Pojęcie jakość życia po raz pierwszy pojawiło się w dyskursie naukowym w 1920 r. za sprawą brytyjskiego ekonomisty Arthura Pigou, autora Ekonomii dobrobytu (Economics of Welafare). Wkrótce potem na temat jakości życia zaczęły powstawać opracowania naukowe przedstawicieli innych dyscyplin: pedagogiki, psychologii, socjologii oraz medycyny.

Stosowana przez poszczególne nauki różna metodyka badań oraz podejścia interpretacyjne spowodowały trudności w wypracowaniu wspólnej definicji jakości życia. Z tego powodu w literaturze naukowej używanych jest wiele synonimów, takich jak poziom życia, dobrostan, satysfakcja z życia, zadowolenie z życia czy szczęście.

Polecenie 1

Wyjaśnij, jak rozumiesz pojęcie „wysoki standard życia”. Wymień przykłady środków materialnych (np. elementów wyposażenia), które według Ciebie świadczą o jakości życia w naszym kraju. Jakie niematerialne aspekty życia mogą przekładać się na również na postrzeganie jakości życia jako satysfakcjonującej?

RAGOf2bgaBt5Y
(Uzupełnij).
bg‑blue

Teorie potrzeb człowieka

Ocena jakości życia opiera się przede wszystkim na określeniu potrzeb materialnych oraz niematerialnych człowieka, które próbuje on zaspokajać lub realizować. Problematyka ludzkich potrzeb jest przedmiotem zainteresowania wielu nauk.

Jedną z najbardziej znanych teorii opracował w latach 40. XX wieku amerykański psycholog Abraham Maslow. Według jego koncepcji w pierwszej kolejności realizowane są potrzeby niższego rzędu, a następnie wyższego. Do potrzeb podstawowych Maslow zaliczył potrzeby fizjologiczne (pokarm, woda, tlen, sen), warunkujące przeżycie. Hierarchia potrzeb obrazuje kierunek, w którym dąży człowiek do satysfakcjonującego, szczęśliwego życia.

RNiEqHowTZBzA
Hierarchia potrzeb człowieka
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Koncepcja Maslowa stała się przyczynkiem do ożywionego dyskursu, zarówno zwolenników, jak i przeciwników teorii. Obecnie naukowcy skłaniają się częściej ku teoriom opartym na równoczesnej realizacji potrzeb materialnych oraz potrzeb społecznych i rozwoju osobistego.

bg‑blue

Obiektywne i subiektywne kategorie jakości życia

Wieloznaczne podejście do zagadnień jakości życia spowodowało konieczność wyróżnienia obiektywnych oraz subiektywnych kategorii jakości życia.

Do pierwszej grupy zaliczane są wszystkie wskaźniki, które można przedstawić wartościowo lub ilościowo, co umożliwia stosunkowo łatwe porównywanie ich zmienności w czasie oraz analizę zróżnicowania regionalnego. Obiektywna jakość życia tożsama jest z poziomem życia i w przeszłości była bezpośrednio lub pośrednio związana z czynnikami ekonomicznymi, takimi jak: produkt krajowy brutto per capita, dochód narodowy czy dochód rozporządzalny na osobę.

Kryteria ekonomiczne wpływają na zaspokojenie podstawowych potrzeb żywieniowych i mieszkaniowych ludności. Z czasem zauważono, że przyrost PKB często nie ma bezpośredniego przełożenia na poprawę standardu życia mieszkańców krajów. Wynikało to np. z nierównej dystrybucji zysków lub inwestowania przez państwo kapitału w sfery gospodarki (np. przemysł zbrojeniowy), które nie podnosiły jakości życia. Okazuje się, że w starym powiedzeniu pieniądze szczęścia nie dają może być psychologiczna i socjologiczna prawda.

Obecnie przyjmuje się, że na zadowolenie z życia obok materialnych warunków życia, takich jak dochody, mieszkanie, dostęp do wody, energii, wpływają również kwestie związane ze zdrowiem, edukacją, kontaktami społecznymi w rodzinie, grupie przyjaciół lub znajomych. O jakości życia decyduje również nasze najbliższe otoczenie oraz stan środowiska przyrodniczego.

RpG2Zuc4KsVI0
Na schemacie przedstawiono wskaźniki obiektywne. Jest ich 9. Opisano: 1. MATERIALNE WARUNKI ŻYCIA. Mierniki dotyczące warunków mieszkaniowych, wielkości pomieszczeń, wyposażenia w instalacje (energia, gaz, woda, kanalizacja) oraz sprzęt domowy (AGD i RTV) oraz środki techniczne (samochód)., 2. AKTYWNOŚĆ OSOBISTA I PRACA. Mierniki dotyczące sposobów spędzania czasu, rodzajów aktywności, proporcji między czasem poświęcanym aktywności zawodowej a rekreacyjnej, rodzajami pracy, formami zatrudnienia, stopniem bezrobocia, długością pozostawania na bezrobociu itp. oraz korelacje między nimi., 3. ZDROWIE. Mierniki dotyczące śmiertelności, zachorowalności, oczekiwanej długości życia, stanu zdrowia (fizycznego i psychicznego), nierówności zdrowotnych itp. oraz korelacje między nimi., 4. EDUKACJA. Mierniki związane z nakładami na edukację, procesami szkolenia, uzyskiwanymi efektami, nierównościami edukacyjnymi, doświadczeniami edukacyjnymi otoczenia społecznego, kompetencjami jednostek itp. oraz korelacje między nimi., 5. CZAS WOLNY I KONTAKTY SPOŁECZNE. Jako mierniki przyjmuje się ilość stowarzyszeń, ilość członków w stowarzyszeniach, rodzaje kontaktów społecznych, poziom zaangażowania społecznego, pracę w ramach wolontariatu, ocenę jakości stosunków sąsiedzkich, rodzinnych itp., poziom zaufania społecznego, uczestnictwo we wspólnotach religijnych, obszary wykluczenia społecznego, izolację społeczną itp. oraz korelacje między nimi., 6. BEZPIECZEŃSTWO FIZYCZNE. Miernikami są ocena ryzyka dla fizycznej integralności jednostek, przestępczość, wypadki, poziom lęku itp. oraz korelacje między nimi., 7. BEZPIECZEŃSTWO EKONOMICZNE. Miernikami są ocena ryzyka dla fizycznej integralności jednostek, przestępczość, wypadki, poziom lęku itp. oraz korelacje między nimi., 8. UDZIAŁ W ŻYCIU POLITYCZNYM. Mierniki oceniające realizację praw obywatelskich, prawa do sprzeciwu, do zrzeszania się, strukturę systemu politycznego, wolność mediów, podstawowe zasady organizacji państwa, strukturę prawną, rynek pracy, politykę zagraniczną, politykę gospodarczą, zaangażowanie społeczne itp. oraz korelacje między nimi., 9. STAN ŚRODOWISKA NATURALNEGO. Jako mierniki wykorzystuje się stopień zanieczyszczenia środowiska, zmiany klimatyczne, stan różnorodności biologicznej, katastrofy naturalne zagrażające ekosystemom, dostęp do czystej wody, ilość obszarów rekreacyjnych itp. oraz korelacje między nimi.
Wskaźniki obiektywne wg J.S. Stiglitz'a
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie: G. Osika, Jakość życia jako wskaźnik rozwoju społecznego. Analiza mierników, „Organizacja i Zarządzanie. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej” 2018, z. 123, s. 355–370, licencja: CC BY-SA 3.0.

Z nauk społecznych wywodzą się również subiektywne kryteria jakości życia, uzupełniające wcześniejsze grupy wskaźników. Ocena subiektywna określana jest jako dobrostan. Składa się na niego zarówno sfera psychiczna (emocjonalno‑mentalna), jak i duchowa (sfera uczuć). Są to wszelkie pozytywne lub negatywne emocje oraz uczucia, które towarzyszą ludziom w różnych aspektach ich życia. Subiektywną ocenę uzyskujemy np. w odpowiedzi na pytania: co słychać? jak leci? jak się czujesz? co sądzisz? Reakcje zadowolenia, poczucie satysfakcji i szczęścia lub przeciwnie, niezadowolenia czy rozczarowania, wynikają z indywidualnego postrzegania rzeczywistości. Mogą zależeć także od wieku, płci, miejsca zamieszkania, dochodów, a także wykształcenia czy doświadczenia życiowego konkretnej osoby. Z tego względu subiektywne kryteria trudno jest zmierzyć i wyrazić wartościami liczbowymi. Informacje na temat dobrostanu uzyskuje się najczęściej za pomocą badań ankietowych.

Polecenie 2

Zapytaj przedstawicieli starszych pokoleń w Twojej rodzinie (rodziców, dziadków, pradziadków), jakie były w czasach ich młodości kryteria jakości życia. Jakie dobra materialne i niematerialne były wówczas wyznacznikiem dostatniego życia? Spróbuj ocenić, czy kryteria jakości życia uległy w ciągu tych kilkudziesięciu lat zmianom? Zanotuj wnioski.

RtwnYQ5BGsmrC
(Uzupełnij).
bg‑blue

Wskaźniki jakości życia

Odejście od wskaźników ekonomicznych jako jedynego kryterium jakości życia skutkowało stworzeniem nowych, uniwersalnych wskaźników. Do najczęściej stosowanych należą:

Indeks rozwoju społecznego HDI (Human Development Index)

HDIHDIHDI uwzględnia trzy płaszczyzny życia społecznego: zdrowie, edukację oraz dostatni standard życia. Jego miernikami są:

  • oczekiwana długość życia,

  • średnia liczba lat edukacji otrzymanej przez mieszkańców w wieku 25 lat i starszych,

  • oczekiwana liczba lat edukacji dzieci rozpoczynających proces kształcenia,

  • dochód narodowy per capita w USD, liczony według parytetu siły nabywczej danej waluty.

Wskaźnik HDI przyjmuje wartości od 0 (niski poziom rozwoju) do 1 (wysoki poziom rozwoju). Więcej na ten temat przeczytasz w materiale Miernik HDI oraz Podział państw świata według wskaźnika HDI.

Tabela. Kraje o najwyższej i najniższej wartości wskaźnika HDI w 2024 r.

Pozycja

Kraj

Wartość HDI

1

Islandia

0,972

2

Norwegia

0,970

3

Szwajcaria

0,970

4

Dania

0,962

5

Niemcy

0,959

6

Szwecja

0,959

7

Australia

0,958

8

Holandia

0,955

9

Hongkong (Chiny, SAR)

0,955

10

Belgia

0,951

11

Irlandia

0,949

12

Finlandia

0,948

13

Singapur

0,946

14

Wielka Brytania

0,946

15

Zjednoczone Emiraty Arabskie

0,940

16

Kanada

0,939

17

Liechtenstein

0,938

18

Nowa Zelandia

0,938

19

Stany Zjednoczone

0,938

20

Korea Południowa

0,937

35

Polska

0,906

184

Jemen

0,470

185

Sierra Leone

0,467

186

Burkina Faso

0,459

187

Burundi

0,439

188

Mali

0,419

189

Republika Środkowoafrykańska

0,414

190

Somalia

0,404

191

Czad

0,416

192

Niger

0,400

193

Sudan Południowy

0,388

Źródło: Na podstawie oficjalnych danych z raportu UNDP Human Development Report 2025

R1B568HJSJNQN1
Na mapie świata są wartości wskaźnika HDI w 2023 roku. Wskaźnik od 0,800 do 1,000: Kanada, USA, Chile, Argentyna, Urugwaj, Europa z wyjątkiem Ukrainy, Mołdawii, Kosowa, Rosja, Gruzja, Kazachstan, Turcja, Arabia Saudyjska, Oman, Australia, Malezja, Nowa Zelandia, Japonia, Korea Południowa. Wskaźnik od 0,700 do 0,799: Meksyk, Brazylia, Wenezuela, Kolumbia, Ekwador, Peru, Boliwia, Paragwaj, Surinam, Gujana, kraje na północy i na południu Afryki oraz Gabon, Ukraina, Kosowo, Chiny, Mongolia, Iran, Uzbekistan, Turkmenistan, Tajlandia, Indonezja, Filipiny, na Sri lance. W pozostałych krajach świata wskaźnik jest niższy. Najniższy - od 0,350 do 0,549 - w większości krajów afrykańskich oraz w Afganistanie, Pakistanie, krajach na południu Azji (m.in. Indie, Laos, Kambodża), Jemenie, na Madagaskarze.
Wartości wskaźnika HDI w 2023 r.
Źródło: na podstawie danych: United Nations Development Programme (UNDP), Human Development Report 2025, UNDP.org 2025, licencja: CC BY 4.0.

Globalny indeks rozwoju społecznego (Social Progress Index)

Wskaźnik stworzony został przez pozarządową organizację Social Progress Imperative, założoną w 2012 roku w Stanach Zjednoczonych. Indeks określa stopień, w jakim państwo zaspokaja potrzeby swoich obywateli w zakresie:

  • potrzeb materialnych (wyżywienie, podstawowa opieka zdrowotna, dostęp do wody i kanalizacji, warunki mieszkaniowe, poczucie bezpieczeństwa);

  • podstaw dobrego samopoczucia (dostęp do podstawowej edukacji, informacji i komunikacji, stan zdrowotny oraz samopoczucie, stan środowiska naturalnego);

  • możliwości rozwoju osobistego (poszanowanie praw człowieka i obywatela, realizowanie wolności osobistych w atmosferze tolerancji i akceptacji, możliwości rozwoju edukacyjnego, naukowego i zawodowego).

Tabela. Kraje o najwyższej i najniższej wartości wskaźnika SPI w 2024 r.

Pozycja

Kraj

Wskaźnik postępu społecznego (SPI) 2025

1

Dania

92,0

2

Norwegia

92,0

3

Finlandia

91,3

4

Szwecja

90,8

5

Szwajcaria

90,4

6

Islandia

89,6

7

Holandia

88,8

8

Irlandia

88,8

9

Luksemburg

88,7

10

Niemcy

88,2

11

Austria

87,8

12

Australia

87,6

13

Belgia

87,5

14

Japonia

87,1

15

Singapur

86,7

61

Polska

80,6

183

Sierra Leone

43,5

184

Republika Konga

43,1

185

Madagaskar

41,9

186

Jemen

41,2

187

Gwinea

40,6

188

Burundi

40,4

189

Niger

40,3

190

Haiti

39,8

191

Somalia

38,6

192

Erytrea

37,9

193

Demokratyczna Republika Konga

37,2

194

Afganistan

32,1

195

Czad

295

196

Republika Środkowoafrykańska

27,4

197

Sudan Południowy

26,5

Źródło: Global Social Progress Index 2025, Social Progress Imperative, dostępne na stronie https://www.socialprogress.org/social-progress-index, WorldPopulationReview

RDECAPAZEHAG41
Na mapie świata przedstawiono wskaźnik postępu społecznego SPI w 2024 roku. Poziom 1 - powyżej 90: Skandynawia, Szwajcaria. Poziom 2 - od 80 do 90: USA, Kanada, Islandia, kraje Europy zachodniej, Grecja, Australia, Nowa Zelandia, Japonia. Poziom 3 - od 70 do 79: Chile, Argentyna, Urugwaj, Brazylia, zachodnia część Europy z Bałkanami (poza Bośnią i Hercegowiną i Kosowem), Kazachstan, Armenia, Gruzja, Oman, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Tajlandia, Wietnam, Malezja. Poziomy 4 i 5 - od 50 do 69: kraje Ameryki Łacińskiej, Meksyk, Wenezuela, Kolumbia, Ekwador, Peru, Boliwia, Paragwaj, Afryka - kraje na północy i południu, Bośnia i Hercegowina, Turcja, Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Chiny, Mongolia, Rosja, Indonezja, Indie, Birma, Laos, Kambodża. Najniższy poziom 6 - poniżej 50: kraje Afryki w pasie Sahelu, Afryka Środkowa, Syria, Jemen, Afganistan, Pakistan, Papua Nowa Gwinea.
Wskaźnik postępu społecznego SPI w 2024 r.
Źródło: na podstawie danych: Social Progress Imperative, Social Progress Index, licencja: CC BY 4.0.

W 2016 roku zastosowano analogiczny indeks do oceny stopnia rozwoju poszczególnych regionów w krajach Unii Europejskiej. Najnowszy ranking opublikowano w 2024 roku. Najwyższe wartości osiągnęły regiony położone na północy Europy -  region Övre Norrland (Szwecja), Helsinki‑Uusimaa (Finlandia) oraz Mellersta Norrland (Szwecja). Więcej informacji można uzyskać na stronie projektu: European Social Progress Index.

Wskaźnik zadowolenia z życia (Satisfaction with Life Index, SLI)

Podstawy metodyczne opracowano na Uniwersytecie w Leicester. Na podstawie pytań ankietowych dotyczących szczęścia i satysfakcji z życia powstał ranking subiektywnego samopoczucia i dobrostanu, określany mianem „światowej mapy szczęścia”. Zebrane dane wskazują, że odczucie szczęście jest najmocniej związane ze zdrowiem, a następnie z bogactwem i poziomem wykształcenia. W grupie 20 „najszczęśliwszych” państw świata znalazły się zarówno kraje o wysokim, jak i niskim PKB.

R7VUKJK1ZNJXR1
Na mapie świata zaznaczono wskaźnik zadowolenia z życia w 2024 roku. Najwyższy: w krajach skandynawskich i Islandii, Holandii, Danii, Kostaryce. Wysoki w krajach Ameryki Północnej, Brazylii, Argentynie, Paragwaju, Chile, Kolumbii, większości krajów Europy, Arabii Saudyjskiej, Omanie, Kazachstanie, Uzbekistanie, Tajlandii, Wietnamie, Australii. Najniższy jest w większości krajów Afryki, w Afganistanie, Indiach, Pakistanie, Kambodży. W pozostałych krajach poziom zadowolenia z życia jest średni lub niski.
Wskaźnik zadowolenia z życia w 2024 r.
Źródło: Helliwell, J. F., Layard, R., Sachs, J. D., De Neve, J.-E., Aknin, L. B., & Wang, S. (Eds.). (2024). World Happiness Report 2024. University of Oxford: Wellbeing Research Centre, World Happiness Report 2025.

Światowy wskaźnik szczęścia HPI (Happy Planet Index)

Miernik poziomu dobrostanu opracowała w 2006 roku New Economics Foundation. Przy wyznaczaniu rankingu państw brano pod uwagę subiektywną ocenę stanu życia, oczekiwaną długość życia, nierówności między ludźmi w kraju pod względem tego, jak długo żyją i jak czują się szczęśliwi oraz ślad ekologiczny określający zużycie zasobów naturalnych w stosunku do możliwości ich odtworzenia.

Kraje o najwyższym i najniższym światowym wskaźniku szczęścia przedstawiono w poniższej tabeli (szczegóły metodyki wraz z mapą na stronie: HappyPlanetIndex.org).

Tabela. Kraje o najwyższym i najniższym światowym wskaźniku szczęścia (HPI)

Pozycja

Państwo

Indeks

Podstawa dobrego samopoczucia

Średnia długość życia (w latach)

Nierówności

Ślad ekologiczny

1

Vanuatu

62,4

7,1

70,7

0,14

1,24

2

Szwecja

59,8

7,9

83,2

0,10

2,57

3

Salwador

59,1

6,7

74,2

0,23

1,43

4

Kostaryka

58,9

7,5

80,2

0,15

2,12

5

Nikaragua

57,8

6,9

76,9

0,21

1,58

6

Szwajcaria

56,2

7,5

84,5

0,11

4,67

7

Panama

56,0

6,9

79,5

0,22

2,27

8

Jamajka

55,7

7,2

75,5

0,19

2,16

9

Gwatemala

54,9

6,8

74,3

0,23

2,08

10

Honduras

54,5

6,7

74,9

0,25

2,05

62

Polska

47,3

6,2

78,6

0,08

4,08

149

Katar

23,1

6,8

80,7

0,26

14,2

150

Luksemburg

21,6

7,6

82,6

0,09

14,5

151

Zjednoczone Emiraty Arabskie

20,9

7,2

78,6

0,19

12,6

152

Trynidad i Tobago

20,8

6,7

73,6

0,15

7,8

153

Mongolia

18,7

5,7

67,8

0,27

7,9

Źródło: Happy Planet Index 2024, Hot or Cool Institute

Światowy Raport Szczęścia (World Happiness Report)

Coroczny ranking przygotowywała Sieć Rozwiązań na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (SDSN) przy Organizacji Narodów Zjednoczonych. Dane wpływające na miejsca rankingowe zbierane są aż w 14 obszarach, począwszy od kwestii materialnych, przez edukację i zdrowie, aż po kwestie transportu, ochrony środowiska, a nawet polityki i religii.

Pozycja

Kraj

Wskaźnik szczęścia

1

Finlandia

7.736

2

Dania

7.521

3

Islandia

7.515

4

Szwecja

7.345

5

Holandia

7.306

6

Costa Rica

7.274

7

Norwegia

7.262

8

Izrael

7.234

9

Luksemburg

7.122

10

Meksyk

6.979

26

Polska

6.673

Źródło: World Happiness Report 2025

Dodatkowo, do raportu dołączany jest ranking miast według oceny szczęścia ich mieszkańców.

Ranking miast według oceny szczęścia ich mieszkańców

Miasto

Państwo

1.

HELSINKI

FINLANDIA

2.

AARHUS

DANIA

3.

WELLINGTON

NOWA ZELANDIA

4.

ZURICH

SZWAJCARIA

5.

KOPENHAGA 

DANIA

6.

BERGEN

NORWEGIA

7.

OSLO

NORWEGIA

8.

TEL AWIW

IZRAEL

9.

SZTOKHOLM 

SZWECJA

10.

BRISBANE 

AUSTRALIA

RLFO1RDNMLKDP1
Na mapie świata zaznaczono światowy raport szczęścia w 2025 roku. Najwyższy - ponad 7: w krajach skandynawskich i Islandii, Holandii, Danii, Kostaryce. Wysoki - 6‑6,9: w krajach Ameryki Północnej, Brazylii, Argentynie, Paragwaju, Chile, Kolumbii, większości krajów Europy, Arabii Saudyjskiej, Omanie, Kazachstanie, Uzbekistanie, Tajlandii, Wietnamie, Australii. Najniższy (0‑4,9) jest w większości krajów Afryki, w Afganistanie, Indiach, Pakistanie, Kambodży. W pozostałych krajach poziom zadowolenia z życia jest średni.
World Happiness Report 2025
Źródło: na podstawie danych: World Happiness Report 2025, Sustainable Development Solutions Network (SDSN), worldhappiness.report, licencja: CC BY-NC-SA 4.0.
Polecenie 3

Na podstawie informacji dotyczących różnych mierników jakości życia podaj czynniki decydujące o zróżnicowaniu tych wskaźników. Wskaż przykłady przyczyn środowiskowych, ekonomicznych, kulturowych, politycznych i historycznych.

RwTWFYfZ73O8z
(Uzupełnij).

Słownik

HDI
HDI

wskaźnik rozwoju społecznego