton, Warszawa 2015.
P. Jasienica, Polska Jagiellonów, PIW, Warszawa 1985.
M. Jucas, Unia polsko‑litewska, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2003.
J. Ochmański, Historia Litwy, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1990.
G. Błaszczyk, Dzieje stosunków polsko‑litewskich od czasó najdawniejszych do współczesności, t. 1: Trudne początki, Wydawnictwo Naukowe WAM, Poznań 1998.
W. Uruszczak,Unio Regnorum Una Corona non causat eorum unitatem, Unia Polski z Litwą w Krewie w 1385 r. Studium historyczno‑prawne.
khpp.wpia.uj.edu.pl